Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-03, 23:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Dagens rätt

Trist att höra att du har så dåligt väder på Amo.. hoppas det blir bättre redan imorgon..
Här på Sifnos är det lite varierande väder, igår jättehett och idag betydligt svalare och perfekt vandringsväder...
Grekerna säger att det är ovanligt kallt för årstiden...

Härliga matbilder!

Sunny, direkt från Kamares.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Trist att höra att du har så dåligt väder på Amo.. hoppas det blir bättre redan imorgon..
Här på Sifnos är det lite varierande väder, igår jättehett och idag betydligt svalare och perfekt vandringsväder...
Grekerna säger att det är ovanligt kallt för årstiden...

Härliga matbilder!

Sunny, direkt från Kamares.
Wifin går påfrestande långsamt ... Ja, jag har rest vid den här tiden i alla år och aldrig haft det så här dåligt. Och det enda öborna här pratar om är vädret.

I förrgår var det igenmulet - igen - så jag skulle vandra till klostret Agios Giorgios Valsamitis. En väg dit och en annan väg hem. Men jag fick ge upp på vägen dit för stigen hade rasat, antagligen i vintras, det regnade mer än det brukar här då. Gick en annan rejäl runda istället men frös hela tiden.

Åkte till klostret med bil igår istället och nu är jag glad att det blev som det blev. För det slumpade sig så att jag var enda besökaren så jag fick ett fint och personligt samtal med den här spännande personen:

(Mother Irini är "turistguide" för besökarna i klostret, mer personligt än så var inte vårt möte, annars hade jag inte lagt upp bilden).

Det var ett möte som jag kommer att komma ihåg.

Och idag var en fin dag. Sol! Åkte till fantastiska Mouros och badade, gjorde en minivandring på 1,5 timme, blev inbjuden hos ett fint gammalt par i lilla byn Vroutsi när jag letade information om ett annat fint gammalt par som jag värnar om. Så nu är jag lite lättare till sinnes igen. Amorgos påverkar en ...

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-04 klockan 20:47.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 16:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

En god retsina detta!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:35
inkfishs avatar

Oj, nu ligger jag efter, strömavbrott i morse och wifi som dök ändå i början av kvällen ... Det har varit rena semestern Men nu sitter jag på Mouragio odh väntar på mat, får se hur långt jag hinner.

Så långt hann jag. Återkommer.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:32
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
D e n var l i t e n ja , godt den var GOD da !

- og om du er veldig glad i tomater, så var det jo rikelig av dem ....
Ja, som tomaträtt betraktat var den ju kanon för 8 euro!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
En god retsina detta!

Lissi
Noterar!
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:36
inkfishs avatar

Larose, Janne - är alltså Liostasi Maroussos taverna i Arkesini? Isåfall är det där jag brukar äta men har inte noterat namnet. Den verkar inte finnas kvar, där har bara stått en massa bråte både i höstas och nu. Däremot finns en stor taverna snett emot kyrkan som jag tror heter Marousso så hon kanske har öppnat där istället. Får kolla om jag åker ner igen.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:45
inkfishs avatar

Kvällens middag då: moscharaki kokkinisto, nötkött i tomatsås på Mouragio i Katapola.

Har väntat på att det skulle dyka upp på dagens meny för att Janne, Camilla och jag åt det just här för många år sedan och det var det godaste kött jag fått i Grekland. Det jag fick ikväll var inte lika gott - men gott nog. Och katterna uppskattade det jag inte orkade äta, jag gick ut och la resterna på kajen på samma plats där granntanten i ljusblå klänning alltid matar dem. (Hon matade dem där redan 2003 när jag var här första gången och hon hade ljusblå klänning då också).
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 21:09
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Nu vattnas det i munnen! Har ätit supergod kalv i tomatsås bland annat på Sifnos och Patmos. (fast jag föredrar ris till )
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 21:40
inkfishs avatar

Ja visst är det gott! Jag hade att välja på patates eller spaghetti, och då körde jag på patates. Åt inte upp alla dock. Men långkokt kött är så gott!
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 00:22
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Liostasi låg några trappsteg ner från gatan/parkeringen. En kvadratisk, osmyckad lokal med kassa-apparat i ena hörnet och bakom den ingång till köket. Ser inte namnet Maroussi på visitkortet. Adressen är Kato Meria.
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 09:35
inkfishs avatar

Insidan har jag aldrig tänkt på, men hon heter Marousso, har en supermarket intill (och rum tror jag) och alltihop låg vid en liten parallell väg till huvudvägen, man får liksom köra ner en nivå.
Men det låter inte som vi menar samma, nu blir jag nyfiken för då finns det en taverna till i Arkesini som är riktigt bra. Tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 10:09

Vilket underbart möte med nunnan i klostret . INK . ..härlig bild !
Där har jag inte varit än ,körde förbi i fjol, får bli nästa gång jag är på Amo .

Tack för rapporter! ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:18
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag kan gilla mildare retsina så jag blir lite nyfiken på Georgios som ni nämner ... Men håller helt med om Kourtaki saknar karaktär, det är därför jag tycker att den är lite tråkig.

MariaJ - jag såg i Sunnys tråd att du tvekade lite mellan Amorgos och Sifnos och jag kan bara säga att inget nog kan bli fel, det blir rätt hur du än gör, båda är kanonöar. De är egentligen inte lika men ändå brukar folk som gillar den ena också gilla den andra.

Håller med om detta fullt ut.
Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt.

Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:33

Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
(men då gäller det vegetarisk mat)..annat äter jag inte förutom fisk och skaldjur )
I min smak måste jag då tillägga!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-07 klockan 10:38.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:36
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
(men då gäller det vegetarisk mat)..annat ätet jag inte förutom fisk och skaldjur )
I min smak måste jag då tillägga!..
Sant! Maten på Sifnos och maten på Folegandros är kanske den godaste jag ätit någon gång i Grekland.
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag...
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:52

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Sant! Maten på Sifnos och maten på Folegandros är kanske den godaste jag ätit någon gång i Grekland.
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag...
Ja, Folegandros lockar mig.. får se kanske en tur dit nästa år... ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:44
inkfishs avatar

Citat:

Håller med om detta fullt ut.
Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt.

Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem.
Tack snälla Thira!

Citat:
Men det är den, det går inte att jämföra. Sifnos är känd för sin goda mat och har en lång och fin mattradition som de med rätta är stolta över.

Citat:
Jag håller med. De där öarna verkar vara en treklöver, de har samma fans. Jag har varit på väg till Folegandros några gånger men så har något kommit i vägen. När jag tittade senast verkade det lite svårt att hitta boende med havsutsikt till de priser jag kan tänka mig, Folegandros verkar lite dyrt. Men någon gång hamnar jag nog där.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:53
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Ja Folegandros är som ett miniamorgos till naturen tycker jag. Vad gäller maten så är det lika god mat på Folegandros och Sifnos. Alla tre öarna är lite mer designade o städade än andra öar. Mer konstnärligt liksom. Alla tre öarna är kära återvändaröar för mig men det like "slarvigare öarna" trivs jag allra bäst på. 😃
Tack Inkfish för rolig läsning i väntan på min egen resa! 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:59
inkfishs avatar

Ja designade är bra! Jag brukar tänka på det som chic. Och egentligen är det inte det som lockar mig heller. Jag älskar Sifnos trots att där är chic, och på Amorgos finns ju också sådant, framför allt i Chora.

Vilka öar tänker du på som "slarvigare"? Jag har alltid tänkt åt Dodekaneserna till, som kontrast till det chica.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:02
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Chic är ett bra ord! Kom inte på det när jag skrev. Men man känner också en anda av konstnärlighet, kanske allra mest på Folegandros.
Jag har ju bara varit på 5 öar i Dodekaneserna så jag kan inte uttala mig om dem. I Kykladerna är det väl kanske mest Kimolos och Schinoussa som jag tänker på eller egentligen de flesta av de öar jag har varit på. Det är mer en blandning av det stökiga och det väldigt vackra helt enkelt. Nu pratar jag öar utan charter.
Det här är ju inget vetenskapligt 😃
Bara en högst subjektiv och personlig uppfattning 😃
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:04.