Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-08-25, 09:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av FSH Visa inlägg
I våras, när jag var utomlands, gjorde jag en jämförelse för att se om bankerna håller vad de lovar. Jag tog ut 100 euro på varje kort jag hade, vid samma tillfälle och på samma automat. Jag har/hade ett Coop MedMera-kort, ett Länsförsäkringar kort och ett Norwegian kort.

Dagens officiella euro kurs var 9,17 kr. MedMera-kortet, som skulle vara avgiftsfri, drog av 9,27 kr per euro av mitt konto. Länsförsäkringar Bank, som brukar ha ett valutapåslag på 1,5 %, drog av 9,31 kr per euro, alltså
9,17 x 101,5 %. Norwegian kortet, som enligt dem skulle vara avgiftsfri, drog av 9,40 kr per euro.

Således den enda bank, bland de tre, som höll vad de lovade var Länsförsäkringar, fast de var lite dyrare än MedMera-kortet.
Eftersom det ju inte är kursen vid själva uttagstillfället som gäller, utan den när pengarna dras av mc/visa (vanligtvis 2-3 dagar efter), så är det ju näst intill omöjligt att jämföra kort exakt, även om man gör som du har gjort. Det är öht inte lätt att få fram vilken kurs dom går efter (för ett antal år sen hade vi en tråd om just när och var kurserna sätts, där det framgick att inte ens bankerna själva kunde ge raka besked).
Hursomhelst, så är det bara dumt att växla hos Forex (som det dessutom finns andra anledningar att bojkotta). Om man väljer uttag i euro, alltså. Sen kan det skilja nån procent mellan korten, men den stora skillnaden ligger mellan växlingskontor och kort.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-08-25, 11:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Jag tar ut Euro i Sverige, endast EN bankomat har denna möjlighet i Stockholm och den finns i Cityterminalen, en våning ovanför T-Centralen. Jag använder ett Eurocard för detta, Mastercard fungerar ej då de inte har avtal med "Bankomat Sverige" (de som äger och sköter driften av de flesta bankomaterna i Sverige).


Det finns bankomater på Arlanda som också är laddade med Euro men på avresedagen har vi sedan länge fyllt behovet av valutan, har därför aldrig tagit ut valuta på Arlanda. Jag vet ej på vilka eventuella andra platser i Sverige bankomater är laddade med Euro.


Efter avgift (jag har för mig att det är 2% på beloppet jag valt) så har jag fått kurser på mellan 9.45-9.70, har gjort ett antal uttag de senaste åren. Jag tar ut en gång i månaden under c:a ett kvartals tid före varje resa för att jag inte kan ta ut ett stort belopp vid ett engångstillfälle.


Men antalet bankomater totalt sett i Sverige minskar, våra banker medverkar till detta eftersom kontanter faktiskt blir mindre och mindre intressant, TROTS nya sedlar och allt. Tack vare eller på grund av, så tar vi inte ut kontanter i Grekland alls och våra resor genererar alltid att det blir pengar över som läggs till nästa resa.


Jag undviker därför Forex eftersom det blir dyrare, jag ser mitt Eurocard som förmånligt nog, kanske inte helt optimalt men jag betalar ingen årsavgift för kortet tack vare att det är knutet till min jobbanställning. Kritiken jag ser mot Forex i denna tråd och i tidigare trådar kan jag både förstå och inte förstå.




/Hasse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-08-25, 15:26
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Tar alltid ut € på Landvetter, har gjort så i många år, aldrig några problem.
För några år sedan var dock bankomaten stängd där, så fick gå o ställa mig i låång kö till Forex. När det äntligen var min tur, och jag fick ut lite €, så tyckte jag att personalen nästan blev lite otrevlig när jag inte skulle ta ut mer, och att jag talade om för dom att jag alltid tar ut pengar i Grekland, och att alla bankomaterna fungerade som vanligt på Rhodos :-(
(detta var när det var riktigt krisigt där nere)
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-08-26, 08:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Tar alltid ut € på Landvetter, har gjort så i många år, aldrig några problem.
Har du kollat vad du får för kurs i den automaten? Jag har tagit ut där nån gång och har känslan av att kursen är väl i nivå med Forex. Den är placerad granne med Forex, är den rentav i Forex regi?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-08-26, 20:51
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 775
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Välj bankomaten vid incheckningsdiskarna, allts innan säkerhetskontrollen. Tror det är Handelsbankens automat.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-09-03, 22:10
Ewa B Ewa B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Förra veckan var vi på Samos och efter många års resande och mängder med uttag i automater (som jag alltid för övrigt rekommenderar till alla vänner &#128522
gjorde jag en rejäl miss som kostade mig nästan 800 kr.


Som Laero ovan skriver :
Väljer du euro så räknas kursen fram av banken/kortföretaget i Sverige, och då handlar det om ett påslag på 1-2% på deras dagskurs.
Väljer du omräkning till sek i den grekiska bankomaten låter du den grekiska banken/bankomatföretaget sätta en kurs, oftast horribelt hög.

Jag valde alltså inte uttag i euro och det kostade mig 7441 kr att ta ut 700 euro... Nästa kväll när jag tog ut 100 euro ovh valde ett uttag i euro, trots att jag fick två varningstexter om jag verkligen skulle välja det när jag inte visste kursen . Uttag på 100 euro kostade mig 968 kr. Mitt misstag kostade mig alltså 665 kronor !!! Hade jag valt uttag i euro på första uttaget så....

Känns som inte många vet detta , hur sprider vi det. Idéer .
Hälsningar Ewa i kvällningen
2016-08-26 20:51
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-09-03, 23:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av Ewa B Visa inlägg
Förra veckan var vi på Samos och efter många års resande och mängder med uttag i automater (som jag alltid för övrigt rekommenderar till alla vänner &#128522
gjorde jag en rejäl miss som kostade mig nästan 800 kr.


Som Laero ovan skriver :
Väljer du euro så räknas kursen fram av banken/kortföretaget i Sverige, och då handlar det om ett påslag på 1-2% på deras dagskurs.
Väljer du omräkning till sek i den grekiska bankomaten låter du den grekiska banken/bankomatföretaget sätta en kurs, oftast horribelt hög.

Jag valde alltså inte uttag i euro och det kostade...
Hade jag valt uttag i euro på första uttaget så....

Känns som inte många vet detta , hur sprider vi det. Idéer .
Hälsningar Ewa i kvällningen
2016-08-26 20:51
Beklager ditt tap, EwaB..., ergerlig

Men.., dette, hvor viktig det er å velge uttak i EURO har
vært tatt opp en del ganger på Kalimera de siste årene...
Men kan tydeligvis ikke gjentas for ofte
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-09-04, 19:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av Ewa B Visa inlägg
Mitt misstag kostade mig alltså 665 kronor !!! Hade jag valt uttag i euro på första uttaget så....

Känns som inte många vet detta , hur sprider vi det. Idéer .
Det är förskräckligt att det ska vara så. Jag ska försöka komma ihåg att skriva om det, här på Kalimera, och på våra FB-sidor. Påminn mig gärna.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-09-04, 20:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är förskräckligt att det ska vara så. Jag ska försöka komma ihåg att skriva om det, här på Kalimera, och på våra FB-sidor. Påminn mig gärna.
Men..., som jeg skrev i innlegget mitt, (svaret til EwaB over), har det vært skrevet, og "advart mot å velge feil" flere ganger i Forumet her, og på andre forum og på Facebook..

Men det kan, og bør nok, gjentas.

Dette er ikke nytt, i alle fall siden tidlig i 2012 har det vært to valg
(et dyrt/dårlig og et riktig) i enkelte minibanker!

Først ut var Pireus Bank, flere har kommet etter...

- ren "svindel"..., og jo større beløp man tar ut med feil valg,
jo større blir tapet ...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-09-05, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men..., som jeg skrev i innlegget mitt, (svaret til EwaB over), har det vært skrevet, og "advart mot å velge feil" flere ganger i Forumet her, og på andre forum og på Facebook..

