![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Torsdag 29 oktober.
Idag vaknade jag redan vid 05.00..nej tänkte jag, måste somna om.. la mig tidigt igår kväll då jag kände mig hängig och lite förkyld.. så inte konstigt jag vaknade så tidigt! Somnade om igen och sov ett par timmar till... kände mig pigg idag och 07.00 gick jag upp (fast då är ju kl. igentligen 08.00)..tar ALLTID tid för mig att anpassa mig till vintertid/sommartid. När jag öppnar balkongdörren slår en kall och riktigt kylig vind emot mig... det var bara runt 12 gr så tidigt på morgonen.. lite synd att jag inte kan nyttja min fina balkong nu när jag äntligen har en... men det är ju snart november.. vad hade jag förväntat mig!!.. ![]() Efter lång frukost känner jag att idag hade jag "spring" i benen.. kroppen behöver jobba lite.. så jag tog mig en joggingtur i den fina pinjeskogen Bisti..55 min. non stop..jag var superpigg och så fint att springa... underlaget är perfekt grus, sand och jord... nästan lika bra som hemma i mitt motionsspår..så det blev cirka 7-8 km idag... runt, runt i parken!.. ![]() Mötte flera greker som var ute och joggade de med, jag vart förvånad... ![]() ![]() Tydligen populärt att löpträna här, kan förstå varför.. SÅ vackert och havet ständigt närvarande och dofterna från pinjeskogen är stark! Efter detta kände jag mig riktigt upp-piggad och fräsch efter duschen! Behöver handla lite i matväg, drog till den stora supermarketen där de har bäst priser..sen finns det flera mindre matbutiker. Frukt och grönsaksbutiker separat och där är billigt.. där köpte jag idag tomater, gurka, morötter, apelsiner och det gick på 2,5 euro. Idag kände jag för att laga egen mat, det blev pasta med grönsaker, vitlök och fetaost..riktigt gott! Vill gärna leva lite vardagsliv när jag är i Grekland SÅ länge, lite nyttig vill jag känna mig! Dessutom är det svinkallt att sitta på en taverna nu... I Ermioni finns det mesta man kan behöva.. frisör, biluthyrare, flera banker, post, många pensionat och hotell, resebyrå, bagerier, många tavernor och caféer, souvenirbutiker, klädbutiker..men det viktigaste av allt ETT GENUINT GREKISKT VARDAGSLIV.. turister ser man knappt skymten av (det är jag och alla greker).. ![]() Mycket lösspringande hundar och börjar man klappa en så har man en med sig hela vägen hem till hotellet.. ![]() ![]() Det finns en del gästande fritidsbåtar även om det just nu är ganska glest med dem också... det börjar gå mot vinter. Säkert mer livat här på sommaren med fler båtar och turister. Just nu har jag inga planer.. måste man ha det? Nej, jag softar så får vi se vad som händer sen! Tack för hälsningar roligt att ni vill följa med! Sunny, direkt från Ermioni.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja, du måste åka hit här ÄR så vackert och invånarna mkt vänliga som sagt!.. ![]() Jag vill ju till Pylos också och andra ställen på Peloponessos.. det blir nog Peloponessos för hela slanten flera år framöver... för det kommer att ta tid att lära känna alla fina byar där! Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-29 klockan 17:05. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är en njutning att får resa med dig, Sunny! Ermioni ser verkligen fint ut.
Ha det bra trots att det har blivit kallare väder! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ser underbart ut
![]() ![]() Ett svar i en annan tråd från dig om att kämpa sig runt med en kropp som sviker kan jag säga att det känns ju inte bättre hemma, det gäller bara att tänka till när man bokar. För två år sedan klarade jag backar å trappor med viss möda, men inte så illa ändå. Men nu ... Usch å blä! Förresten - trodde ett tag att du var vegetarian eftersom det jag hittade om dina måltider mest var icke-kött. Men såg de goda fiskarna på tallriken. Snälla du: Ät en grillad rackare åt mig också ![]() Är imponerad över vilka fina byar du hittat - jag själv åker aldrig till stora ställen - och hoppas du njuter för fulla muggar - utan fler strapatser eller baciller ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() På en AC kan du också ställa in varmluft.. MEN.. jag slösar inte med energin... hade väl på den en timme igår kväll annars helt avstängd. Nu på morgonen kör jag den en stund för att få upp värme i köket som är råkallt! Jag är vegetarian men äter även fisk (uppväxt på västkusten, så jag är van att äta färsk fisk).. något jag inte kan vara utan! Ermioni är inget ställe man vandrar på, det finns flera höga berg i närheten men knappast ngr vandringsleder.. isf får man hyra bil och ta sig till dessa! Tror jag nöjer mig med joggingrundor i pinjeskogen och långa promenader i närområdet! Jag har vandrat färdigt i berg, denna resa iaf!.. ![]() Sunny, från en kylslagen morgon i Ermioni.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Glömt att berätta att kranvattnet är supergott här I Ermioni... till en Frappe får man alltid ett glas vatten taget direkt ur kranen... märks därför att det är ljummet!..
![]() Sunny, direkt från café Ermioni i Mandraki..njuter av en Frappe i solen... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jösses så fint du har det!
Igår var jag i Lidköping och såg VSK få stryk med 9-3, då längtade jag verkligen till Grekland! // KR |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har förstått på dina senaste inlägg att det har infunnit sig en liten, liten mättnad. Så brukar vi också känna det. Inte på vår vinterresa till Paleochora, då har vi vårt vardagsliv där men slipper skotta snö. Men på våra andra resor som omfattar oftast en månad.
Jag börjar längta hem till min egen säng, dunkudde och dunmadrass. Ta hand om mina närmare 50 krukväxter och laga mat, som jag gillar att göra. Samt att börja planera för nästa resa! Som du säger, lagom är bäst. Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Betyder detta att du snart ska hem? Inte alls konstigt om du börjar känna dig färdig för denna gång. En resa är ju trots allt bara en tillfällig vistelse och förr eller senare längtar man till sin egen vardag. Och det är ju väldigt positivt om det är så för det kan ju inte betyda annat än att man trivs i sin vardag också. Och det är ju viktigt det!
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Ja, den ivern ser jag fram emot när jag kommer hem att planera en ny resa... men vårresan tänker jag inte flänga runt överallt... jag ska bo på ett ställe eller högst två... jag är inte öluffartypen... ![]() Sunny, direkt från ett blåsigt Ermioni... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Men ni har säkert en alldeles speciell och nära vän som hjälper Er med detta!.. ![]() Jag gillar riktigt kryddstark mat och det får man knappast här i Grekland.. SÅ MIN MAT.. kan jag längta väldigt mkt efter, just NU mer än någonsin!!.. ![]() ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2015-11-01 klockan 09:05. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag 1 november.
WOW.. det är november och jag är i Grekland...för första gången i denna månad.. ska bli intressant att få uppleva vädret veckan som kommer.. Idag bra mycket kraftigare blåst än igår.. elektriciteten vart utslagen 2 ggr hittills idag! Flying Cat trafikerar sträckan som vanligt men något försenad in i Ermionis hamn idag... nog måste det gunga rejält ute till havs i detta väder... tur jag slipper åka med idag!. ![]() Idag har jag strosat i pinjeskogen Bisti och njutit trots blåsvädret... för vad ska jag göra... ![]() Bredvid Zoe Pension där jag bor finns detta vackra stenhus.. påminner mkt om arkitekturen i Hydra stad... Zoe Pension är också mycket charmigt och genuint grekiskt med 10 rum och en underbar värdfamilj.. jag bor längst upp till vänster i en stor studio på ett rum och kök.. med stor balkong, utsikt över hamnen.... Just nu har de bara ett fåtal gäster..greker och jag... ![]() Idag käkade jag lunch i Mandraki på Ermioni café.. många greker ute som umgås med vänner och familj....mysigt... Efter detta tog jag mig en tur till bageriet och köpte goda kakor till kaffet.. baka goda bakverk är det bra på grekerna..det blir många fler besök dit innan jag ska vidare... Tar mig nog en sväng ut lite senare igen och kollar läget.. det regnar i vart fall inte och det är jag glad för. Imorgon ska det bli bättre väder och sol och på tisdag 20 gr och SOL.. det tackar jag för!!.. ![]() Sunny, direkt från Ermioni.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Härlig rapport ! November är en underbar månad I Grekland om man inte stör sig på lite mulet väder ibland och blåst. Tinos har just nu varje dag sen jag kom 8-11 sekundmeter...idag nog mer och inga båtar skulle gå pga storm. Men en Blue Ferry kom från Syros idag. I morgon och tisdag är båtstrejk aviserad. Solen har lyst från klarblå himmel så gott som hela dagarna och på balkongen kan man sitta liten stund. Sen blir det för varmt och stekigt. Jag gillar inte att sitta mer än några minuter. Jag ser fram emot Peloponnesos på torsdag!
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Lissi.. det ska bli roligt att följa dig från Kardamili sen!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat: