Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-24, 12:39
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Är det någon som varit på både Samos och Kefalonia? Vi funderade på Kefalonia, men det blev Samos i somras. Vi var nöjda, men fortsätter ändå fundera på Kefalonia.

Om någon varit på båda öarna vill jag gärna höra varför ni förordrar den ena eller den andra i så fall. Vi är en familj med nästan tonåriga barn, inte intresserade av hejdundrande uteliv, men god mat, bilutflykter, naturupplevelser - ja, det som de flesta vill ha. Gör inget om man slipper trängas heller. Förmodligen reser vi i slutet av juni eller början av juli.

Har letat efter hus att hyra på nätet och hittar ganska mycket på Kefalonia, väldigt lite på Samos, men det kanske är så.

Hälsningar, Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-24, 12:58
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Citat:
Om någon varit på båda öarna vill jag gärna höra varför ni förordrar den ena eller den andra i så fall.
Hej, varit på bägge öarna, förordar båda...
Om ni inte varit på Kefalonia, åk dit, mycket sevärd öd, spännande!

Lefteris
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-24, 20:40
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Hej, varit på bägge öarna, förordar båda...
Det avgör ju frågan!

Nja, det som avgör blir väl var det ordnar sig med boende och resa först eller vad övriga familjen säger. Jag åker gärna till Samos igen, men jag är nog återvändare av naturen. Har lätt att längta tillbaka till ställen.

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-25, 00:54
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Har lätt att längta tillbaka till ställen.
Det har jag också!
Alltid samma fråga inför sommaren - Ska vi åka tillbaka till älskade ställen eller se något nytt? Vi brukar återvända vartannat år och sedan se något nytt varannat.

Jag har varit på både Samos och Kefalonia. Jag gillar definitivt Samos bäst. Till Kefalonia har jag ingen lust att återvända. Kan inte säga varför, bara en känsla.
(På Samos bodde vi i Kokkari och på Kefalonia i Svoronata. Bilade runt båda öarna.)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-25, 07:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

[QUOTE=Aina;107632] Det avgör ju frågan!


Neej. det var det detta som var tänkt avgöra frågan: åk dit ni inte varit...

Lefteris
den sjävironiske semantikern...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-25, 09:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
. Till Kefalonia har jag ingen lust att återvända. Kan inte säga varför, bara en känsla.
Ja, ofta är det ju så, att det inte är platsen i sig som gör att man trivs utan omständigheterna eller känslan man har när man är där. Att återvända till en plats kan därför ibland vara en besvikelse - det är inte som man mindes.

Det är Kokkari vi funderat på när det gäller Samos. Blåsigt och bra för windsurfing har jag hört. Alltför blåsigt? Problem att bada i havet? Vi bodde i Votsolakia i somras. Det var ungefär som vi förväntat, men vi vill inte bo där igen.

Kefalonia ser vackrare ut än Samos på de bilder jag sett. Mer sandstränder? Är Kefalonia mer turistifierat än Samos? (Svårt att definiera vad jag menar med det, eftersom turism är vad öarna lever av... Men jag uppfattade Samos, förutom Pytagorion, som lugnt, nästan lite sömnigt vilket vi uppskattar, inte proppat med folk, vänligt men inte översvallande utan avslappnat.

Jag vill se mer av Samos - Vathy besökte vi aldrig, inte Kokkari, inte...den där vägen på västra sidan till byn som ska ha den vackraste vägen i övärlden. Och jag skulle gärna besöka klapperstensstranden i Balos (det var så jag trodde en klapperstensstrand såg ut!) en gång till, bada där och stanna för äta lunch eller middag.

Aina som funderar vidare... och tänker på varm sol efter att ha cyklat till jobbet i totaldimma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-25, 10:43
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Hej,

Har varit på både Samos och Kefalonia. Tycker om bägge öarna.
Det är många år sedan vi var på Kefalonia, 1999. Vi ordnade eget
boende i Skala, som då inte var någon direkt turistby. Det ser kanske annorlunda ut idag. Vi trivdes jättebra i byn och det var precis så
lugnt och avstressande som vi ville ha det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-26, 10:59
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?

Nu har vi bokat Samos, Kokkari, så nu vill jag inte veta mer om Kefalonia. Nej, skämt åsido, berätta gärna. Jag är nöjd (känner mig inte färdig med Samos för den här gången - får bli nytt någon annan gång) och resten av familjen är nöjd, även om ni nästan blev osams medan vi diskuterade och bestämde:
"Det kanske inte är nån idé att vi åker på semester tillsammans alls!" osv... Men livet vore ju tråkigt om man hela tiden tyckte lika.

Trevlig helg!
Aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT