Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-26, 21:44
Nic Nic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 46
Standard Vad behövs Förboka under högsäsong

Hjälp med att planera vår första öluff i Kykladerna under hög säsong , 2 sista veckorna i Juli.
Är det någon som har erfarenhet att hjälpa oss?
Har bokat första vecka på Naxos av våra 2 veckor som vi har semester .
Från Naxos har vi tänkt åka vidare till någon skön ö , innan vi tar oss till Pireus igen. Är det någon som har något förslag , planerat att vara här 6 innan vi vänder hem. Är Amorgos ok?Eller förslag ? 2 vuxna och en 17 åring...

Kan man boka båt resa när vi e på Naxos till någon annan ö, eller man ska göra det hemifrån med anledning av högsäsong?
För att ta sig från denna ö ex Amorgos, till Pireus för att flyga hem är det något problem att få plats på en båt hem , när behöver vi köpa biljetter?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-27, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 420
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Vilken ö som passar er är svårt att säga. Amorgos tycker jag väldigt mycket om, och det är en bra kontrast till Naxos. Gillar ni Naxos kan Paros passa er bra. Dit tar det bara en timme från Naxos, och det är närmare till Pireus och man jämför med Amorgos.

När vi bestämt er för vilken ö ni ska till köper ni biljetter på plats. Då har ni större frihet att välja vilken ö ni ska till. Jag tror inte ni behöver boka biljett till Pireus tidigt. Köp några dagar innan ni ska åka hem. Är ni då på en "stor" ö med bra båtförbindelse finns det flera båtar att välja mellan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-28, 19:07
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Månadsskiftet juli - augusti är hektiska resdagar, speciellt fredag - söndag närmast månadsskiftet. Jag har flera gånger varit med om att Blue Star från t ex Naxos har varit fullbokad flera veckor i förväg då. Om ni vet vilken ö ni vill åka från på hemvägen skulle jag absolut förboka dessa biljetter!

Biljetter för att åka mellan öarna skulle jag köpa på plats, så att ni kan improvisera efter hur det känns när ni är där.
Ha en skön resa!
Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-28, 22:02
Nic Nic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 46
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Vi vet inte riktigt vad vi vill åka efter vi har varit på Naxos ,därav att vi e lite tveksamma hur vi gör med boka till Pireaus när vi ska hem. Antiparos hur är det där? Är ön för liten för att vara 6 dagar på?
Vi har planerat en vecka på Naxos men har sedan en vecka vi letar ö för ,men samtidigt vill vi ha friheten när vi kommer ner att välja vad vi känner för då. (men e orolig att inte få båtplats när vi väl är där o ska hem ), vi ska flyga en söndag från Athen så det blir en lördag vi måste åka in från öarna med båt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-28, 22:39
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Så har jeg et forslag:

Tag Paros efter Naxos. På Paros findes fine busforbindelser til hele øen.

I byen Parikia findes mange gode hoteller og restauranter.

En dagsudflugt til Antiparos.

En tur til byen Naousa.

Udflugtsbåd (Alexander) fra Naousa til Delos og Mykonos.

Så er der god tid til at booke billetter til Blue Star færgen til Piraeus. Det kan I faktisk gøre online hjemmefra eller købe billetter i Naxos by.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-28, 22:40
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Tror dere uansett må reise til Pireus via Paros-arrester meg om det er feil - og da er det jo like greit å forbooke akkurat den fergen .

Om dere så i mellomtiden velger Småkykladene eller Antiparos etter Naxos blir i så fall ikke så viktig. Fra Naxos er det jo enkelt å komme seg til Paros. Likedan fra Antiparos, veldig kort reise til Parikia på Paros.

Antiparos; om dere trives med lugn og sol og bad og er åpne for kontakt med andre mennesker, er ikke nødvendigvis 5-6 dager der for lenge. For noen er den sosiale delen viktig, man skal være bra eremitt for å føle seg alene på Anti. 'Alle' møtes om kvelden, i hovedgaten. Har man barn, er det toppen. - Min maksgrense er 3-4 dager (ingen barn med), da vil jeg tilbake til Naxos! Som har mer å by på og de flotteste strendene. Men det skal sies, føler en egen ro når den lille fergen nærmer seg havnen på Anti. Og et besøk på Soros-stranden er optimal opplevelse.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-13, 23:29
Nic Nic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 46
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Tack för hjälpen!

Det blir Naxos första veckan och sedan Antiparos andra veckan.
Efter allt man läser på Kalimera har men verkligen svårt att välja.
Vår tanke var från början när vi köpte flygstolarna i December var att bara åka ner till Aten för att se var vi sedan hamnade men som vi reser mitt i värsta högsäsongen blev det att vi bokade allt. Märkte när vi var i kontakt med en del hotel som vi var intresserade av att det var fullbokat på en del av dem., (har önskemål att där ska finnas kök).Vilket vi tillslut fann på våra hotel..

Nu räknar vi ner
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-23, 22:34
bela bela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4
Standard Sv: Vad behövs Förboka under högsäsong

Mitt svar är enkelt:Stanna på på Naxos, men byt hotel o plats. Finns så mycket!! Gillar man stränder finns ju Plaka, blir inte så mycket bättre! Ligg o lyssna på vågorna. Eller hyr bil eller moppe och utforska städer, natur, historia. Eller "parta" i Agia Anna eller i stan...

Älskar annars både Amorgos( bergen, havet), Paros (Naossa) och Anti-Paros (grottan).

Boka hotel/färjor på plats!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT