![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Idag kl 1300 tog vi en promenad klädsel t.shirt långbrallor. upp till Galatas över till Pano Daratso ner till Apostoli där vi satt ute och tog en capocino,sen gick vi landsvägen hem till Kalamaki. I morse drack vi kaffe på balkongen i solen temp idag 19-22gr .Julaftonen intogs traditionsenligt ouzomeeze i Saluhallen kl 1400. Vi blev 10 st blandat Svenskar Norrmän Finnskor .Dagen avslutades med kaffe ute på Torget bakom Kyrkan på Chalidon stället heter Röda cykeln o kan rekommenderas.Så som jag brukar säga vi har Svensk sommar här nere mellan okt-apr. Synd bara att inte resebolagen har fattat att det finns en annan turism än de som vill ligga i en solstol hela dagarna, För Kreta skulle behöva inkommsterna från en mera utspridd turism .God fortsättning o ett Gott Nytt år.
|
|
||||
|
||||
![]()
Här har vi också haft 15 - 20 grader, fast åt andra hållet.
![]() Jag bär också T- skirt och långbyxor ... under termokläderna. Det låter härligt det du beskriver. Vem vet, kanske du får oväntat besök? ![]() Gott Nytt År! Önskar lilla sjöborren: som inte dricker kaffe, men ouzo. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du har så rätt Jan! Kreta på vintern är fantastiskt. Tänk om man kunde slippa eländet här i Sverige några månader nu. Skulle vara enklare om man kunde ta sig ner direkt Arlanda-Chania.
Gott Nytt År till er! Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Direkt och direkt vet jag icke, men det går bra att boka SAS genomgående via Köpenhamn och Athen till Chania till priset av 3500 Sek tor för en person. Byte till Aegean i Athen ut och hem.
Jag spökbokade 14 Januari ut och hemresan 11 Februari. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr så har jag fotboja i form av jobb och utvecklingsgarantin till i mitten av november, vilket betyder att jag är förbjuden att lämna landet
![]() Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Jobb och utvecklingsgaranti låter som ett bra straff. Fotboja måste väl vara bättre än fängelse som brukar vara alternativet. Oavsett lycka till och hoppas det går bra för dig i framtiden.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Fängelse??? Lite väl drastiskt straff för att man inte har ett jobb kanske? Är man med i jobb och utvecklingsgarantin har man rätt till 20 dagars ledighet per år. Men man får inte åka utomlands. Belöningen för mig är 2000 kr per månad. Har tre år kvar till pension med nuvarande regler men det hinner säkert ändra sig innan jag är där. Får väl hoppas på postkodlotteriet och nån grannyra eller nåt. Då drar jag till Kreta på vintrarna och det spelar ingen roll hur många flygplansbyten jag måste göra. Men det vore onekligen smidigt att kunna flyga direkt.
Gunilla (som lever på hoppet) ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Känner en person som är handledare för personer med fotboja på sitt arbete vilket kanske bidrog till missförståndet. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ursäkten godtas.
Gunilla (som bara har två felparkeringar på 70-talet på sitt samvete) |
|
||||
|
||||
![]()
Testar här och ser om någon av er har tips på bra och billigt hotell i Chania (gärna gamla stan) i början av April. Vi är 2 vuxna och vår dotter på 2 år. Inga stora krav direkt mer än att det skall finnas toalett och dusch på rummet. Har kikat runt lite på div hotellbokningssidor men många verkar ha stängt i april.
|
|
||||
|
||||
![]()
http://www.kalimera.nu/logi/kreta_lacasa.html
Du kan försöka med detta, vet att många Kalimeror, bl a Arne o Birgitta, bott här och gärna återkommer. Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
(Skulle kunna maila och fråga, men väljer det här alternativet) ![]() Googlade mig fram till deras hemsida och fann priser som var lite i överkant för vår budget, vi ska ju till Rhodos i Juni också men hade visst en vecka i April som gapade tomt och tänkte man kunde lika gärna utforska Chania lite utanför säsongen. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi betalade €55 i början av augusti, 2010. Mycket bra boende, tycker vi.
LenaPG och Nisse |
|
|||
|
|||
![]()
Kan tipsa om en sida som heter "hotels combined" som söker igenom och sammanställer boende från olika hotellbokningssidor. Där får man en bra överblick över vad som finns och kan jämföra priser, etc.
Själv bodde jag på Constantino's Studios i Nea Chora när jag var i Chania första veckan i april i år. Kan mycket väl tänka mig att bo där igen. Det ligger visserligen i Nea Choa men bara ett stenkast från stranden och med promenadavstånd till gamla stan. Enkla men fräscha rum och en trevlig ägare. Ser att priset för första veckan i april 2011 är 34 Euro för dubbelrum |
|
||||
|
||||
![]()
Ett dubbelrum kostade 35 € i början av oktober i år.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har diskuterat det med många hotellägare på Kreta, många tycker att det är jättekonstigt att ingen vågar satsa på Kreta under vintern, och jag kan bara hålla med.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej Gunilla.. jag har samma problem. Men jag har nu skickat in en fråga om detta till min handläggare på AF. Jag anser att denna paragrafen är en ren tolkningsfråga.
Så här står det: §8:5, 2011-01-01 Ett tillfälligt uppehåll i insatser inom ramen för jobb- och utvecklingsgarantin, dock under sammanlagt högst 20 ersättningsdagar under en tolvmånadersperiod, under förutsättning att den enskilde under uppehållet är beredd att ta aktiv del av Arbetsförmedlingens service i fråga om platsförmedling, |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ska försöka förtydliga den krångligt skrivna paragrafen. "Ta aktiv del av Arbetsförmedlingens service i fråga om platsförmedling" innebär att man inte helt släpper jobbsökaraktiviteterna plus även att man ska kunna ta ev. erbjudande om arbete. Om du åker till Kreta inom de 20 dagar som du har rätt till per beslutsår, och du meddelar mig det i god tid innan du reser, så kommer det inte att innebära några problem. Jag skriver då in att du kontaktat mig och att vi kommit överens om att du har rätt att ta ledigt för resa. Så alltså Gunilla.. Om du inte redan har gjort det... kolla med din handläggare vad som gäller för dig. Lycka till Monica S |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()