|
||||
|
||||
Sv: Olivoljan
Citat:
/Getpinglan |
|
||||
|
||||
Citat:
Men lammfärsbiffar! Jag blev väldigt sugen. Hur brukar du göra dem, Getpinglan? Behvöer inte vara något specifikt recept, utan vill gärna bara veta vad du brukar ha i dem? För inspiration! / Anne |
|
||||
|
||||
Den smakade exakt som den vi hade köpt från Fontana. Undrar om oljan kommer från samma producent? Hur som helst så har även vi beställt tre liter från Happy Oil. Tack för tips!
|
|
||||
|
||||
Bravo Janne och Camilla! Om ni även har någon annan olivolja hemma när ni får er Happy Olive kan ni ha en "tasting" sen. Det är nog det att Happy Olive skördas när oliverna är halvmogna som gör den så speciell. Och färskheten förstås. För även om oljan är helt bra och användbar upp till två år så är den bäst när den är allra färskast. Så det gäller att passa på. Jag har börjat förstå varför olivoljan är så viktig för grekerna. Den är liksom inte bara "mat" utan som Hippocrates sa: låt maten vara din medicin och medicinen din mat.
Janne, berätta sen vad ni tycker om Happy Olive! / Anne som igår fick sin nya dunk |
|
|||
|
|||
Har fått min dunk med olivoljan idag. Härlig färg, lite pepprig smak, verkligen något annat än Fontanaoljan jag hade hemma. Risk för att det kommer bli fler beställningar i framtiden. Tack för tipset.
Kerstin |
|
||||
|
||||
Låter härligt Kerstin! Njut nu ordentligt av oljan, finns ju så mycket man kan använda den till. Själv har jag ingen annan olja hemma, bara olivolja som alltså helst är just Happy Olive.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Vi fick vår dunk i förrgår, och ska testa ikväll. Återkommer.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne som just satt Happy Olive på rostbrödet |
|
||||
|
||||
Citat:
Happy Lördag! Getpinglan 🐐🛎️ |
|
||||
|
||||
Tack för inspirationen Getpinglan! Det där med havregryn och mjölk var nytt för mig, men kanske inte alls så dumt. Och du stekte dem förstås i Happy Olive? Få se vad jag hittar på, det skall bli lammfärsbiffar nån dag under påsken. Kanske skall jag ha lite citron i också? Kanske servera med grekisk citronpotatis? Citronolivoljekaka som efterrätt? Blev jag för citroning nu?
/ Anne som tycker väldigt mycket om citron i matlagning. |
|
||||
|
||||
Citat:
Sanningen att säga så stekte jag i den gamla olivoljan först Och citronklyftor att hälla på biffarna när de är klara hade jag, jajemen. Bra påskmat. Älskar 💛 också citron i allt, så det där med 🍋 citronpotatis var nytt för mig. Och citronolivoljekaka! Såg igår en helsidesannons i DN för recept på cheescake med persika. Helsidesannons, vad kostar inte det, men det var såklart reklam för Del Montes inlagda persikor. Blev sugen förstås. Men jag vet något ännu bättre, kakor med citron! 🍋🍋🍋 Vet att det finns färdigblandade olivoljor med citron, och man borde kunna blanda sin egen olivolja med citron, gör du det Alala? Getpinglan 🐐🛎️ |
|
||||
|
||||
Vi testade olivoljan med lite flingsalt och doppade med surdegsbröd, och det var en väsentlig skillnad mot andra olivoljor vi har smakat. Vi provade även den andra olivoljan vi har från Kreta, och den smakade nästan ingenting i jämförelse. Så stort tack för tipset!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men citron brukar jag ofta ha i salladsdressingen i stället för vinäger. Absolut hör citron och olivolja ihop, tycker jag. Därför är kanske också just citronolivoljekaka så gott. Finns ju recept att hitta på nätet, gäller bara att komma ihåg att om de säger att använd en neutral olja så är det bara att strunta i det. Citat:
https://www.evimeria.eu/ / Anne |
|
||||
|
||||
Godmorgon!
Tack för info om citronolivolja Anne. Förstår att om Happy Olive gör den, tar den slut omedelbart. 🍋🫒🍋🫒🍋🫒🍋. Ska hålla utkik efter den med. Så gott till nybakat bröd. Under tiden får man blanda sin egen citronolivolja. /Getpinglan 🐐🛎️ |
|
||||
|
||||
Ja, det är den oljan, men jag tror inte att jag har smakat den, och jag har det har jag glömt bort det. Men den är säkert också god. Vi har ingen kontakt idag, hon är med på FB men skriver sällan.
|
|
||||
|
||||
Återkommer till olivoljan. Och Happy Olive. Nämligen har jag blivit så lyckligt lottad att det nurförtiden finns en liten specialbutik här på min ort som säljer Happy Olive. Så nu nu går jag bara dit och inhandlar några flaskor (är lättare att använda än dunken tycker jag) när min olja börjar bli slut. Sen om jag vill ha något annat grekgott också som Happy Olives nätbutik säljer så beställer jag därifrån förstås.
Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om. Utan fråga er om ni har fått några nya vanor med olivolja. Jag har nämligen fått tack vare Happy Olive. Förutom olivoljekakor har jag också börjat hällä i en skvätt olja i havregrynsgröten. Det lär ju vara bra att ta en slurp olivolja varje dag så med gröten får man det samtidigt. Dessutom har jag börjat använda alldeles härliga "oångade" havregryn som är mera naturliga och färska än de vanliga. Blir en väldigt god gröt som dessutom är väldigt snabb att göra. Förut åt jag havregrynsgröt nästan aldrig kan jag säga, men nu har jag gröt ganska ofta till frukost. Så kan det gå. / Anne |
|
|||
|
|||
Intressant med citronolivoljan. Förstår att den tar slut fort. Har idag gjort min andra beställning för i år på 3 l. Kommer aldrig mer att köpa annan olivolja.
Kerstin |
|
|