Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-10-18, 12:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En mycket stor andel är "ekonomiska flyktingar" som, med moralisk rätt, vill åka till väst för att få ett bättre liv . Många är felinformerade och tror att det är lätt att få jobb, bli accepterade och allt som hör till.
Fast att kalla det ekonomisk flykting tycker jag leder tanken lite snett. På senare år har det skett en betydelseförskjutning av det begreppet. För var det närmast synonymt med skatteflykting - i dag används det snarare om människor som flyr från extrem fattigdom. Och det är illa.

Människor har alltid lämnat svår fattigdom. Det gjorde Karl-Oskar och Kristina och alla andra immigranter till USA också. Och de gör det oftast av samma skäl: de önskar en bättre framtid för sina barn. Det är behjärtansvärt och, tycker jag, därför väldigt lätt att förstå.

Det är det, gissar jag, som du menar med moralisk rätt Monica. Och så ser jag det också
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-10-18, 12:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lilithsdotter Visa inlägg
Det kanske blev en lite dålig översättning från "illegal immigrants", (vet faktiskt inte vad det heter på svenska), men vad jag menar är människor som "olovligt" tagit sig in i landet av olika anledningar.
När du vet att du får nobben om du kommer lagligt med alla papper i hand - då är det självklart att du kommer olagligt. Desperation följer inga lagar.

Och när en olaglig handling framstår som det bättre alternativet framför en laglig - det är då en människa blir lagbrytare. För en desperat människa framstår den olagliga handlingen förmodligen som det ENDA alternativet.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-10-18, 13:11
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
När du vet att du får nobben om du kommer lagligt med alla papper i hand - då är det självklart att du kommer olagligt. Desperation följer inga lagar.

Och när en olaglig handling framstår som det bättre alternativet framför en laglig - det är då en människa blir lagbrytare. För en desperat människa framstår den olagliga handlingen förmodligen som det ENDA alternativet.
Jag håller med om att det antagligen är enda alternativet och har full förståelse för varför människor gör det valet, många är flyktingar från krig och mycket svåra livssituationer. Jag ville bara belysa att det även är en väldigt svår situation för Grekland då ett så stort antal människor som 80 000 om året kommer in i landet olagligt.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-10-18, 13:16
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Har man asylskäl så har man oftast ingen möjlighet att fly på laglig väg. Flyr man tex. av politiska skäl har man sällan möjlighet att ta sig ut ur landet på laglig väg eftersom man ej beviljas de resehandlingar som behövs. Då blir det följaktligen även på illegal väg man kommer in, eftersom man saknar handlingar.
Så att man olovligt tagit sig in i landet är INTE synonymt med att man ej har asylskäl, utan snarare tvärtom!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-10-18, 15:13
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Ett tankeexperiment.
Om man satte upp lådor i hel EU för att samla in pengar till "flyktingar". Hur mycker tror Ni det blev? Tyvärr blevdet så att all tycker men ett fåtall vill bidra och avstå från andra saker. Tyvärr, sånt är livet. Alla vill men ingen vill betala.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-10-18, 16:32
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Greklands flyktingpolitik är uppenbart inte den bästa, men istället för att endast kritisera och "sätta press på" Greklands regering kanske andra EU-länder även bör ta större ansvar.

"- Det är lätt att få intrycket av att europeiska regeringar är helt nöjda med att Grekland gör det smutsiga arbetet åt dem och ger dem möjlighet att bli av med dessa invandrare, inklusive potentiella flyktingar" Bill Frelick, flyktingpolitisk chef för Human Rights Watch

www.epochtimes.se/articles/2009/09/29/17886.html
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-10-18, 18:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Tyvärr blevdet så att all tycker men ett fåtall vill bidra och avstå från andra saker. Tyvärr, sånt är livet. Alla vill men ingen vill betala.
Tss, det tycker jag låter både onödigt cyniskt och onödigt dystert

I fredags kväll var det insamlingsgala för Världens barn i tv, den drog in 70 miljoner. På en kväll.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-10-18, 19:25
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I fredags kväll var det insamlingsgala för Världens barn i tv, den drog in 70 miljoner. På en kväll.
Men det handlar väl om att hjälpa barn på plats och inte i de länder de kommer till?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-10-18, 19:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Men det handlar väl om att hjälpa barn på plats och inte i de länder de kommer till?
Jag tog det som ett exempel på att människor är generösa, inget mer specifikt än så.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-10-18, 21:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tog det som ett exempel på att människor är generösa, inget mer specifikt än så.
Okej, jag tolkade Chras inlägg som han han bara pratade om just hjälpen till flyktingar i de länder de kommer till.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-10-19, 10:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Ingen er vel uenige i at Hellas ikke behandler flyktningene sine bra nok. De innrømmer det jo også selv, og ber om hjelp.

Jeg synes det er interessant med det som her blir kalt "økonomiske flyktninger", altså de som ikke har rett på asyl, men som flykter fra sult og fattigdom. Har Hellas (og vi andre i rike land) større plikt til å hjelpe dem enn f.eks. hungersnødrammede som ikke har flyktet? Disse "økonomiske flyktningene" tar også opp plass og ressurser fra asylsøkere som har berettiget grunn (krig, forfølgelse) til å flykte.

Virker jeg kynisk? Sikkert. Men det er nå slik at vi ikke kan hjelpe alle. Ressursene er begrenset. Mange dør av sult og fattigdom i det landet de er født, skal de som tross alt har penger nok til å flykte prioriteres framfor dem?

På begynnelsen av 2000-tallet kom svært mange "økonomiske flyktninger" til Norge fra Russland og Ukraina. Det viste seg at "reisebyrå" i disse landene reklamerte med Norge som landet som fløt av melk og honning, og som alle ville få oppholdstillatelse i. Mange brukte sine siste rubler på å reise til Norge - og ble selvsagt sendt tilbake, fattigere enn da de kom. Hadde disse russerne og ukrainerne hatt behov for oppholdstillatelse i Norge? Helt sikkert. Men igjen, vi kan ikke hjelpe alle. Akkurat som Hellas ikke kan hjelpe alle. Selvsagt har de krav på human behandling, men når midlene ikke strekker til?

Noen nevnte også Karl Oscar og Kristina. Selv min egen bestefar dro til USA noen år for å tjene penger til hus og familie. Forskjellen på ham som "økonomisk flyktning" og dem vi snakker om i dag, var at det ikke var noe mottakerapparat i det hele tatt da han satte sin fot på amerikansk jord. Han måtte sørge for alt på egen hånd. Behovet for arbeidskraft var stort, og han klarte seg bra. Slik er det ikke i Hellas - eller noen andre land - i dag.

Så kall meg gjerne kynisk, men prøv også å se realitetene, det er enkelt å være politisk korrekte når vi sitter på smørberg som Norge og Sverige, og fordømmer et land som rett og lett ikke har kapasitet til å ta imot så mange flyktninger.
Og de som vil boycotte Hellas må jo bare gjøre det. Selv kjøper jeg ingen varer fra Israel pga deres behandling av palestinerne, men jeg lar andre få ta sine egne valg mht det, uten å kalle dem noe som helst stygt
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-10-19, 20:20
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag kanske missuppfattar dig här, men menar du alltså att om Turkiet bara stoppade flyktingar vid sin gräns så skulle det vara frid o fröjd för Grekland och resten av Europa. Det finns ju en orsak till att människor flyr för sitt liv från talibaner, krig och svält etc.
Lars
Jag forsokte forklara varfor just Grekland har sa stort problem med flyktingar. Eftersom landerna som flyktingarna passerar genom for att komma till Europa inte stoppar dem sa lyckas ju fler ta sig till Grekland och Grekland far svart att hantera situationen. Daremot har jag inte sagt att det ar ratt att stoppa manniskor som soker ett battre liv.

[quote=laero;183795 Du har rätt i att andra EU-länder har ett stort ansvar för att hjälpa Grekland med stora flyktingströmmar. Däremot kan du inte kritisera svenska medier. Det är människorättsorganisationer som rapporterar om Greklands övertramp, medier rapporterar detta vilket är deras uppgift i en demokrati.Lars[/quote]

Varfor kan jag inte kritisera svenska medier? Vi lever val i en demokrati? Ar svenska medier heliga? Jag har inga problem med vad svenska medier rapporterar om, men hur de rapporterar. Jag har stort mig lang tid over hur otroligt ensidigt de rapporterar om saker och ting som hander i Grekland. Att Greklands flyktingpolitik ar dalig ma sa vara, men varfor ar den dalig? Det kanske inte bara ar Greklands fel? De tar sig aldrig tid att riktigt satta sig in i situationen som rader.
Samma sak med de misstankta som misshandlades grovt. Att det har hant finns det bevis for. Men betyder detta att det maste vara nagot som representerar Grekland? Hander det ofta eller bara i enskilda fall? Man borde inte vara sa snabb pa att doma.
Minns en handelse for nagra ar sen, en svensk var anhallen for ett mord pa en grek. Svensken hade svenska medier pa sin sida da de bara antog att han var oskyldig och skrev saker som "hur ska han lyckas ta sig ut ur greklands hemska fangelse". "Mamman i tarar". Efter en lang tid kom det fram att pojken faktiskt var medlem i ett rasistgang i Sverige och kanske inte var sa Mr. Nice boy after all. Detta var dock inte sa populart att rapportera om. Vet inte vad som hande sen men jag minns hur besviken jag blev pa svenska medier.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-10-19, 23:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Det låter lite föraktfullt det där med "politiskt korrekt", Admirala. Tråkigt att du väljer den tonen.

Jag ser det som ett val av perspektiv. Man kan välja Greklands perspektiv och se "flyktingströmmarna" (ett ord som jag själv aldrig använder) som ett problem, ett slags naturkatastrof som väller fram emot landets gränser och som man måste försöka värja sig mot.

Eller man välja flyktingarnas perspektiv, se dem som individer som valt att lämna sin hemländer på grund av krig, svält, fattigdom, förtryck, förföljelse, trakasserier osv.

Väljer man det senare perspektivet får man en annan bild. Då ser man att "flyktingproblemet" för alltid är här. Det kommer alltid att finnas alldeles för många människor som måste fly från sina hemländer. Den rika världen kommer för alltid att bli tvungen att hantera det. Och lika lite som en svensk kommun kan räkna lägenheter och arbetstillfällen och säga "nej VI kan inte ta emot några fler flyktingar" - så kan en nation göra det.

Vi måste göra kopplingen mellan det vi vet pågår i stora delar av världen och det som händer i vår egen. Om galna diktatorer eller långskäggade extremister förtrycker sina folk - tro fasen att de kommer hit. Och vi kan inte beskärma oss över hur hemskt det är i ena änden och säga nej, HIT är ni inte välkomna - i den andra.

Och mot bakgrund av det allt det här skulle jag personligen, hur mycket jag än älskar Grekland, känna mig lite enögd om jag satt här och försvarade Grekland mot det som Human Rights Watch faktiskt slår larm om.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-10-20, 07:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och mot bakgrund av det allt det här skulle jag personligen, hur mycket jag än älskar Grekland, känna mig lite enögd om jag satt här och försvarade Grekland mot det som Human Rights Watch faktiskt slår larm om.
For tredje gang: Jeg forsvarer ikke Hellas. Jeg bare forklarer og diskuterer.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-10-20, 15:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Varfor kan jag inte kritisera svenska medier? Vi lever val i en demokrati?
Det är väl klart att du får kritisera medier, men det blir lite felriktat i det här fallet. Ungefär som att skjuta budbäraren, som det heter. Länken jag startade tråden med kommer från Sveriges Radio och är som jag tolkar det en objektiv nyhetsförmedling om Human Rights Watch's rapport.

När det gäller Kalle-fallet så ligger det kanske en del i vad du säger men det har ju inte mycket med trådens ämne att göra.


Lars
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT