Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-25, 18:30
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Stränder på Karpathos

Var ligger stranden Kato Lakos? Har läst att det ska vara en väldigt fin
strand. Hur tar man sig dit?

En annan strand jag hört om är Diakofti? Är den bra och var finns den?
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 20:32
JimS JimS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: Stränder på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Var ligger stranden Kato Lakos?
För att åka till Kato Lako tar du Love Boat från Pigadia kl 9:30.
Det finna också en väg som det säges vara mycket besvärlig att köra på. Själv känner jag inte till den.
MVH
JimS
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 21:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kato Lakkos ligger i södra delen av samma bukt som Kyra Panagia. Enligt kartan går det väg ända fram, det är samma väg som till KP utom de två sista kilometrarna. Den allra sista kilometern ser brant ut.

Diakofti ligger söder om flygplatsen. Fortsätt vägen söderut längs kusten på västra sidan om fpl så kommer du dit. Den lär vara fantastiskt fin enligt gamla inlägg.
Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 13:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det bör gå att köra till Kato Lakko, jag har varit förbi där med båt och har ett rätt bestämt minne av att jag såg en bil parkerad där nere.

Diakofti söder om flygplatsen är en strand som ser fantastisk ut på bild men som jag blev besviken på den enda gång jag varit där. Sand i olika kulörer, mycket inblåst sjögräs och annat. Hela området utanför södra spetsen av Karpathos är windsurfingparadis - men med så mycket blåst blir det inte särskilt "strandvänligt".

Assar - vilken typ av stränder gillar du? Sand, sten, solstolar, andra önskemål? Du kanske kan få bra tips om du preciserar dig lite.
Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 15:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Det bör gå att köra till Kato Lakko
Det gissar jag med. På kartan är det värsta sepentinväg; sex kurvor på 800 meter - men det finns ju ingen anledning att bygga så om inte tanken är att det ska gå att köra ned, så jag hade chansat om jag nu ville köra bil. Och skulle det visa sig vara för svårkört så är ju den sista kilometern inte oöverkomlig att gå.
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 21:19
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej.
Tyvärr har ni alla fått detta om bakfoten. Jag vet att det står Kato Lakkos på kartan i slutet av vägen som går ner från byn Katodia - på vägen mot Kyra Panagia. Men detta är tyvärr fel. Kartskrivarna har inte haft nog kunskap - och båtkörarna tycker att Kato Lakkos låter bättre för den större stranden än det som den egentligen heter: Makrogialos (långt borta).
Kato Lakkos är egentligen den lilla strand som ligger emmellan Kyra Pangia och Makrogialo. Den når man genom att vandra på en getstig från endera hållet. Från Makrogialos ser man stigen som är markerad med stenar på varandra - den börjar en bit upp på vägen upp mot Katodio.
Från Kyra följer man stigen som börjar ovanför kyrkan och nedanför hotell Akropolis (men kolla detta fantastiska ställe först. 20 min. promenad och sedan en ensam strand.
Anledningen att jag vet detta är att jag köpt en tomt i ravinen, uppe vid lilla grusvägen, där vi bygger hus snart. Välkomna...
Odyssevs
Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 16:29
Mads Mads är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Veien til det de fleste, ogsaa fastboende, kaller Kato Lakos er i aar helt forferdelig, men det gaar aa kjoere dit med JEEP eller OFFROAD MC. Dersom du/dere ikke er erfarne motorsyklister anbefaler jeg jeep, eller aller enklest; ta badebaaten. Var der for 7 dager siden og det er min favorittstrand, saa lenge man ikke drar dit paa sondager, da det er folksomt der. ( Folksomt = mer enn 8 personer ).Lykke til
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.