Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-20, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Grekisk mat

Alla har vi väl matminnen från olika resor som vi förknippar en plats med. Så är det för mig i varjefall men maten är ett viktigt inslag i mina resor.

Då drömmer jag mig bort till olika ställen och njuter i tankarna av den goda mjuka fetaosten på Folegandros, Julias kyckling på Santorini, den kokta citrondoftande zuuchinin på Fourni, kaningrytan med citronmarinerade varma kikärter på Paros, den lagrade osten på Sifnos, apelsinkakan på Sikinos, korvgrytan spetsofai i Parga... Listan kan bli hur lång som helst. Oj jag glömde levern från Kreta, loukomades på Karpathos och valnötspajen på Amorgos.

Oftas är det enklaste bäst om råvaran är av hög kvalité och maten tillagad med kärlek. Kryddorna välvalda, luften varm, havet glittrande och kroppen hungrig. En saftig persika kan bli det som får sätten pricken över i.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-20, 09:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekisk mat

Så bra du förmedlar känslorna! Får jag fylla på med Stasas fasolia, Stellas spenatpaj, Marinos kokkinisto...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-20, 13:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 736
Standard Sv: Grekisk mat

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alla har vi väl matminnen från olika resor som vi förknippar en plats med. Så är det för mig i varjefall men maten är ett viktigt inslag i mina resor.

Då drömmer jag mig bort till olika ställen och njuter i tankarna av den goda mjuka fetaosten på Folegandros, Julias kyckling på Santorini, den kokta citrondoftande zuuchinin på Fourni, kaningrytan med citronmarinerade varma kikärter på Paros, den lagrade osten på Sifnos, apelsinkakan på Sikinos, korvgrytan spetsofai i Parga... Listan kan bli hur lång som helst. Oj jag glömde levern från Kreta, loukomades på Karpathos och valnötspajen på Amorgos.

Oftas är det enklaste bäst om råvaran är av hög kvalité och maten tillagad med kärlek. Kryddorna välvalda, luften varm, havet glittrande och kroppen hungrig. En saftig persika kan bli det som får sätten pricken över i.

Eva
Här har vi en som längtar till Grekland!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-20, 16:31
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Grekisk mat

En bara som längtar ......nej vi är många som längtar till fina Grekland
Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-06, 16:34
bjork bjork är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 10
Standard Sv: Grekisk mat

Sånt här gillar jag! Så jag fortsätter med min lista. :-)

Lammkotletterna i Assos på Kefalonia, den nyfångade och kolgrillade fisken i Poseidonion på Samos, Kleftikon på Andreas Taverna i Parga och pizzan hos Maria på Skiathos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-06, 19:27
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Grekisk mat

det vattnas i munnen när jag tänker på de små spenat- och ostfyllda småpajerna, youvetsin, pastition, moussakan, fyllda paprikor, olivröran, stiffadon och ravani... Allt detta finns att avnjutas på Skiathos
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT