![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack, för info Lissi!
Ok, ett hotell.. hmmm..jag trodde det var en antik byggnad.. ![]() Dina bilder var bra tycker jag, visst är det en fin runda att köra!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, Dina bilder, som ju i mycket är på samma motiv som våra får en att längta tillbaks.....Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det finns så många fina platser att se! Kanske en kombo med Tinos nästa höst..... ![]() Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem? Lissi - 19 dagar från Aten ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10..MEN.. kollar priser varje dag. ![]() ![]() Sunny(direkt från Naxos).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() NJUUT! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Onsdag 15/10, Naxos
Efter två dagar "on the road " med många nya upplevelser känns det idag skönt med en dag att bara "vara" och strosa i the old town, kan aldrig få nog av denna mysiga choran.. : Även idag en mycket het och vindstilla dag, kände ändå inte för en dag på stranden eftersom jag varit så mycket i solen så känns det i huden, för mycket solande är ju inte så bra! Gick förbi tavernan Oniro som har den här fina lilla väderkvarnen på taket.... Här finns så mycket att se och uppleva, blir aldrig långtåkigt.. efter ett par timmars strosande kom jag fram till Tavernan Boulamatsis riktigt genuint grekisk, övervägande grekiska matgäster.. slog mig ner och beställde in en greksallad.. priserna här var också något lägre än normalt i Choran.. Här har jag fin utsikt över hamnen och lyckades få med både Blue Star och Scopelitis på samma bild... När Blue Star anlände runt 13.00..var det rätt så många turister som klev av och lika många ungefär som lämnade ön.. Så än är det inte heldött här.. även om en del tavernor stängt igen för säsongen. Här satt jag länge och bara njöt..mysig miljö och kolla på folklivet nere på gatan! Inne i tavernan hade de många färgglada vinkaraffer på hyllan.... Mmmm..så där många skulle jag vilja ha hemma på min kökshylla..så fint.. ![]() Pga av det så gick jag och köpte 2 st till vinkaraffer i guldfärg...fast en storlek mindre än de blå jag köpte sist. Yannis (Birgitta), jag hittade den där butiken med alla kryddor,ostar, oljor,viner, vinkaraffer mm...köpte lokalproducerade tvålar (oliv och Rosmarin), aprikoser, natursalvor och karafferna där, en rolig butik att gå och titta i med alla starka dofter från kryddor mm. Resten av dagen och kvällen har jag haft det lugnt och skönt på Pension Sofi, pratat med Rena och bara softat... känner att jag behöver ha en kväll och ta det lugnt nu.. varit rätt så intensivt ett tag nu. Imorgon väntar nya äventyr... Sunny(från balkongen på Pension Sofi).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt speciellt
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hörde en historia när det gäller betongskelettet vid Pirgakistranden på Naxos att det skulle bli ett hotell men att byggherren på något sätt inte informerat eller vilselett kyrkan i samband med detta projekt. Eftersom kyrkan är stark i Grekland så satte man stopp för detta bygge.
|
|
|||
|
|||
![]()
Intressant Tomas..Men tänk vilket fantastiskt hotell det hade kunnat bli.. med det läget!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Sunny,
Jag rekommenderar på det varmaste ett besök på Rakadiko. Vi var där två kvällar av två möjliga i somras. Annorlunda miljö och god mat. Vi tog ett generellt beslut. I fortsättningen lägger vi in en övernattning när vi passerar Piraeus även om vi inte är tvungna. Detta för att kunna avlägga flera besök på Rakadiko. Det är en busenkel promenad dit från Piraeus Dream. Tar bara c:a 10 min. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Jag håller verkligen med Masse, missa inte detta ställe. Jättegod mat och en underbar atmosvär. vi var där förra året, missa det i år pga färjornas sena ankomst. /Ann |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer med både Masse och Ann. Missa inte denna pärla!
Önskar dej en trevlig hemresa //maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tisdag 21 oktober, Naxos
Avresedag mot Pireus kl.09.30 med Blue Star.. ångesten startade redan igår.. neeej jag vill inte åka hem... men hade en trevlig och lugn sista dag i Naxos Chora, strosade omkring där mest hela dagen och inhandlade det sista inför avresan.. fikade och kollade på folklivet.. Trots att det är lågsäsong så är det en hel del folk i rörelse, härligt!.. ![]() Här skulle jag kunna övervintra.. no probleme at all... ![]() Så här blir ju aldrig helt folktomt.. Till kvällen tog jag mig en volta ner på stan igen och slog mig ner på den trevliga och grekiskt traditionella tavernan Irini i början av hamnpromenaden..trevliga killar som serverade.. skojiga och pratglada.. efter min goda måltid.. blev jag bjuden på en bakelse och därefter även en raki och ett litet fruktfat..så gulligt!.. ![]() En bra avslutning på sista kvällen i Naxos... Fick en liten present av Rena innan avresa, så gulligt och hon hoppades förstås på att återse mig nästa år igen.. vilken fantastisk värdfamilj, den bästa värdfamilj jag någonsin haft i Grekland.. rent och fräscht på rummet varje dag, byte av handdukar varannan dag, sänglakan var tredje dag, allt var perfekt med detta boende! De bjöd på kaffe eller annan dryck plus en bakelse eller liten sallad om man ville ha...varje dag!.. ![]() Här kommer ett par bilder på den trevliga familjen... Här ombord på Blue Star..Ta leme fina NAXOS... Inte mycket folk på båten, kan inte vara många som lämnat Amorgos, många säten tomma.. från Naxos var det inte heller många som gick ombord... Nu ska jag till stökiga Pireus.. ska försöka ta mig till tavernan Rakadiko..som ni rekommenderar(Ann,Masse och inkfish)... fint att veta att det är värt ett besök! Får be hotellet om en vägbeskrivning sen... Tack igen för trevliga kommentarer under min vistelse på Amorgos och Naxos... blir väl någon liten rapport sen även från Pireus, fast det känns inte lika kul att rapportera om.. Nu ska jag sola på däck..fint väder idag!!.. ![]() Sunny (direkt från Blue Star).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer i hyllningskören för Rakadiko! Ska äta där nu i november igen.
Njut sista kvällen Sunny! Tack för alla rapporter! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror också det. Vi har ätit där i november.
Ska bli spännande att höra vad du har gjort idag Sunny. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Jaha... detta bevisar att jag inte är så haj på citerandet...
|
|
|||
|
|||
![]()
Nja, så stor var inte denna butik, det fanns kläder och souvenirer och lite annat tingeltangel... inte kryddor och mat... det finns ju så många liknande butiker i Chora...
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte. ![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Ok, visst är det ett bra rum, läget är perfekt!!.. ![]() |
![]() |
|
|