![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Vi skal hverken reise til, eller la være å reise til Hellas for grekernes skyld, men for vår egen skyld. I mine øyne er det absolutt ingen grunn til å ikke reise hit hvis man allikevel har tenkt å reise til et hyggelig og gjestfritt sted med sol og sommer og god mat og drikke!
Når man først er her så kan man jo hygge seg på en lokal taverna, og hvis man er fornøyd med mat og service (og det er man troligen?) så kan man gi litt godt med tips uten å overdrive. Når man går i matbutikken for å kjøpe litt lokale varer så kjøper man litt ekstra og legger i boksen ved utgangsdøren merket med Røde Kors. Er nå på fjerde uken her og kun en eneste gang har jeg ikke blitt "pådyttet" en kvittering og det var i en turistsjappe i Platanias som selger t-shirts og slikt til turister. Ellers er alle butikker og tavernaer svært nøye med å gi kvittering, og jeg har blitt fortalt av butikkeiere at de ser utenfor hos seg politi som kontrollerer at kunder som har handlet har kvittering! Har man ikke det så er det "big problem" både for kunden og for butikken. Og jeg vil vedde en euro imot alle som vil vedde på at Hellas vil innføre en ny valuta, uansett navn, i løpet av 2012! Jeg tror også at nyvalget vil gi et annet resultat enn valget nettop, at det vil bli en samlingsregjering med de gamle partiene og at EU vil endre en del av sine krav til å bli mildere og med lengre varighet/nedbetaling. Noen som husker at jeg spådde nyvalg og at det ville bli 17. juni?
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Denne avisen er på linje med den Kimmen har lenket til: http://www.aftenbladet.no/nyheter/ok...n-2976337.html Først var min egen plan å ta med en velholden reisekasse med Euro. Upraktisk dog . Men ettersom jeg reiser midt i den verste og akkurat nå mest usikre perioden i juni, blir det en mindre sum Euro, en større sum norske kroner eller dollar og flere kort. Har tidligere reist med både reisesjekker og NOK og det har vært enkelt å få veksle. Reisesjekker finnes vel kanskje ikke lenger? Skal ringe onkel Nordea å høre likevel. Ingen ønskesituasjon , men det ville være håpløst naivt å lukke øynene. Noen vil sikkert komme med påhopp, snakke om krisemaksimering og svartmaling og manglende støtte og lojalitet til Hellas, rope på hvem som har skyld og ikke skyld . Det kan jeg ikke henge meg opp i. Ikke poenget her. Det får bare bli sånn. Dessuten - to returbilletter, innkjøpt helt uavhengig av krisen.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Värre än när USA lehman brothers gick i konkurs. Varför ? Jo eu bankerna dom som har lånat ut pengar till Grekland är små banker i Tyskland där industrin ligger. Så skulle Grekland gå ur euro så försvinner alla pengar ifrån framförallt dom tyska bankerna. Och då även ifrån företagen som har sina pengar där. Vilket i sin tur kommer göra att Sverige även kommer drabbas hårdare än 2008-2009. Vi kommer i Sverige få en stillastående industri. Detta är ren fakta .. Jobbar inom säljande organisation och reser i södra Sverige så har verkligen sett vad 2008-2009 handlade om. 20% av Greklands BNP är oss turister. Greklands enda hjälp i framtiden är att vara kvar i euron och börja betala som vi gör i övriga Europa. Går dom ut så kommer grekiska folket att få en otroligt låg valuta som inte kommer vara värd ett öre. Vilket gör att det dom kommer få det ännu tuffare än vad har idag. Problemet kommer kvarstår om dom går ur. Det löser inga problem för dom... |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
//Kikh Senast redigerad av Kikh den 2012-05-20 klockan 01:57. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() ![]() Jag har aldrig fått frågan om jag vill betala XX-euro med kvitto eller X-euro utan kvitto, hade jag fått frågan och valt kvittolöst alternativ, då hade jag kunnat känna mig delaktigt i systemet. Kvitto i alla ära, men vad spelar de för roll så länge inkomsterna inte redovisas? Jag menade med mitt inlägg absolut inte att de som väljer att resa skall känna sig omoraliska, och det tror jag att du Lissi förstår. Citat:
Citat:
Vad jag egentligen hade i tanke när jag skrev (vilket jag inte klart uttryckte) var uttalandet från kommunistpartiets ledare "Ge oss mer bidrag, annars betalar vi inte" Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att EU kräver motprestationer från landet innan mer medel släpps till. Och visst känner jag med gräsrotsfolket som alltid är de som får det tuffast när det skall stramas åt. Men ovanstående uttalande kommer ju från en som påstår sig vara kapabel att styra landet, det oroar mig. Själv avvaktar jag och ser vad som sker den närmsta tiden efter den 17 juni, eftersom jag inte har bokat än, så känner jag att jag lika gärna kan vänta. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
. Som deg. Men jeg var for rask med bestillingen. Dette e r en spesiell situasjon. Men roter det seg til, kan jeg alltids tåle å tape pengene som er betalt, så reise et annet sted. Andre er kanskje ikke like heldige. Selv om jeg g j e r n e vil til Hellas, finnes der selvsagt mange gode og spennende alternativer. For ikke å provosere noen, nevnes ingen navn....
|
|
|
|||
|
|||
|
Endelig noen gode nyheter - og Merkel har skjønt det "alle andre" har skjønt lenge: Ja, innsparinger må til, men det nytter ikke uten å samtidig stimulere til vekst:
http://www.aftenbladet.no/meninger/l...l#.T7npwu36Tio |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Tidningarna/avisen skriver alltid mycket utan att veta exakt, spekulationer säljer tyvärr samtidigt som de skrämmer många för att besöka Grekland. Här i Chania har vi fler nya Greklands-resenärer än någonsin, tack vare att biljettpriserna sjunkit, och de 100-tals jag talar med per vecka vill alla återvända redan i höst om möjligt. Jag gillar stenhårt att fler får chansen att hitta till Kreta, det är länge sedan vi hade så många nybesökare och då var jag en av dem Nu borgar det för att, vad som än händer, åtminstone underbara och lugna Chania har fler återbesökare förr eller senare!//Kikh |
|
|
|||
|
|||
|
Och för mig är det inga problem att handla med den gamla valutan - ett av de större bekymret i det fallet är väl snarare att flera av de svenska bankerna mer eller mindre slutat med kontanter - men det är ju en annan historia, det mesta löser sig...
38 dagar kvar till resa nr 1 till Kreta i år ..
|
|
|
||||
|
||||
|
Bara att hoppas nu att allt går som det ska i hegen! Spanien är ju på väg att styra upp skeppet så då ska väl Grekland klara av det med.
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
|
|