Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-12-08, 21:55
Meidell Meidell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 63
Standard Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Sommeren 2008 nærmer seg og det er på tide å finne ut hvor ferien skal gå dette året. Vi har de siste årene holdt oss til Kreta og Chania-området, men tenkte nå å kanskje prøve noe nytt. Fordi det er begrenset med reisemuligheter fra vår flyplass (Bergen) er det i realiteten bare tre alternativer for oss - Chania (som vi etterhvert kjenner ganske bra), Kypros og Rhodos.

Har vert inne og kikket litt på Rhodos hos de ulike reiseoperatørene (Apollo, Ving og Star tour), men synes det er litt vrient å finne ut av hvor på Rhodos man bør dra. Hva er da bedre enn å spørre alle de kunnskapsrike medlemmene av kalimera..

De som skal reise foruten meg, er min samboer, Kathrine, vår sønn på 1 år, Theo Johannes, mine svigerforeldre, Rita og Frank Ove, og deres yngste sønn, Kent Rudi på 14 år.

Det vi søker etter er en plass som ligner på det man finner langs Chania-kysten; fine sandstrender i gangavstand fra hotellet (ikke rullestein, lava og andre finurlige varianter), rikelig med spisesteder i gangavstand fra hotellet og et greit utvalg av butikker. Vi ønsker med andre ord ikke å bo midt i en by, men ønsker heller ikke å bo på et av disse hotellene hvor man er avhengig av taxi om man vil gjøre noe utenom hotellet.

Når det gjelder hotellet kan det godt vere av den mindre/mellomstore typen, gjerne familiedrevet. Det må være fint og ryddig bassengområde, godt renhold, gjerne en restaurant hvor man kan kjøpe seg frokost, lunsj og kanskje en middag, og det må være kjøkkenkrok med kjøleskap.

Er dette noe man finner på Rhodos eller må vi pakke bagen og reise til Chania i år også??

Venter i spenning på svar fra dere Rhodos-eksperter som jeg vet finnes der ute..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-12-08, 22:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Packa väskan och res till Naxos!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-12-08, 22:23
Meidell Meidell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 63
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Naxos frister veldig og det samme gjør Thassos.. Problemet er bare at man da ikke kan reise fra Bergen og da blir det fort litt mer kostbart...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-12-09, 08:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Jaha, ok.. Men ni åker charter?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-12-09, 10:16
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Du skriver jo ganske tydelig at dere bare kan velge mellom Chania, Rhodos og kypros...

Sandstrender finner du bare på østkysten og når dere reiser charter kan dere som regel velge mellom
Kalithea
(som ligger for seg selv uten god tilgang til tavernaer og shopping)

Faliraki ( som har god tilgang til spisesteder og shopping, men er preget av høy partyfaktor som ikke alltid er like charmerende...)

Lardos/ Phefkos område ( stille og rolig , noen tavernaer og enkel shopping, men kan ikke sammenlignes med Chania.. Veldig langt unna Rhodos by som er et must synes jeg når man er på Rhodos)

Altså tror jeg ikke dere finner alt det dere søker på Rhodos, iallefall ikke med charter...

Evt. så blir Faliraki eneste muligheten etter mitt syn om dere vil ha fine sandstrender og lett tilgang til spisesteder og shopping... Dette beror på hvilket charterselskap dere bruker og hvor hotellene ligger.
Her ligger også et lite tivoli og et stort vannland.

Hvorfor ikke prøve Kypros?

Velg Figg three bay og dere har flotte strender og mye å velge mellom
enten det er shopping eller spisesteder..

Ellers så går det jo ann å velge andre steder på Kreta!!!

Tør dere å reise med bare flysete har dere et vell av fantastiske muligheter og hadde ville tenkt på muligheten... Da er bl.a. Naxos og Anti Paros et fantastik valg for en familie i deres situasjon....

(men det ser ut som det bare er sas dere evt. kan reise med og det kommer ann på prisene dems.. )

Ia

Senast redigerad av Ia den 2007-12-09 klockan 10:38.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-12-09, 10:59
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Hei.

Apollo har såvidt jeg vet Naxos som charterdestinasjon fra Bergen i 2008. Naxos er perfekt mht. dine ønsker! Om et alternativ i så fall er å kjøpe kun flystol (Bergen-Santorini) er det rene blodprisen for 2 personer t/r hos Apollo, kan fort bli rundt 12 000 NK. Da ser charter dit ut til å være langt rimeligere. Om Naxos er et alternativ, da. Det er jo ikke det du spør etter....

Kypros har også vakre strender og god stemning, Fig Tree Bay høres ut til å passe bra. Jeg synes imidlertid det stedet er litt isolert og kanskje litt for lite, om man skal være lenger enn en uke. Ikke fullt så sjarmerende som mange av de greske øyene.

Senast redigerad av malou den 2007-12-09 klockan 11:02.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-12-09, 12:10
solsols avatar
solsol solsol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 60
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Jeg tror heller ikke dere finner det dere søker på Rhodos. Det måtte evt. være Faliraki som etter mitt syn er en uskjønn turistmaskin. Men stranda er fin........
Prøv Kypros. Hotell i nærheten av Greecian Bay stranda i Agia Napa eller Fig Tree Bay som er fredelig, trygt og barnevennlig med fine strender og godt utvalg av spisesteder og shoppingmuligheter. Området rundt Sandy Bay vest for Agia Napa er også barnevennlig og fint, og har vel etterhvert fått et ganske godt utvalg av spisesteder etc. - noen år siden jeg har vært der nå, tror de har bygd ganske godt ut siden dengang.
Men må dere absolutt reise charter ?
Med rutefly til Athen og enten ferje eller innenriksfly videre har dere et vell av muligheter. KLM fly jo fra Bergen til en forholdsvis rimelig penge.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-12-09, 14:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

feil

Senast redigerad av Ia den 2007-12-09 klockan 14:26. Anledning: den kom inn dobbel
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-12-09, 14:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Ja det er riktig det..! Fra sommeren 2008 så kan man reise til Naxos fra Bergen
Hadde ikke nølt et sekund, løp å kjøp!

Jeg måtte først legge inn dato før jeg fikk opp naxos som mål !! Før det så det faktisk ganske stusselig ut.

Alkyoni i byen ser fint ut om dere vil bo i nærheten av den, stranden blir bedere desto lenger bort fra sentrum dere kommer...
Men så fin som i agia Anna el. Agia prokopbios er den ikke. Men det er lett å sette seg på en buss om man vil ut dit en og annen dag... kun 5-10 min.
Stranden i byen er langgrunn så perfekt for en 1-åring...


Lykke til

Ia

Senast redigerad av Ia den 2007-12-09 klockan 14:30.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-12-09, 16:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Vi tycker Pefkos är ett bra utgångsläge på Rhodos - och med en hyrbil är det lätt att både komma in till shopping i Rhodos stad och runt och se hela ön.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-12-09, 17:50
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Pefkos er et fint sted, men tenker at det kanskje er litt for rolig da de gjerne vil ha noe som kan gi tilnærmet samme tilbud som Chania...
Siden disse er 6 personer i reisefølge så er det igrunn ikke så praktisk å leie bil om man ikke får tak i en 7-seter..... (som sikkert koster skjorta..)

Men dere får lete dere frem på nettet og titte... og velge det som er best for dere.
Jeg ville nå ha valgt Naxos, dere får et et annet inntrykk av de greske øyer enn dere har fra før, om det stemmer at dere bare har vært i Chania på Kreta...
Fra Naxos har dere også muligheten til å ta dagsturer til andre øyer eller evt. pakke ned toalettsaker for en natt og overnatte en natt på en naboøy (koufonissi f.eks.)


Ia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-12-12, 20:26
Meidell Meidell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 63
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Takk for mange flotte tips..

Ser nå at Naxos også kan være en mulighet, og den øya virker jo utrolig flott!!

Når det gjelder Kypros har vi absolutt vurdert det, og det virker som det er nærmest det man finner rundt Chania.. Problemet er at vi har hørt at det er veldig dyrt på Kypros..??

Når det gjelder andre steder på Kreta er det begrenset hvor man kan reise charter fra Bergen.. Har vurdert Rethymnon men må da reise med Apollo og finner liksom ikke helt et hotell vi liker.

Pefkos på Rhodos virker som no i nærheten av det vi kan tenke oss. Forstår det slik at man der har bra strender og brukbart med tavernaer og butikker..? Noen som har tips om hvilke hotell man bør satse på? Har sett på Karpathios Studios (ving).. Syns det ser veldig koslig ut, men er bare oppgitt med 2+ som standard hos turoperatør og da blir vi litt usikker på hva som gjør det.. Noen som har vert der?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-12-12, 21:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Meidell Visa inlägg
Pefkos på Rhodos virker som no i nærheten av det vi kan tenke oss. Forstår det slik at man der har bra strender og brukbart med tavernaer og butikker..? Noen som har tips om hvilke hotell man bør satse på? Har sett på Karpathios Studios (ving).. Syns det ser veldig koslig ut, men er bare oppgitt med 2+ som standard hos turoperatør og da blir vi litt usikker på hva som gjør det.. Noen som har vert der?
Vi bodde strax bredvid Karpathios Studios när vi var där. Man får vara inställd på en ganska brant backe upp till dessa hotell.
Swimmingpoolen på Karpathios Studios såg mycket inbjudande ut, men något som jag tycker man bör vara uppmärksam på, det är om rummen ligger i huvudbyggnaden eller i annexet (om man nu kan kalla rummen i den låga byggnaden till höger om huvudbyggnaden för det). Vi kikade in på dessa rum och vi tyckte de såg mycket tråkiga ut och var glada för att vi inte bodde där. Får man rum i huvudbyggnaden kan det var mycket annorlunda - jag har inte sett dem, men skulle tro de är bättre.
Detta är bara min personliga mening efter en snabbtitt, har ju inte bott där själv så du ska kanske ta det med en nypa salt.
Det tar 5-10 min. att gå ner till stränderna, minst dubbelt så lång tid att gå upp igen.
Vill man inte hyra bil så kan man välja att åka buss in till Rhodos stad för shopping - där finns allt.
Vi trivdes på Pefkos Studios, men man får vara inställd på en del trafik på vägen utanför båda dessa hotell.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-12-13, 21:16
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt... Naxos!!
Strendene er nydelige, iallefall de utenfor byen og den i byen er helt ok. Byen er passe stor med mange muligheter og med gamle koselige smug i gamlebyen med masse små spennende butikker og små restauranter...
Du har vel sikkert sett bildene som ligger nederst på siden om Naxos..?

Ja, det er mye billigere å leve både på Rhodos og Naxos enn det er på
Kypros... og når dere nå har muligheten til å teste naxos ville jeg ha valgt det fremfor Kypros da jeg synes Naxos er mer idyllisk og koselig enn det Kypros har. Tilogmed strendene synes jeg er bedere på Naxos enn på Kypros..., iallefall er de ikke fullt så fullpakket av folk...


Psst.. man vet jo aldri.., kanskje det er første og eneste sommeren Apollo flyr fra Bergen til Naxos...??

Ia

Senast redigerad av Ia den 2007-12-13 klockan 21:30.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-12-13, 21:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hvor bør vi reise til på Rhodos?

Och så har vi maten... - har det stor betydelse för er att ni lätt hittar riktigt god grekisk mat, så vinner Naxos av de tre öarna, tycker jag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT