Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-16, 21:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Jag njuter av Dina rapporter! Du gör verkligen något av Dina dagar!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 21:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Känner inget behov av det.. denna gång.. trivs så bra här på Naxos.. sen har jag hört från andra här att Paros inte är lika bra som Naxos, fast klart smaken är som baken.. jag har ju aldrig varit där.. så jag vet ju inte!

Sunny
Ja den åsikten har inte jag. Naxos natur är mer storslagen men i mellan och högsäsong känns Paros mer grekisk. Inte alls så mycket Skandinavier som på Naxos. Naoussa är en mycket mysig by. Kolymbitres en speciell strand och i Parikia har jag ätit mycket gott. Lefkes är en av Greklands finaste byar. De hundra dörrarnas kyrka är fantastisk. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 21:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja den åsikten har inte jag. Naxos natur är mer storslagen men i mellan och högsäsong känns Paros mer grekisk. Inte alls så mycket Skandinavier som på Naxos. Naoussa är en mycket mysig by. Kolymbitres en speciell strand och i Parikia har jag ätit mycket gott. Lefkes är en av Greklands finaste byar. De hundra dörrarnas kyrka är fantastisk. Eva
Som sagt jag är ändå helnöjd med 2 veckor på Amorgos och snart 2 veckor på Naxos, det finns en gräns för hur många nya upplevelser jag orkar ta in.. eftersom Naxos är en helt ny ö för mig så har det gått åt en hel del energi att lära mig en del av den, ändå har jag bara utforskat en bråkdel av denna ö, när jag är klar med denna ö kanske jag besöker även Paros... vem vet!..

Tack för tips iaf!
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 21:53
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:

... Idag kände jag för att ta mig en rejäl promenad... jag som är van vid att vandra upp i de höga bergen på Amorgos, börjar nu få lite abstinens...
Har du ikke vandret op på Zeus bjerget? Det er rigtig godt mod abstinenser...

1) Bussen mod Apiranthos.

2) Hoppe af bussen ved vejen til Danakos.

3) Gå et stykke ad vejen op til en lille kirke på højre side.

Og dér begynder stien.
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 22:04

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Har du ikke vandret op på Zeus bjerget? Det er rigtig godt mod abstinenser)
Tack, för tips! Med vägbeskrivning, tål att tänkas på.. om det blir nu eller nästa resa... det visar sig!!!..

Kruxet är väl att hinna med bussen hem sen bara.. den sista går runt 16.30..risken är väl att jag kan gå vilse och tar det inte lång tid att gå upp på det berget?
Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 23:27
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Tack, för tips! Med vägbeskrivning, tål att tänkas på.. om det blir nu eller nästa resa... det visar sig!!!..

Kruxet är väl att hinna med bussen hem sen bara.. den sista går runt 16.30..risken är väl att jag kan gå vilse och tar det inte lång tid att gå upp på det berget?
När jag är ute och vandrar på Naxos i lågsäsong och dagens sista buss har gått brukar jag lifta tillbaka till Chora. Det har alltid varit lätt att få lift och jag har träffat många trevliga Naxosbor på detta sätt. Märkligt nog har de flesta av dem känt minst en av mina vänner från småöarna!
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 05:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Som sagt jag är ändå helnöjd med 2 veckor på Amorgos och snart 2 veckor på Naxos, det finns en gräns för hur många nya upplevelser jag orkar ta in.. eftersom Naxos är en helt ny ö för mig så har det gått åt en hel del energi att lära mig en del av den, ändå har jag bara utforskat en bråkdel av denna ö, när jag är klar med denna ö kanske jag besöker även Paros... vem vet!..

Tack för tips iaf!
Ja det kan ju vara skönt att stanna till där man är både för kropp och själ. Klokt att inte lyssna till andras råd om öar alltid det finns så många olika uppfattningar. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 08:21

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
När jag är ute och vandrar på Naxos i lågsäsong och dagens sista buss har gått brukar jag lifta tillbaka till Chora.
Våga
Låter som en bra idé.. ...och det är väl "safe" här på öarna i jämförelse med Sverige..??

Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 13:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Mysfarbrorn Fotis, ja.
Vi kom till Naxos i slutet av 90-talet och har sett deras son och dotter växa upp.
Sonen jobbar i Athen, ja tror som jurist.
Dottern har tagit över kokkonsten på tavernan efter mamman. Här syns tre generationer Fotis.

Dottern hade en tam gås som gick runt och roade. Gåsen älskade att följa med ut och simma, antingen med fadern eller dottern. Tyvärr blev hon överkörd på den livligt trafikerade gatan och många sörjde henne.

Pappa Fotis är också fiskare och har sin båt nedanför tavernan. Här slår han ur bläcket från sina bläckfiskar.

