![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag minns en mycket minnesvärd sekvens ur filmen Gökboet, Milos Formans mästerskapelse.
McMurphy heter väl han som Jack Nicholson spelar, han får ju spatt vid ett tillfälle och tar med alla de andra galningarna ut till havet om jag minns någorlunda rätt? Han nästan kidnappar dem!! Där får de leva ut, SKRATTA, busa, äntligen få komma bort från en iskall miljö där de helst ska tyna bort. Sen blir de bryskt tillbakaforslade, McMurphy "tas om hand"......... Inte direkt likheter kanske men SKRATTEN förenar, likaså friheten ![]() / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag också sett programmet. Helt fantastiskt! Tack Tackis! Tack Västerviks kommun, och alla andra!
![]() Jag tänkte hela tiden på resan vi gjorde när min mamma fyllde 80. Vi firade födelsedagen på Santorini, där vi stannade en vecka. Sedan åkte vi till Naxos där vi stannade fem dagar, innan vi åkte till Santorini igen. För mamma var det två veckor av total lycka, och hon pratar fortfarande om resan. Idag är hon 87. Kan inte låta bli att lägga ut några bilder från den resan. ![]() Först doppet på kanske 10 år, i poolen på Honeymoon. ![]() Lyckan att träffa Paris och Julia igen. Det hade hon aldrig trott. ![]() Att komma fram till Naxos. ![]() Att komma till Agios Prokopios Hotel. ![]() Att bada i havet igen, efter många, många år av längtan. ![]() Hon var så söt när hon spatserade runt med sin rollator. ![]() Tänk om det fanns fler "gamlingar" som fick uppleva detta! |
|
|||
|
|||
![]()
Nu såg jag den också. Grät ifrån första stund, till den sista... Så fint det finns så snälla omtänksamma människor! Hoppas så flera skulle få uppleva en liknande resa! Jag har tagit med mamma på flera resor, och det är inte så lätt alltså. Och att du Janne tog med din mamma till Naxos, med färgor och allt! Fantastiskt!
|
|
||||
|
||||
![]()
Underbara bilder Janne, Tack för att du delade med dig av dem.
Och filmen var så fin. Det var som om de gamla blev 20 år yngre då de kom till Grekland, och de trötta ögonen och kropparna började LEVA! Skildringarna av de små ögonblicken var också underbara; mannen och kvinnan i solstolarna som hade köpt små presenter till varandra som ett ungt nyförälskat par, hemfärden på båten i kvällssolen och männen som försökte kommunicera med de grekiska männen på keféet. En helt underbar film och en stor eloge till Takis som lät sin dröm bli verklighet, hans kärlek till de gamla gick inte att ta miste på. Ni som inte sett den, se den! http://www.svtplay.se/video/2759771/...esan-avsnitt-1 |
|
||||
|
||||
![]()
Vilka fantastiskt underbara bilder, Janne!
Nu ska vi snart se filmen också (repris klockan 16.25). Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Fint med din Mamma Janne - har läst om det förut,men tål ett återseende.Då förstår ni hur underbart det var att se min Pappa i Libyska havet!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag förstår exakt vad du menar. Och den där inre känslan av lycka när man ser andra lyckliga är obetalbar!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja!
|
|
|||
|
|||
![]()
Har precis sett den på Svt Play. Fantastiskt alldeles fantastiskt. Tänk om fler äldre kunde få uppleva detta.Så fina de var i sina solhattar, solbrillor och shorts. Och så mycket livslust!
Jag ska ha detta i åtanke med min lilla mams när den dagen är kommen att hon ev. blir beroende av andras hjälp för sitt välmående. |
|
|||
|
|||
![]()
Underbara foton Janne.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
IGJEN tusen takk for at jeg fikk vite om, og sett "Greklandsresan"
![]() Det var så s t o r t ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Han skulle vært "kopiert" opp, t e n k om alle kommuner hadde hatt sin "Takis" ![]() RØRENDE var selvsagt også Innsatsen til pleiere/ledsagere, den nære og gode omsorgen ![]() - og selvsagt, ikke minst de fantastiske personlighetene av noen resenærer gjorde dette til den største TVopplevelsen jeg kan huske og ha hatt på l e n g e , om noen gang ![]() Men uten TAKIS, ingen tur ![]() ![]() ![]() Jeg er ikke fremmed for å flytte på meg om noen år ![]() - det m å bli til VAESTERVIK Kommune ![]() Selv hadde jeg den store gleden av å ha min mor med til Hellas 8 - 9 ggr i perioden 1986 - 2003 ![]() Men hun t r e n g t e avlastning, og når hun reiste så langt greide hun å slappe av og n y t e ![]() De alle fleste turene var det kun hun og meg, kvalitetstid ![]() ![]() Den siste Hellasturen hun fikk, da var hun 86 1/2 år, var sammen med hele familien, et herlig minne for oss alle ![]() og jeg er/var l a n g t fra noen "Takis", min mor var funksjonsfrisk, trengte t i d , litt tålmodighet skulle nok til ![]() ![]() ![]() Det er ikke vanskelig å finne noe å ha dårlig samvittighet for ![]() ( for oss kvinner spesielt tror jeg ) Så det er godt å ha gjort n o e bra ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Underbart Janne!!!!
Här är några bilder från vår resa med min svärmor i månadsskiftet mars/april 2007 till Peloponessos med bl a Nafplio och Kardamili och en del byar däremellan.... Mamma och son ![]() Morgonbad en av de första dagarna i april...och ja, Claes och jag badade också! ![]() Fest, en sen kväll i Kardamili. Claes och jag var de som ville gå hem först och då var klockan mer än 01! ![]() Frukost i Kardamili ![]() Kap Sunio ![]() ÅH så glada vi är att vi gjorde denna resa! 2011 hade svärmor och Claes bokat resa till Rethymno för svärmor ville bada i Medelhavet en gång till, men då svek hälsan! Nu är svärmor 90 år och just idag sa hon att hon minns denna resa med sådan glädje. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Har nu äntligen fått tillfälle att se denna fint gjorda dokumentär. All heder åt Takis, medföljande personal och dessa otroligt charmiga äldre med diverse olika krämpor som ändå ger sig den på att följa med. Man blir både glad och rörd samtidigt
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Min mamma är 80 år och åker alltid två veckor till Kreta varje september med sin särbo. De veckorna infaller alltid när jag och min man är i Paleochora. Då tar mamma och hennes man bussen ner till Paleochora, hyr ett rum några nätter och umgås med oss. De knatar ner till sandstranden, allra längst bort, badar och mamma sitter på stenarna och torkar som en vacker äldre sjöjungfru.
Det är bra motion att gå hela sandstranden bort i vattenbrynet, i den åldern. Vi kommer att ses i Paleochora i år igen ![]() Lena |
|
|||
|
|||
![]()
Greklandsresan var et herlig program, takk for tipset!
Så hyggelig gjensyn med svigermor! |
|
|||
|
|||
![]()
Hon frågar ofta om vi har träffat dig igen! Vi får snart se till att jag kan svara JA!
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Underbar bilder Lissi!
![]() Jag la en länk till den här sidan på min mammas Facebooksida. Trodde att hon skulle svara typ "oj vilka fina bilder, det var kul att se dem igen". Men hon skrev: jag är bara 86 år. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Janne, det är noga med damers ålder! Glöm inte det
![]() Lissi |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|