Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-24, 15:40
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Fickpengar 2006

vi var två vuxna och ett barn(7år) nu i somras....och vår budget på 1000kr/dag klarade vi galant.....visst...ungen fick ju vara utan glass och läsk...och inte mycket mat fick han heller....men herregud....det kan han ju dricka hemma........nejdå....vi levde väl under två veckor på 1000kr/dag!
vissa dagar gjorde vi frukost hemma men alla andra måltider åt vi ute...men sen är det ju vilken tid man åker...vi åkte i början på juni,lite skillnad på rumspriserna mitt i sommaren ju
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 15:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag känner inte heller igen 100 per dag för en person.

Själv gjorde jag av med knappt 600 kr per dag om man räknar in boendet under senaste resan. Räknar jag bort boendet cirka 375.
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 19:31
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia
100 euro per dag och per person tror jag definitivt är för saftigt beräknat.
Det var den siffran jag fick när jag själv frågade i någon tråd här i forumet. Summan var då beräknat per person o dag. Det kan ju som sagt bero på vad man har för levnadsstandard.

Däremot kan jag nog tänka mig att jag ändå kommer att förbruka med mindre per dag, då jag oftast inte väljer det något dyrare sakerna. (om jag själv skulle åka, vilket jag kommer att göra).

Senast redigerad av inha den 2006-07-24 klockan 19:33.
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 15:03
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Snart dax för Kreta. Var inte i Grekland förra året men...
Jag tycker att det är för jäkla dyrt i Grekland, iallafall om man åker under högsäsong som vi.
Mat (även enkel sådan) kostar ju lika mkt el mer som i Sverige på ex Harrys el liknande som serverar vällagade pubrätter. Öl kostar som i Sverige... el mer.
Glassar likaså till barnen.
Även om man älskar Grekland måste man ju kunna se det som inte är bra och genom dessa priser tappar Grekland så klart resenärer till Thailand, Bulgarien, Turkiet...
Det är synd...
Vi är 2 vuxna o 3 ungar och får räkna med MINST lika mkt i mat/öl/glasspengar som själva resan kostar!

Jaja, nu är pengarna insparade och det ska bli värt varenda öre...
Kram
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 15:17
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har aldrig betalat samma pris på ölen i Grekland som i Sverige
Det mesta man har betalat för en öl är nog max 2,50 -3,00 euro,
hemma kostar dom ju 45-55:-, var har du varit måntro

När det gäller maten så kan jag hålla med om att t.ex vanlig pizza (från pizzeria) kostar som hemma och nästan mer men sen vet jag inte om jag håller med hela vägen.....?

/Joppan
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 15:57
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Joppan
Har aldrig betalat samma pris på ölen i Grekland som i Sverige Det mesta man har betalat för en öl är nog max 2,50 -3,00 euro, hemma kostar dom ju 45-55:-, var har du varit måntro
/Joppan
För några år sedan gav vi ca 56 kr för en LITEN öl i Venetsianska hamnen på Mykonos. Nog för att man vet att det är dyrare där men då blev vi
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 17:09
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Jag förstår inte varför folk blir förvånade över de grekiska priserna. Visst är det billigare i Bulgarien ( fast min vän som är där just nu tyckte inte det ) men inte har de samma utgifter som lön, eller hyra som en affärs/kafe mm ägare har i Grekland.
Priserna i Grekland kan inte vara samma som för 6-10 år sedan. Jag åker nästan varje år till staden Drama i norra Grekland och priserna på sprit/kaffe mm liknar de priserna som vi har här. Men de flesta kaffe/clubbar renoveras varje år, och servicen är strålade. Jag behöver inte stå i kö och bära ut själv kaffe, drinkar mm och stå i kön för att komma in i en club har det aldrig hänt mig. Betalar jag 6-7 euro för att komma in, får en drink på köpet. Billig tycker jag.
Det har hänt att jag har betalat 6 euro för en kopp kaffe i Aten men å andra sida.... med tanke på själva platsen och servicen var det värt det.
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 17:38
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

men just kaffe är ju relativt dyrt i grekland....
och camilla....mykonos är ju extremt...går inte att jämföra med greklands snittpriser....visst har allt blivit lite dyrare...men tycker ändå man kan leva någorlunda billigt....menar..skulle man äta alla måltider ute+ boende hemma skulle det ju bli ganska dyrt...
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 19:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

I de olika trådarna om pengar har det ju förekommit siffror som varierar mellan 25 euro och 150 euro per dag och person!

Den enda slutsatsen man kan dra är med andra ord att det som gäller för den ena, gäller inte alls med nödvändighet för den andra...
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 19:28
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lodenskan
Jaja, nu är pengarna insparade och det ska bli värt varenda öre... Kram
Ja, jag kan nog hålla med om att priserna i Grekland är som här hemma i Svea. Det blev ju dock lika dyrt då Grekland gick över till valutan Euro. När de hade drachmer så var det betydligt billigare.

Hur som... Ha en trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 19:50
inkfishs avatar

Fast sammantaget ÄR inte priserna som i Sverige. Nu har jag inte läst Aftonbladets resebilaga på ett bra tag - men senast jag gjorde det låg grekiska priser på 84 procent av Sveriges.