Detta kallar vi ”vårt vardagsrum” på Naxos. Det besöks två gånger per dag, det är så härlig svalka där. Från början rymdes bara två bord med stolar och det fanns risk att ramla ner i sanden nedanför. Nu har man tagit bort telefonkuren, lyckats utöka ytan och satt upp fallskydd. Det har blivit ett populärt ställe att sitta på trots trafiken.

Oj, vilken nostalgitripp jag fick!
Och Sunny, Naxos är en vida känd vandringsö (eller hur Larvih) så du kommer säkert tillbaka.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 15:48

Tack, Birgitta (Yannis) för historien om familjen Fotis, gullig familj tycker jag! (trots att jag inte känner dom).. ..

Tänk att ha en gås som följer med en ut och simmar vad mysigt.. ...rolig berättelse var det!..

Sunny(som är lite trött efter en lång roadwalking)
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tog denna bild 2007. Är det mamma Fotis till vänster?

För övrigt snygg graffiti på muren.
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:28
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Låter som en bra idé.. ...och det är väl "safe" här på öarna i jämförelse med Sverige..??

Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi)..
Jag har aldrig känt mig det minsta otrygg när jag har liftat på öarna. Det känns som att de som bor på öarna vet att det är "glesbygd" i alla fall i lågsäsong och gärna hjälper till.
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:35

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag har aldrig känt mig det minsta otrygg när jag har liftat på öarna. Det känns som att de som bor på öarna vet att det är "glesbygd" i alla fall i lågsäsong och gärna hjälper till.
Våga
Bra att veta om!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:48

Citat:

Faktisk mister jeg tidsfornemmelsen når jeg vandrer, men som jeg erindrer det, tager det ca. 1 - 1,5 time at gå fra den lille kirke og op til toppen af Zeus bjerget.

På vej op gik jeg vild et sted! Jeg passerede det første hus på venstre side, men jeg skulle have passeret huset på dets højre side. Det kostede 15 - 20 minutter.

Når man kommer ned igen, er det jo ikke sikkert at der kommer en bus i samme øjeblik, men så kan man gå ned til Filoti. Der findes en vandresti til Filoti lige modsat vejen til Danakos.

En lidt kortere vandring er fra Chalki til Tsikalariou Castle. Fantastisk fin vandring og meget fine udsigter fra slottet.

Vandringen fra Koronida til Apollonas kan også varmt rekommanderes.
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 17:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Sunny, jag liftade hem från en vandring upp till Exoumburgo på Tinos i april.
Alternativen var att antingen gå samma väg tillbaks, vilket i o f s varit vackert, eller ca 11 km asfaltväg i serpentinmodell. Jag såg en bil som stannat och en kvinna i bilen pratade med en vid vägkanten utanför ett hus. Jag frågade om hon skulle till Chora och hon sa meddetsamma att jag kunde få lift!!
Härligt för trötta fötter och kvinan kände Nikoleta mycket väl
En trevlig pratstund fick vi dessutom och kvällen efter när jag satt på en taverna vinkade hon när hon gick förbi!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 17:09

Tack, Larvih för vandringsinformationen..låter som fina vandringar!..

Men min energi är nu på upphällningen efter snart 4 veckor i Grekland.. det har varit intensivt sen dag 1..vandrade en hel del på Amorgos tidigare och här har jag gått mycket på bilvägarna!

Så jag tar och spar dessa vandringarna till våren om jag ska hit.. ...eller Amorgos.. hmmm...det får jag fundera på över vintern!..

En bra karta får jag nog också skaffa mig till nästa gång om jag ska vandra här!

Rena vill att jag ska komma hit i april och fira påsken med dom... så jag får dansa lite menade hon!!..

Men påsken är ju så tidigt nästa år i Grekland.. 12 april har jag för mig att hon sa, ja i vilket fall som helst så tål det att funderas på, har aldrig firat påsk i Grekland... en upplevelse lär det ju vara!

Sunny(som strax ska sticka ner till Old town och äta)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 17:15

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Sunny, jag liftade hem från en vandring upp till Exoumburgo på Tinos i april.

Lissi
Ja, det är säkert helt ok att lifta som ensam kvinna här i ö-världen... men har som princip att aldrig lifta hemma i Sverige.. därför har jag väl det lite i mig att inte göra det nu heller.
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 17:32

Citat:

... En bra karta får jag nog också skaffa mig till nästa gång om jag ska vandra här!
SKAI MAPS har et godt vandrekort over Naxos. (I 2013 hed kortet 311 NAXOS)

Boghandlen i Chora sælger kort.

Kanske Anavasi.gr også har et vandrekort.
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 17:43

Citat:

... Sunny(som strax ska sticka ner till Old town och äta)...
Bon appetit!
Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 18:02
kize kize är inte uppkopplad

Till Yannis kan jag meddela att det inte blev någon åsnebebis hos Effie o Vaggelis i år heller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.