![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Vilken app har du, och varför har du en decibelmätare? Tinnitus?
|
|
|||
|
|||
![]()
Jo, Janne, jag har lite tinnitus, men har laert mej att sleau dovorat till,haha....d.v.s inte soeau stark tinnitus, om man nu kan saega soeau...
Appen som jag laddade ner aer bara en av manga decibelmaetare som finns.Det enda jag tittar efter aer vilken bedomning den har...max aer vael fem,va?? Den som jag laddade ner hade 4.3.... Nu har jag varit i Arkassa och haemtat svetsen. Inte den jag trodde, utan en annan, soeau jag har forstas en plan b, ifall strommen inte raecker till, da skruvar jag fast roret i grinden....Jag fick vaenta en stund pa Stamatis i Arkassa, men han hade en trevlig kille, Argiri, som ringde honom, och soueau dok det upp en arabisk kille, som fick en pris snus av mej. Han beraettade att det snusas i Egypten, fast mest i underlaeppen, och sa bad han artigt om en pris, och det fick han, forstas...:-) Sen for jag osterut med svetsen nere vid fotterna, och stannade till i Menetes, och tittade in hos Elias Livadiotis och hans pyttekafeneion, som forstas var full av aeldre men, som lirade kort. Han beraettade att han vaentade ett saellskap turister, sa han var i full gang att forbereda deras ankomst. Han hade haft fullt upp i sommar, och blivit alltmer kaend, sa fler turister hittade dit...Jag tog en fika, och sen rullade jag mot Pigadia. Nu har Andreas och jag varit nere i kaellarn pa Zephyros, sa nu har jag svetselektroder,samt en vinkelslip.... Fin kvaell, molnen aer borta och skyn aer nu svagt rosafaergad och det aer svalt och skont.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Börjar inte säsongen lida mot sitt slut på Karpathos? Det är ju ändå den 22 september idag. Hur länge stannar du förresten? |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Nu har jag vurt hemma hos Jonathan Preece och lanat flera bocker, och seau fick han en som jag laest ut pa Zorianas Place. Det aer svalare idag,sa snart dax att dra pa sej en t-shirt under skjortan.... De sista gaesterna pa Zepyros och Garden Villa laemnar den sjunde oktober,saeger Maria Diakidis,och vad anbelangar min framtida hemresa, soueau haver jag inte funderat soeau mycket peau den....Det blir som det blir, och naer det borjar dra hemover, sa sticker jag nog till Rhodos, och soker biljett hem daer.....men det drojer nog nagra veckor tills dess.....Sen svetsade jag grinden fore lunchen.Det gick soeau daer, da det svarta glaset man skall ha framfor ansiktet,var for svart, soeau jag sag inte VAR jag svetsade, men det gick till slut.... Forresten, sa fann jag TVA plasthallare for kaffefilter i min lagenhet...... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fredag 23.9
Idag kom jag faktiskt upp raett soeau tidigt, och fikade som vanligt peau min pytteveranda...Tvaetten jag haengde igar kl elva, var forstas torr... Sen bort till pergolan och poolen for att kika peau solsaengarna, varfor dom kallas solstolar aer for mej obegripligt, men ju aeldre jag blir, desto mer forstar jag vad lite jag vet... Det visade sig ( som vanligt) att det var ngt mer komplicerat aen vaentat, men med farsans lilla nollnolla ( Bacho skiftnyckel) samt min trogna Laederman, fick jag dit de nya textilnaeten, men forst efter att ha lossat ena sidan, ety det nya stycket var vaeldigt tajt.... Sen dok Ina och Jan som bor peau Zephyros upp, och han stack ner till hotellet och haemtade lite baettre verktyg, soeau nu har jag fixat tva solsaengar av sju.... Nexta projekt aer platlocket over poolens maskineri....Sa ner till AutoMotoCenter och haemta tillbaka svetsen, sen ner i kaellarn och plocka fram elkabeln.... Det ska bli intressant att se om jag fixar detta gangjaern, som inte fatt olja peau laenge....men har nu liten handslaegga samt en huggmejsej, som ska fungera som kil....Men det blir imorrn.... Jo, Antoni Panaretos med sonen Manoli, 2.5 ar, kom ocksa upp till Garden Villa och haelsade pa nan timme.... Nu dax for sen lunch.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Lordag 24.9
Fin kvaell igar peau Pelagos....ett gaeng fran Thessaloniki dansade mycket, och ibland t.o.m ute peau gatan....!! Idag,lordag har jag borjat svetsa peau poolmaskineriets lock....forsta forsoket misslyckades,for glaset man ska se igenom aer alldeles for svart,soeau egentligen svetsar jag blint...Hursomhelst, jag svetsade peau, och sen naer det kallnat, rorde jag locket i hopp om att s.a.s lossgora gangjaernet, men ack och ve, svetsen sprack...Sa nu aer jag nere peau Zephyros, for att lana Andreas svetsglas, och ocksa leta efter en slagghacka eller liknande...Sen far det bli lunch, och sen dax att svetsa igen.....Fint vaeder, lagom varmt och friska flaektar..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
sondag 25.9
Andreas svetsglas var lite baettre, men trots detta soeau misslyckades jag ytterligare tva ggr...soeau nu funderar jag peau att helt enkelt byta ut baegge gangjaernen mot en annan typ, som aer laettare att olja och med storre yta,vilket blir laettare att svetsa.... Daeremot sa bytte jag tyget/naeten pa ytterligare tva solsaengar, sa nu finns det fyra faerdiga....Fick saellskap vid poolen av en trevlig dam fran Holland, som heter Ruth, och da gick forstas jobbet laettare. Nu nere peau Zephyros, har konfererat med Andreas och ska nu ivaeg till Nenas for lite lunch..... |
|
|||
|
|||
![]()
tisdag 27.9
Grannarna i stavlon bredvid, Anne och Bo hade bussigt nog med sej en plastmoj att saetta kaffefiltret i, den stod pa mitt utebord naer jag kom ut pa mandag formiddag... Sen har Ann kommit peau ett mer humant saett att slippa den katt,som envist forsoker komma in i koket och ocksa pa verandan.Den katten kaekade upp min makrill....Grannen Anne skvaette lite vatten, och vips var katten borta...Sofia saetter ut mat till katterna vid stora huset,sa det gar ingen nod pa dom...sa jag kopte tva vattenpistoler i stan, som vi ska laemna kvar till naesta gaester som kommer.... .Dom aer spaenstiga, mina danska grannar, idag gick dom till Amopi,men innan dess gick jag over med lite lagrad praestost fran Allerum ( 18 manaders lagring) Sen har jag faktiskt ett helt paket Lofbergs kaffe kvar ocksa...kul att grejerna raecker sa laenge, jag har varit hemifran Karlstad sen den forste september.... Idag fixade jag ytterligare en solsaeng, sa nu finns det sex stycken faerdiga. Inte sa manga tyg eller plaststycken kvar, sa alla kommer till anvaendning, och haller saekert i nagra ar till. Nu nere pa Zephyros, och igar var det barbecueafton haer, som jag missade, for jag somnade, haha...Iallafall var det bra, sa en hollaendsk gaest, som jag pratade med nyss. Soligt idag, med friska vindar, och forresten sa kom Dimitri Panaretos upp till Garden Villa for att laesa av elmaetarna, for han har ocksa ett dagjobb, plus att han jobbar som servitor pa Pelagos varje kvaell i veckan...Det aer fortfarande raett fullt daer pa kvaellarna, kanske drar dom peau staengningsdagen denna saesong.Forra aret tror jag dom staengde 7 oktober..... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Mikke...
Har ni fått användning av vattenpistolerna ännu ![]() ![]() ![]() Hur är vädret idag? //Conny ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=C@nny;392258]Hej Mikke...
