![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() När det gäller den ENDA tråden om grekiska krisen så är det den ENDA tråden i forumen som handlar om Grekland. Annars tenderar många trådar till slut handla om krisen. Men just här i kaféet får trådarna byta ämne. Senast redigerad av Kalimera den 2012-06-04 klockan 18:53. Anledning: Glömde |
|
|||
|
|||
![]()
Självklart vet alla om att Greklands ekonomi är väldigt dålig.
För våra grekiska vänner är det inte trevligt att få höra vart man än reser till för land att dom måste se till att betala skatt och alla greker gömmer sina pengar osv. När dom var i ett annat land i EU och skulle shoppa undrade säljaren direkt om dom ens hade råd att handla i den butiken. Bara för att dom råkar vara greker. Då handlade det om en produkt som kostade 130 kr. Innan grekiska krisen då var det ingen som "tjatade" på dom, men när krisen blev känd då började "snacket". Bara för att en del eller många människor inte sköter sig, betyder det inte att alla är likadana t ex: skattesmitare, trafiksyndare, folk som anställer "svart" arbetskraft osv. Alltid finns det ett "svart får" någonstans. // Stina |
|
|||
|
|||
![]()
http://www.newstatesman.com/blogs/wo...ss-lazy-greeks
En artikkel som hevder å komme med litt fakta med hensyn til hva som er galt med grekerne. You be the judge! |
|
|||
|
|||
![]()
Om man bara lyfter blicken lite ovan horisonten så kan man minnas att förhållanden mellan länder i alla tider har varit mer eller mindre skämtsam.
Vi har vår syn på Norge, amerikaner har alltid haft en tagg i ögat mot polacker, England har haft sina åsikter om irländare osv. osv. Så länge det sker med en harmlös, skämtsam, ironisk, satirisk andemening så må det väl vara hänt? Börjar det handla om rena och råa påhopp så har åtminstone jag ingen förståelse för det. Men naturligtvis är det alltid vanskligt om mottagaren tar illa upp på något vis. Det hela är en väldigt känslig balansgång. Emellanåt kan man misstänka att den som uttrycker skämten, ryktena, påhoppen osv. själv inte mår vidare bra? Svårt att veta, denna typ av synsätt lär vi fortsätta se så länge vi lever. Jag själv tar det med en nypa salt, engagerar mig inte särskilt mycket. Är man turist bör man nog akta sig noga för att på plats och ställe, verbalt uttrycka sådant man själv kan tycka är roligt. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är skilda världar..., det vet jag mycket väl. Yttrandefriheten har vi dock kvar i båda länderna ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dette er en merkelig tråd på mange vis. Trådens tittel,hva er det for fel på grekerne, stiller kun spørsmål om hva feilen er, ikke om det er noen feil på disse, eller ikke. En slik konklusjon åpner vel egentlig ikke for noen fornuftig diskusjon, men er konkluderende i utgangspunktet og man etterspør kun bekreftelse på en påstand?
Når man allerede i starten har konkludert med at det er feil med grekerne så er dette formodentlig i forhold til noe; en norm, regel, lov, sammenlignbare nasjonaliteter eller hva vet jeg, og her tas det til orde for at man skal kun sammenligne med Sverige og svensker, hvorfor det? Er Sverige, svensker og det svenske systemet fasiten mht hva som er riktig og perfekt? Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være! Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lusekoftor är bland det finaste jag vet. Hemstickade tröjor gärna med inspration från gamla mönster, som nu även är högsta mode, faller jag alltid för.
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Og når jeg spør på norsk hva en lusekofte her (som henspiller på hva nordmenn har på seg) så var det en spøk, ikke et alvorlig ment spørsmål for jeg vet hva det er selv om jeg ikke kan huske å ha sett en slik på mange år og selv aldri har eid en. At det var ment som et humoristisk innlegg ble tydelig ikke forstått og kanskje er årsaken at svensker ikke har/skjønner humor? Beklager, nå var jeg visst stigmatiserende og slikt synes jeg vi skal prøve å la være!