Indexet de använder är proffessionellt sammanställt.
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 21:06
inhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Fast sammantaget ÄR inte priserna som i Sverige. Nu har jag inte läst Aftonbladets resebilaga på ett bra tag - men senast jag gjorde det låg grekiska priser på 84 procent av Sveriges.

Indexet de använder är proffessionellt sammanställt.
vi menar ju inte att det är på pricken öret som här hemma, men att det är ju inte heller lika billigt i Grekland som det var förr när de hade den tidigare valutan (drachmer).
Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 21:12
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jag håller med om att det inte är lika dyrt i Grekland som i Sverige! Var på Thassos två veckor i juni, vi gjorde av med cirka 12000 SEK på två vuxna och två ungdomar (12 och 15 år)! Då kan jag berätta att vi är ganska slösaktiga, vi bryr oss inte så mycket när vi har semester. Vi åkte charter och hade alltså boendet betalt. Vi hyrde minst två solstolar varje dag, vi åt och drack ute minst en gång per dag. Vi köpte donuts, läsk, vatten, gyros, öl och glass nästan varje dag på stranden. Vi åkte buss flera gånger och vi åkte banana boat en gång (10 E/person). Vi köpte flera telefonkort och vi köpte mycket mat till våra kattvänner som kom till vårt hotell varje kväll! Hade vi varit en sparsam familj så hade vi lätt kunnat spara ett par tusen! När vi var ute och åt på kvällarna så kostade det cirka 40E för två tatziki, fyra varmrätter, minst två stora öl och minst två läsk, tror inte att man kan äta för den summan hemma eller? Jag hör till de som tycker att det är billigt i Grekland, vad folk än säger!!

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 13:33
Eva Eva är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Då låter det som att man kommer klara sig bra på 350 kr pp och dag i snitt!
Vad kostar solstolarna?
23 dagar kvar till Karpathos...

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-27 klockan 21:00. Anledning: för långt citat
Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 13:44
inkfishs avatar

Solstolar: 5-6 E för två på stenstranden i Ammopi och i Apella. I övrigt vet jag inte priserna.
Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 16:41
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva
Hallå!
Vi funderar lite hur en ungefärlig dagsbudget bör se ut!
Följande spenderar vi i snitt per dag.
-Köper hem egen frukost
-Vatteflaska
-Solstolar
-Lunch på stranden, typ toast eller liknande
-Någon läsk och vatten på stranden
-ev. lite frukt eller gott på väg hem från stranden
-Middag på taverna, någon rätt plus tsatsiki och en öl
-ev. en eller två öl på kvällen på ngn uteservering.

Detta är en "vanlig" dag. Vi kommer såklart att ta med pengar för mer kostsamma dagar. Men detta skulle vara bra som någon slags "mall".

Tacksam för svar, vi kommer bo i Karpathos stad.
Bbara En eller två öl?
Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 09:45
Eva Eva är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris
Bbara En eller två öl?
Vissa dagar kan det nog bli fler!
Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 12:07
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Nu har jag gjort så att jag har sedan flera år börjat att spara 1-kronor och 50-öringar i en burk som jag sedan växlar in. Har dessa med mig till just mat. Svårt att säga hur mycket jag har med mig. Jag brukar aldrig ha med mig mindre än 3000 kr. Nu skall jag i och för sig bo på hotell med frukost så den kostnaden har jag inte.
Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 12:35
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad

Hvor lenge er du borte da?
Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 15:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Var och en ska ju resa och leva på det sätt som den trivs med. Slösa eller spara efter bästa förmåga. Jag har aldrig haft koll på vad saker kostat under mina ca 35 resor till Grekland. Däremot har jag tittat på hur mycket jag gjort av med när jag kommit hem. Under de första 15 - 20 resorna var det ju larvigt så billigt det var att vistas i Grekland. Men de senaste 8 - 10 åren har kostnaderna ökat. Rätt mycket egentligen, men ändå så upplever inte jag Grekland som speciellt dyrt. Maten på Tavernan och boendet är fortfarande väldigt billigt.

De senaste åren har jag konstaterat att jag gjort av med ung. 60 € per dag inkl. boende, färjor och lite moppehyra. (Biljetten ner ligger utanför.) Och då har jag rest ensam. Fast jag har lite kontakter på boendesidan som gör boendet lite billigare... Jag spelar inte Greve men missunnar mig heller inte en öl, glass, pistagenöt eller Loukoumades om jag känner för det. Men utan mina kontakter på boendesidan hade jag kanske fått lägga på 5 - 10 € per dag. Reser man två skulle jag säga att budgeten på 60 € kanske kan minskas med 5 - 10 € eftersom man "delar" på boendekostnaden.

Men visst, vill man bo flott får man betala för det! Men man kan fortfarande resa med låg budget i Grekland om man vill. Det har ju Bosse W visat. Det är ju upp till var och en vilken standard man vill ha på boendet och vad man vill äta.

Jag skulle tro att jag är en "normalluffare" som de flesta. Så en budget på 55 - 65 € per dag bör passa de flesta. Tror jag...

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34.