Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-01, 20:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Dagens rätt

Så härligt Ink..till den stranden vart jag många gånger i fjol..så härligt att ha lite picknick där..
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 21:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag gissar att många här gärna hade tillbringat dagen med egen matsäck på en grekisk strand, i det här fallet Psili Ammos bortanför Levrosso i Egialibukten.
Ser underbart ut! Fin bild!
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 00:14
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Jag förstår vad du menar med bemötandet. Tror att det var mannen vars fru lagar maten, som du mötte. Jag kom att prata mycket med dom. Ett albanskt par, som pratar bra grekiska. Jättegoa människor. Det kan onekligen bli lite tillgjort, när man försöker vara trevlig hela dagarna...
Underbar känsla man får av din picknickbild!!
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 00:17
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Men åh....ungefär så där brukar oxå våra strandluncher se ut,så gott att avsluta med dessa goda apelsiner.Härlig bild,kunde ha varit min egen!
Monica
Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 10:05
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jag är nog inte kvar när de öppnar. Dels är nog "två veckor" GMT, Greek Maybe Time, dels är jag ju i Egiali sista nätterna.
Just det, hade glömt bort att du ska bo där också.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 21:23
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Har nyss ätit kyckling i citronsås på Sofias här på Tilos, underbart gott, med den riktiga potatisen. Tusen tack för recept på det! Hemma räcker ett lagat mål mat per dag även för mig men i Grekland blir det alltid två mål per dag, annars missar man ju så mycket. Till lunch ofta grekisk sallad, tsatsiki, omelett eller korv. Till middag ofta kvällens erbjudande här på Tilos, jag vet inte vad som är bäst, frukost, lunch, eftermiddagsfika eller middagen, allt är på topp. Måste snart ha en pizza på Oasis, brukar bli efter några dagar, men man blir ju så mätt.
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 21:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

"Annars missar man ju så nycket" - exakt, det är också en anledning!

Roligt att höra att kycklingen är bra på Sofias, tack för tipset! Den är en av de två tavernor jag aldrig prövat i Livadia, men då vet jag vad som är ett säkert kort där
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 21:42
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Då kan jag även rekommendera Greek plate där, otroligt gott med allt det godaste på. Vilken är det andra tavernan du inte besökt?
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 21:44
inkfishs avatar

Trata, fisktavernan vid vägen ut ur byn.

Tack för tipset, ska komma ihåg tallriken också.
Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 09:07

Citat:
"Annars missar man ju så nycket" - exakt, det är också en anledning!
Ja, fast det beror ju på hur länge man är i Grekland.. så jag tycker inte att jag missar så mycket(särskilt inte om man reser till Grekland minst 2 gånger per år.)

Sen tycker jag det är härligt att leva lite vardagsliv när jag är här, fixa till något hemma eller köpa med från någon taverna. (då räcker sparkassan längre).....och jag kan stanna längre i Grekland mer värt för MIG!!
Svara med citat
Gammal 2015-05-29, 15:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej Elisabeth,

Nu har jag surrat med Sunny och Lissi om ruskväder på Sifnos, Tinos och Skopelos i ett par dagar. Nu behövs lite soliga rapporter från en av mina favoritöar, Tilos. Så ...... hur är läget?

Strålande sol, härligt på stranden, mysiga ouzo-meze på Omonia, goda middagar på Armenon massor av Eleonorafalkar i skyn ..... o s v, eller ???

Och hur går det med båttrafiken?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-05-29, 15:40

...men Masse nu är du väl inne i fel tråd.. .Ink..är ju på Amorgos..
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 20:57
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Härliga bilder inkfish! Kan säga att jag blir frestad trots att jag nu befinner mig på Kreta. Hade jag vetat att det fanns så få tavernor här i Agii Apostoli/Crissi Akti, hade jag bokat någon annanstans. Inte ett enda gyros-hak ...

Vi har tagit bussen till Platanias där vi hittade en bra taverna, samt en mycket bra i Agia Marina. I morgon - sista dagen - blir det Chania, och där det fins det många tavernor. Gäller bara att hitta en bra ...
I lilla Agii Apostoli finns väldigt få restauranger. Men varför åker ni ända till Platanias för att äta när Chania ligger ett par kilometer bort? Där finns ju hur många fantastiska tavernor som helst! Semiramis, Moutopaki, Strata, bara för att nämna några. Vi brukar bo i Agii Apostoli för strändernas och lugnets skull, men äter i Chania på kvällarna. Smidigt att ta bussen från hotellet.
/Outi
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 11:26
Kalimeras avatar
Admin

Jisses vad det där såg gott ut!

Dolmadesen såg ju helt fantastiskt goda ut, och för att inte tala om fisken. Det märks att de gillar att laga mat. Var ligger restaurangen? Nära stadshuset?
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 11:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Så gott att du kan laga det hemma!

Nu har jag just bränt av resans förmodligen bästa måltid redan dag två.

Antamoma ligger etta på Tripadvisor av Naxos restauranger.
Det ser s u p e r lekkert ut, Inkfish

De siste par årene har jeg brukt TripAdviser der vi har vært, både i Hellas (er jo oftest der) og i storbyer/andre steder, og har vært kjempegodt fornøyd med maten vi har fått

Men, jeg følger ikke TripAdviser "slavisk", ..."Rakadiko" i Pireus feks, scorer ikke så høyt

Ønsker deg en HERLIG ferie med mye god mat

Jeg lærte et veldig nyttig ord av deg, da vi spiste sammen på Karpathos i 2005

NOSTIMO Det ordet har jeg (heldigvis) hatt veldig god nytte av
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 14:19
inkfishs avatar

Ja nostimo (= smakligt, välsmakande, ett lite starkare sätt att berömma maten) är ett jättebra ord, man får oftast ett uppskattande leende tillbaka

Svarar er alla: det som fick mig nyfiken på Antamomo var bilderna på Tripadvisor, det såg så gott ut.

Här kan man se både bilder och var på kartan det ligger (hela hamnpromenaden till vänster om man står med näsan mot havet, sen bara en liten krök till).

http://www.tripadvisor.se/Restaurant...view_273936075

De hade många av de vanliga grekiska rätterna också, de hade get, kyckling, pasta osv, och många med en twist. Jag valde länge mellan fisken jag tog och en fylld kalamari men det stod att den var fylld med kefalotyri och det är ju en av de ostar man brukar göra saganaki på så det lät alldeles för mäktigt.

Priserna var humana i relation till vad man fick. Fiskrätten kostade 17.50, det var en av de dyraste rätterna på menyn. Då var fiskfilén dubbel (den hade alltså skinn på undersidan också). Jag TROR att potatissalladen kostade 4 och husets vita (gudomligt) 4 för ett halvkilo (jag tog hälften).

Jag kan helt klart rekommendera det stället, både gott och trevligt. Och kocken hade byxor med små grytor och bestick på

Och tack för din önskan Kari, du vet hur det är att vara i början av ferien
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 19:25
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Här kan man se både bilder och var på kartan det ligger (hela hamnpromenaden till vänster om man står med näsan mot havet, sen bara en liten krök till).
Perfekt! Nu vet jag var det ligger. Nästa gång på Naxos så.
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 21:09
inkfishs avatar

Ni skulle definitivt gilla det!

Jag visade bilden av min fina fisk för en grekisk vän förut. Han blev inte så imponerad. Han berättade att tsipouran är odlad. Den är alltså lika miljöstörande som den där laxen vi petar i oss hemma. Fast här runt Amorgos finns inga fiskodlingar i alla fall.

Sitter på Mouragio i Katapola och smälter det här:

Alltså kolokythokeftedes, squashplättar.

Och melitzanes imam, ugnsbakad aubergine. Lika gott och aromatiskt som det ser tråkigt ut på bild.

När jag gick ut ikväll kopplade jag plötsligt vad som sett fel ut när jag passerat under dagen: Erato, den italienska restaurangen, har dragit igen! Jättetråkigt. Kanske klarade den inte längre konkurrensen från Captain Dimos. Min personliga åsikt har alltid varit att Dimos har bättre mat men Erato mycket trevligare atmosfär. Så jag kommer att sakna dem.
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 21:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Härliga bilder! Blir riktigt hungrig av den här tråden Tur att det bara är tre och en halv vecka tills jag är i Grekland (på Lipsi förstås)
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 21:58
inkfishs avatar

Ja, på Lipsi är det inte svårt att äta gott, som jag minns det
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.