Og nå skinner solen som vanlig her på Kreta og trolig tar vi en tur på stranden! ![]() Och jag tyckte att det var komiskt att som Jan c skicka en länk med förklaring på vad en lusekofta är just för att du är norsk. ![]() ![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nog tror jag de flesta förstår att det var ett skämt. Jag gillar lusekoftor ändå och jag äger en.
![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]()
En fantastisk dag på stranden, men ikke en lusekofte å se!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
De hade kanske gått på tur.
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag ser exempel på fyra vuxna som inte är rädda om vare sig sig själva eller barnen. |
|
|||
|
|||
![]()
Det spelar ingen roll VAR i världen detta sker. Det är lika korkat oavsett! När jag inte ens får cykla 15 meter med en barngrupp utan cykelhjälm på samtliga så kan jag inte hjälpa att det synes mig korkat. Detta oavsett hur mycket jag älskar Grekland! Det behöver inte någon greklandsboende ta som ett personligt påhopp.
Jag regerade likadant 1996 på Kalymnos i Pothia, där en familj på 5 personer + en hopfällbar sulky åkte förbi bordet på den taverna jag satt på. Jag älskar Kalymnos ändå, men tycker fortfarande att familjens mamma och pappa visade 0 ansvar! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att åka 10 i en "auto" (som kallas tuktuk i Thailand) är lika naturligt. Lånade en bild på nätet, har inte mina egna här. ![]() Men, så omkommer det över 130.000 på indiska vägar varje år... ![]() Åter till Grekland: jag tycker det har blivit lite färre "kamikazeförare" över åren. Första gången vi var på Leros for smågrabbarna runt som idioter överallt på smattrande moppar, självklart utan hjälm. Såg inte många såna senaste gången vi var där. (de kanske har mött sin skapare...) |
|
||||
|
||||
![]()
Mats, just det. Många har slutat köra tvåhjuling och får i stället- dom som överlevde- elrullstol. ( Om dom har råd...)
Det är alldeles sant att säkerhetstänkandet fallerar här, i allafall där jag bor. Man ser galenskaper varenda minut. Konstigt nog vänjer man sig och reagerar bara marginellt. Man vänjer sig vid att passa på vad dom andra gör mer än vad man själv gör. Samtidigt kan jag tycka att det i Sverige är en "säkerhetshysteri" som inte passar mig helt. |
|
||||
|
||||
![]()
Läste för en massa år sedan en krönika av härlige Herman Lindqvist.
Han var vid ett av sina första besök i Spanien fascinerad av att spanjorerna tydligen var anatomiskt konstruerade på ett helt annat sätt än skandinavierna: Bland det första jag märkte var att spanjorer av båda könen har sin hjärna placerad i högra armbågen. Så måste det vara, ty det är där de placerar sin hjälm under färd på moped och motorcykel... Och redan 1985, fram till dags dato, har vi i vår familj kunnat konstatera att greker av båda könen således har sin hjärna placerad på den högra delen av mopedstyret. I övrigt håller vi med Monica P om att säkerhetstänket i Sverige gått över styr, då man ser barn i de EU-godkända lekparkerna yrsla runt som småväxta kopior av "Michelingubbar", iförda hjälmar, armbågs- och knäskydd, krockkuddar, säkerhetsselar och stödhjul så fort de bara ska hoppa hopprep. Att vi dagligdags ser familjer komma cyklandes på cykelbanor, trottoarer, stigar, gångbanor, et cetera, varvid barnen har cykelhjälmar och föräldrarna färdas utan (givetvis), tar vi bara som ett sunt tecken på vilken generation i familjen som har någonting innanför pannbenet värt att skydda. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Cyklade utan hjälm fram till för ett par år sedan då jag tyvärr var först fram till en cyklist som gjort sin sista resa...
Tydligen är det så att vi reflexmässigt greppar efter att ta tag i någonting då vi tappar balansen, på cykeln blir det styret... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Särskilt hysteriskt är det inte numera och vi får stå ut med en hel del kemikalier som vi tidigare stoppat bara för att vi gick med i Eu något som större delen av befolkningen i den landsdel där jag bor inte var särskilt förtjusta i. Medelhavsländernas oordning och säkerhetstänkande är för de flesta av oss tack och lov bara charmigt på avstånd. Eva |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|