![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för rapporter och bilder från Amorgos!
![]() Trevlig resa till Naxos! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fredag 9 Juni. Ag Prokopios, Naxos.
Nu har det varma och vackra vädret kommit till Naxos. En väldigt vacker morgon här på Hotel Prokopios. Som vi kan förstå är hotellet nästintill fullbokat. Det är nu nitton år sedan vi första gången tog oss boende på detta förnämliga hotel. Gårdagens resa med Highspeed 2 gick i rasande fart. Vi avseglade 14.05 från Katapola och anlände till Koufonissi tjugo minuter senare. Efter ett mycket kort stopp gick färden vidare till Naxos dit vi anlände 15.15.Hotellets minibuss hämtade upp oss vid hamnen för resan ut till Ag. Prokopios. Lycka, här på hotellet fungerade AC-n oklanderligt.Vi installerade oss samt gick vi därefter ut till Systrarna Lindbergs Café där vi sammanträffade med kalimeravännen Bosse.W. Efter ett par timmars trivsam samvaro gick vi vidare till Taverna Bonboni just i hörnet vid busshållplatsen. Tvivelsutan har turistsäsongen här kommit igång med full kraft. Det vimlar av turister på gatan och tavernorna. Vi vandrade hemåt vid åttatiden att lyssna på lokalradion hemifrån. Lite reströtta var vi därtill. Nu idag på morgonen gick vi ner till Taverna Odyssevs att folkliv iakttaga. Det var fullt med solpressare på stranden här nedanför. Hemåt vid tvåtiden att vila siesta. Därest någon undrar varför denna dagsrapport är sen, så är förklaringen att hotellets Wlan var mer än skakigt denna morgon. Lite bilder från morgonen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook. Arne och Birgitta Direkt från Odyssevs Taverna |
|
|||
|
|||
![]()
Jag undrar om vattentemperaturen? Hur varmt är det? Badar ni varje dag?
|
|
||||
|
||||
![]()
Troligen runt 22-23 grader ! En kompis mätte +23 idag ute i Maragas/Plakas.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jo, jag hann nog bli lite orolig när ingen dagsrapport kom
![]() Skulle gärna sitta i Naxos nu och äta frukost. Men som tur är sitter jag här hemma och njuter lite av Grekland i form av Fage Total youghurt. Gissa om jag blev lycklig när jag hittade den i butiken igår. ![]() Ha det fint! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lördag 10 Juni. Hotel Prokopios,Naxos.
Det vackra vädret består även denna morgon. Efter vederbörlig instruktion av Vaggelis lyckades det oss att få fart på den hypermoderna induktionshällen här i studion. Vatten för Nescafé kokades liksom ägg till Birgitta. Under gårdagen klarade vi ej att bringa effekt på sagda häll. Arne nödgades gå till Hotellets frukostservering att hämta tvenne koppar kaffe. Skam och nesa… Vid elvatiden gick vi ner till strandtavernan att ett krus vitt klyva samt folkliv iakttaga. Det var massor av strandpressare i solstolarna, och de kinesiska massörerna gick omkring att utbjuda sina tjänster. Det verkar vara ett populärt inslag i strandbilden. Hågade kunder verkade det finnas gott om. Så hemåt att siestavila intaga med påslagen AC. Det var vid hemkomsten 26 grader utomhus. Under vandringen hem stannade vi vid den lilla market i gränden att inhandla förnödenheter. Vid pass halv sex gick vi ner till Taverna Colosseo att spisa middag. Arne fick sin goda Schnitzel medan Birgitta valde Cheese Crocettes. Notan stannade strax under 20 € inklusive ett krus vitt. Hem vid tid strax efter klockan åtta att avnjuta varsitt glas Kitronlikör på altanen. Den gröna, på 30 procent. Det har även idag varit strul med Wlan här på Hotellet. Vid niotiden denna morgon slutade uppkopplingen helt att fungera. Vaggelis meddelade redan under gårdagen att hotellets Wlan sett bättre dagar, och att under nästkommande vecka skulle en tekniker anlända att helt byta ut systemet mot ett snabbt och effektivt Wlan. Kanske på tiden... Nu går vi så strax ner till strandtavernan att sitta förmiddag samt koppla upp oss på Tavernans bra fungerande Wlan. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det får idag bli en högst summarisk dagsrapport. Internetuppkopplingen är nu minst sagt miserabel. Vi åker in och ut som det passar slumpen.
Bra väder men lite molnskyar vid tvåtiden denna eftermiddag. 24 grader. Nu sitta vi uppe på Vaggelis nya Hootel, Naxos Island Hotel att spisa middag. Att få in bilder i Kalimeras Facebook är icke att tänka på. Vi återkommer under morgondagen. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tack för alla bilder! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag undrar om vattentemperaturen? Hur varmt är det? Badar ni varje dag?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Senast redigerad av Tom den 2017-06-09 klockan 22:24. |
|
||||
|
||||
![]()
Läser av händelse på SVT att Hawaiipizzans skapare gått ur tiden. Och han var inte svensk, utan - GREK!
![]() Visserligen utvandrade han till Kanada som 20-åring, men ändå. Han var förresten från Vourvoura Sithonia, Halkidiki. Hans fru heter Christina. Kanske hon är svensk? ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Janne, varför har jag inte behörighet att gå in och titta på Arnes och Birgittas foton längre? (Jag är en teknisk idiot, så ge mig inga komplicerade instruktioner...) Vill så gärna se korten från Amorgos, bara.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Därför tvingas Arne ha ett Facebook-konto. Han kallar sig då för Greger Bogården och lägger in bilder på Jannes FB-konto som kallas för "Forum Kalimera Grekland". Jag lägger in en del bilder på mitt eget FB-konto, som har namn "Gunilla Birgitta Bäckström". Så du måste också ha ett FB-konto för att se bilder från många Kalimera-medlemmar. Jag/vi hoppas att detta problem med vårt RIKTIGA forum kommer att lösa sig!!!! Birgitta, direkt från Naxos. |
|
|||
|
|||
![]()
Åååh, är det så... ja, då förstår jag. Tack Birgitta, för ditt utförliga svar! Nu behöver inte Janne svara. Ska försöka hitta er på FB!
|
|
||||
|
||||
![]()
Måndag 12 Juni. Ag Prokopios, Naxos.
22,7 grader allredan nu klockan sju denna morgon. Fortfarande ligger hotellets Wlan nere, men vi får gå ner till strandtavernan Colosseo att skicka danna dagsrapport. Idag klockan tio ska Birgitta gå till Frisersalongen i bottenvåningen på Vaggelis lyxhotell Naxos Island Hotel att dels klippa sig, dels också få pedikyr utförd. Arne ska därtill klippas. Priserna är generande låga. Klippning 10 €, pedikyr 15 dito. Under gårdagens eftermiddag efter siestan gick vi vid pass halv sex upp till takrestaurangen på Vaggelis lyxhotell att spisa middag. Under middagen fick vi en trevlig pratstund med Vaggelis. Denna vinter har Vaggelis låtit totalrenovera alla studios och rum på Hotel Prokopios. Beläggningen denna säsong är mycket bra. På lyxhotellet är för närvarande 12 av femton studios bemannade av gäster. På Hotel Prokopios är denna säsong i stort sett fullbokad, men några studios finns tillgängliga. Vi lyxade på med fin middag under gårdagens afton. Birgitta tog en läcker oxfilé och Arne valde kyckling i gryta med våldsamt god sås. Resans dyraste nota stannade på 33€, men det var det värt. Utsikten från lyxhotellets takaltan med poolen är formidabel. Nu när vi en förhoppning om att Vaggelis med benäget bistånd av en IT-tekniker ska få ordning på Hotellens Wlan. Teknikern ska komma fån Naxos under tisdagen. Nu har vi fem dagar kvar här på Naxos innan fredagens hemfärd. Det blir inrikesflyg från Naxos till Athen och sedan SAS till Arlanda via Copenhagen. Sista biten hem från Arlanda till Umeå sker med Norwegian. Vi kommer hem sent på fredagens afton. Förhoppningsvis ska vi kunna lägga in bilderna från gårdagen i Kalimeras Facebook nu under förmiddagen. För att kunna se dessa bilder krävs en inloggning på Facebook. Detta är ordnat på ett par minuter. En Epostadress samt uppgivande av lämpligt alias är allt som behövs. Lätt som en plätt. Frukostserveringen här på Hotel Prokopios såväl som på lyxhotellet förefaller vara mäkta populår. Frukosten kostar sex Euro och för barn under 12 år är densamma gratis. Ett rikligt utbud ingår i priset. Nu klockan åtta har vi 23 grader här på altanen och solen har kommit åter. Det regn och rusk som var förvarnat synes ha blåst iväg åt annat håll. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är som en ny människa nu. Fötterna mår bra av en fantastisk pedikyr. Knoppen mår bra av att slippa mina hårtestar. Och jag mår bra! Allt detta för omsorg av mig i 2 timmar för 25 Euro. Beställde en hårklippning för Arne imorgon bitti då han även kommer att bli fin. Dock avböjde han manikyren. Då såg han så här ut:
![]() ![]() ![]() Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Det är fint att bli ompysslad ibland. Och att må bra är ju ännu bättre.
![]() Fortsätt så och ha det bra på Naxos! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|