Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-14, 20:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Onsdag 14 oktober

Fint väder även denna morgon.. men lite småkyligt innan solen börjar värma...

Idag vandringsdag.. Jippie.. ..Profitis Elias var målet.. ryggan var packad.. vägbeskrivning frågade jag om igår (har inte införskaffat någon karta).

Hoppade över frukost, bara kaffe och kex.. packat ryggan med kokta ägg, bröd, en Mythos, banan, snacks.. samt vatten.. frukost blir det när jag nått mitt mål ute i det fria!..
Då smakar det allra bäst!

Vägen upp genom byn i Hydra är så vacker alla dessa charmiga hus.. jag bara njuter.. det går lätt uppför i början på en fin stensatt väg.. och det är lummigt och fint i pinjeskogen runt omkring..här möter jag ett helt gäng med åsnor och det par åsnegubbar...

Kände mig själv som en packåsna med min packning.. ..skulle behövt en åsna/häst själv och rida på i dessa backar.. men den skulle säkert skena hem med mig hängandes bak i svansen....

Så vackert att titta ner på Hydra stad...

Och än mer vackert ju högre upp jag kom...

Vägen upp så fin att gå.. och en stenbänk tog vi och vilade en stund jag och ryggan...

Sista biten upp till Profitis Elias är det stentrappor något tyngre att gå...

Äntligen framme vid grinden som leder upp till klostret.. det tog mig en timme hit upp.. sen fortsätter leden upp till Mount Eros, högsta berget på Hydra 590 m över havet.

Jag öppnar grinden som leder upp mot klostergården..då hör jag en hund skälla en mycket stor sådan...först tänkte jag inte gå vidare, jag gillar hundar men har stor respekt för dem... ALLA hundar är ju inte snälla..men sen tänkte jag att den kan ju inte vara farlig då kan ju inga besökare gå in här... så jag fortsatte mot den och då kom den springande mot mig och viftade på svansen.. då förstod jag, den var snäll och tillgiven.. så det blev att klappa om och gosa en stund...

Här ligger han så fint utanför porten till klostret.. och vaktar.. en väldigt vacker hund..

Klosterporten är också vacker..

Vilken utsikt här uppe...

Utanför klostret...

Tyvärr hade jag glömt min sarong som jag hade tänkt att svepa om mina bara ben.. så mina chanser att komma in i klostret var lika med noll..stog på en skylt att respektabel klädsel var nödvändigt.. och det vet jag ju, har ju varit till kloster förut.. nåja jag får väl gå hit igen en annan dag.. gick iaf in i förmaket där det fanns vatten i en apparat att fylla på vattenflaskan och klostergodis att smaka på.. alltid nåt.. den stora hunden var med mig in, även han var törstig så jag fyllde på hans vattenskål som var tom...sen var jag hans bästa kompis.. han följde mig överallt sen när jag traskade omkring utanför klostret....

Sen tänkte jag att nu tar jag och går upp till Mount Eros också när jag ändå kommit så här långt upp..

Vilken underbar miljö att vandra i..

Klostret så majestätiskt beläget...

Terrängen upp till Eros inte lika enkel som till Profitis Elias.. vissa partier stora stenbumlingar...

Markeringar med röd/vita streck var inte så tydliga, efter cirka en timme var jag uppe.. och kunde pingla i den lilla klockan..vilken LYCKA.. ..

Bilderna som följer får tala för sig själva.. Mount Eros 590 m över havet.. WOW..

Stannade här uppe bra länge och bara njöt av min medhavda goda frukost med en Mythos..i denna miljö smakar det förstås extra gott!!..

Nervägen gick förstås snabbare.. på 1,5 timme var jag nere i byn igen!

Senare gick jag ut och åt en god falafel på Manna taverna för 6 euro..billigt det var mkt mat även sallad och en god vitlöksröra och tunnbröd..godaste falafel på länge..så nog kan man äta billigt och gott på Hydra med.

Nu är jag trött imorgon ska jag gå till Mandraki beach..mer om det imorgon...

Kalinichta...

Sunny, direkt från Hydra..

.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-14 klockan 20:27.
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 20:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Så fint å se bilder av "resten" av Hydra. Har vært så mange ganger i byen, men aldri beveget meg utenfor. Men nå frister en oppdagelsesferd slik som din!
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 20:39

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så fint å se bilder av "resten" av Hydra. Har vært så mange ganger i byen, men aldri beveget meg utenfor. Men nå frister en oppdagelsesferd slik som din!
Ja, Hydra är ju så mycket mer än själva hamnområdet och byn.. otroligt fina vandringar man kan göra här och vilken storslagen natur..det trodde jag aldrig det skulle vara här.. blev positivt överraskad.. någon sa att det är en karg ö..så upplever jag det inte.. underbar pinjeskog precis som på Poros.
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 21:17
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Fint att läsa om Hydra! Min första ö i slutet av 70-talet.På Lulus satt vi många kvällar! Var väl på Hydra kanske 4 gånger. 2003 gjorde företaget en långhelgresa till Aten och då "tvingade"jag min chef att ta en dagstur till Hydra. Det var underbart och mycket var sig likt! Bla Lulus restaurang!
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 21:26

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
. Det var underbart och mycket var sig likt! Bla Lulus restaurang!
Lulus var OK tycker jag... men nu verkar det som Zefyros drar mest folk.. där var det fullt sist jag var där och åt.. ligger lite längre ner på samma gata som Lulus..
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 21:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Så vackert!!
Det behövs inte mycket mer än detta för att man ska falla pladask!!
Tack snälla för att man får vandra med!
Själv har jag vandrat i Kalmar i 2 timmar idag och även badat igen!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 22:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Oj oj oj, vilka bilder! Det är ju natur och vyer som tar andan ur en.

Och som grädde på moset den härliga hunden. Jättevacker! Ser ut som en Anatolian Karabasch, en av mina drömraser. Men den ska bo fritt med stora ytor och inte i villaområde som jag. Älskar stora hundar, och Drömhund nr 1 han har jag här hemma. Han är ingen Anatolian utan en 4-blandras, men goare hund och finare kompis kommer jag aldrig att få.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 04:43
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Men hjälp så vackert Sunny, nästan i lika fint som från Amorgos!
Tack för jättefina bilder.
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 06:15

Roligt att ni gillar bilderna.. ..Ja det är ett paradis här.. jag jämför hela tiden med Amorgos och tycker de påminner om varann med den storslagna naturen., klart Amorgos är mäktigare med högre berg... och fler byar..

Masse, ja hunden var helmysig.. skulle gärna tagit med honom hem... ...Bara för att träffa honom igen så ska jag nog till Profitis Elias igen, vill ju även in till själva kyrkan...

Sunny, på språng till nya äventyr...
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 08:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag har varit på Hydra, men jag har aldrig vandrat där. Nu vet jag vad jag har missat. Fantastiska bilder! Så vackert!

Även jag ficka Amorgos på hjärnan när jag ser bilderna, och bättre betyg än så går inte att ge. Jag ska definitivt åka tillbaka till Hydra och vandra.

Tack Sunny för att du delar med dig!
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 09:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Vilken vandring, ända till toppen, bra gjort! Och med sååå fina bilder måste det ju var otroligt mycket bättre att uppleva det live. Tack, detta är härligt att få läsa och titta på.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 09:47
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack, detta är härligt att få läsa och titta på.

/ Anne
Instämmer!!!
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 11:28
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Tack för underbara bilder längtan blir stor
Var där 2008-09-10-11 så det är nog dax att ta en tur nästa år
lolis
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 14:19
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Tack för alla underbara bilder, Sunny12!! Härligt att få följa med dig under resans gång!!

/Maggy
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 15:53
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tusen tack för att du tar oss med på din tur!!!

Lena
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 19:58

Torsdag 15 oktober.

Nu har jag snart varit i Grekland i 3 veckor.. Så fort tiden går.. många upplevelser och nya intryck.. hittills har Hydra berört mig mest..
Är så ivrig att komma iväg på morgonen på nya äventyr på denna helt fantastiska ö..som har så mycket att erbjuda...
Har nog aldrig varit så pigg på morgonen som jag är just nu.. ..

Idag SOL inte ovanligt alls.. tänk att det kan vara så här fint i mitten på oktober..

Idag promenad till Mandraki.. cirka 20-30 min promenad från hamnen i Hydra.. underbar kustväg att gå..

Ja, Mandraki är fint..

Här finns en mysig liten taverna vid en liten strand..

Det gamla kastrot i Mandraki..

Jag badade aldrig här det var tidigt på fm och inte så varmt... så jag gick åter till Hydra stad och sen söder över till Kamini och badade på samma strand som sist jag var där.. några grekiska damer och en del andra turister dök upp..en populär strand.

Efer badande och avkopplande läsning drog jag iväg åter igen mot den vackra kustbyn Vlychos och gick över denna romantiska bron...

Mellan Vlychos och Plakes beach är det otroligt vackert....

Plakes beach med alla sina solstolar och parasoller för de som så önskar...

Här var ju en hel del folk och även på restaurangen Four seasons..

Här slog jag mig ner och käkade en spenatpaj och sen en frappe..och njöt av utsikten!

När jag kom tillbaka till Hydra stad låg detta vackra segelfartyg i hamn...

Nu är jag bra trött efter allt vandrande hit och dit.. känner av den långa vandringen från igår också.. Imorgon blir det nog bara bad om det är väder.. behöver en vilodag..

Älskar att strosa i Hydras hamn och kolla på båtar som finns i massor.. så får det bli imorgon...

Detta var vad jag hade att bjuda på idag..

Sunny, direkt från lovely Hydra..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-15 klockan 20:16.
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 20:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Underbara bilder!

.....jag badade idag..11 grader....och jag köpte ny biljett till Grekland 1-15 maj.....
Fortsätt njut!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 21:02

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

köpte ny biljett till Grekland 1-15 maj.....

Lissi
Härligt.. ..när jag kommer hem sen kommer jag nog att boka ganska omgående .. men valet av ö kommer att bli svårt..för nu har jag flera favoriter. ..
Men boka till Aten är ju enkelt... ..Eller oxå blir det Kardamili..
Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 23:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack för dagens rapport!

Fantastiskt att strandservicen fortfarande är igång trots att vi är i mitten av oktober. Har du något att berätta om temperaturen i luft och vatten, och om det förekommer lite solgass? Är det fortfarande väder för strandliv?

... undrar Masse, "Solpressare" enligt Arnes vokabulär.
Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 06:52

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Fantastiskt att strandservicen fortfarande är igång trots att vi är i mitten av oktober. Har du något att berätta om temperaturen i luft och vatten, och om det förekommer lite solgass? Är det fortfarande väder för strandliv?

... undrar Masse, "Solpressare" enligt Arnes vokabulär.
Masse det är så pass varmt så man kan gå i linne och shorts så länge solen är uppe och som du såg på bilden från Plakes så finns det gott om solpressare!..

På morgonen är det småkyligt innan solen börjar värma... i havet är det ljuvligt ibland känns det behagligare där än på land!
Skulle tippa på att det är 25 gr i luften mitt på dagen och kanske 24-25 gr i havet .. har inte kollat eller frågat.. är det skönt känner jag inget behov av att veta det!

Perfekt vandringsväder är det inte så hett som man inte orkar röra på sig och det passar mig perfekt!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.