|
||||
|
||||
Sv: Thessaloniki i maj
Citat:
Alla bussar har info om nästa hållplats på skylt i taket. Sätt er nära den Senast redigerad av Eva A den 2015-02-09 klockan 21:37. |
|
||||
|
||||
Evas Thessaloniki-guide, kapitel 4
BADA Det finns många ställen man kan bada på i närheten av staden. Min favvostrand heter Paralia Epanomi. Den är liten men där finns både solstolar och en beach bar. Ta buss till IKEA och därefter buss 69A. Knappt 200 m norrut finns bla en fiskrestaurang. Bild Läs mer: 29/8 och 30/8 Får jag föreslå Liten vandring längs havet Ta bussen från IKEA till Paliora (kan vara 69B - kolla) och vandra längs havet till Paralia Epanomis. Därifrån går buss tillbaka till IKEA. Karta Läs mer: 26/8 Senast redigerad av Eva A den 2015-02-09 klockan 22:00. |
|
|||
|
|||
Tack snälla Eva!!
Hur många gånger har Du varit i Thessaloniki? Du borde skriva en egen sida här på Kalimera om Thessaloniki så vi får en "infosida " med massor med nyttigheter inför en Thessalonikiresa. Eller har jag missat den?? Än en gång TACK Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
2007, 2008 och 2009 läste jag intensivkurs i grekiska på universitetet, aug-sept, och var då där i 6 veckor varje gång Har ingen infosida, så du har inte missat den. Kanske Janne tycker att vi ska flytta över min guide, vem vet. Vi kan ju se när du varit där och kollat hur mycket som stämmer Nu är det nog bara 1 kapitel kvar i min lilla guide. Kommer snart. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Evas Thessaloniki-guide, kapitel 5
FÖRSLAG PÅ UTFLYKTER MED BIL - 1 Vergina – Tembi – Övernattning i Olympic beach – Dion – Thessaloniki VERGINA Sydväst om Thessaloniki. Det är en stor gravplats med flera gravar, bla Philip II, Alexander den stores far. Ingången Läs mer: 6/9 Ännu mer info TEMBI Längs E90 mot Aten. Vid Tembi är E90 bara enfilig och en riktig flaskhals. Den ringlar sig längs floden Pineos några km innan den åter blir 3-filig. Bergen vid Tembi är magnifika och där finns en kyrka i berget på andra sidan floden. Man tar sig dit genom att gå över en smal gungande bro. Hängbron Kyrkan Till höger efter bron, bortanför restaurangen finns en flodbåt. Floden Pineos Ska man tillbaka till Thessaloniki så måste man egentligen fortsätta till betalstationen och vända där för att det är svårt att svänga vänster vid Tembi pga trafiken. Tror det tom är förbjudet. Men en gång när vi var där så stannade vi vid en P-plats en bit bort och frågade en polis. Bara sväng sa han och tittade bort En annan gång var det helt omöjligt så vi var tvungna att köra via betalstationen. Där lyckades jag argumentera bort avgiften, eller ja, båda två. Läs mer: 7/9 OLYMPIC BEACH Ute vid kusten ligger denna lilla semesterort med en härlig sandstrand med utsikt över berget Olympus. Ta in på hotel Sokratis som ägs av ”svenska greker”, Info. Vet inte hur de har det med rum under högsäsong, hela hotellet kan vara uthyrt. Men ni åker ju innan. Bara att kolla. Annars vet de var man kan hitta rum Gå gatan ner till havet, ta vänster och en bit efter den ”välutrustade” statyn ligger fiskrestaurangen Psarotaverna Augerinos. Mina absoluta favoriter: friterade musslor och kefalotiri längst bak. Bilder: 11/9 DION Den heliga staden i Makedonien där makedonierna regelbundet samlades för att dyrka gudarna av Olympus och för att ge offergåvor. Info |
|
|||
|
|||
Tack snälla!!
All info tar vi med oss..... Lissi - 70 dagar kvar |
|
||||
|
||||
Även hustrun och jag planerar några dagars upphåll i Thessaloniki på vår väg till Lesvos i maj.Ska testa alla dina förslag. Många tack så länge!!
|
|
|||
|
|||
Hej Allihopa
jag heter Georgios och jag kommer från Thessaloniki. Jag upptäckte kalimera .nu idag. Eva A görde en bra jobb men jag ska försoka lägga till några saker för min favorit stad. Museum https://www.google.se/maps/search/μο...22.9460273,13z |
|
|||
|
|||
Tack! Bra karta....
Bysantinska muséet var vi på förra gången.... Judiska muséet vill vi se denna gång. Lissi |
|
||||
|
||||
Ευχαριστώ πάρα πολύ Γιώργο για τα καλά λόγια!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi Lissi |
|
||||
|
||||
Lissi - Nu är jag minst sagt nyfiken på hur ni hade det och om hade nytta av min info.
|
|
|||
|
|||
Eva, jag skrev dagbok varje dag " Thessaloniki direkt" på Kalimera...har börjat på resebrev, men det kommer senare i sommar. Vi hade en helt underbar resa och hade stor glädje av dina råd. Vi har fått en ny favorit bland storstäder....
Lissi |
|
||||
|
||||
Hej, vet inte vad du menar med Thessaloniki direkt.
|
|
|||
|
|||
Under underforum Hälsningar och sen Hälsningar direkt från Grekland, så skrev jag varje dag. "Thessaloniki direkt"
Lissi |
|
|