Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-03, 19:57
meriva meriva är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Grekiska sängar

Hej! Yeasou
Jag tycker om att läsa dina inlägg och höra dina åsikter och synpunkter.
Men jag har reagerat över en sak.Dina madrasser.Varför måste du köpa
nya varje gång du åker till Santorini,och bor på samma ställe som du/ni
har bott på i enligt din utsago i 10 eller 12 år.Ägaren av hotellet kan väl
lagra madrasserna tills ni kommer tillbaka igen.
MVH.Rogge.
Gammal 2006-05-23, 10:31
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad

Nu ar vi framme pa ett varmt och skont Rhodos. Vi valde att inte braka om madrassen pa Landvetter. Vi ville inte ha en trakig inledning pa resan. Men vi kommer att ta kontakt nar vi kommer hem. Har pa Rhodos ar det jattevarmt och solen skiner fran en klarbla himmel. Lite kallt i vattnet, men inga problem att gora ett snabbt dopp. Nu skall jag ga pa Nyfiket och ta en kaffe.
Gammal 2006-05-27, 20:48
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Trist att höra om flygförbud för madrasser! Det var det dummaste jag hört på mycket lång tid! Kan man få köpa sprit i plastkassar när man flyger ned eller hem på förbeställning, då vore det väl fan så konstigt om man inte skulle få ta med en madrass!
Hade jag fått den bortförklaringen mig serverad hade jag exploderat av ilska! Jag har tagit med så många madrasser under åren utan några problem. Jag kan även berätta att hela familjen som äger hotell Artemis har mina madrasser i sina egna sängar i deras hem, även en del nära släktingar och vänner är begåvade med en madrass från Sverige!
Vi har sovit mjukt och skönt hela veckan på Jysks standard stromas!
Mvh
Yeasou
Gammal 2006-05-27, 22:21
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Vi har sovit mjukt och skönt hela veckan på Jysks standard stromas!MvhYeasou
Vi har också sovit ovanligt skönt under vår vistelse nere i byn, dock inte något av Jysks märken. Vi åkte till IKEA i Thessaloniki och inhandlade en bäddsoffa med sovbredd på 140 cm I början tyckte jag den var i hårdaste laget, men efter 2 nätter hade jag vant mig och resterande tid sov jag som en stock

//Zanét
Gammal 2006-05-31, 08:12
Stusses avatar

Hej
Vill bara göra ett förtydligande om "vår madrass". Vikten för madrassen ingick i våra 20 kg, så det var ingen ytterligare vikt och enligt incheckningspersonalen var det inte vikten eller att det var skrymmande som var problemet. Det var att madrassen var brandfarlig.
Vi har aldrig haft problem med madrasserna på våra hotell, men sonen hyr en lägenhet för 6 månader och har en dålig madrass.
Gammal 2006-06-01, 15:52
yeasous avatar

Då kanske vi hädanefter kommer att få se nya regler inför våra flygturer söderut! Typ, "Endast madrasser av icke brännbart material får medtagas, ex, Hästtagelmadrass eller Spikmadrass"
MVH
Yeasou
Gammal 2006-05-28, 14:12
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag har bott två år på Cactus o har aldrig haft en dålig madrass där o sova på o fem år på City Center o aldrig haft en dålig madrass o sova på o båda hotellen finns på Rhodos...

Angående väskor på flyget så har olika flygbolag olika regler gällande handbagaget storlek o hur mycket det får väga.. Tänker er om alla skulle plocka ombord sina väskor o lägga ovanför där du sitter o sen det skulle hända något då är det inte så kul o få en tungväska i huvudet..För väger handbagaget 5 kg så där uppe blir det tre gånger vikten o det skulle inte jag vilja ha mitt huvud...Man skall tänka på vad väskan väger tom för den kan väga 2 kg o då är det bara tre kilo du får ha i väskan...

Resväskor är det oxå olika vikt på de olika flygbolagen vanlig resa som charterresa..

Jag förstår att man blir arg om man blir stoppad med en madrass som man vill ta med ner till sonen på Rhodos men tänk istället om alla kanska 200 resenärer skulle ha varsin madrass med sig ner till Rhodos hur mycket extra bränsle det skulle kosta o då finns det inte plats till våra resväskor...

Vem är det som får betala i slutändan jo det är vi andra som åker med på samma resa....

Gammal 2006-05-28, 17:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Angående väskor på flyget så har olika flygbolag olika regler gällande handbagaget storlek o hur mycket det får väga..
Fel. Det är reglerat exakt av IFA hur stort handbagaget får vara. Måtten är sådana att handbagaget ska kunna placeras under stolen. Men de flesta flygbolag ser mellan fingrarna ang. detta. Handbagage får dock aldrig överstiga 5 Kg. Och de flesta bolag tillåter 20 Kg som vanligt bagage. Några har dock begränsat det ytterligare.

Citat:
Tänker er om alla skulle plocka ombord sina väskor o lägga ovanför där du sitter o sen det skulle hända något då är det inte så kul o få en tungväska i huvudet..
??? Har du hört talas om incheckning av bagage??? När man går ombord på planet får man endast ha med sig handbagage!

Citat:
För väger handbagaget 5 kg så där uppe blir det tre gånger vikten o det skulle inte jag vilja ha mitt huvud...
Jag vill hemskt gärna ha den vetenskapliga underbyggnaden för att det som väger 5 Kg på marken väger 3 gånger så mycket uppe i luften. Det måste vara totalt banbrytande! Fast jag vill inte ens ha 5 Kg i skallen när det är turbulens. Eller annars heller för den delen...

Citat:
tänk istället om alla kanska 200 resenärer skulle ha varsin madrass med sig ner till Rhodos hur mycket extra bränsle det skulle kosta
Sannolikheten att 200 resenärer tar med sig var sin madrass måste dock anses som försumbar... Men om så skulle vara skulle det dra exakt 0 (noll) i extra bränsle om madrassens vikt ryms i den totala bagagevikten per pers!

Planet måste tanka vad det drar att tranportera genomsnittspassagerarens vikt inkl max bagage plus ca 20 % som säkerhetsmarginal.

Citat:
o då finns det inte plats till våra resväskor...
Det är nog i o f s riktigt. Men hur stor är sannolikheten att 200 passagerare tar med sig en madrass? Vid varje resa...?

Citat:
Vem är det som får betala i slutändan jo det är vi andra som åker med på samma resa....
Betala vadå????

Jag förstår egentligen inte varför jag slösade bort 15 min av mitt liv att svara på detta, men jag blir så irriterad ibland...

Peter
Gammal 2006-05-28, 18:01
yeasous avatar

Peter, du anar inte vad det var skönt att jag inte behövde skriva vad du just har skrivit som svar till vår vän "Rodosfanast".... Fick mig ett riktigt gott skratt
Kunde jag bjuda dig på en Ouzo eller kanske något annat gott nu så skulle jag göra det på direkten!

Mvh
Yeasou madrassfreaken
Gammal 2006-05-28, 18:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag vill hemskt gärna ha den vetenskapliga underbyggnaden för att det som väger 5 Kg på marken väger 3 gånger så mycket uppe i luften.
Men jag är helt övertygad om att det stämmer! Varje gång jag kommer hem från Grekland väger jag MYCKET mer än innan jag åkte. Och NÅNSTANS måste ju de där kilona komma från.

rhodosfanast: du kan inte jämföra dina bekväma sängar på stora charterhotell på Rodos med mindre pensionat eller uthyrningsrum ute i ö-världen där en del andra bor. Men jag förstår att tanken var att komma till fram till att Rodos är bäst även på madrassfronten
Gammal 2006-10-11, 08:02
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men jag förstår att tanken var att komma till fram till att Rodos är bäst även på madrassfronten
Hahahah DEN var skoj Ink!!
Gammal 2006-06-03, 20:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=Peter]Fel. Det är reglerat exakt av IFA hur stort handbagaget får vara. Måtten är sådana att handbagaget ska kunna placeras under stolen. Men de flesta flygbolag ser mellan fingrarna ang. detta. Handbagage får dock aldrig överstiga 5 Kg.

Sterling har 10 kg som max för handbagage!

Camilla
Gammal 2006-05-28, 18:16
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

[quote=rhodosfanast]

Hallå där!!! Apropå "vem får betala i slutändan"?! Tänk dig då att biljettpriset är detsamma för samtliga vuxna. Oavsett om man som jag väger drygt 50 eller om man väger drygt 100! Ingår inte passageraren plus hela bagaget i priset eller? Med eller utan madrass?

Moster, nyss hemkommen från ett varmt land söderöver

Senast redigerad av Moster den 2006-05-28 klockan 18:18.
Gammal 2006-05-28, 18:42
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast

Herregud människa, Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?

Kan trösta dig med att du slipper betala för min madrass eftersom
jag flyger 1:a klass och får ta med skrymmande bagage på 35 kg.
Gammal 2006-06-02, 13:24
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hehe,
Personligen skulle jag älska att se 200 tålmodiga svenskar som köar för att checka in var sin madrass. Det måste bli jordens mjukaste flygning i så fall. Fast det händer väl inte på den här sidan Jysks årskongress.

Bluesea
Gammal 2006-06-03, 20:35
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det finns faktiskt mjuka madrasser o köpa på turistmålen i alla fall på Rhodos o billiga sådana oxå pratade med en svenska som bor på Rhodos o har gjort i över 20år..När jag berättade för henne att folk skall ha med sig madrasser utomlands så skrattade hon rakt ut i luften o sa nu får du ge dig...

Jag tycker man skall ta seden dit man kommer så har jag alltid fått lära sig..

Jag sover gott i dom grekiska sängarna dom hela trettonnätter jag ligger där..

Madrasser är brandfarliga om det är skumgummi o vad skulle piloten göra om en sådan tog fyr i lastutrymmet han hinner inte gå ner o nödlanda för att rädda folket om bord...Så snälla tänk längre än näsan räcker...
Gammal 2006-06-03, 20:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Rhodosfanast, jag kan inte låta bli att undra varför du reagerar så märkligt starkt och negativt på att några personer vill ta med sig en madrass på resan? Jag finner din reaktion jättekonstig och ditt sätt att skriva det på ganska oförskämt. Det verkar som du tycker att du har någon slags rätt att avgöra vad andra ska ta med sig. Det är en attityd som inte är trevlig att möta här i forumet. De skäl du anger för varför det skulle vara dumt att ta med en madrass håller dessutom inte.
Gammal 2006-06-04, 09:59
yeasous avatar

Det är ju helt underbart att skåda denna tråds utveckling. Ricky frågade något om "resemadrass och kommenterade de grekiska Makadammsängarna".....

Som jag brukar svara folk på plats. "Oppos strosis thacke me sis"! Som man bäddar får man ligga.

Hur kan någon vara så enfaldig att tro att en madrass ska självantända
Skulle detta vara möjligt så fanns det väl inte ett hus eller några hem kvar någonstans på jordklotet, skumgummimadrasser är väl en sak som finns i de flesta hem
Jag skulle kunna tänka mig att chansen att en cigarettändare skulle ta fyr och explodera i ett flygplan är en miljon ggr större än att en madrass självantänder!

Som svar till Meriva vill jag berätta att jag har tagit med mig en hel drös madrasser genom åren till vårt hotell Artemis i Kamari. Att jag fortfarande gör detta nuförtiden ser jag mest som en ploj. Familjen m.fl. har verkligen haft glädje av madrasserna. Självklart kan jag åka dit utan att ta med en ny madrass, vilket även händer att jag gör. Några madrasser har de ju kvar på hotellet.
Vi åkte ett år till Analipsi på Kreta. Jag tog med en av madrasserna dit och tackar min lyckliga stjärna att jag gjorde det. Hotellet var relativt nybyggt, just nu kommer jag inte ihåg namnet, (det har skrivits om detta hotell i andra trådar) Fy sjutton vilka odrägliga sängar de hade där! Jag sov som en prinskorv hela veckan. Städerskan grät av lycka när jag sa till henne att hon kunde ta madrassen när vi åkte hem. "Äntligen kan jag få sova utan att få så ont i ryggen" sa hon! Så jag tror nog att det finns ett behov av lite skönare sängar i Grekland. De har ju inte ens en tunn bäddmadrass på sängarna som vi brukligt har här i Sverige.

Det finns en fin gammal grekisk sång som jag brukar spela på min bouzouki, den heter "Aponi Zoi". Det betyder ungefär "Smärtsamt liv". Han som skrev den låten låg nog på en hård grekisk säng när han skrev den
Puss&kram alla madrassälskare

Yeasou
Gammal 2006-06-04, 12:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Visst finns det sköna sängar i Grekland också...det har jag nu fått erfara!
Vi har just kommit hem från en vecka i Rethymnon där vi bodde på Ibiscos Garden...de hade tjocka härliga bäddmadrasser i sängarna Jag har sovit sååå gott hela veckan! Då är detta visserligen på ett fyrstjärnigt hotell men så brukar vi bo och har alltid fått dåliga sängar ändå.

Malin
Gammal 2006-08-08, 11:06
Stusses avatar

Har nu bokat ny resa till Rhodos. Förra gången vi åkte, i maj med FlyMe/Airtours, fick vi inte ta med madrassen pga brandrisken. Denna gången har vi bokat med Apollo och jag har varit i kontakt med dem idag och det skall inte vara några problem. Jag frågade om det var några speciell mått som gällde, men det var det inte. Hoppas nu att sonen får sin madrass och att vi får en underbar semester.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.