Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-01, 22:30
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Blanda lag till kalamatas

Köpte med hem 2 kilo kalamatas från Kreta, lösvikt. Ville ha en del av lagen med men enligt kvinnan i delikatessen på INKA kunde vi blanda lagen att lägga oliverna i själva. Man blandade vatten, vinäger och salt. MEN har ni någon aningen om propotionerna????

Köpte även feta med hem, och den askulle ligga i vatten och salt...


Mvh Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-02, 08:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Har aldri gjort det, men det må være spennende å prøve!
Får du ingen gode tips fra forumet, kan du jo søke med ordene olives brine recipe og feta brine recipe på Google, da får du opp masse forslag.
Det jeg vet er at oliven må snittes i kjøttet og inn til steinen før de legges i laken, ellers får du ikke ut all bitterheten.

Lykke til, venter spent på å høre om resultatet etter en stund!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-02, 09:34
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Hej
Oliverna vi köpte vi från delikatessen på Inka, och de låg redan i lag, så jag antar att de är snittade och klara. Vi vill bara kunna förvara dem så länge det behövs. Enligt kvinnan i delikatessen kan man ha dem i flera veckor om de ligger i lagen.. och det låter ju bra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-02, 09:54
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Hej igen
svarar mig själv, hittade denna länken http://www.villaolivia.net/page5.php och där finns ett recept. Om någon annan skulle behöva....

Just nu ångrar vi att vi inte köpte något kilo till Kalamatas Colossum kostade 4,20 E kilot...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-02, 10:00
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Jag brukar lägga oliver i olivolja med oregano och några citronklyftor, håller länge och blir väldigt gott. Kan även användas i sallader när oliverna börjar minska.

Fetan täcker du med vatten och beroende på hur salt fetan är saltas vattnet.
Blir fetan för salt kan du lägga den i enbart vatten ett par timmar för att dra ut saltet.

Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-02, 11:14
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Jag har använt mig av detta recept, från Eva L. Oc det blev jättebra! (Inget socker dock!)

Gissar att det blir bra med en lag gjord på 0,5 dl vanligt salt, 1 liter vatten och eventuellt 1-2 tsk socker som jag tror kan uteslutas. Osten bör hålla några veckor i den här lagen men samtidigt är den inte så salt att den drar ur smakämnen från osten. Den som föredrar en saltare lag kan prova med 1 dl salt, 1 l vatten och 2 tsk socker. Koka upp lagen och låt den svalna i rumstemperatur. Kyl den sen och häll över osten.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-02, 12:40
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Citat:
Ursprungligen postat av carjoh Visa inlägg
Hej igen
svarar mig själv, hittade denna länken http://www.villaolivia.net/page5.php och där finns ett recept. Om någon annan skulle behöva....

Just nu ångrar vi att vi inte köpte något kilo till Kalamatas Colossum kostade 4,20 E kilot...
Fast receptet med salt är när man har nyplockade oliver, oliver man köper över disk som redan ligger i en lag klarar sig om du lägger oliverna i en glasburk häller på vatten och ca en halv dl olivolja så klarar dessa sig länge, man kan även ha i en skvätt rödvinäger, men har du i salt så kommer oliverna bli väldigt salta.

Camilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-03, 11:45
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Okej. Tack för era svar. Bytade ut lagen som jag hittade och gjorde en ny utan så mycket salt, men med lite olivolja.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-10-03, 11:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blanda lag till kalamatas

Bra att du hittade en lösning som passar dig. Lag med 0.5 dl salt till en liter vatten ger en ganska låg salthalt så jag tror inte det är någon risk att oliverna blir för salta. Den lag som man får med hem från affären har ganska säkert en högre salthalt. Lag på olivolja och vatten fungerar också bra. Vinäger i eller inte är en smaksak och något jag personligen inte gillar.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT