Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-04, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Vad är det för fel på Grekerna ?

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Håller helt med! Känns som att en del inlägg glidit bort lite väl långt från trafiksäkerhetsfrågan...
Inlägg som görs under Kafé Kalimera flyttas inte. Det som skrivs här kan handla om vad som helst (så länge man håller sig till reglerna), och trådarna får spåra ur, och byta ämne. Trådarna behöver inte ens ha med Grekland att göra. Som på ett vanligt kafé alltså.

När det gäller den ENDA tråden om grekiska krisen så är det den ENDA tråden i forumen som handlar om Grekland. Annars tenderar många trådar till slut handla om krisen. Men just här i kaféet får trådarna byta ämne.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-06-04 klockan 18:53. Anledning: Glömde
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 13:46
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Självklart vet alla om att Greklands ekonomi är väldigt dålig.

För våra grekiska vänner är det inte trevligt att få höra vart man än reser till för land att dom måste se till att betala skatt och alla greker gömmer sina pengar osv. När dom var i ett annat land i EU och skulle shoppa undrade säljaren direkt om dom ens hade råd att handla i den butiken. Bara för att dom råkar vara greker. Då handlade det om en produkt som kostade 130 kr.

Innan grekiska krisen då var det ingen som "tjatade" på dom, men när krisen blev känd då började "snacket".

Bara för att en del eller många människor inte sköter sig, betyder det inte att alla är likadana t ex: skattesmitare, trafiksyndare, folk som anställer "svart" arbetskraft osv.
Alltid finns det ett "svart får" någonstans.

// Stina
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 14:26
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

http://www.newstatesman.com/blogs/wo...ss-lazy-greeks

En artikkel som hevder å komme med litt fakta med hensyn til hva som er galt med grekerne.

You be the judge!
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 11:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om man bara lyfter blicken lite ovan horisonten så kan man minnas att förhållanden mellan länder i alla tider har varit mer eller mindre skämtsam.

Vi har vår syn på Norge, amerikaner har alltid haft en tagg i ögat mot polacker, England har haft sina åsikter om irländare osv. osv.

Så länge det sker med en harmlös, skämtsam, ironisk, satirisk andemening så må det väl vara hänt? Börjar det handla om rena och råa påhopp så har åtminstone jag ingen förståelse för det. Men naturligtvis är det alltid vanskligt om mottagaren tar illa upp på något vis. Det hela är en väldigt känslig balansgång.

Emellanåt kan man misstänka att den som uttrycker skämten, ryktena, påhoppen osv. själv inte mår vidare bra? Svårt att veta, denna typ av synsätt lär vi fortsätta se så länge vi lever. Jag själv tar det med en nypa salt, engagerar mig inte särskilt mycket. Är man turist bör man nog akta sig noga för att på plats och ställe, verbalt uttrycka sådant man själv kan tycka är roligt.

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 11:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Är man turist bör man nog akta sig noga för att på plats och ställe, verbalt uttrycka sådant man själv kan tycka är roligt.
Är man turist från Sverige bör man nog inte diskutera läget i landet alls med Grekerna, förra året var det många som frågade oss om det verkligen var sant att vi betalade "så mycket" skatt i Sverige, fick lära oss att vi inte var riktigt kloka och de undrade varför vi betalade.
Det är skilda världar..., det vet jag mycket väl.
Yttrandefriheten har vi dock kvar i båda länderna
Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 20:17
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hva er en lusekofta?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lusekofta
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 10:03
Banned

Dette er en merkelig tråd på mange vis. Trådens tittel,hva er det for fel på grekerne, stiller kun spørsmål om hva feilen er, ikke om det er noen feil på disse, eller ikke. En slik konklusjon åpner vel egentlig ikke for noen fornuftig diskusjon, men er konkluderende i utgangspunktet og man etterspør kun bekreftelse på en påstand?

Når man allerede i starten har konkludert med at det er feil med grekerne så er dette formodentlig i forhold til noe; en norm, regel, lov, sammenlignbare nasjonaliteter eller hva vet jeg, og her tas det til orde for at man skal kun sammenligne med Sverige og svensker, hvorfor det? Er Sverige, svensker og det svenske systemet fasiten mht hva som er riktig og perfekt?

Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være!

Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden!
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 10:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Lusekoftor är bland det finaste jag vet. Hemstickade tröjor gärna med inspration från gamla mönster, som nu även är högsta mode, faller jag alltid för.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 12:48
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være!

Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden![/quote]

Och jag tyckte att det var komiskt att som Jan c skicka en länk med förklaring på vad en lusekofta är just för att du är norsk. Det är inte lätt med humor, men absolut nödvändigt
//maji
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 12:55
Eva Ls avatar

Nog tror jag de flesta förstår att det var ett skämt. Jag gillar lusekoftor ändå och jag äger en. Den här artikeln skrevs 2010 men modet håller i sig. http://josephine.elle.se/lyx-vs-budget-lusekoftan-2/

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 17:16
Banned

En fantastisk dag på stranden, men ikke en lusekofte å se!
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 21:17
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
En fantastisk dag på stranden, men ikke en lusekofte å se!
De hade kanske gått på tur.
Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 20:00
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Alltsa jag forstar att det har var ett forsok att vara lite skamtsam.....

I allmanhet i fattiga lander sa ar det val mycket vanligare att man "overbefolkar" en moppe eller en bil. Det ar val just for att de inte har nagra pengar eller att vissa kanske inte har rad att kopa en bil eller moppe sjalva sa de far skjuts av kompisen / slaktingen / grannen. Och detta tippar jag pa borjar bli eller kommer borja bli allt vanligare i Grekland ocksa.

Jag ser faktiskt nanting beundransvart i de har bilderna som kanske inte sa manga gor, jag ser tva familjer som ar sa sammansvetsade sa de inte har problem med att dela ett litet utrymme. Finns det hjarterum sa finns det stjarterum!
Det här är inget nytt fenomen som uppstått i samband med krisen.

Jag ser exempel på fyra vuxna som inte är rädda om vare sig sig själva eller barnen.
Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 20:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det spelar ingen roll VAR i världen detta sker. Det är lika korkat oavsett! När jag inte ens får cykla 15 meter med en barngrupp utan cykelhjälm på samtliga så kan jag inte hjälpa att det synes mig korkat. Detta oavsett hur mycket jag älskar Grekland! Det behöver inte någon greklandsboende ta som ett personligt påhopp.
Jag regerade likadant 1996 på Kalymnos i Pothia, där en familj på 5 personer + en hopfällbar sulky åkte förbi bordet på den taverna jag satt på. Jag älskar Kalymnos ändå, men tycker fortfarande att familjens mamma och pappa visade 0 ansvar!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 19:18
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tolkar rubriken som en travestering på teveprogrammet med samma namn.
Helt rätt uppfattat Janne
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 14:59
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Jag har varit i Asien, Sydamerika, Australien och Afrika förutom Europa. Liknande trafiksituationer har jag BARA sett i Grekland. Rubriken är generaliserande, bilderna är fakta.

/pawik
Men, vaddå? De är ju "bara" 4 på scootern? I Indien, där jag varit ett antal gånger, är det fullt normalt med 5 på scootern... Då ska man dessutom hålla i minne att frun nästan alltid åker "damsadel", dvs har båda fötterna på ena sidan moppen.
Att åka 10 i en "auto" (som kallas tuktuk i Thailand) är lika naturligt.

Lånade en bild på nätet, har inte mina egna här.

Men, så omkommer det över 130.000 på indiska vägar varje år...

Åter till Grekland: jag tycker det har blivit lite färre "kamikazeförare" över åren. Första gången vi var på Leros for smågrabbarna runt som idioter överallt på smattrande moppar, självklart utan hjälm. Såg inte många såna senaste gången vi var där. (de kanske har mött sin skapare...)
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 15:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Mats, just det. Många har slutat köra tvåhjuling och får i stället- dom som överlevde- elrullstol. ( Om dom har råd...)
Det är alldeles sant att säkerhetstänkandet fallerar här, i allafall där jag bor. Man ser galenskaper varenda minut. Konstigt nog vänjer man sig och reagerar bara marginellt. Man vänjer sig vid att passa på vad dom andra gör mer än vad man själv gör.

Samtidigt kan jag tycka att det i Sverige är en "säkerhetshysteri" som inte passar mig helt.
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 16:17
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Läste för en massa år sedan en krönika av härlige Herman Lindqvist.
Han var vid ett av sina första besök i Spanien fascinerad av att spanjorerna tydligen var anatomiskt konstruerade på ett helt annat sätt än skandinavierna:
Bland det första jag märkte var att spanjorer av båda könen har sin hjärna placerad i högra armbågen. Så måste det vara, ty det är där de placerar sin hjälm under färd på moped och motorcykel...
Och redan 1985, fram till dags dato, har vi i vår familj kunnat konstatera att greker av båda könen således har sin hjärna placerad på den högra delen av mopedstyret.
I övrigt håller vi med Monica P om att säkerhetstänket i Sverige gått över styr, då man ser barn i de EU-godkända lekparkerna yrsla runt som småväxta kopior av "Michelingubbar", iförda hjälmar, armbågs- och knäskydd, krockkuddar, säkerhetsselar och stödhjul så fort de bara ska hoppa hopprep.
Att vi dagligdags ser familjer komma cyklandes på cykelbanor, trottoarer, stigar, gångbanor, et cetera, varvid barnen har cykelhjälmar och föräldrarna färdas utan (givetvis), tar vi bara som ett sunt tecken på vilken generation i familjen som har någonting innanför pannbenet värt att skydda.
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 16:41
Hellens avatar

Cyklade utan hjälm fram till för ett par år sedan då jag tyvärr var först fram till en cyklist som gjort sin sista resa...
Tydligen är det så att vi reflexmässigt greppar efter att ta tag i någonting då vi tappar balansen, på cykeln blir det styret...
Svara med citat
Gammal 2012-05-29, 17:14
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Samtidigt kan jag tycka att det i Sverige är en "säkerhetshysteri" som inte passar mig helt.
Jag vet inte hur väl du känner till Sverige av idag. Jag tror att det är ca 40 personer som omkommer i arbetplatslyckor varje år och 2011 räknas som ett mörkt år. Flera unga skadades allvarligt på sin arbetsplats. Bara i helgen drunknade fem personer. Bilolyckorna borde ha minskat eftersom vi numera har mitträcken och viltstängsel nästan överallt. Inte så roligt att krocka med en älg som snabbt krossar en bil. Könssjukdomar bekämpas fortfarande och vi har antagligen världens bästa smittspårning men trots detta ökar åter ett antal könssjukdomar igen.

Särskilt hysteriskt är det inte numera och vi får stå ut med en hel del kemikalier som vi tidigare stoppat bara för att vi gick med i Eu något som större delen av befolkningen i den landsdel där jag bor inte var särskilt förtjusta i. Medelhavsländernas oordning och säkerhetstänkande är för de flesta av oss tack och lov bara charmigt på avstånd.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.