Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2014-03-01, 19:49
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Gärna!
Är i Chania 29maj-5 juni samt 18 sept-2 okt...Oavsett diskussionsämnen är det alltid kul att träffa trevliga människor!

Lissi
Och när du inte är där är jag där 19 april-26 april, 27 juni-9 augusti och 25 oktober -1 november
Svara med citat
  #102  
Gammal 2014-03-01, 20:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Märklig diskussion - vill man titta så gör man väl och vill man inte eller är urless på bildgåtor så får man väl låta bli!

Bättre och enklare än så här kan man inte uttrycka sig


Klar trend, (lång vinter, dock snö- och köldfattig i södra delarna av landet) men tydlig för att vara nu, månaderna innan säsongen startar så utlöparna och avvikelserna från grundämnet i tråden är helt normala och nyttiga för dynamiken i forumet.

Om det handlar om andra aspekter kring vad enskilda "mer erfarna" forumaktörer sysslar med eller har sysslat med och hur hjälpsamheten gentemot "mindre erfarna" är, det fnissar jag stilla åt och håller det resolut för mig själv. "Liknande trådar" med snabbt växande antal inlägg där saker och ting ifrågasätts har förut ofta spårat ur med raderade inlägg, avstängda medlemmar, spott och spe hit och dit.

Jag tycker bildgåtorna ofta är nyttiga för mitt eget lärande om andra öar än de jag besökt OCH de öar jag HAR besökt men då, specifika platser jag inte ännu varit på. Kvaliteten på bilderna är inte alltid "helt tillfredsställande", vi har alla skiftande intresse och/eller kunskaper inom fotografering och de bilder vi eventuellt väljer att lägga ut som gåtor.

Själv har jag ofta tänkt tanken att låta läsekretsen ta del av mina bilder men jag har "mina anledningar" att INTE göra det. Framför allt nämner jag tidsbrist och ointresse att över huvudtaget göra mina privata bilder offentliga av någon som helst anledning! Känner inte till om någon tänker likadant men mina privata bilder ÄR INTE av allmänt intresse, även om de naturligtvis skulle kunna vara nyttiga bidrag till t.ex bildgåtor.

Konservativt tänkande? Ja, visst är det så men det är ett val och det ligger djupare än det deltagande här på Kalimera som det innebär i detta fallet.


/Hasse
Svara med citat
  #103  
Gammal 2014-03-01, 20:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag blir nästan lite generad, men TACK. Det värmer.
Sänder er varsin virtuell kram!

/Netwolf
TACK...för den!!..
Svara med citat
  #104  
Gammal 2014-03-01, 20:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Och när du inte är där är jag där 19 april-26 april, 27 juni-9 augusti och 25 oktober -1 november

Ha ha..men vi ger oss väl inte???
Kom till Kalmar vetja!

Lissi
Svara med citat
  #105  
Gammal 2014-03-01, 21:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ha ha..men vi ger oss väl inte???
Kom till Kalmar vetja!

Lissi
Vem vet Men det var ju nästan att du kom till Karlstad i vintras... Så kom en Cypernresa i vägen
Svara med citat
  #106  
Gammal 2014-03-01, 21:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Arne, tillåt mig att ställa följande motfrågor i ämnet "ointresse för bildgåtor" (min egen tolkning och ändring av din rubriksättning):

Oöverblickbart är ett ord som inte ger något matnyttigt sökresultat på t.ex Wikipedia. Det brukar i regel dyka upp bland de första sökresultaten, huruvida dessa då är att betrakta som relevanta och förståeliga är något som oftast "återstår att se".

Om det finns någon slags lista över svenska ord där adderandet av bokstaven o före specifikt ord i fråga, innebär en officiell version där vi som bor söder om Dalälven kan förstå både ursprung, syfte, eventuell dialektal särart och i så fall översättning till "sörländska", vänligen skicka nödvändig och nyttig hänvisning till hugad läsekrets därav.

