Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-09, 13:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard E-mail för dumbommar

Fick ett meddelande i min yahoo-låda att jag skulle uppge lite olika koder annars skulle mitt konto avslutas. Datorsonen som tillfrågades bad mig att raskt byta password vilket jag lyckades med efter lite pillande. Scam, scam, dom skäms visst inte alls. Vad vill dom mig?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-09, 13:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: E-mail för dumbommar

De vill åt dina koder för att tömma ditt konto på alla penningar du har där.
Mycket vanligt förekommande trick avsett att lura kontoinnehavare.
Det räcker med att bovarna, som oftast inhandlat någon miljon epostadresser, får napp av någon promille, så är affären i hamn.

Att köpa en miljon epostadresser som vaskats fram via sökrobotar, det kostar ej mer är 50 dollar sådär.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-09, 14:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: E-mail för dumbommar

Inte för att jag har så mycket, men det jag har vill jag ha kvar...menar du att dom kommer åt ens bankkoder om man aldrig ens har handlat per e- ?

Hur är det med säkerheten om man har datorbank-vad det nu heter?? Har inte hört något om detta på länge. Tänkte ordna det vid nästa besök i Sverige.

Vi har våra pensioner via svensk bank och använder oss av telefonbanken hittills. Det går ju fint att flytta pengar runt till olika konton, och en automatisk hyresbetalning har vi också kvar i Sverige, via samma bank, till ett förråd som används av både oss och de sverigebosatta barnen.

Det som är knöligt är när våra bankkort måste förnyas. Banken skickar dem inte utomlands, utan vår dotter får dem från banken och vidarebefordrar dem efter inkodning.

Lite trassligt men vi finner inga fördelar med att låta pensionen gå direkt till en grekisk bank. Nån som har erfarenhet av detta och har hittat det optimala sättet?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-11, 21:27
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: E-mail för dumbommar

Hej,

Jag vet inte vad som är nackdelen med att nyttja grekiska banker, men man kan ju alltid ordna med en automatisk överföring av pengarna från sitt svenska konto till en grekisk bank. Och jag tror jag läste på här på Kalimera att det inte kostar något att föra över pengar inom EU.
Internet-banksystem är generellt sett säkra. Det enda böket är att batteriet måste bytas ibland i dosan man använder för att generera lösenord.

/Grimm
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT