Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-20, 21:07
annaebba annaebba är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Karpathos

Är det någon som vet om man kan hyra cyklar i Karpathos stad, och vad det kostar ungefär?
Sen undrar jag lite över vädret i början på juni? Tyckte hon på resebyrån sa att det var en lite kallare Ö.

Tack
Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 21:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Karpathos

Det finns flera ställen i stan du kan hyra en cykel, men tyvärr kan jag inte namnet på ställerna eller vet priset. Svårt och tänka mig att det skulle vara dyrt.
Det är säkert helt okay med värmen. Har följt temperaturerna på den ön hela vintern och nästan hela tiden så har det varit varmast där
Just nu har dom ju sommartemperaturer i hela övärlden

Du kommer säkert och få en fin semester på Karpathos

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 17:26

Standard Karpathos

Låter bra det

Om det är någon som har förslag på bra resturanger eller annat kul att göra på denna Ö så vore det kul att höra..
Sen undrar jag om det är någon som vet hur det är med båtar till Rhodos. Vet att man kan ta sig dit med båt, men går det hem samma dag? Eller går det bara att par båtar i veckan där emellan?

Tack

Senast redigerad av annaebba den 2008-04-21 klockan 17:29.
Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 19:29
Jonas E Jonas E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av annaebba Visa inlägg
Sen undrar jag om det är någon som vet hur det är med båtar till Rhodos. Vet att man kan ta sig dit med båt, men går det hem samma dag? Eller går det bara att par båtar i veckan där emellan?
Det går några båtar/vecka, men med tanke på att resan tar 5 timmar enkel väg är det väl inget att rekomendera att åka över dagen.
Du kan söka avgångar på www.gtp.gr
Ta en eller två övernattningar på Rhodos så hinner du utforska rhodos stad i lugn och ro.
Jag kan rekomendera att bo hos Kristinas rum som annonserar här på Kalimera. Boende till en vettig peng med mycket bra läge i Rhodos gamla stad.

/Jonas
Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 20:49
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det er koster ikke noe særlig mer å ta fly over...! Da kan man jo ta både en dagstur eller velge en tur med overnatting Jeg hadde jo valgt en tur med overnatting så blir det ikke så stessende.
Det er jo ikke så mye man trenger å ha med seg...

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 21:58
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Har du mer än en vecka på dig? Då rekommenderar jag verkligen flyget till Rhodos (tar högst en halvtimme) och boende i gamla stan där. Jag och ett par av mina vänner kombinerade Rhodos med Karpathos för tre år sedan. Det var en toppenresa!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 08:44

Ja vi ska vara borta i två veckor. Sex st. som far och två av oss har varit till Rhodos tidigare, men vi tänkte om man kunde göra en dagstur eller så dit, vi har inte så mycket pengar att röra oss med när vi är där och att flyga till Rhodos lär väl vara rätt dyrt. Men tack för förslagen, ska försöka kolla upp det
Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 09:03
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej.
Välkommen till Karpathos. Har varit där 8 år i sträck och bygger nu hus där så jag har kollat alla vinklar o vrår samt alla årstider. Början av juni är varmt så det räcker. Vädret är i regel helt stabilt, men det har hänt att det kommit ett dygns oväder innan de 3 månadernas stabila väder etablerar sig.
Visst kan man flyga till Rhodos. Fin tur och tar 30 min. till en kostnad av ca 400-500 Kr. Men tänk på att man skall in till stan från Rhodos flygplats (15 euro) mm.
Men det finns massor att se och göra på själva Karpathos. Sitt föralldel inte och passa i Pigadia. Det mesta annat är bättre. Vad sägs om Kyra Panagia; Achata; Lefkos; OLympos; Othos; Aperi mm. Hyr en liten bil ett par dar eller ta lokalbussen. Gratis vatten tappar ni i era vattenflaskor på flera håll i Pigadia samt överallt i bergsbyarna. Inga problem. Folk är mycket trevliga och gästfria.
Ha det jättefint!
Dan S
Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 18:09

Okej, tittat på flyg till Rhodos nu och det absolut billigaste jag kan hitta går på 600-700:- Så om det är någon som vet billigare flygbolag, tipsa gärna.

Men tack för alla bra förslag, och vi ska försöka ta oss runt lite på Karpathos för jag har förstått att det finns en del att uppleva på annat håll än bara i stan.
Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 23:03
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

600-700 kroner, er det turen bare til Rhodos, eller tur-retur? Sjekket med Olympic airways nå, og de ligger på rundt 5-600 kroner, men det er begge veier. Men - det er mye dere kan gjøre på Karpathos! 2 uker går utrolig fort, min erfaring er at man som regel ikke rekker alt man hadde tenkt seg. Gå ikke glipp av alle perlene av noen strender utover ved flyplassen! Bare å kjøre, gjerne der du trodde at du ikke kunne kjøre og du finner den ene stranden finere enn den andre. Der ligger de aller beste strendene, etter min mening. Og egentlig skulle jeg ikke si det, man har liksom sine egne, hemmelige juveler.... Men jeg sa det allikevel.. God tur til Karpathos!
Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 00:01
Inzight Inzight är inte uppkopplad

Nora!

Är det så blåsigt på stranden där nedanför flygplatsen som man brukar läsa om? Blir man sandblästrad? Eller är det en överdrift?

Får väl prova i sommar!!

Inzight
Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 09:27
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Det blåste veldig da vi var der for 2 år siden, men alikevel verdt turen!!

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 13:35
Noras avatar

Det kommer helt an på hvilken strand du reiser til i nærheten av flyplassen, om det er blåsigt. Du har jo surfe-strendene som stort sett alltid er vindfulle, også har du Diakofti, som er veldig vakker. Hvis du drar dit, så vil du se at det ligger to strender der, og som regel så er det sånn at blåser det på den ene, så blåser det ikke på den andre. Ellers så er det bare å kjøre litt rundt omkring langsmed kysten i nærheten av flyplassen, og du finner mange små strender som ligger i le for vinden. Det er de jeg syns er de aller fineste strendene. De kan være vanskelig å oppdage, fra land så ser det ut som det bare er klipper ned i vannet, men går du helt ut på kanten, så åpenbarer det seg små, nydelige sandstrender der nede.
Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 13:52

Tack Nora!!

Det låter KANON!! Du som har varit så mycket på Karpathos, var bor du helst och varför?

Inzight
Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 14:39
Noras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Inzight Visa inlägg
Tack Nora!!

Det låter KANON!! Du som har varit så mycket på Karpathos, var bor du helst och varför?

Inzight
Jeg er jo en av de som sverger til Amopi, jeg da. Før jeg oppdaget Amopi, bodde vi en gang i Pigadia, på Panorama. Helt greit, men ikke noe spesielt hyggelig vertskap, dvs, de virket fullstendig likegyldige. Etter det, så har vi bodd noen ganger på Aegean Village i Amopi, kjempeflott hotell, særlig for barna, men litt ugresk etter min mening. Det er jo et skandinavisk hotell. Så ble jeg litt kjent med familien Skordara, som driver Lakki Beach, nabohotellet til Aegean, og dermed leide vi der noen ganger. Argo har jeg også prøvd, i sentrum av Amopi, men det var fordi vi skulle reise så mange og det var bare der de hadde plass, og jeg falt liksom ikke helt for det hotellet. Det er helt ok, og god beliggenhet. Det er vel bare noe med feelingen du får. Deretter ble vi godt kjent med Manolis Sevdalis, som nå eier Mike`s restaurant i Pigadia, og da begynte vi å bo på Sofia hotel i Amopi. Det var fordi Manolis er veldig god venn med han som eier Sofia, og dermed fikk vi bo der veldig rimelig. Sofia liker jeg kjempegodt, det ligger rett ved den store Amopi-stranden, omgitt av sitron-og oliventrær, og de har også et fint svømmebasseng. Det er også ordentlig gresk, føler jeg. Når vi skal ned dit neste gang, skal vi imidlertid bo på Blue Bay i Pigadia. Jeg skal ha med meg datteren min og hennes venninne, og de ville gjerne bo i byen, og de ville ha svømmebasseng. Nå har Mike solgt Sofia hotel og bygd nytt i Pigadia, men svømmebassenget er ikke ferdig enda, så da hadde ikke jentene lyst til å bo der. Men det blir spennende å prøve noe nytt!
PS! Ikke glem å besøke Mike`s restaurant når dere er der, da! Hils så mye fra Margrethe. Jeg kommer kanskje ned i juni, og helt sikkert i juli/august og september.
Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 15:07

Jag tackar och antecknar info!! Ska hälsa från dig!!

Har du eller någon annan här bott i Mesochori?

Inzight
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 21:58
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej.
Har inte bott i Mesochori, men besökt byn många gånger. Den är liten och brant med vindlande gränder och fantastiska små hus-miljöer. Fin kyrka och skola och en trappa ned till havet.
Kanske litet väl enstörigt för min smak. Men en fin by, med bra restauranger och trevligt folk.
Det gäller att hitta sitt ställe.
Dan S/
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 08:27
roxeng roxeng är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej Dan.
Jag och min fru ska till Grekland och Karpathos för första gången.
Vi kommer att bo i Amopi mellan 22/5-5/6.´
Tänte att du som vet mycket om ön kunde svara på lite frågor.
Hur brukar klimatet vara under den tiden?
Hur är kostnaden för hyra av mortorcyckel och är det lämpligt att hyra det?
Vet du hu utbudet av tavernor och restyranger är i Amopi.
och till sist är det några speciella platser som du kan rekomendera att besöka.
MVH. Håkan E
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 09:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av annaebba Visa inlägg
Är det någon som vet om man kan hyra cyklar i Karpathos stad, och vad det kostar ungefär?
Sen undrar jag lite över vädret i början på juni? Tyckte hon på resebyrån sa att det var en lite kallare Ö.

Tack
Tommy var nere på Karp och hälsade på mej förra veckan och hyrde en bra hoj hos Thanasis på MotoCarpatos.Han betalade 5-6 Euro/dag har jag för mej, men oftast så sjunker priset om man hyr flera dar. Thanasis har järnkoll på sina fordon och har både "vanliga" hojar och mountainbikes.I år har han en trevlig tjej från Österrike som hjälper honom i affären.
Kolla om det sitter en tuta som ser ut som en tiger på en hoj, den var det Tommy hade...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 12:37
Noras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av roxeng Visa inlägg
Hej Dan.
Jag och min fru ska till Grekland och Karpathos för första gången.
Vi kommer att bo i Amopi mellan 22/5-5/6.´
Tänte att du som vet mycket om ön kunde svara på lite frågor.
Hur brukar klimatet vara under den tiden?
Vet du hu utbudet av tavernor och restyranger är i Amopi.
och till sist är det några speciella platser som du kan rekomendera att besöka.
MVH. Håkan E
Hvor i Amopi skal dere bo? Jeg har bodd i Amopi mange ganger, og kjenner nok ganske så godt til stedet, du får si ifra hvis du vil ha noen opplysninger.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.