![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Feriene våre tilbringer vi aller h e l s t i H e l l a s, slik har det vært i mange år
![]() Alt for sjelden har vi reist i vårt eget land, men forrige uke hadde vi s t o r glede av å kjøre gjennom Gudbrandsdalen, ned Romsdalen til Åndalsnes og videre til Sunnmøre/ Ålesund, tilbake til Romsdalen /Molde /Aukra tilbake til Åndalsnes og hjem ![]() Jeg tenkte å dele noen bilder med dere : Selv om det er mange fine fotomotiver oppover Gudbrandsdalen tok jeg ingen bilder før vi nærmet oss den delen av turen jeg gledet meg mest til, turen fra Lesja/Bjorli og ned Romsdalen til Åndalsnes, den har jeg kjørt en del ganger, men det var mange år siden sist : Elvene møtes, foreløpig er det blikk stille : ![]() Det forandret seg fort da vi fulgte Rauma nedover: ![]() Her er Jora Jernbanebru, en av fire steinhvelvbruer som krysser elva på Raumabanen. Høyden ned til elva er 37 meter, spennet i det største hvelvet er 54 meter, brua er 85 meter lang og det tok 7 år å bygge den, 1912 - 1919. Min Bestefar var lokomotivfører på Raumabanen ![]() ![]() Vi tok en avstikker fra hovedveien og oppover langs Sagelva mot Brøste, der tok vi en titt på turistattraksjonen Sagelva Vasskraftverk. Der har de rekonstruert Brøstsaga til slik den var i 1934, her ei vanndrevet sirkelsag med undervannshjul : ![]() Sagelva litt høyere opp : ![]() Her var det både fosser og stryk, hvilken k r a f t : ![]() ![]() Her en av de gamle Brøstegardene : ![]() Så er vi tilbake til hovedveien og hovedelva, Rauma : ![]() ![]() Litt lenger ned var elva mye roligere : ![]() Det finnes små sandstrender langs bredden, men... å b a d e tenkte jeg ikke på ![]() ![]() ![]() Å kjøre strekningen med tog må være en enda større naturopplevelse! ![]() Fjellene kom tettere og tettere på, husene blir små, snø og små og større fosser var det overalt. ![]() Nå nærmer vi oss Åndalsnes, stedet her heter Horgheim : ![]() ![]() Og dette er Verma stasjon : ![]() Trollveggen : ![]() Samme elva? Stille og vakker, tidligere har den vært vilter og vakker : ![]() Så er vi kommet fram til første mål for turen, Åndalsnes ![]() ![]() Kanskje noen vil være med videre ![]() Senast redigerad av kari den 2011-06-27 klockan 23:33. Anledning: Hadde glemt å sette inn det siste bildet ;-) |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|