![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ann-Kristin ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Ja, man är inte bortskämd med utbud och tillgång på de grekiska charterflygplatserna minsann ![]() Men just Santorini har en liten "smatt" där ett hyfsat grundläggande utbud finns. Lite vin, lite likör och de vanligaste märkena av starksprit. En liter absolut vodka gick på ca 19e vill jag minnas. Ett ganska bra pris inom EU (som jämförelse kostar motsvarande flaska 16-17e i Tyskland och ca 13e på taxfree på Arlanda). |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi reser med hårda väskor, så att packa flaskor i bagaget är nog inget problem, det har jag gjort förr... Man får linda in i lite handdukar bara! Och vi flyger till malmö, inga vidare transporter sedan, bara bilen till Lund. Ännu mer kluven blev jag nu... Är det någon som vet hur mycket man får ta med hem? På vissa ställen står det 10 liter sprit per person, på vissa 5 liter. Inte för att jag tror det kommer att bli mer än 5 liter per person, men ändå. Hittar man fynd så vill man ju ta med det hem så klart! Maten på restauranterna då? Är den dyr? Jag är vegetarian och börjar redan oroa mig för att det ska vara steak-house-stil på allt, men så är det väl knappast... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() 1L Absolut för 130 kr är definitivt ett bra pris för "inom-EU" sprit och (som jag skrev) i klass med Arlandas taxfree - som man ju bara får köpa av om man flyger utanför EU. Det flygbolagen gör för att kunna erbjuda "taxfree" (det är ju faktiskt Eu-skattad sprit) är att man köper in och skattar spriten där den är billigast inom EU, och dessutom i stora kvantiteter. Då kommer man mycket nära det skattefria priset. Alkoholskatten i Grekland är väl inte lägst i EU, men väl bland de 5-6 lägsta. |
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland finns det massor av vegetariska smårätter så det kommer inte att bli något problem för dig.
Eva som när jag skrev tidigare trodde att jag hade varit hemma 14 dagar men se det var förra lördagen som jag handlade på Santorini flygplats. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag handlade ouzo på Santorinis flygplats för två veckor sedan. Är kanske dyrare än i butiken men jag fick min Plamario ouzo plomberad så att jag kunde ha den i handbagaget både till Arlanda och sen vid inrikesflygningen hem. Svårt att packa glasflaskor i en ryggsäck. Be i så fall om en speciell påse i taxfreebutiken om ni ska flyga vidare i Sverige. Allt ni handlar i vanlig affär i Grekland f[r inte tas med i handbagaget. S'kerthetskontrollanterna var mycket noggranna och den som stod f;re mig blev av med en hel del.
Det 'r f;r sent att 'ndra sig n'r man v'l st[r i s'kerhetskontrollen. Jag j'mf;rde priset p[ Grand Marnier mellan flygbolaget och aff'ren i Grekland. L[g p[ ungef'r samma niv[ Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ja det blev ju lite obegripligt på slutet då jag råkat komma åt fel knapp. Basutbudet finns på Santorini flygplats och utöver lite olika spritsorter finns det ex honung som också måste vara i plomberad på flyget. De som stod före mig i kön hade hört att det inte var så noga i Grekland som hemma och det påståendet lär de inte uttala igen. Paret hade massor av skvättar i för stora flaskor samt för många små flaskor och en hel del åkte i soptunnan.
Bäst att tänka igenom vad man vill handla och hur packningen ska se ut. Den som har läckande flskor i sin resväska kan råka ut för att få ersätta eventuella skador på andras bagage så det är nog bäst att förbereda sig med bra emballage. Om det finns pappboxar med sprit i Grekland vet jag inte men om det säljs lär det väl finnas på en så pass stor ö som Santorini. Eva |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|