Men det kan, og bør nok, gjentas.
Jag vet Kari, men jag tror det är många som fortfarande inte känner till det. Tyvärr.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-09-05, 16:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Detta måste ju vara något som grekiska banker kör med för att tjäna mer pengar på de som vill ta ut i svenska kronor. Varken Tyskland som vi var i i juni eller Frankrike som vi tog ut pengar i förra veckan har något sådant...

Inte de banker där vi tog ut pengar i automaten i alla fall...

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-09-05, 22:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 332
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Nej det är verkligen inte något nytt det här. Det har som sagt skrivits om det flera gånger här på forumet sedan flera år tillbaka. Men bankerna utvecklar hela tiden nya sätt att raffinerat få oss att välja fel. Så även om man vet om det så gäller det att vara på sin vakt.

Men ärligt talat ...... så särskilt svårt är det ju inte. Det krävs att man är läskunnig och tänker efter lite. Och ändå åker man dit om man slappnar av det allra minsta, vilket jag gjorde på Egina trots att jag kände till det.

Det är inte heller ett fenomen som är specifikt för Grekland. Jag har stött på samma sak i Spanien flera gånger.

Masse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-09-06, 06:43
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 918
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Jag fick frågan i Tyskland ett par gånger i våras, både på resturang och i ATM, om än inte lika vanligt som kanske i Grekland och Skottland, samma sak gäller i Österike och Tjekien, däremot nöjde sig de automater jag stöte på med att ställa frågan en gång och inte en såndär "är du helt säker varning kan bli dyrt" skärm,
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-09-06, 13:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Nu har jag skrivit om det på våra båda Facebook-sidor: Kalimera Grekland och Forum Kalimera Grekland.

Hoppas att någon blir hjälpt av texten.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-09-07, 12:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Nu har inlägget nått cirka 13 500 personer!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-09-18, 17:04
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 918
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Hej

Passade på att leka lite mythbusters, och undersöker om det strämmer att euronet skulle ge sämmre kurs som diskuterats här och annorstädes:

Jag använder mitt Coop Medmera Mer, då det inte tillåter mer än ett uttag om dagen tog jag ut två dagar efter varandra, jag valde att jämföra mot Pireas bank,

Resultat:

Pireas bank:

15 september 2016 - Uttag i automat, Piraeus Bank,Foinikoun
Valuta: EUR
Valutakurs: 9,6424

Referens ECB 9.5500 15 Sep
Referens Mastercard 9.618228

Euronet automat:

16 september 2016 - Uttag i automat, Edgr0388
Valuta: EUR
Valutakurs: 9,6556

Referens ECB 9.5570 16 Sep
Referens Mastercard 9.631649 16 sep

Lite konstigt dock att refrenskursen diffar, lite intresant också för myten att euronet faktiskt ligger närmare referenskursen från mastercard, sen har man ju dock efter lite snack med en vän inom bankväsende fått veta att dagen som står på utdraget inte måste vara det samma som bokföringsdag som gäller för själva valutakonventeringen, inte ens de som jobbar på bank verkar kunna svara på exakt hur detta fungerar o varför två köp samma dag kan få olika kurs (ett kortköp samma dag som Pireas uttaget fick 9.6553 tex)). står även i disclosure på mastercards sida

Men jag vill nog ändå säga myth busted efter mitt lilla experiment, eller vad säger ni? Verkar inte vara någon signifikant skillnad iaf

funderar på om jag ska ta o prova jämföra mitt santanderkort mot coop vs ica om jag får tid o möjlighet
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-09-19, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 387
Standard Sv: avgifter på bankuttag

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Men jag vill nog ändå säga myth busted efter mitt lilla experiment, eller vad säger ni? Verkar inte vara någon signifikant skillnad iaf
Nej, någon större skillnad var det inte.

Valutakurser verkar leva sitt egna lilla outgrundliga liv.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT