Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-05-20, 11:48
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Återresa till Naxos

Jag och en vän planerar en resa till Naxos under sommaren nästa år (2025). För 13 år sedan (2011) var jag på Naxos, och har sedan dess gluttat på en återresa. Nu äntligen kan återresan bli av.

Så klart det finns massa boenden på ön, men tänker mest på boenden vid Naxos stad / Sankt Georg beach. Då min vän är lite knacklig i benen efter bilolycka för några år sedan, så vill vi undvika trappor och kämpiga backar så gott det går. Hon går för egen maskin, vilket är beundransvärt. Min vän är min stora idol, som hon har kämpat sig tillbaka efter olyckan. She is the best!

>> BOENDE - Vi önskar tips på boende där det finns få trappor, alternativt hiss. Boende får gärna vara gångavstånd till Sankt George beach. Har boendet frukost så är det topp topp!

>> FRUKOSTSTÄLLEN – Om boendet inte serverar frukost så vill vi gärna ha tips på ställen som serverar frukost.

>> UTFLYKT – Researrangören Apollo har en utflykt med buss som tar en runt för att se / uppleva öns sevärdheter. - Är det någon som har åkt den? Om ja, berätta.

>> DISKOTEKET – När jag var på Naxos 2011, så fanns det ute på udden vid Sankt George beach, ett nedlagt diskotek. Den hade inte varit i bruk sedan 20 år (då) tillbaka då det gav för mycket ljud om kvällarna. Under min resa 2011 så var jag ut till det huset och fotograferade. Finns det stället kvar, eller har man rivit och rensat upp?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-05-20, 16:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 769
Standard Sv: Återresa till Naxos

Ett tips angående utflykter är att leta upp ZAS travel på nätet eller vid hamnen i Naxos stad.
Dom har många utflykter till byar och sevärdheter med engelsk eller tysk guide. Vi har åkt flera sådana bussresor. Dom har även dagsresor till andra öar i närheten.

Birgitta, som har 19 dagar till Naxos och Amorgos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-05-20, 18:20
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 681
Standard Sv: Återresa till Naxos

Diskoteket som du skriver om är nog kvar, i alla fall när jag var på Naxos senast för två år sen. Men det är lika nedlagt nu som när du var där, det har nog stått tomt i många år.

Frukostställe jag kan tipsa om är Finikas café direkt på St George stranden. Mycket trevligt ställe där man kan tillbringa många timmar i solstol om man vill, sen badar man och går tillbaka och sätter sig och tar in nåt att äta eller dricka osv, osv Där finns även studios man kan hyra, men tror inte det finns hiss tyvärr. Kort promenad in till centrum.
Annars vet jag flera som pratat gott om hotell Spiros som ligger lite längre ut från stranden men ändå på gångavstånd till centrum. Det hotellet har dessutom pool, vilket jag såg att du frågade om i ett annat inlägg. Tror inte att det finns så många pooler runt om i stan. Det är nog i så fall på de lite flottar hotellen och de brukar nog inte välkomna ändra än hotellgäster.



Finikas cafe som ligger alldeles i början av St George stranden

Lycka till med planeringen

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-05-23, 13:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 411
Standard Sv: Återresa till Naxos



Hotel Asteria ligger på krypavstånd från vattnet. Hemsida finns här.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT