![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det var som tusan! Undrar hur länge det dröjer innan chartern börjar?
|
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr får man konstatera att prissättningen inför 2017 är helt skruvad just nu på Ath <=> Pas.
€220 är över smärtgränsen. Så vi hittade en lösning till Mykonos istället. |
|
||||
|
||||
![]()
Ajdå, vi får hoppas priserna normaliseras framöver
|
|
||||
|
||||
![]()
Verkligen! Är det så dyrt får det nog bli färja.
|
|
|||
|
|||
![]()
Men jag hittar inga priser och andra uppgifter varken hos OA, Sky Express när det gäller sommaren 2017 på deras hemsidor? Hur går ni tillväga som har hittat dessa uppgifter?
![]() Men nu helt plötsligt fungerar mina sökningar. ![]() Senast redigerad av Tomas N den 2016-11-26 klockan 09:28. |
|
||||
|
||||
![]()
Som sagt så hittade jag en bokning till Mykonos.
Morgonflyg från Arlanda ner till Mykonos med direktflyg och kväll in till Athen och vidare till Arlanda. Tiderna ska funka bra med transfer samma dag mot Paros. Lördag/Onsdag sökte jag på i SAS lågpriskalender för att hitta den kombon. Man hittar samma rutt på Flygresor och Momondo men då hamnar man på SAS Go-Light via ett nätresebolag och får köpa bagage för 538:- per skalle innan avfärd. Vet ej hur man fixar det annars. Tråkigt att biljetterna är så dyra. Kollar man i Maj så finns det flighter ToR för €94. Men vi får hoppas på bättre tider helt enkelt. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har hittat billiga biljetter hittade dom av en slump.Det var några veckor sen.
Athen - Skiathos 41.18 euro Skiathos - Athen - Paros 72 euro Från Athen den 7 juni kl 19.00 några timmar väntan från Skiathos den 13 juni 06,20 ankomst Paros 11,15 När det gäller hemresan finna bara dyra biljetter övernattning i Athen eller Rafina blir billigare än flygbiljett. |
|
||||
|
||||
![]()
Kollar på flighter från Mykonos till Athen i början av Juli (tom11/7) och det finns GoLight för @19 och Flex för €39. Det fanns ytterligare dagar i Juli också.
För att stämma med båttider från Paros får man välja avgång 17.50. Sedan ska det ju stämma med tiden hem förstås. Från Naxos hittar jag bara överprisade biljetter. Intressant att se att det fortfarande verkar finnas platser på planen till Paros. Normalt hade det varit slutsålt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Om banan ens är tillräckligt tilltagen för 737 ![]() Om så ändå är fallet händer det nog inte förrän nästa år! |
|
||||
|
||||
![]()
Just precis! Paros nya Airport har en runway på 1400 meter, och detta innebär att flygplatsen i nuläget icke kunna ta emot Boeing 737 eller motsvarande.
Det går dock att landa och starta med plan av storlek upp till 80 passagerare. Exempelvis Saab 400 och motsvarande. Dock lär det ska pågå utbyggnadsarbeten på flygplatsen så att densamma inom ett antal år kan byggas ut till 2000 meter. Därmed skulle det möjliggöra att 737-or och motsvarande plan kunde trafikera flygplatsen. Källa; Echatermina Arne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla för intressant info!
|
|
|||
|
|||
![]()
Om det hade varit Grekiska luftfartverket som gjorde investeringar hade flygplatsen kanske öppnats om 10 år - det finns inga pengar!
Nu är det så att Grekiska privat investerare från turistindustrin på Paros/Antiparos, Naxos och hotellägare( bidrag från EU) Har gjort det möjligt att öppna "nya" flygplatsen betydligt tidigare. Om inte OA vill flyga finns det 3- 4 andra bolag som har ett intresse att flyga på Paros. Turistindustrin är det enda som går "hyfsat" som generar lite skattepengar till staten.Dessutom börjar restauranger, affärer, Hotell ta kort!!! Anders |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har OA släppt 9000 biljetter mellan den 20/07/2016 - till 2016/09/30 från Athen och Thessaloniki priserna Athen 39€ -55€ från Thessaloniki är 39€ -55 € för Flex biljett.Boka och Njut till bra priser.
Det kommer hända mycket på den Grekiska flygmarknaden framöver - mer lågprisbolag mm... |
|
||||
|
||||
![]()
Äntligen... jag trodde inte att de skulle fixa det den här säsongen heller. Alla ler med hela ansiktet när de pratar om nya rutter som kommer att öppnas och dra in folk.
Inte blir det sämre av att vi fick en gratisresa av Aegean på grund av försening på Paros i lördags. Kommer väl till pass den sista augusti när vi ska ut igen ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ni åkte från den gamla? Hur går snacket det är riktigt bra priser nu vilka linjer mer än Athen och Thess?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det går fort när det rabblas tänkta rutter, allt för fort. Skulle nog inte svära på att det verkligen blir en linje mellan Mykonos och Paros, inte Santorini till Paros heller. Vi får vänta och se helt enkelt. |
|
||||
|
||||
![]()
Jamen, äntligen! Tänk att det ska vara så svårt att förstå. Visserligen tar kortföretagen bra betalt för sina tjänster, men å andra sidan vill turisterna betala med kort.
Ibland blir man bara så trött på ineffektiviteten. När jag handlade båtbiljetter häromdagen, fick man två val. Biljetterna hemskickade via post, eller uthämtning av biljetter på ett agency i hamnen. Med den grekiska postgången i åtanke, vågar man inte chansa på hemskick. Man hinner väl både åka o komma hem innan biljetterna anländer.. ![]() Så det får bli uthämtning. Ringde och frågade om jag kunde hämta ut kvällen före, då vi anlände, men fick beskedet att det då var stängt. "The office opens up one hour before departure. No problem." Näha, tycker dom ja. Själv blir man som svensk jättestressad av att inte hinna med båten, för att pappersbiljetthanteringen drar ut på tiden. Dessutom lyckas man alltid med att få nån grek före sig i kön, som ska stå och jiddra om en massa saker, samtidigt som kassören söker information via telefon. ![]() Jag har ju fått mail med bokningsnr. Varför in i glödheta kan man inte ange det vid ombordstigning? Eller varför inte QR-kod, digital biljett, SMS etc. Det är ju så stenålders så man kan dö. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Grekland och dom mindre öarna är är dåliga med det digitala. Dagens turist vill ha wifi på rummet, betala med kortet kunna beställa hotell,resor utflykter mm. Det har börjat ändras vissa hotell ligger ute på bookingsajter, använder sociala medier och har hyfsad uppkoppling.
Dagens turister har hela sin resa i mobilen/ipaden flygbiljetter, hotell bokningar och mycket mer. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
https://hellenicseaways.gr/en/media/...llenic-seaways För min del får faktiskt Grekland vara lite stenålders ![]() ![]() Celbe |
![]() |
|
|