Har ni fått användning av vattenpistolerna ännu ![]() ![]() ![]() Hur är vädret idag? //Conny ![]() Hej!! Vattenpistolerna används rätt ofta,så dom ligger nära till hands..... Soligt idag,men,ganska blåsigt,iallafall här på Garden Villa.....jag jobbar lite me den sjunde solsängen,bara två kvar att fixa. Sen om jag åker till Rhodos per färja på måndag eller onsdag vet jag inte än....ska måla lite på Nenas vägg också,det hör ju till numera..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
..nu nere peau Zephyros, inte alls lika blasigt haer, som uppe peau Garden Villa,som ju ligger i en dal daer vinden far riktig fart stundtals.....Eau andra sidan, sa blir det inga mygg och tvaetten torkar jettefort, haha....
Nu ska jag forsoka skriva ut biljetten peau papper....det kaenns lixxom baettre oeau ha den i fickan, fast jag har aldrig behovt visa upp den. Men om jag INTE har en, soeau kan man sla sig attan peau att dom fragar efter den....Flyger ju med TUI, sa totalvikten peau packning aer blott 20 kilo, till skillnad mot SAS och Aegean, som har 31 kg totalvikt...8 kg handbagage och 23 kg incheckat. Det aer 11 kg:s skillnad det.... Men forstas sa glomde jag min lilla baerbara vag hemma, efter jag vaegt mitt bagage.Soeau den haenger kvar pa ett gangjaern hemma i koket....Men English Jon har en vanlig badrumsvag, och den far funka..... Strax dax for en sen lunch hos Nena... Mikke Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Torsdag 29.9
Nu faerdig med alla solsaengar, eller snarare, reservtygen har tagit slut....Men nu finns det nio faerdiga saengar, och tre som kanske ska fixas i april naesta ar... Det blaser nat forfaerligt vid Garden Villa, men nu har jag varit till AutoMotoCenter med svetsen, och Andreas har fatt tillbaka sina verktyg. Det finns en liten rod plastkajak pa Zephyros, som jag aer lite sugen peau att testa, fast inte idag, da det aer lite for stora vagor....sen blaser det inte alls lika mycket haer nere... Imorron ska vi saetta upp alla Andreas alla diplom pa vaeggen i hans kontor,det ska bli intressant...Sakta borjar det minska med turister, och det var inte fullt pa Pelagos igar, naer jag for forbi efter att ha varit pa Nenas Taverna, och bl.a ritat lite pa vaeggen, och lekt lite med deras nya lilla vovve,som aennu inte haver fatt nagot namn...En liten gullig rund liten bollhund...:-D Nu ivaeg till Zorianas Place med lite bocker till Jonathan..... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Brukar du verkligen ha med dig en våg till Grekland. Den väger väl den också? Grattis på namnsdagen! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Känns som att säsongen är sen i år, eller så minns jag fel.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() (Ursäkta OT, Mikke.) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tack for decibelmaetartips,Pnyx...visste inte om att en dylik fanns, ska kika peau den vid tillfaelle...;-) Haver nu borjat mickla med porten...tyvaerr var roret jag fick av Minas av koppar, men Andreas trollade fram ett av jaern... Sen blev det en snabbutryckning ner till Zephyros, for frysfacksluckan i ett rum hade fallerat, men nu vet jag hur den fixas, soeau det jobbet gick pa fem minuter. Soeau jag hann saega hej deau till Riittas och Leifs dotter Mia, som med sin boyfriend Terra laemnade Zephyros nyss for att flyga hem. Fortfarande frisk luft efter regnet, och en del moln, sen brisar det haerligt ockseau.... Det glammas vid baren, for fyra syskon plus deras moder haver anlaent idag.Dom har varit haer manga ganger,och aer ett haerligt gaeng. Dessutom haver Jan och Ina kommit, och dom aer ocksoeau ofta haer....Det verkar som om veteranerna gaerna kommer lite senare peau saesongen.... Nu ska jag sticka och kopa en olivtval eller tva, och sen aer det vael lunch nu,va??? Mikke |
![]() |
|
|