![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj,oj. Sedan ett stort antal år äter jag exakt detsamma hemma i Sverige. I mitt arbete som resande med frestande frukostbord alltid detsamma. Nu som pensionär likadant. Efter någon timme efter morgonkaffet och en cig.blir det ett kokt ägg,två spiabrödsmackor med pastej och kaviar och som avslutning en mjuk rågbrödsmacka och en kopp te. Oföränderligt detsamma. På Kreta är enda förändringen att det blir ett vitt bröd istället för rågbröd. Det hårda spisbrödet har vi med oss från Sverige.
![]() aake |
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom tråden ändå är aktiverad igen:
Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hemma äter jag oftast gröt på fiberhavregryn eller råg,
lättmjölk, rivet äpple eller äpplemos. Varvar ibland med naturell yoghurt och havrefras. I Grekland blir det oftast thé (ibland kaffe), färskt bröd som man varit ute och handlat, mjukost med tomatskivor på. |
|
||||
|
||||
![]()
Hemma under sommarhalvåret äts frukosten på "lilla altanen", oftast ett par mackor med olika pålägg, gärna med Norrbottens tomater (godast av de svenska
![]() Ibland blir det turkisk eller grekisk joghurt med tillbehör också! På vintern byter jag joghurten till fullkornsvälling (fixar inte gröten på morgnarna, tyvärr). I Grekland blir det självklart bröd från bageriet (helst har någon morgonpigg medresenär hämtat det ![]() Drycker: oftast stark nescafé med varm mjölk, ibland té med honung, juice. Ivi -Långfrukost, helst på en solig altan (hemma) eller halvskuggig sådan (i Grekland) tillhör livets goda stunder! ![]() Senast redigerad av Ivi den 2006-10-26 klockan 13:59. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har ju lyxen att jobba på ett grekiskt matföretag så jag äter i stort sätt samma sak här hemma som jag gör i grekland.
Tex: En skiva bröd med fetaost och fikonmarmelad. Några skivor stekt halloumi med grekisk olivolja ringlad över. En kopp kaffe. Det är standardfrukosten. Brukar alltid ha kommit någon före mig som lagat halloumin, så det slipper jag oftast ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hemma: Havregrynsgröt med krossade linfrön, valnötter och russin och minimjölk och med en stor klick grekisk honung på!(just nu använder jag honung från Spilli på Kreta, och den är så god!)
Ett glas färskpressad juice och två Falurågrut med Kalles randiga! I Grekland: Färskt bröd med feta, olivolja och gurka, en yoghurt med frukt och ett glas juice. Om jag äter frukost ute så blir det yoghurt med frukt och honung. Går för övrigt alltid upp ett par kilo när jag semestrar i Grekland...för mycket fetaost och friterat antar jag... |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|