![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fast en viss ö på T i Kykladerna är inte alls dum
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Det jag gillar är att Doddarna är lite enklare, lite mer råbarkat, lite rufsigare i håret, inte lika puttegulligt. Det kanske stämmer med min personlighet ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jamen Inkfish det är precis så jag känner. Det är inte så j...a puttenuttigt och vykortsaktigt i doddarna. Sedan har jag aldrig träffat så rara människor förut som där. Och maten är godare (min teori är för att det är närmare Turkiet). Det blåser inte så mycket. Ja det mesta är bättre.
Vilt och kargt och ibland t.o.m. lite fult men väldigt grekiskt. Åse |
|
||||
|
||||
![]()
Fast det är inte säkert att du kan döma hela Kykladerna efter ett enda besök på Sifnos och Serifos
![]() Men gulligare är det definitivt och jag trivs nog bäst där det är något mindre gulligt ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Naturligtvis! Vad annars...? Doddarna i alla väder! Och framförallt favoriterna... Hälsn Eva - i synnerhet Kalymnos... snart är jag där... i Paradiset! |
|
||||
|
||||
![]()
Fast om man återgår till "Varför Kykladerna?" så undrar jag om inte Kykladerna har större variation på sina öar.
I Doddarna finns i princip två varianter: stora flygplatsöar med mycket turism som Rodos och Karpathos och pytteöar som Tilos och Lipsi. Öar i nåt slags mellanklass storleksmässigt är väl bara Patmos, Kalymnos och Astypalea. Och Asty är snudd på hopplös att ta sig till. I Kykladerna däremot finns bara en ö med riktig massturism och det är Santorini, sen finns mängder av öar i alla storlekar. |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=inkfish;137722
I Kykladerna däremot finns bara en ö med riktig massturism och det är Santorini, sen finns mängder av öar i alla storlekar.[/QUOTE] En anledning till att jag gillar cykladerna. Uppfattningen att maten är godare i dodekanska övärlden som någon har delar jag inte alls. Jag tror att det beror på var man äter. Det finns mindre bra ställen överallt och riktigt bra ställen också även om de är svårare att hitta på vissa platser. På Patmos krävdes en del letande för att hitta det riktigt goda, traditionella, vällagade grekiska köket medan det i Chora på Folegandros finns på nästan varje taverna. Nästan mitt i hamnen i Parikia på Paros har jag ätit underbart gott på ett enkelt lunchställe. Världens godaste citronmarinerade kikärter, kaningryta och solmogna persikor. Minns den måltiden än. Mina bästa matminnen har jag från cykladerna och Kreta. Eva |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|