Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-11, 01:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Inkastare...

...trohoholigen,sa nattugglan...
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 02:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Men inkastarna förbjöds ju för 5 - 6 år sedan! Och på vissa ställen så verkar det fungera... I Athen? Nä knappast... Vissa andra större ställen, nja... Men det är nog bra om man drar till snaran ett snäpp till.

Om de går på mig på ett lite trevligt sätt så brukar jag säga: Issos metá, med ett leende, vilket betyder "kanske senare". Leendet betyder samma sak både på Grekiska och Svenska... Då tappar inte de ansiktet och jag har inte lovat något. Vi kan då båda gå åt var sitt håll "med händerna på ryggen..." med hedern i behåll.

Vid något enstaka tillfälle, när jag varit riktigt irriterad, har jag sagt: Fige Vlacha. Fige = Stick. Vlacha = Fåraherde. I överförd bemärkelse i Grekland betyder Vlacha även Idiot! Det har vid tillfälle gett upphov till viss irritation... Men eftersom jag är nästan blond, 1,80 lång och väger dryga 80 Kg så slutar det med att inkastaren skäller som en bandhund och jag ler hånfullt...

Jag kan vara väldigt irriterande om nu någon missat det... Jag kan dessutom via mitt ansiktsuttryck informera den på andra sidan om vederbörande ska hamna på sjukhus. Eller på ett betydligt trevligare ställe...

Men jag har slutat använda M-ordet efter en insident på flyplatsen...

En Limousinchaufför försökte envisas med att jag skulle åka med honom till Rafina för väldigt mycket pengar när jag tänkte ta taxi. Så jag informerade honom om vad jag tyckte han kunde göra med mina mer intima delar, vilket han inte uppskattade... Han blev sur. Jag förstår inte varför?

Men "förlåt och glöm". Det är ju inte så stor sak. Det gäller ju bara att säga Nej! På ett vettigt och korrekt sätt! Man kan inte låta semestern bli störd av sådana saker.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 06:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Har aldrig blivit störd av inkastare i Grekland,och då har jag varit mer än 20 ggr i Rethymno,tycker att det funkar klockrent med att säga "No thank you",sen kan man lugnt gå vidare,sen kan det vara så att många känner igen mig efter alla år ..Man får ju tänka på att de gör ju bara sitt jobb...Sen finns det faktiskt ställen med inkastare som har bra mat också....

Senast redigerad av Athanasia den 2007-07-11 klockan 06:37. Anledning: Tillägg...
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 06:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Sista gången jag var i Rethymnon förföljde en inkastare mig och mitt sällskap ett halv kvarter. Jag var där med sonen, en väninna och hennes dotter alla gjorde vi liknande erfarenhter. Min dotter jobbade sin sista säsong där och sen har jag aldrig åkt tillbaka. Inkastarna var det här året så påflugna att merparten av turisterna tvingades gå på andra sidan gatan. Det var i augusti och kanske är de mindre påflugna i lågsäsong. Förhoppningsvis är det förbjudet numera även där. Det här är så långt från kvalitetsturism man kan komma. Till mig sa karlfan varför besöker du aldrig vårt ställe utan sitter bara och hänger på gamla ställen. Antar att han menade mer traditionella ställen.
Inte hjälpte det att han kände igen mig det bara retade honom ännu mer. Den hände även att den mannen tog turisterna i armen för att få dom att stanna.

Personer som artigt hälsar och ler när jag går förbi kallar jag inte ens för inkastare. I Aten har jag bara sett inkastare i Plaka inte i några andra stadsdelar.

I Thailand såg jag bara inkastare på ett ställe tänk så olika det kan vara. Höll dock mest till i Surin, Kamali och på olika mindre öar. Gjorde flera båtturer och besökte även Krabi. Inga inkastare någonstans.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-07-11 klockan 06:56.
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 06:58

Går ju alltid omkring och ler själv när jag är i Grekland så jag kanske får inkastarna att le också.
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 08:45
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Vid något enstaka tillfälle, när jag varit riktigt irriterad, har jag sagt: Fige Vlacha. Fige = Stick. Vlacha = Fåraherde.
Oh . Very bad... very, very bad...
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 09:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Om jag får göra en liten utvikning??

När det gäller de ofta enerverande turkiska inkastarna på frekventerade turistorter, då finnes ett mycket effektivt och allerstädes fungerande motmedel för turisten.

Man svarar bara "Hajiir" med långt ii. Det betyder ett mycket bestämt
NEJ TACK på turkiska. Den turk som negligera detta besked, han/hon gör totalt bort sig och tappar ansiktet i sina landsmäns ögon. Inkastaren svarar genast Oj, ursäkta, på turkiska och kommer aldrig mer att besvära.

Fungerar osvikligt. Prova gärna själva.

Arne

Som numera avsätter dryga timmen per dag att öva på den nyinhandlade Bouzookin. Skada bara att Hustrun helst ser att övningen sker på tid då hon är på sitt arbete....

Bild på klenoden http://www.sendpix.com/albums/07071100/96lhomqi8r/
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 23:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Som numera avsätter dryga timmen per dag att öva på den nyinhandlade Bouzookin. Skada bara att Hustrun helst ser att övningen sker på tid då hon är på sitt arbete....

Bild på klenoden http://www.sendpix.com/albums/07071100/96lhomqi8r/

Här på bostadsområdet som lever granne med ert område har vi haft en ganska livlig diskussion om det kan vara någons katt som har fastnat i ett kloakrör men nu ska jag genast gå ut i vår maillista och dementera dessa uppgifter, det är ju bara nyblivne pensionären Arne som övar på sin nyligen inköpta Bouzuki, kanske lämpligt att göra kopia på mailet till djurskyddsföreningen på Norrbyskär också så de vet vad som händer.

Skål!

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 07:57
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Väldigt fin bouzouki,Arne Öva på bara

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 08:00

Kan detta va nåt för hustrun Arne?http://www.maskinnet.se/maskinnet/kategori/utrustning.php?aid=237
Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 22:49
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

De värsta inkastare mötte jag i Piraeus... de gav aldrig upp. Trots att vi i hela sällskapet var greker och de brukar ju vara lite lugnare då....Men annars har de allra flesta varit trevliga.
Men visst är det jobbigt ibland... då brukar jag säga "vi har ätit"....vad ska de då säga?
-Ät igen
Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 13:02
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Det har vi också sagt och då har de svarat att vi kan ju titta på menyn ändå och komma tillbaka i morgon.
Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 13:03
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Det här var alltså ett svar till Muffins men det hamnade under Gilas inlägg (tryckte på Muffins svaraknapp!?).
Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 23:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Inläggen hamnar i kronologisk ordning - olyckligtvis. Det bästa sättet är alltså att börja svaret med "muffins:" eller citera en KORT bit av det inlägg du svarar på - då syns det vem du svarar.
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 18:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Oh . Very bad... very, very bad...
Jo, jag vet. Men jag kan bli irriterad på påflugenhet. Jag värnar starkt om min personliga sfär. Men som väl är så är det rätt sällan man råkar ut för alltför påstridiga inastare numera.

When I´m good I´m bad. When I´m bad I´m better...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-07-11 klockan 19:19. Anledning: Rättning
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:04.