![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Får nog bli prassa för egen del eftersom ingen förstår varför man handlar bara en, eller några få. Nä kilovis pratar man om, i varje fall i det området jag vistas i. Nämner därför aldrig till familjen om jag blivit sugen på EN persika för då dröjer det inte länge förrän det kånkats hem 5 eller 10 kg
![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kanske därför jag bara hört "prassa" och "kremidja".
Många o mycke ska de´ vara !! med risk för att frukt o grönt hinner bli brunt o mjukt innan man hinner äta upp det ![]() Men någon som vet om prassino har nåt med prassa att göra? Kanske lök med lite grönt på?? "grönlök" ? eller lök med grönska? Vitlök- asprokremidi!!!! det va bara ett skoj med ord,,, ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Det låter logiskt att πράσο kommer från πράσινο. Det finns ett ganska roligt grekiskt uttryck som har med purjolök att göra: πιάνω στα πράσα, som i frasen: τους έπιασαν στα πράσα vilket betyder ungefär "dom togs på bar gärning". Hur purjolökarna passar in i sammanhanget har jag faktiskt ingen aning om! MVH, Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kan det vara så att de som togs på bar gärning anses som dumma, inte tillräckligt smarta för att undvika att åka dit?? M a o en gröngöling... //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
det stämmer nog ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om jag låter honom bestämma vid inköpen handlar det om, som du säger kilovis. Jag har lyckats få honom att vänja sig vid åtminstone ett halvt kilo t ex köttfärs, ost ... Britt-Marie |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|