Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-12, 18:00
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Glöm intwebort lilla Bali, ligger ungefär mittimellan Heraklion och Rethymnon.
En liten men mycket mysig liten ort, med 4 strandvikar . Vill ni äta gott och billigt ska ni ta tavernan Akrogialis vid lilla badviken vid hamnen.

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 18:13
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej Millie

Bali hade jag helt glömt bort.
Mycket vackert där o lugnt.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 18:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Hej Millie

Bali hade jag helt glömt bort.
Mycket vackert där o lugnt.

Uffe
Och superbra bad om man har små barn med sig! Gansk mkt folk men det står man lätt ut med då det är så fint! Har åkt dit med badbåt från rethymno två gånger ( lite märklig hemresa då kaptenen var berusad och sludrade om att jag såg ut som en gorgona=sjöjungfru men det kan man skratta åt idag. Syrran tog bussen tillbaka för hon tyckte det gungade för mkt. ) och med bil ett par tre gånger. Även Panormo är ju fint, ligger innan Bali om man kommer från Rethymno.
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 19:01
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Som den här tråden har utvecklats från ursprungsfrågan så tror jag inte ens frågeställaren längre är intresserad av det fantastiska Kreta.
För egen del så har jag personligen aldrig sett eller drabbats av något brottsligt på ön.
Däremot är det lite kul och intressant att man kan se så uppenbara skillnader i olika delar på Kreta. På vissa platser upplever jag det som lite vilda västernkänsla.
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 19:37
litentuvas avatar

Har man inte varit på Kreta och får läsa massa läskigheter om vendettor och maffiarörelser kanske man får sig en funderare men faktum är att det allra allra mesta på Kreta är fantastiskt och så även människorna man möter. Jag hoppas verkligen att ingen drar sig för att besöka ön pga det som skrivits i tidigare inlägg.Man behöver abslolut inte vara rädd för att åka dit! Det är en underbar ö väl värd ett besök eller ett par hundra
Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 10:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ja, litentuva jag håller helt med dej, Kreta är fantastiskt.
Pärlor? Jag kan icke räkna dem alla!
Pärla för mej är kanske inte samma pärla för andra. Pärlor på Kreta är inte svåra att hitta. Kommer jag dit på våren, ja då är hela ön en pärla eller snarare en stor blommande trädgård. Lägger man också till allt som händer under påskveckan ja då talar vi om en jättepärla.

Sommaren med varma sköna bad, lena ljumma kvällar, besök i en avlägsen liten bergsby med nyfikna men välkomnande innevånare, som gärna bjuder på ett glas vin, vänligheten i de gamlas ögon, när man återvänder till deras by med ett foto taget vid förgående besök, en stilla promenad tillsammans med herden och hans får, klockornas klang som vandrar runt i dalarna, vad kan vara bättre?

Hösten med alla dess färger, det blå havet, högre upp det gröna olivbältet, ännu lite högre upp de färgsprakande lövträden och ännu lite högre upp de vita bergen. Alla årstider på en och samma gång.
Upplevelsen att tillsammans med grekiska vänner få skörda vindruvor och oliver med därtill hörande skördefest är en ynnest, som går direkt till hjärtat.

Vintern, ute den lite råa och fuktiga, men inomhus råder som alltid värmen.
Agora i Chania en julafton eller nyårsafton, wow en happening som alla borde få uppleva.
Eller besök ett kafenion i en landsby där "gubbarna" sitter hopkrupna runt vedkaminen och pratar och resonerar om vad som sagts i nyheterna.
Eller varför inte ett söndagsbesök på en taverna uppe i bergen.
Eller få deltaga i förberedelser för vänners bröllop eller deras barns dop, pärlor javisst!

Platser som är pärlor då? Jag håller med samtliga som skrivit ned sina pärlor.
Ärligt talat, jag har svårt att gradera mina pärlor så listan skulle bli väldigt lång.
Jag tror att var och en som besöker Kreta snabbt hittar sina egna pärlor.
Var gärna lite nyfiken, äventyrslysten, prata med människor, lär lite fraser, (kan inte grekiska!! Använd armar, ben, gester, det viktiga är att våga!)
Kreta är fantatsiskt!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 15:43
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Tack Athanasia ytterligare en som har förstått.
Ha det bra.

Uffe
me to!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:30.