Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-15, 07:50
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
...., men mine referanser er iallfall mer etterrettlige enn naboen din på Kreta (Sorry, kunne ikke dy meg).
Men det "morsomme" er jo at du faktisk selv har dokumentert at min nabo hadde heløt rett så kanskje man nettop skal lytte til naboen?

Citat:
2) Jeg mener at det ikke er riktig at de svakeste må lide (per i dag) mest. Som du nevner, det er bra og riktig at skattesnyterne nå arresteres, men i følge greske medier får de ikke stort mer enn "et klaps på hånden" i straff.
Hva de får, eller ikke får, vet vi vel ikke enda da det vil ta nokså lang tid (som i Norge) etterforskning innledes, arrestasjon foretatt, tiltale tatt ut og rettsak gjennomført. Slik er det i Norge, og slik er det nok også i Hellas, men det finnes mange overskrifter, artikler osv som viser at det skjer noe her, eksempelvis;

http://www.grreporter.info/en/lakis_...aundering/6019

Citat:
3. For at Hellas skal komme seg på beina igjen (noe forhåpentligvis alle ønsker), må det stimuleres til vekst i økonomien, også fra EUs/Troikaens side.
Ja, helt enig og har vel også påpekt dette i diverse sammenhenger samt viktigheten av at vi alle bidrar i rimelig grad.

Nå har jo Hellas vist at de ikke har vært tilliten verdig de lån de har fått samt at det er 100% (?) enighet om at det greske "systemet" MÅ gjennomgå en grundig opprydding helt fra bunnen av. Ingen tror at dette er hverken enkelt eller gjort over natten, men prosessen må starte og nå er det en sjanse for å få startet, forhåpentligvis på ordentlig!

Hellas vil måtte gjennomgå en lang og tøff prosess og mange vil lide underveis, men jeg har tro på fremtiden for Hellas, dog under forutsetning av at de tar dette på alvor.

Når det gjelder kommentarer om at de "rike" nå utnytter systemet og setter ned lønnen så er det trist, men så lenge pengene forblir i Hellas så vil det etterhvert komme samfunnet (alle) til gode.

En faktor som det snakkes lite om er den greske kirken, og ikke minst hva den har av verdier. Hvor mange vet for eksempel at bl.a. Knesset i Israel står på jord som eies av den greske kirken og Israel betaler leie til kirken? Den greske kirken er enormt rik, og eier meget store landområder og selv der finnes det mye korrupsjon og snusk!
Gammal 2012-02-15, 09:01
Banned

- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.
Gammal 2012-02-15, 11:23
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.
Enligt svensk TV nu på morgonen handlar det främst om att Ny Demokratis ledare inte skrivit på de dokument som ska garantera att det som beslutades i parlamentet i söndags verkligen genomförs. PASOK har skrivit på, men det är förunderligt hur grekiska politiker kan obstruera och krångla i den situation de befinner sig.

Lars
Gammal 2012-02-18, 05:28
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Enligt svensk TV nu på morgonen handlar det främst om att Ny Demokratis ledare inte skrivit på de dokument som ska garantera att det som beslutades i parlamentet i söndags verkligen genomförs. PASOK har skrivit på, men det är förunderligt hur grekiska politiker kan obstruera och krångla i den situation de befinner sig.

Lars
man får skriva på men det skall också förverkligas. Det gör det aldrig o. vänterns påskrivningar har inget att göra med lösningar.
Gammal 2012-02-16, 15:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Men det "morsomme" er jo at du faktisk selv har dokumentert at min nabo hadde heløt rett så kanskje man nettop skal lytte til naboen?
Nei, jeg har ikke dokumentert naboen din sine tall, bare bare vist til tall fra 2009. Mitt svar til deg var under forutsening av at naboen din hadde rett. For øvrig står det i Dagbladet i dag at:
I fjor skrev The Wall Street Journal at antall registrerte selvmord har doblet seg i tiden før krisen, til seks per 100 000. innbygger årlig, ifølge det greske helsedepartementet.
Rundt 40 prosent flere grekere tok livet sitt de første fem månedene i 2011, enn i samme periode i 2010.

Citat:
Når det gjelder kommentarer om at de "rike" nå utnytter systemet og setter ned lønnen så er det trist, men så lenge pengene forblir i Hellas så vil det etterhvert komme samfunnet (alle) til gode.

Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs!
Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode?

Citat:
En faktor som det snakkes lite om er den greske kirken, og ikke minst hva den har av verdier. Hvor mange vet for eksempel at bl.a. Knesset i Israel står på jord som eies av den greske kirken og Israel betaler leie til kirken? Den greske kirken er enormt rik, og eier meget store landområder og selv der finnes det mye korrupsjon og snusk!
Jeg er helt enig, den greske kirken har oppført seg forkastelig (med enkelte unntak som går på en og annen samvittighetsfull prest), og det er helt klart kirken burde bidratt i bøtter og spann. Det gjelder også de STEINRIKE klostrene på Mount Athos. Nestekjærligheten når jammen ikke langt!
Gammal 2012-02-16, 16:12
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Når vi snakker om selvmord. Leste om en dramatisk situasjon i Hellas.
http://www.dagbladet.no/2012/02/16/n...llas/20259382/
Trist å lese! Det gikk bra denne gangen, men...
Gammal 2012-02-16, 18:02
Banned

Citat:

Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs!
Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode?
Nå var det ikke min mening å gjøre noen målløse, men det er faktisk tilfelle ay hvis pengene forblir i landet så vil de komme andre tilgode etter hvert. Som bekjent kan man ikke spise penger, og de har ingen verdi med mindre de byttes inn i varer og/eller tjenester og de som da selger disse varene og tjenestene vil ha en inntekt. Varene er produsert av noen som vil ha en inntekt av det.
Penger er en vare på lik linje med andre varer og/eller tjenester.

Velger den som tjener disse "ekstra" pengene å ikke bruke dem, men sapre dem, så vil det bety at bankene har penger å låne ut. Det finnes mange prosjekter i Hellas idag som er klare på alle vis, men bankene har sluppet opp for penger! Kjenner helt konkret til flere større prosjekter her på Kreta som er i den situasjonen idag.

Sånn er det økonomiske systemet!

Du gjentar ditt spørsmål om hva de fattige skal leve av i mellomtiden, og jeg beklager, men jeg har ingen quick fix på det spørsmålet. Jeg har heller ikke sett noen andre komme med noen forslag i så måte for selv om man valgte å løpe fra alle sine regninger og anse det man har lånt å være en gave (grekere synes å tenke slik) så blir det ikke mere penger av det.

Nødhjelp fra Sverige i dag til de fattige løser ingen problemer på sikt, kun de nærmeste dagene!
Gammal 2012-02-16, 18:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Nå var det ikke min mening å gjøre noen målløse, men det er faktisk tilfelle ay hvis pengene forblir i landet så vil de komme andre tilgode etter hvert...
Jaha, var det så enkelt som att man bara handlar på rätt butik? Då kan jag upplysa om att jag, med en månadinkomst på ENBART €460 (grekisk A-kassa), en KALLhyra på €240 samt ytterligare ca €50 per månad till vatten och el inte har råd att handla på varken AB eller INKA! Om nu din lösning på problemet är att alla här ska handla "lokalt" får du faktiskt förklara ett inlägg du gjorde i en annan tråd tidigare idag:

Citat:
Når man kjører veien ut fra Chania og i retning Maleme så kan man jo lure på om man er i Spania, Hellas eller Florida for den saks skyld, fatter ikke at noen vil tilbringe ferien sin der, men mange gjør jo det? Kjørte der igår, men det var for å kjøre innom Lidl og Carrefour for å handle.
//Kikh
Gammal 2012-02-16, 21:41
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag funderar ratt mycket pa nordeuropas bemotande av krisen i Grekland och de andra landerna i syd och deras forestallningar om att grekerna ar lata och jobbar lite, att alla har misskott sin egen ekonomi och statens genom att inte betala skatt och att alla gar i pension tidigt.

Jag sjalv ar halvgrek och halvsvensk och vaxte upp i Sverige men flyttade till Grekland for nagra ar sedan. Sen jag flyttade till Grekland och fick chansen att se Sverige och svenskarna "utifran" sa att saga sa tror jag att det storsta felet som de gor om och om igen ar att nar de jamfor Sverige med andra lander sa utgar de alltid fran att Sverige ar ett perfekt land. Och da menar jag inte att det ar nanting som svenskarna gar runt och sager eller ens tror att de tycker, jag menar att djupt inom sig sa har de en stereotyp, en bild av Sverige som perfekt, och den bilden anvander de sig av nar de jamfor andra lander.

Sa aven fast alla som bor i Sverige tanker efter sa vet de att precis som i andra lander sa finns det manga som jobbar svart, det ar manga som tar lan, det ar manga som fortidspensionerar sig, plus att svenska staten pa 90-talet hade samma problem som Grekland da de lanat for mycket och levt over sina tillgangar, och Sverige har inte heller varit fri fran politiker som skingrat pengar och kopt diverse grejer for skattebetalarnas pengar.

Nar jag var tonaring (i Sverige) sa var det manga av mina kompisar som jobbade svart, speciellt pa restauranger och cafeer, om det inte var helt svart sa fick de kanske halften svart, halften vitt.

Det ar ocksa en vanlig uppfattning att svenskarna jobbar mycket, men jag kan ju bara saga att i jamforelse med grekerna sa jobbar grekerna mycket mer. Det ar klart att det finns folk inom offentliga sektorn har som inte gor nanting och deras tjanst behovs inte, det ar helt sant. Fast det maste folk forsta att det handlar om ett fatal greker och att de flesta greker jobbar inom privata sektorn. For att inte tala om poliser, sjukskoterskor, brandman mm i offentliga sektorn som ju jobbar jattemycket for brodsmulor.

Inte bara jobbar man manga timmar om dagen i Grekland, utan de har bara ledigt 4 veckor om aret, och det om de har tur. Och det ar mycket vanligt att man jobbar utan nan rast.

Jag sjalv blev forvanad nar jag flyttade hit och sag hur arbetsforhallandena var. Det var ju ingen som hade berattat det for mig. Jag kunde inte forsta hur alla stod ut. Istallet for att kanna mig som den jobbande svensken sa kande jag mig tvartom som den "mesige" svensken som var van vid att ha sin vanliga rast och ga hem nar klockan slog 5 och inte klarade av den stressiga arbetsmiljon.

Sen sager folk att folket i Grekland tar mycket lan. Ja de har tagit lan eftersom det var ingen som visste att en sa stor ekonomisk kris skulle komma. Men som sagt hur manga svenskar finns det inte som har tagit lan? Och om Sverige om nagra ar befinner sig i samma kris skulle man saga samma sak som man sager till grekerna nu da: varfor tog du lan for? Gud vad dum du ar. Och kalla dem for oansvariga? Men det ar ju inte sa man tanker nar man har bra ekonomi. Man tror ju pa nat satt att man alltid ska ha samma inkomst och har planerat sitt liv enligt den inkomst man har just da.

Jag tror att problemet som sagt ligger i svenskarnas och alla nordeuropeers syn pa sina egna lander som perfekta, och pa sa satt tror de sig ha ratt att doma andra lander for deras "synder".

Precis som man i Sverige inte kan anklaga valjarna for att en politiker borjar skingra pengar och inte gora sitt jobb (det ar iallafall inte brukligt) sa kan man inte anklaga alla greker for det de grekiska politikerna gjort. Det fungerar ju aldrig sa att politikerna sager till sina valjare innan valet att de kommer stjala fran staten. De ljuger saklart for sina valjare for att fa posten. Plus att som nan papekade har, sa ar det ju inte alla som rostat pa det vinnande partiet.
Grekerna tar stort avstand fran grekiska politiker och deras demonstrationer ar mycket riktade mot dem, darfor blir de extra arga och forolampade nar folk fran andra lander buntar ihop dem och tycker att eftersom de grekiska politikerna ar korrupta sa representerar de grekerna och tror att darfor alla greker ar korrupta och ansvarslosa.

Jag tycker det ar dags att sluta med att se allt svart eller vitt. Sverige och andra lander ar inte perfekta och Grekland ar inte det olydiga barnet.
Gammal 2012-02-16, 23:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Sa aven fast alla som bor i Sverige tanker efter sa vet de att precis som i andra lander sa finns det manga som jobbar svart, det ar manga som tar lan, det ar manga som fortidspensionerar sig, plus att svenska staten pa 90-talet hade samma problem som Grekland da de lanat for mycket och levt over sina tillgangar.....
I Sverige jobbar majoriteten vitt och betalar tillräckligt mycket skatt för att statens ekonomi ska gå ihop. Det beror naturligtvis till stor del på att vi har bra kontrollmekanismer för detta. Den svenska krisen på 90-talet har jag kommenterat i mitt föregående inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Grekerna tar stort avstand fran grekiska politiker och deras demonstrationer ar mycket riktade mot dem, darfor blir de extra arga och forolampade nar folk fran andra lander buntar ihop dem och tycker att eftersom de grekiska politikerna ar korrupta sa representerar de grekerna och tror att darfor alla greker ar korrupta och ansvarslosa.

Jag tycker det ar dags att sluta med att se allt svart eller vitt. Sverige och andra lander ar inte perfekta och Grekland ar inte det olydiga barnet.
Det är ingen här som "buntar ihop" alla greker och heller ingen som påstår att Sverige är "perfekt".

/kimmen
Gammal 2012-02-17, 07:37
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Om nu din lösning på problemet är att alla här ska handla "lokalt" får du faktiskt förklara ett inlägg du gjorde i en annan tråd tidigare idag:
//Kikh
Hvis du hadde lest mitt innlegg så ville du ha sett at vi kjøpte Mythos og gresk/kretisk sågar, vin på Lidl hvilket jeg anser som lokalt.

Det har fremkommet mye kritikk mot hva jeg har skrevet her mht at vi har kjøpt/bygget hus på Kreta og legger igjen mye penger her ifjor/i år, men lite , litt merkelig egentlig, men gjør meg mine tanker!
Gammal 2012-02-17, 14:19
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Hvis du hadde lest mitt innlegg så ville du ha sett at vi kjøpte Mythos og gresk/kretisk sågar, vin på Lidl hvilket jeg anser som lokalt.

Det har fremkommet mye kritikk mot hva jeg har skrevet her mht at vi har kjøpt/bygget hus på Kreta og legger igjen mye penger her ifjor/i år, men lite , litt merkelig egentlig, men gjør meg mine tanker!
gresk/kretisk sågar .fanns de på Lidl de har jag missat.och understa stycket som börjar Det har framkommit ...Kan du översätta det .förstår inte meningen .
Gammal 2012-02-17, 17:08
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
gresk/kretisk sågar .fanns de på Lidl de har jag missat.
Skal ikke forsverge at de er kretisk, men i allefall gresk.

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Det har framkommit ...Kan du översätta det .förstår inte meningen .
Til hvilket språk?
Gammal 2012-02-17, 18:38
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:

Til hvilket språk?
Jag lägger ned diskussionen ,den lönar sig inte :
Gammal 2012-02-17, 19:41
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Det kan finnas en kreativ lösning med glädje i.
Fungerar även med Drachmer:

Ej min kunskap men kopia på information::
Svensk musikexport är idag den tredje största musikexportören i världen. Det är den andra största exportnäringen i Sverige (källa Export Musik Sweden). Sverige är starkt uppmärksammat för tillfället både nationellt och internationellt.(1997).

Kanske Grekerna kan sjunga sig ur krisen; blev bar fundersam på om detta kan vara sant..
Dax att vara kreativa o positiva
Olle
Gammal 2012-02-17, 22:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Til hvilket språk?
Men hallå?? Jag förstod inte heller vad du menade.
Kan Du försöka att förklara tydligare på norska, så kanske vi svenskar förstår??
Det kanske var någon undermening vi missade...
Lissi
Gammal 2012-02-18, 18:45
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det kanske var någon undermening vi missade...
Lissi
Vi lar den ligge.
Gammal 2012-02-19, 11:05
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

En enkel och lättbegriplig artikel om en av orsakerna till Greklands ekonomiska kris finns här:http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3322563]-[box]-[aftonbladet

För den som vill tacka författaren till artikeln, Jonas Fröberg, finns hans mailadress längst ner i slutet.

//Kikh
Gammal 2012-02-19, 11:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
En enkel och lättbegriplig artikel om en av orsakerna till Greklands ekonomiska kris finns här:http://www.e24.se/business/bank-och-...4#xtor=AD-500-[e24]-[3322563]-[box]-[aftonbladet
Det stämmer antagligen att hedgefondförvaltarna, på grund av korkade regler, inte har något större intresse av att skriva ned sina fordringar för att lösa Greklands kris. Och det är cyniskt.

Men man måste komma ihåg att det inte är hedgefondernas fel att Grekland från början skaffat sig dessa stora skulder. Det är heller inte fondernas fel att Grekland spenderat sina lånade pengar på annat än tillväxtfrämjande åtgärder.

/kimmen, som inte har några hedgefonder
Gammal 2012-02-19, 18:07
Banned

Etter å ha blitt "overbevist" om at problemet i Hellas skyldes Hitler, korrupte politikere, udugelige byråkrater, pengegriske banker, Merkel, uflaks, IMF, EU, trojkaen, den tyske finansminister, Tyskland-Nederland-Finland så har vi nå endelig fått riktig svar at det er disse hedgefondene?

Jeg blir i allefall mer og mer overbevist om at Hellas har et problem, at ingen har noen løsning, men at solen vil skinne i år også - og godt er det!

Og om noen måneder så snakker "alle" om OL i London, deretter om det amerikanske valget og sikkert en eller annen naturkatastrofe et eller annet sted i verden.

Men akkurat nå pakker jeg for å reise fra Hellas, dessverre! Godt det ikke er lenge før jeg er tilbake.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.