Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-16, 23:34
elise elise är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Efterlyses: liten ö med många stränder!

Vi planerar en charter till Grekland i juni, i två veckor.
Vi är ute efter en ö som är såpass liten att man kan ta sig runt med moped. Det ska vara någorlunda lätt att ta sig till olika stränder från vägen, och stränderna ska helst vara många!

Vi vill även att det ska finnas någon annan ö i närheten man kan ta båt till.
När det gäller aktiviteter har vi inga större krav, kanske någon liten genuin by man kan besöka, någon fin kyrka, historiska sevärdheter är också ett plus.
Bra restauranger är viktigt, partyliv är oviktigt.
Många turister är ett minus, men ibland ofrånkomligt.

Fokus ligger som sagt på sol och bad, gärna vid någorlunda "tomma" stränder. Att kunna hitta små badvikar där man är ensam (eller nästan ensam) vore toppen.

Är Skiathos (många stränder, nära till Skopelos) det bästa alternativet för oss? Eller har någon andra förslag?

Besökte Skiathos i min barndom, men vi gjorde dessvärre inga "utflykter", så jag har inte upplevt mer än Skiathos stad.

Tacksam för svar, börjar bli dags att boka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-16, 23:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

..tja, det verkar vara Karpathos det...

Ca fem mil lång och nån mil bred med ca 170 km kust med minst 80 stränder enligt kartan. 12-13 byar och en stad, ca 7000 mer eller mindre bofasta invånare.

Rhodos ligger ca 70 km nordost om ön och kan nås meddelst tvenne flyg (ca 25 m) varje dag eller färja tre-fyra-fem ggr i veckan,5-6 timmar. Ävenså Kreta ligger ca 70 km väst och kan nås,dels via flyg eller färja.
Kalo taxidi!
Mikke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-17, 00:37
elise elise är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
..tja, det verkar vara Karpathos det...
Har kikat lite på Karpathos tidigare, men blev lite "avtrubbad" när jag läste att man enklast tog sig till stränderna med båt. Det är inga problem med moped alltså?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-17, 01:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Inga problem alls med moped, faktum är att du hittar de bästa stränderna med moppe. Badbåtarna går längs östkusten, sandstränderna finns i söder och väster. Det är också där du kan hitta de små, enskilda stränderna där man har en chans att få vara ensam. Jag röstar också på Karpathos!

Karin
som är där igen om 151 dagar... men vem räknar?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-17, 02:17
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

...moped...tja, enligt svensk modell så eju moppe en 50 kubikare på en hästkraft å max 30 km/t, men om du utvidgar moppebegreppet till scooter, så eru på rätt väg....
Glöm inte å ta me körkortet iallafall, annars får man bara hyra den minsta avrom. Scooters eller scootrar? finns det i flera varianter att hyra på ön och vägarna är fina.Bra kartor finns att få. Färdas man per tvenne hjul så är man s.a.s mera närvarande i terrängen och antagligen ser man mer dessutom, då det månhända inte går så fort som i bil....
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-17, 07:48
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

ELLER kan det vara TILOS många stränder en lugn puls som Grekland förr bra matställen .Nära till Rhodos Kos Symi Nissiros.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-17, 10:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Håller med jan c..eller Patmos med nära till flera andra öar som Samos, Leros, Lipsi. Patmos är ca 36 kvadrat- kilometer.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-17, 12:33
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Kan tipsa om Thassos som är en mycket moppe(vespa)vänlig ö!
Bra vägar runt hela ön som är nästan rund till formatet. Inte alltför hiskeliga bergsstup vid sidan av vägen och många små (och större) fina stränder som man oftast ser från vägen. Byar och historiska minnesmärken finns det gott om!
Man kan även ta båten till fastlandet som ligger nära. Utanför byn Keramoti där färjan lägger till finns en halvö med härliga sandstränder. Man kan också ta båten till staden Kavalla på fastlandet.

Visst är Karpathos också fint, men det är inte lika tätt mellan stränderna. Dessutom har jag aldrig varit så rädd på vespan som när man åker över de höga bergen till stränder som Apela och Achata tex. När det dessutom blåser styv kuling är det inte så lätt att hålla vespan på vägen!

Lycka till med planeringen! /Katitzi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-17, 12:51
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Citat:
Ursprungligen postat av elise Visa inlägg
Vi vill även att det ska finnas någon annan ö i närheten man kan ta båt till.
När det gäller aktiviteter har vi inga större krav, kanske någon liten genuin by man kan besöka, någon fin kyrka, historiska sevärdheter är också ett plus.
Bra restauranger är viktigt, partyliv är oviktigt.
Många turister är ett minus, men ibland ofrånkomligt.

Fokus ligger som sagt på sol och bad, gärna vid någorlunda "tomma" stränder. Att kunna hitta små badvikar där man är ensam (eller nästan ensam) vore toppen.


Tacksam för svar, börjar bli dags att boka

Hej,
Tycker att din beskrivning stämmer till 100 procent på Kalymnos! Där finns allt du efterfrågar! Ön Telendos som man åker taxibåt till, tar ca 10 min. Där finns det både badvikar, badstränder med solbäddar, kyrkor och restauranger. På Kalymnos är det lite mer rush, allrahelst i stan. Vi bor i Myrties när vi åker dit och vi trivs så bra där! I maj blir det min trettonde resa dit och jag hoppas att det ska bli många fler! Som regel åker jag i slutet på maj och/eller i slutet på september då det är lågsäsong. På Kalymnos finns det alltid nåt att göra... Mina ögon är i och för sig "rosafärgade" men jag kan verkligen, från mitt hjärta, rekommendera Kalymnos!

/Eva - som har resan bokad till 26 maj...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-17, 20:26
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

skiathos kan rekommenderas! var där i början av juni för ett år sedan o det va inte smockfullt med turister...de finns ju överallt men det blev inte för mycket

skiathos har den mysigaste staden jag någonsin sett, kanonbra restauranger o i hamnen finns en massa båtar som tar dig till grannöar för ett skapligt pris...

ön är inte stor, kan rekommendera att hyra en vespa o upptäcka stränderna, det finns över 60 st!

hoppas ni hittar nåt bra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-18, 10:43
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

För att få hyra en motsvarande EU-moppe måste du dock ha MC-körkort, men om du har det så är det ju inga problem.
På Skiathos finns även en hygglig busslinje med vars hjälp du kan nå många, om än inte alla, stränder.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-18, 13:40
annlind annlind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Hejsan! Låter som att Agistri stämmer in perfekt på era önskemål. Åker själv dit i juli för tolfte gången. Det är "piller" för själen att vara där. Lycka till med sökandet hoppas ni hittar rätt paradis för er!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-18, 13:44
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Agistri er en øy vi har sett på tidligere, men Apollo sluttet med reiser dit og det har blitt stille rundt denne øya . Hvilken sted anbefaler du å bo?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-18, 14:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Efterlyses: liten ö med många stränder!

Allt är ju relativt men för mig är varken Karpathos eller Skiathos små öar

Titta lite på Patmos (flyg till Samos, därefter båt). Perfekt moppeö, många stränder, inte långa avstånd.

Det enda jag sätter ett litet frågetecken för är ditt önskemål om "många bra restauranger", bor man i Skala är jag inte säker på att det finns många bra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT