Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-15, 18:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Tack, för info Lissi!

Ok, ett hotell.. hmmm..jag trodde det var en antik byggnad.. ..

Dina bilder var bra tycker jag, visst är det en fin runda att köra!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Ja, Dina bilder, som ju i mycket är på samma motiv som våra får en att längta tillbaks.....Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser att se!

Kanske en kombo med Tinos nästa höst.....
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?

Lissi - 19 dagar från Aten
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:44

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt speciellt
Ja, verkligen en underbar ö och människorna varma och vänliga!..

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...Naxos är en ö jag gillade, trots att vi var där i början av augusti och trots att det var KNÖKFULLT med folk!
En oktobervecka mitt i Chora skulle jag absolut kunna tänka mig....Fasen att det
finns så många fina platser.
Njut nu av Dina sista dagar....eller när åker Du hem?

Lissi - 19 dagar från Aten
Ja, jag skulle nog inte trivas här om det var knökfullt med folk, nu är det precis lagom inne i Choran... älskar att strosa omkring här i alla de trånga gränderna... i alla de små mysiga butikerna... ja, det finns många fina öar, men nu tror jag att jag har hittat mina favoriter... Amorgos, Naxos och Tinos!

Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10..MEN.. kollar priser varje dag. ...om det dyker upp ett lågt pris.. trycker jag nog på "boka om knappen".....vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...

Sunny(direkt från Naxos)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:47

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Angående hemresan...så är den bokad till den 22/10...MEN..kollar varje dag eventuella ombokningar... ...om det dyker om ett lågt pris.. trycket jag nog på "boka om knappen".....vädret är på topp just nu... men nästa vecka vet jag inget om...

Sunny(direkt från Naxos)..
...men oavsett så har Du ju flera fina dagar kvar!
NJUUT!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 20:17

Onsdag 15/10, Naxos

Efter två dagar "on the road " med många nya upplevelser känns det idag skönt med en dag att bara "vara" och strosa i the old town, kan aldrig få nog av denna mysiga choran.. :

Även idag en mycket het och vindstilla dag, kände ändå inte för en dag på stranden eftersom jag varit så mycket i solen så känns det i huden, för mycket solande är ju inte så bra!

Gick förbi tavernan Oniro som har den här fina lilla väderkvarnen på taket....

Här finns så mycket att se och uppleva, blir aldrig långtåkigt.. efter ett par timmars strosande kom jag fram till Tavernan Boulamatsis riktigt genuint grekisk, övervägande grekiska matgäster.. slog mig ner och beställde in en greksallad.. priserna här var också något lägre än normalt i Choran..
Här har jag fin utsikt över hamnen och lyckades få med både Blue Star och Scopelitis på samma bild...

När Blue Star anlände runt 13.00..var det rätt så många turister som klev av och lika många ungefär som lämnade ön..
Så än är det inte heldött här.. även om en del tavernor stängt igen för säsongen.

Här satt jag länge och bara njöt..mysig miljö och kolla på folklivet nere på gatan!
Inne i tavernan hade de många färgglada vinkaraffer på hyllan....

Mmmm..så där många skulle jag vilja ha hemma på min kökshylla..så fint.. ..

Pga av det så gick jag och köpte 2 st till vinkaraffer i guldfärg...fast en storlek mindre än de blå jag köpte sist.

Yannis (Birgitta), jag hittade den där butiken med alla kryddor,ostar, oljor,viner, vinkaraffer mm...köpte lokalproducerade tvålar (oliv och Rosmarin), aprikoser, natursalvor och karafferna där, en rolig butik att gå och titta i med alla starka dofter från kryddor mm.

Resten av dagen och kvällen har jag haft det lugnt och skönt på Pension Sofi, pratat med Rena och bara softat... känner att jag behöver ha en kväll och ta det lugnt nu.. varit rätt så intensivt ett tag nu.

Imorgon väntar nya äventyr...

Sunny(från balkongen på Pension Sofi)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 18:27
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Tack Sunny va härligt det ser ut. Visst är Naxos nåt speciellt
Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 18:58
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hörde en historia när det gäller betongskelettet vid Pirgakistranden på Naxos att det skulle bli ett hotell men att byggherren på något sätt inte informerat eller vilselett kyrkan i samband med detta projekt. Eftersom kyrkan är stark i Grekland så satte man stopp för detta bygge.
Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 19:01

Intressant Tomas..Men tänk vilket fantastiskt hotell det hade kunnat bli.. med det läget!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 03:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej Sunny,

Jag rekommenderar på det varmaste ett besök på Rakadiko. Vi var där två kvällar av två möjliga i somras. Annorlunda miljö och god mat. Vi tog ett generellt beslut. I fortsättningen lägger vi in en övernattning när vi passerar Piraeus även om vi inte är tvungna. Detta för att kunna avlägga flera besök på Rakadiko.

Det är en busenkel promenad dit från Piraeus Dream. Tar bara c:a 10 min.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 07:16
Ann Ann är inte uppkopplad

Hej
Jag håller verkligen med Masse, missa inte detta ställe. Jättegod mat och en underbar atmosvär.
vi var där förra året, missa det i år pga färjornas sena ankomst.
/Ann
Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 09:45
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Instämmer med både Masse och Ann. Missa inte denna pärla!
Önskar dej en trevlig hemresa

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 10:11

Tisdag 21 oktober, Naxos

Avresedag mot Pireus kl.09.30 med Blue Star.. ångesten startade redan igår.. neeej jag vill inte åka hem... men hade en trevlig och lugn sista dag i Naxos Chora, strosade omkring där mest hela dagen och inhandlade det sista inför avresan.. fikade och kollade på folklivet..

Trots att det är lågsäsong så är det en hel del folk i rörelse, härligt!..
Här skulle jag kunna övervintra.. no probleme at all.....det är ju ändå 23000 åretruntboende enligt Theodoris.

Så här blir ju aldrig helt folktomt..

Till kvällen tog jag mig en volta ner på stan igen och slog mig ner på den trevliga och grekiskt traditionella tavernan Irini i början av hamnpromenaden..trevliga killar som serverade.. skojiga och pratglada.. efter min goda måltid.. blev jag bjuden på en bakelse och därefter även en raki och ett litet fruktfat..så gulligt!..

En bra avslutning på sista kvällen i Naxos...

Fick en liten present av Rena innan avresa, så gulligt och hon hoppades förstås på att återse mig nästa år igen.. vilken fantastisk värdfamilj, den bästa värdfamilj jag någonsin haft i Grekland.. rent och fräscht på rummet varje dag, byte av handdukar varannan dag, sänglakan var tredje dag, allt var perfekt med detta boende!
De bjöd på kaffe eller annan dryck plus en bakelse eller liten sallad om man ville ha...varje dag!.. ..fantastiskt vilken gästfrihet! (även om jag sällan utnyttjade detta)

Här kommer ett par bilder på den trevliga familjen...

Här ombord på Blue Star..Ta leme fina NAXOS...

Inte mycket folk på båten, kan inte vara många som lämnat Amorgos, många säten tomma.. från Naxos var det inte heller många som gick ombord...

Nu ska jag till stökiga Pireus.. ska försöka ta mig till tavernan Rakadiko..som ni rekommenderar(Ann,Masse och inkfish)... fint att veta att det är värt ett besök!

Får be hotellet om en vägbeskrivning sen...

Tack igen för trevliga kommentarer under min vistelse på Amorgos och Naxos... blir väl någon liten rapport sen även från Pireus, fast det känns inte lika kul att rapportera om..

Nu ska jag sola på däck..fint väder idag!!..

Sunny (direkt från Blue Star)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 12:06

Instämmer i hyllningskören för Rakadiko! Ska äta där nu i november igen.

Njut sista kvällen Sunny!

Tack för alla rapporter!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-21, 20:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
vilken fantastisk värdfamilj, den bästa värdfamilj jag någonsin haft i Grekland..
Visst är det fantastiska människor. Vi har bott där otaliga gånger, och vi kommer att återvända lika många gånger. Kul att du också trivdes så bra!

Citat:
Här ombord på Blue Star..Ta leme fina NAXOS...

Det där är en "hemsk" syn för mig. När vi lämnade Naxos i november 2007 efter sex månader i Grekland, och tre veckor på Naxos, och skulle resa hem, stod vi där på däck och tittade sorgset ut över den folktomma hamnen. Det kändes i hjärteroten, jag lovar.
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 19:08
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Fotis hade nog bara tillfälligt stängt.
Jag tror också det. Vi har ätit där i november.

Ska bli spännande att höra vad du har gjort idag Sunny.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:08
Malina Malina är inte uppkopplad

Citat:
Lördag 11 oktober, Naxos

Idag har jag inte haft några större planer, SOL idag med!!.. .
MEN.. fortfarande stark vind.. vågorna går höga!

Tog och strosade i The old town och sen gick jag bort mot Ag.Georgios Bay, inte särskilt mycket folk, men några var det iaf som badade...

Jag kände inte alls för att bada idag.. väldigt nöjd efter allt badande igår i Plaka..
skönt att bara gå runt i alla kvarter och iakta allt som försigår...

En hel del folk inne i Chora.. jag började snurra runt i de smala gränderna i The old town..gick bla förbi denna taverna... någon som ätit där?? På Typografio?...

Läste på menyn på utsidan att de hade en hel del att välja på...

Nu var det stängt så tidigt på eftermiddagen kanske jag går dit ikväll!

Strosade vidare i de trånga gränderna.. kom fram till en butik som sålde allt mellan himmel och jord .men så fick jag se något som jag letat efter länge... vinkaraffer i plåt.. de som de serverar vin i på tavernorna.. jag tog genast och köpte 2 st blå, min älsklingsfärg, 4 euro st, så billigt! Nu är jag GLAD... visst är de fina?...

Ska bli trevligt att servera vin med dom hemma i samband med en liten festlig middag med goda vänner!

Efter detta inköp gick jag och köpte mig en god spenatpaj i bageriet och drog hem till Pension Sofi för att där äta och slappa ett tag.. ikväll ska jag ut och äta på något nytt trevligt ställe!..

Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!

Det kommer mera......

Sunny(direkt från Naxos, Chora)..
Det måste vara vår favoritbutik i hela världen! Där finns kryddor i säckar, oliver i olika inläggningar,rolig sprit,keramik,ost osv osv.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:10
Malina Malina är inte uppkopplad

Jaha... detta bevisar att jag inte är så haj på citerandet...
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:18

Nja, så stor var inte denna butik, det fanns kläder och souvenirer och lite annat tingeltangel... inte kryddor och mat... det finns ju så många liknande butiker i Chora...
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:27
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
underbart god getost också denna hemmagjord, hon berättade att de har egna djur såsom getter, grisar och höns..Theodoris var just nu iväg och matade dessa berättade hon...
Vi har varit med Thodoris några gånger när han har matat djuren. Vid ett tillfälle hade en av getterna fått små söta bebisar. Thodoris döpte en av dem till Camilla, som så klart gjorde Camilla glad och stolt.

Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte.

Citat:
Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!
Det är vårt rum.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:36

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har varit med Thodoris några gånger när han har matat djuren. Vid ett tillfälle hade en av getterna fått små söta bebisar. Thodoris döpte en av dem till Camilla, som så klart gjorde Camilla glad och stolt.

Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte.

Det är vårt rum.
Så gulligt att döpa den till Camilla!..

Ok, visst är det ett bra rum, läget är perfekt!!..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.