Till kärnfrågan: Du Arne, HAR FAKTISKT för länge sedan skickat in bildgåtor till oss andra. Måhända är det flera år sedan, och det må vara hänt att du inte gjort det på väldigt länge. Jag började att titta på bildgåtorna med att klicka på "sista sidan" men de allra första dök inte upp, dvs. de som är nr. 1 och uppåt räknat.

Om du sedan även har GISSAT på bildgåtor yngre än de från t.ex 2010 är något jag inte har koll på. Tyvärr är det något som jag tycker är ganska ointressant kronologiskt sett men heltnog har jag dock sett att du faktiskt GISSAT på några. Fullt och fast något jag tycker är "helt okej om man ser det från ett kollektivt seende, vi är trots allt långt över 10.000 deltagare här". Har du därefter av någon för oss, orelevant/irrelevant anledning haft anledning att upphöra med inskickande, respektive gissande av/på bildgåtor som är det i så fall förståeligt, något vi andra får "fethaja".

Men utifrån detta, så har du som du skriver, "slutat gå in på bildgåtor enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart". Vad är det i så fall i ditt och din hustrus resande som har gjort att din åsikt över bildgåtorna har ändrat karaktär så pass konkret och ändrat sig gentemot det faktum att du varit "i båda ändarna av bildgåtorna förut" som jag nu beskrivit med idel fakta till viss del och med personliga åsikter för övrigt?

/Hasse



Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag noterar att mitt intresse för bildgåtor/frågebilder gått ner till noll nu. Kantänka jag är ensam om detta, men jag har faktiskt slutat gå in på bildgåtor/frågebilder enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart.


Visst finnes det något annat att diskutera här på detta eminenta forum?

JA, det VET du att det finns.




/Hasse




Arne

Senast redigerad av Hasse den 2014-03-01 klockan 22:06.
Svara med citat
  #107  
Gammal 2014-03-01, 21:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Arne med fru berättar så frekvent om sina resor, så alla gissar ändå på Patmos, Kreta, Syros, Naxos m fl öar. Därför kanske Arne inte lägger ut gåtor så frekvent.

/Netwolf
Svara med citat
  #108  
Gammal 2014-03-01, 23:16
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Så här många svar på ett ämne har det väl inte varit sen tråden:
''Vem vinner Allsvenskan 2013''
Det ämnet kändes nog viktigare än det här..


Är väl liten mellansäsong nu,många vana grekresenärer har redan ordnat sin resa och fått svar på sina frågor i forumet.
De som inte är lika vana,väntar troligen närmare avresan med sina frågor och undringar..
Då är det ju bra att kommunikationen mellan medlemmarna finns kvar,just nu i form av Bildgåtor...
Svara med citat
  #109  
Gammal 2014-03-02, 00:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg
Så här många svar på ett ämne har det väl inte varit sen tråden:
''Vem vinner Allsvenskan 2013''
Det ämnet kändes nog viktigare än det här..


Är väl liten mellansäsong nu,många vana grekresenärer har redan ordnat sin resa och fått svar på sina frågor i forumet.
De som inte är lika vana,väntar troligen närmare avresan med sina frågor och undringar..
Då är det ju bra att kommunikationen mellan medlemmarna finns kvar,just nu i form av Bildgåtor...
Ja, va kul att det blev lite fart i forumet ändå. Det har varit lite "panschisstämning" ett tag nu.

/Netwolf
Svara med citat
  #110  
Gammal 2014-03-02, 16:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 289
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Trodde alla fattade poängen med taggarna... Men jag kan ändra ordvalet till; varför har NÅGRA taggarna utåt?

Kikh! Du får gärna ta med en liten sjöborre på dina äventyr.
Och det skulle vara trevligt att träffa några av er på en taverna i eller utanför Chania. (2-16 maj).

Hälsningar! Sjöborren.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2014-03-02, 21:51
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

[QUOTE=Pela;325949]Så här många svar på ett ämne har det väl inte varit sen tråden:
''Vem vinner Allsvenskan 2013''
Det ämnet kändes nog viktigare än det här..


Då glömmer du nog den animerade debatten om bromsklossar på flygplanssätena. Var det förresten inte Arne som startade den också?
Svara med citat
  #112  
Gammal 2014-03-03, 21:58
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Då glömmer du nog den animerade debatten om bromsklossar på flygplanssätena. Var det förresten inte Arne som startade den också? [/quote]


Ja den borde jag kommit ihåg,ständigt levande fråga.
Svara med citat
  #113  
Gammal 2014-03-03, 23:02
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Gärna!
Är i Chania 29maj-5 juni samt 18 sept-2 okt...Oavsett diskussionsämnen är det alltid kul att träffa trevliga människor!

Lissi
Vi är i Chania Nea Chora 31 maj -3 juni och sen i Palechora,Georgiopolis och sen åter till Chania 14 juni-21 juni.
Monica
Svara med citat
  #114  
Gammal 2014-03-04, 10:34
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag noterar att mitt intresse för bildgåtor/frågebilder gått ner till noll nu. Kantänka jag är ensam om detta, men jag har faktiskt slutat gå in på bildgåtor/frågebilder enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart.


Visst finnes det något annat att diskutera här på detta eminenta forum?
Arne har ju inte direkt fått något större medhåll i frågan men jag vill faktiskt ge honom lite support i det här.
Från början var bildgåtorna ett trevligt inslag i forumet, jag tittade på alla och gissade på vissa. Har också för längesedan lagt in ett par stycken själv. När nu Arne tar upp saken kan jag bara hålla med, noll intresse för min del också och jag har nog inte tittat på en bildgåta på ett halvår.
Jag har två skäl till det:

-Precis som A säger har utbudet blivit ogreppbart. Det ligger så många gåtor ute att det är omöjligt att hålla isär dem och att intressera sig för "gissandet". Just nu finns det 9 olösta bildgåtor (frågebilder oräknade) varav ett flertal är utlagda av samma medlem.
-För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen. Det unika får gärna vara svårt men att bara lägga ut en bild på nån intetsägande "grushög" skapar bara ett helt slumpartat gissande på blandade öar som för min del känns meningslöst att följa.

Det finns en regel om att en medlem inte ska ha mer än en olöst bildgåta i gång. Borde kanske påminnas om den regeln?
Hur vore det med en rekommendation (inte regel) om att avvakta med att överhuvudtaget lägga in nya bildgåtor om det finns fler än två olösta?

/Lars
Svara med citat
  #115  
Gammal 2014-03-04, 14:49
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förövrigt tycker jag att Arne har en ganska stor poäng med sitt inlägg. jag har väl aldrig varit säsrkilt förtjust i bildgåtorna även om jag gissar ibland. Det som kanske skulle göra det lite roligare är om den som lagt in gåtan sedan den är löst berättar lite om platsen där bilden är tagen och kanske när den togs. Det är ju just små berättelser från olika platser som jag saknar numera i forumet.

Eva
Svara med citat
  #116  
Gammal 2014-03-04, 14:58
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det finns en regel om att en medlem inte ska ha mer än en olöst bildgåta i gång. Borde kanske påminnas om den regeln?
Hur vore det med en rekommendation (inte regel) om att avvakta med att överhuvudtaget lägga in nya bildgåtor om det finns fler än två olösta?

/Lars


Förövrigt gillar jag bildgåtorna!
Svara med citat
  #117  
Gammal 2014-03-04, 15:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Vad är problemet? Antingen gillar man bildgåtor och då tittar man på dem eller så gillar man dem inte och då struntar man i dem!

Katitzi som gillar bildgåtor
Svara med citat
  #118  
Gammal 2014-03-04, 16:05
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Vad är problemet? Antingen gillar man bildgåtor och då tittar man på dem eller så gillar man dem inte och då struntar man i dem!

Katitzi som gillar bildgåtor



Håller helt med dig Katitzi!
Monica
Svara med citat
  #119  
Gammal 2014-03-04, 19:19
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen.
Utmärkt förslag. Det skulle höja kvalitén och intresset.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2014-03-04, 19:26
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Inflation i bildgåtor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg



Håller helt med dig Katitzi!
Monica


Instämmer till fullo tjejer!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT