![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Åker man som förälder med överviktigt barn till ett AI-ställe med allt vad frestelser det innebär för barnet så har det barnet tyvärr större problem än att just semestra på ett AI-ställe.
Föräldrarna borde kanske tänkt till före?! |
|
|||
|
|||
![]()
Med fare for å generalisere så vil jeg hevde at mange overvektige barn har ikke bare vekten å slite med, men ofte sammensatte problemer hvorav familie/familieforhold er et viktig element. Sier dette med erfaring fra å jobbe prosjekter med overvektige barn og ungdommer.
|
|
|||
|
|||
![]()
Nu är det ett tag sedan det var aktivitet i denna tråd, men jag ger mig på ett svar i alla fall.
Min reflektion av AI kontra boka-allt-själv: Vi reste till Kreta i våras och bokade flyg, hotell och hyrbil själva via nätet. Detta var första gången vi åkte utomlands "på riktigt" Familjen består av mamma och pappa samt tre barn. 2, 7 och 10 år. Allt fungerade perfekt och vi fick en behaagligt underbar semester. MEN att varje kväll gå ut och leta efter ett trevligt matställe när man har trötta och hungriga barn är inte roligt. När man sedan har hittat ett mysigt ställe och beställer in mat för 5 personer men det är bara de två vuxna som äter upp för att "maten smakar inte som hemma" så blir man lite besviken. Så till nästa resa som planeras i skrivandets stund kommer vi att välja AI av de enkla anledningarna att: 1. Våra barn är ovana att resa och därmed ovana att prova nya maträtter. 2. Man vet vad resan i det stora hela kommer att kosta (även om man antagligen betalar mer än utan AI) 3. Spara tid (1-2 timmar per dag till att hitta matställe för lunch och middag) 4. Stora hotell med mycket aktiviteter passar våra barn bättre än små lugna hotell. Så avslutningsvis... När barnen är små och innan de har hunnit bli vana vid att resa utomlands så är det AI som gäller, men om jag åker utan barn eller om 5 år så väljer jag återigen att boka allt själv. Alex, som svär dubbelt genom att boka AI till Turkiet nästa gång! |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har kun bodd på små familiedrevne hoteller hvor hele familien er involvert i driften for det er hva vi liker. Store og upersonlige hotel synes vi ikke noe om, og de er mere like, enn ulike, nesten uansett hvor i verden man befinner seg.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Som svar på Hellens fråga om Mouche själv har haft en tonårsson, så svarar Mouche att h*n har flera, till och med några "till låns" (kan väl vara kamrater, kusiner osv. som följt med på resa), så h*n vet mycket väl att tonårskillar är hungriga, väldigt hungriga, men att Mouche med familj inte sparar på maten när de reser till Grekland och ej heller reser dit för att spara pengar på hushållningbudgetten. Hoppas det var rätt tolkat! (Nu såg jag att Mouche hann före mig. ![]() Ska kanske tillägga, att ordet "sågar" kan förvilla en svensk, är väl bara ett obetydligt fyllnadsord, som "jajamensann" eller något liknande. Hej Birgitta. Vad är det som du refererar till här? Bra om du citerat efter alla inlägg som varit efter Lissi skrev senast. Fattar inte riktigt vad du refererar till..., eller var det också Masses inlägg? Senast redigerad av Marianne den 2012-01-28 klockan 20:35. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
????? |
|
||||
|
||||
![]()
BRA skrivet Lissi!
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Nej det får ju stå för dig . Men strikt ekonomiskt vet du ju vad du betalt för och vad som tillkommer om du går ut.Sedan menar jag inte att man går ut varje måltid , vad anbelangar min erfarenhet av AI är den Fr KOs .Där det fung väldigt bra V i bet då 6500 pr v. Vi gjorde resan året efter till Kreta inte Ai bet 5500 f 14 dgr 2008 men en av våra söner bet c:a 20000 kr för mat glass etc för sig o 3 tonårsbarn för perioden.Sedan vill jag erkänna att om vi åker själva så väljer vi inte AI om inte resmålet är sådant att det ger en större trygghet att äta på hotellet jmfr Egypten .Indien etc.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
2000 kr för fyra personer i 14 dagar låter som mycket i underkant tycker jag, vi hade med en tonårskille som ensam gjorde av med nästan 1000 kr /dag på endast mat.
// Helén Senast redigerad av Hellen den 2012-01-27 klockan 19:40. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
När jag läser inläggen här får jag en känsla av att All inclusive = sitta på hotellet. Att välja AI betyder inte per automatik att man bara sitter på hotellet hela dagarna och äter. Vi har åkt AI en gång till Mallis, och en gång till Cypern. Trots AI på Mallis hyrde vi bil och åkte runt hela ön och hann nog se mer än många andra utan AI gjorde under den veckan. På Cypern valde vi AI för att vi ville åka nånstans en vecka med små barn och bara vila upp oss med sol och bad. Där hade vi inga som helst ambitioner att se något överhuvudtaget (vilket vi gjorde ändå för vi blev lite rastlösa efter ett par dagar). I Egypten har vi faktiskt INTE haft AI, och överlevt ändå :-) Många AI hotell runt om i världen har flera restauranger att välja mellan, och man behöver oftast inte alls, som någon skrev i tidigare inlägg, sitta på samma plats varje dag och man får faktiskt gå ut från området och uppleva omgivningarna. AI hotell är inga fängelser :-).
Hur man väljer att resa beror på många faktorer och kan även variera inom en och samma familj beroende på t ex resmål, syftet med resan eller den situation man befinner sig i. Om vi kommer att välja AI igen vet jag inte, men i Grekland skulle vi faktiskt aldrig välja AI då en Greklandsresa - för oss - är lika med att sitta på tavernor på kvällarna. Outi |
|
||||
|
||||
![]()
Mat, glass osv för 3 tonåringar, 2000? Skulle inte tro det
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om man vill ha koll på kostnaderna så kan det absolut vara värt det, och jag förstår alla som väljer AI, men jag skulle själv inte göra det eftersom jag tycker om att upptäcka vad som finns i matväg i omgivningarna.
|
|
||||
|
||||
![]()
En barnfamilj i släkten åkte till AI på Kreta,men det tänker dom inte göra om
![]() ![]() Föräldrarna har varit i Grekland många gånger och skulle testa detta just för barnens skull, men det blev ingen hit för dom ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har haft AI 2 ggr på Rhodos. Vi var väldigt nöjda då maten var jättegod. Kockar som grillade och fyllde på nygrillat hela tiden. Grekisk mat i alla de former varje lunch och "temamiddagar" på kvällen. Vi gillade luncherna bäst. På detta hotell jobbade endast grekisk personal. Nu i maj ska vi till Rhodos och ha AI igen , denna gång i Kolymbia. Enligt Fritidsresor så är all mat på detta hotell närproducerat...
![]() Anledningen till att vi väljer ett sånt här koncept denna resa är bla att vi har en rullstolsbunden med oss. En slapparresa där vi ska ta det lugnt och umgås. Sen måste man ju inte sitta på hotellet hela tiden för det... Malin - som först ska till Kreta utan AI om 69 dagar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är nog bara du själv Nimbus som kan ge ett bra svar på din fråga. Det beror helt enkelt på vad du prioriterar och tycker är viktigt med din resa. Ett antal för- och/eller nack-delar med All-Inclusive som jag kan se är:
- Lättare att ha koll på kostnaderna. Man har det mesta betalt redan när man reser hemifrån. Tillkommer lite driks och ett och annat som kanske inte är inkluderat (vilket oftas inte är så mycket). Det mesta av de dagliga småutgifterna (läsk, glass, öl, vin, mellanmål o s v) ingår, och de kan för många bli ganska mycket pengar under en semester. - Kan vara en fördel om man är många i ressällskapet, kanske både vuxna och barn, och därigenom får betydligt lättare att hålla samman gänget även om man har lite olika matvanor och mattider. Slipper en del sjafs om var och när man ska äta som ibland uppstår när man är många. - Bekvämare om man har lite fysiska begränsningar och därför har svårt med att förflytta sig till stränder, tavernor mm. Och självklart också bra för den som av andra orsaker bara vill har det bekvämt och sola, bada, äta, dricka, läsa och slappa, och som inte är intresserad av att utforska omgivningarna. - En bra möjlighet för dem som är språkligt mycket begränsade att trots det kunna resa utomlands och slippa känna oro för alla svårigheter som man kan tänkas möta pga att man inte kan göra sig förstådd. - Också ett bra alternativ för dem som känner tveksamheter inför främmande mat. På AI är det ofta buffemåltider som är lite anpassade för att passa utländska turister, men ofta finns också en hel del nationella inslag som gör att också den tveksamme kan frestas att prova en del som man annars inte skulle beställa in på vanlig taverna. - En nackdel kan vara att man av naturliga skäl blir väldigt begränsad i sin upplevelse. Allt är ju redan betalt på AI-hotellet så det blir ju inte lika självklart och ofta som man äter måltider eller gör annat utanför hotellet. Men visst kan man ju ta en och annan måltid "på byn" även om man har AI, inte minst om man hittat ett riktigt prisvärt AI. - En annan nackdel med AI är att man inte upplever samma atmosvär från landet som man besöker som när man har vanligt boende och rör sig mera ute i samhället. AI-anläggningarna har ju stora likheter med varann oavsett vilket land de ligger i. Jag tror att många med mig är sådana att det varierar vad man vid varje tillfälle föredrar, AI/vanligt boende, storstad/landet, utforska/sol-o-bad, solsängar/direkt på stranden, resalätt(endast handbagage)/fullt bagage, resväska/rygga o s v. Själv skulle jag ha väldigt svårt för att välja AI just vid våra Greklandsresor. Främst pga att vi älskar att äta ute på de grekiska tavernorna, och framför allt då de grekiska smårätterna (meze). Skulle känna mig ganska knäckt av att resa hem efter greklandsbesök och enbart ha ätit på AI. Däremot passar det oss alldeles utmärkt att då och då uppleva en "slappar-resa" i Spanien eller Turkiet på ett AI och bara äta, dricka, sola, bada, läsa och ha det gott en stund. Och som sagt, för sällskap med små barn kan det ibland passa jättebra. För ett par år sedan åkte vi med barn och barnbarn (10 pers) på en veckas AI i Turkiet. Ungarna stortrivdes och hade kul och därmed var också vi vuxna glada och tyckte det vara kul att vara tillsammans. Långt inlägg på din fråga utan att ge ett rakt svar. Men kanske bidrag till att du kan svara själv. Så även om man är Greklands-älskare så kan man väl ibland svära lite i kyrkan. Själv åker jag inom kort till Fuerteventura och avslutar därför det här inlägget med att svära tre gånger vad gäller just den resan: - All Inclusive - Solsängar - Resväska och full packning (men också ett par dagar med hyrbil runt på ön) Oj!!!!!!!!!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Takk til Masse for en god fakta-oppsummering av pluss og minus, uten den moralske pekefinger eller nedlatende tone som preger en del innlegg. Selv har jeg aldri reist AI, men har full forståelse for at noen av ulike årsaker gjerne velger en slik løsning, uten at de på noen måte skal ha dårlig samvittighet eller føle det som en mindreverdig reise for det.
Så vurder hva som passer best for deg og dine du, Nimbus, og gjør dine valg ut fra det! God tur! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja verkligen bra skrivet ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har åkt till Egypten, Fuerteventura och Rhodos med A.I. och har varit mycket nöjd med det. I Egypten skulle jag vilja säga att dit åker jag inte utan A.I.. Mycket för att många restauranger inte serverar varken öl eller vin, som vi tycker att vi vill unna oss när vi är på semester. Sen är det ju skönt att packa sin badväska och slippa tänka på att ta med sig pengar när man ska ner och bada. Bara gå till baren och få sig en kall öl eller ett glas vin när man känner för det. Måste nog hålla med om att i Grekland är det nog inte det jag vill ha. Men... när vi var på Rhodos var vi på den västra sidan i ett litet samhälle där det inte fanns många tavernor. Vi gick ut en kväll och käkade på en taverna som verkade bra men den var ganska kass. Inte så god mat och väldigt dyrt. På Fuerteventura var det verkligen toppen med gott att dricka och mycket god mat att välja på. Men vi hade säkert fått både god mat och dryck på de små tavernorna också, men vi kan då inte klaga på A.I. där vi har varit. Smaken är som baken, väldigt delad som tur är
![]() /Kerstin ![]() |
![]() |
|
|