Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-31, 15:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Webläsaren......ny tråd

Tack för alla råd och idéer mm. ang. min korrupta webläsare. Jag har ju fungerande dator, problemet känns marginellt men irriterar mig mycket.

Jag grunnade i går på att jag skulle ta och ominstallera hela Windows XP och första frågan då är om det enda raka i så fall är att köpa cd:n ? Den kostar dock c:a 2.000:- knappt och det är det inte värt. Är en nedladdning någonstans ifrån en åtgärd som är riskabel, onödig, omöjlig eller dylikt ? OBS: Jag kan inte så mycket om datorer att jag hade löst problemet på egen hand.

Jag ska även kolla dokumentationen från Norton jag fick när jag köpte deras dåvarande System Works i butik för flera år sedan. Kanske kan jag nå dem och få prata med en support av ngt slag.

Ang. XP så har jag en bekant som kanske har cd:n, avvaktar era svar innan dess. Att t.ex göra en total återställning av hela min dator är just nu uteslutet.



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2006-05-31 klockan 15:57.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-31, 22:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Hej!
Nu blir jag lite osäker på detta runt serienumren och hur det fungerar. Det kan vara så att det går att köra en reparation med en lånad cd, du behöver ju aldrig knappa in serienummer då så det borde förbli det samma som du hade sedan tidigare.
Vad du absolut inte ska göra är att köra en piratkopia på Win XP, de fungerar bra för tillfället men helt plötsligt är de spärrade från att uppdateras och då är det inte så roligt längre.
Om jag vore i ditt läge så skulle jag först testa med en lånad cd och hoppas att det fungerar. Fungerar inte det så köper du en uppgraderingslicens som bara kostar runt en tusenlapp, då måste du ha en cd-skiva med Win Me (kan vara så att det går med Win 98 också, fråga då du köper) och de brukar gå att hitta i gamla skrivbordslådor (eller nåt).

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-05, 06:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Det rullar liksom på med en till synes bra fungerande dator nu. Problemet med ofullständiga websidor kvarstår och jag har återinstallerat hela Norton 2006-uppgraderingen då jag inte riktigt kunde se hur den ensamt kunde paja någonting men annars inte orsaka någonting annat.

Internet Explorer 7, Betaversion 2 eller vad den heter är ingen positiv upplevelse då jag sedan så länge är van med IE6. Denna IE7.2 parallellt med Mozilla Firefox gör fortfarande att ingen av dem fungerar tillfredsställande. Ex.vis Kalimera är bitvis oläsligt, forumet är bitvis också oläsligt och jag kan inte förstå hur det förblir så trots att jag t.ex försöker återställa default-inställningar osv. En märklig detalj är att jag inte kan göra en systemåterställning, sätta tillbaks hela systemet till ett datum då jag vet att datorn var 100% felfri. Systemåterställningen går ju att nå via flera ingångar men den är helt obrukbar. Jag får ett meddelande att någonting i System32, en DLL-fil ej är i bruk av någon orsak. Någonting som Norton System Works gör bra är att jag kan kontrollera statusen på Windows, om några fel och brister upptäcks. Där fanns ett antal punkter som den "reparerade" men annars är det som sagt inget som felar för övrigt.

Så jag tragglar därför på, Norton hade jag ju redan betalt uppgraderingen för och den har trots allt en hel del positiva egenskaper och områden där jag låter den arbeta, söka, genomlysa osv. Fortfarande finns tanken att helt installera om hela Windows XP, måste kolla i återställnigs-cd:n vad den har att ge men i och för sig akta mig för att återställa "för mycket".



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-05, 08:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Hej Hasse, kul att se dig igen

Jobbigt med datastrul. Irriterande och tidskrävande!

Hade det varit min dator hade jag tveklöst formaterat om den! Om du har hårddisken uppdelad i C: och D: så kan du ju lägga över allt du vill ha kvar på D: och bara formatera om C:
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-05, 13:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Systemåterställningen går ju att nå via flera ingångar men den är helt obrukbar. Jag får ett meddelande att någonting i System32, en DLL-fil ej är i bruk av någon orsak.Hasse
Då ska det nog gå att lösa, Hasse! DLL-filen är så att säga "startmotorn" för programet. Saknas den vägrar pgmet gå igång. Det är lätt hänt att man tar bort DLL:er av misstag när man tar bort pgm. Vissa DLL:er används av flera pgm, så tar man bort ett pgm och DLL:en dödar man även de andra. Jag har själv lyckats med den bravaden! Gör så här. Leta rätt på något Forum på nätet som diskuterar och tipsar om Win XP. Jag har ingen adress men jag vet att det finns flera stycken som är bra. Någon annan kanske har något tips? De vet säkert vilken DLL du behöver och kan tipsa om var du kan hämta den. Det finns även där flera siter som har i pricip alla DLL:er. Där har jag nog en adress om du inte får något tips. Ladda hem DLL:en och var nogrann med att lägga den i rätt mapp. Annars fungerar det i alla fall inte. Fråga vilken mapp den ska ligga i. När du väl gjort det så ska återställningen fungera och du kan backa maskinen några veckor.

Ett annat alternativ är ju att kontakta Microsoft Sverige direkt. De kan säkert lösa det på två röda...

Lycka till

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-05, 17:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

OK Peter, det låter hyfsat hoppfullt (är ännu negativ pga allt trassel) ! Jag har skickat in en fråga till en diskussionsgrupp via min Outlook, en "swnet"-grupp ang. Win XP.

Annars har jag detta meddelande när jag försöker köra återställningsfunktionen:

"Programmet eller DLL-filen C:\WINDOWS\system32\srclient.dll är inte en giltig windows-minnesavbildning. Kontrollera detta mot installationsdisketten".

Här vill jag säga att inte tänker jag sätta in den cd:n inte (recovery). Det måste finnas ett annat sätt att få åtminstone återst.funktionen igång igen för vad har jag att förlora på det ?? Det var ju så att allt var igång i frid och fröjd strax efter min stora (och 1:a) uppgradering av prenumerationen av Norton. Nu har jag dessutom tagit tillbaka hela den igen eftersom jag faktiskt har över 350 dagars prenumeration kvar.

Eftersom du besitter denna kunskap Peter, jag brukar vara inne i Norton System Works och kolla lite. Där under Utilities finns något som heter Find & Fix problems, UnErase Wizard. Jag har fått för mig att det är ett slags cache-minne så jag rensar ut allt där eftersom det ligger massor av filer där. Det är möjligt att jag kanske ska undvika detta, tänk om denna srclient.dll har gått iväg av misstag därifrån och att jag istället skulle ha sparat den ?

Ja ja, det blir ny vänta på ev. svar i disk.gruppen om dll-filen ifråga.



Hasse


Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Då ska det nog gå att lösa, Hasse! DLL-filen är så att säga "startmotorn" för programet. Saknas den vägrar pgmet gå igång. Det är lätt hänt att man tar bort DLL:er av misstag när man tar bort pgm.

Lycka till

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-07, 09:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

Många och långa timmar framför datorn sen sist och jag har faktiskt fått bukt med det ursprungliga problemet med webläsaren som inte kunde visa schyssta sidor. Vet ej riktigt hur det har gått till, Norton känns bra att ha tillbaka då jag betalat uppgraderingen. I mitt tycke har Norton funktioner som jag behöver och som fungerar till synes bra. Eventuell orsak till problemet är i det närmaste omöjligt att sia om. Att återställa hela systemet till ett tidigare datum, tidpunkt då jag vet att allt fungerade bra visade sig vara omöjligt trots att funktionen i sig helt plötsligt på något sätt började fungera som den skulle !!

Jag beslutade mig därför att göra det radikala att radera alla Windows-uppgraderingar och återinstallera dem på nytt. Jag ska även ge mig på den stora Service Pack 2-installationen då jag minns att den var mer eller mindre efterlängtad när jag tankade ner den för länge sedan.

Men det har uppstått följande: I och för sig har jag valt Firefox som standardläsare och där ligger mina aktuella favoriter för tillfället. I min IE 7 har samma favoriter "antagit annan form", dvs. har ej längre den blå "E"-symbolen som länk räknat. Högerklick och Egenskaper på dem och jag ser inte aktuell webadress. Begriper noll vad som hänt, de är inte klickbara längre. Dessutom har jag två andra mappar på skrivbordet med andra favoriter samlade som agerar på samma sätt. Har för mig att dess "nya" symbol är samma som DAT-filer har.

Det stora problemet nu är dock att trots att datorn är virusfri, 87 % ledigt på hårddisken och nyligen defragmenterad så har jag uppenbara problem att öppna i stort sett alla program. Datorn låser sig, hänger sig hela tiden, "programmet svarar inte" och jag hör ju att hårddisken inte jobbar som den brukar. Misstänker att den kan vara en början till en krasch men t.ex Nortons scanning av Windows och ev. problem där visar ingenting. Det är t.o.m. så att när jag tvingas använda aktivitetshanteraren så är även den svår att stänga ner och fortsätta undersöka mera.

Börjar inte detta verka aningen misstänkt eventuell större krasch, t.ex ett större processor-fel eller att hårddisken börjar få tufft att hänga med ?



Hasse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-07, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

Citat:
Det är t.o.m. så att när jag tvingas använda aktivitetshanteraren så är även den svår att stänga ner och fortsätta undersöka mera.
Hade samma problem för bara några dagar sedan, hämtade en uppgradering från Microsoft som jag glömt installera och vips var problemet borta. Du borde prova med att hämta hem servicepack 2. De uppdateringar som du har installerat kanske kräver servicepack 2? Vet inte alls om det är så, men det kan vara värt att prova.

En sak till Hasse: Jag hade tidigare i år stora problem med Norton, (program hängde sig, mejl gick inte att skicka) bytte till F-secure och nu är allt frid och fröjd.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-07, 10:06
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Hade samma problem för bara några dagar sedan, hämtade en uppgradering från Microsoft som jag glömt installera och vips var problemet borta. Du borde prova med att hämta hem servicepack 2. De uppdateringar som du har installerat kanske kräver servicepack 2? Vet inte alls om det är så, men det kan vara värt att prova.

En sak till Hasse: Jag hade tidigare i år stora problem med Norton, (program hängde sig, mejl gick inte att skicka) bytte till F-secure och nu är allt frid och fröjd.


Ja den där Service Pack 2 (som tog en evinnerlig tid att tanka) löste som sagt en del smärre problem då jag tog hem den första gången. Nu gick den med i borttagningen tillsammans med alla Windows mindre uppdateringar. Det var 38 st. separata jag tankade hem i går så jag ska ge mig på SP 2 endera kvällen eller kanske i helgen när jag har bättre om tid att låta den stå och jobba.

Normalt, när jag har en frisk dator är Norton bra grejor, jag har inte kunskap tillräckligt för att avgöra om det är "skit" som många andra påstår.



Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-07, 17:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

Hmm, märkliga saker du råkar ut för... Jag säger som Janne, börja med att ta hem SP2. Man måste i princip ha det idag om man installerar nya pgm. Kör sedan Norton Works igen. Egentligen skulle du nog plocka bort allt du installerat sedan förra gången du installerade SP", sedan ta hem SP2 och installera om resten därefter... Kul va...? Du kan installera SP2 utan att göra så men det finns risk för att viss länkar till pgm inte fungerar... Ev. fixar N.W. det, annars titta på download.com. Där finns det flera olika pgm för olika reparationer.

Norton är bra, men det är extremt resurskrävande. Både för processor och minne. Hur mycket minne har du i maskinen? Kör du Norton och ett antal andra pgm som går igång automatiskt så kan du få resursproblem. Kolla att du inte har för många pgm som går igång automatiskt när du startar datorn.

Själv har jag faktiskt bara 256 MB och det är alldeles för lite egentligen. Men jag ska tredubbla det tämligen snart för att avlasta cashminnet. Minne kostar ju "inget" idag...

Vi fortsätter tills det är löst...

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-07, 20:30
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Norton är bra, men det är extremt resurskrävande. Både för processor och minne. Hur mycket minne har du i maskinen? Kör du Norton och ett antal andra pgm som går igång automatiskt så kan du få resursproblem. Kolla att du inte har för många pgm som går igång automatiskt när du startar datorn.

Vi fortsätter tills det är löst...

Peter


Jag kikar i systeminformationen som säger "Sammanlagt fysiskt minne 256.00 MB" och "Tillgängligt fysiskt minne 60,60 MB". Det är ju ett faktum att alla problem började efter den numera berömda första uppgraderingen av Norton men inte direkt efter utan något dygn senare.
Kan närvaron av ett uppenbart resurskrävande program som Norton vara rent olämpligt om jag har som du säger "så pass lite minne" (lika lite som din) ??

Om för mycket resurser startar när jag startar datorn vet jag inte ? Det känns som jag inte riktigt vet var jag ska kolla det ? Uppgradering av fysiskt minne kräver väl operation/öppna upp i bak på maskinen och peta in nytt kort eller nå´t va ? Är det nå´t man som novis (på operationer) bör ge sig på ? Det känns för övrigt inte att det skulle spela någon roll om jag plockade bort en del multimedia jag har nerladdat ? Har lite musik (obs: lite) samt lite (c:a 240 MB) nedladdat från Live8-galan förra sommaren (bild och ljud). Siktar på att plocka ner på cd-skivor tills vidare, behöver definitivt inte ha dem liggande på hårddiscen.

Är det för övrigt någonting mer i systeminformationen som kan vara för liten resurs och som tillsammans med ev. dåligt minne orsakar strul ? Vilka siffror behöver jag se som mest viktiga och ev. kritiska ?

Tack för ditt tålamod Peter !


Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-07, 23:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

256 Mb låter lite minne. Du måste ju in i datorn för att komplettera med mera men det är inte svårt, om du inte har en egen son som kan fixa det så kanske grannen har.
Då det gäller sådant som du har sparat på hårddisken så använder ju inte det arbetsminne om du inte öppnar filen, det är alltså onödigt att rensa bort detta. Däremot så kan du ju ha en del program som snurrar och går i bakgrunden hela tiden. Titta nere till höger vid klockan, klicka också på pilen så att allt syns. Alla dessa program som finns där tar en del minne och lite andra resurser. Många av programmen har inget där att göra, behöver du dem så kan du gott vänta de sekunder det tar att starta dem då. Försök gå in i inställningarna till de olika programmen och hitta en autostart-ruta att bocka ur om du inte verkligen behöver dem.
På nåt sätt så tror jag nog att en reparation av windowsinstallationen borde göra susen i denna dator men då måste du ju ha en riktig win-skiva till den.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-08, 15:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Jag kikar i systeminformationen som säger "Sammanlagt fysiskt minne 256.00 MB" och "Tillgängligt fysiskt minne 60,60 MB".
Det är alldeles för lite. 195 MB av internminnet är belastat med pgm och du har bara 60 MB att jobba med. Köp 512 MB till om din maskin kan ta det. Minnen av typ Kingston m fl kostar inte mycket idag. Kanske 4 - 5 - 600 beroende på butik.

Citat:
Kan närvaron av ett uppenbart resurskrävande program som Norton vara rent olämpligt om jag har som du säger "så pass lite minne" (lika lite som din) ??
Tja, det stjäl ju resurser... Samtidigt måste du ha brandvägg och virusskydd. Behåll pgmet och köp mer minne. Det är inte svårt att sätta i det själv. Kolla annars med butiken där du köper det om de kan hjälpa dig.

Hur mycket du har på hårddisken spelar ingen roll så länge det inte är aktivt. Du kan fylla hårddisken till ca 80% utan att det påverkar prestandan.

Citat:
Tack för ditt tålamod Peter !
Här hjälps vi åt!

Nedan citerar jag några datortips från Expressen. Det hjälper dig att rensa i autostarten. Jag mailar även över en betydligt längre tipssammanställning till dig. Kolla även om det finns uppdateringar för maskinen.

"Massor av program startas automatiskt varje gång Windows startas, och varje program som sätts igång tar några sekunder. Med ett tiotal autostartande program kan datorns uppstart ta ett par minuter längre än när datorn var ny. Värst av allt är att programmen inte syns i "autostart"-mappen i startmenyn. Klicka på startknappen och sedan på "kör". Skriv "msconfig" och tryck på enter. Klicka på fliken "autostart" och avmarkera rutorna för de program du inte vill ska starta samtidigt med Windows. Klicka "ok" och starta om datorn.

Besök hårdvarutillverkarnas supportsidor med jämna mellanrum och ladda ned de senaste drivrutinerna. Speciellt nya versioner av grafikkortsdrivrutiner brukar kunna hjälpa upp prestandan en hel del. Dessutom undviker du onödiga systemkrascher och omstarter."


Peter



Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-08, 23:58
hahnson hahnson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Webläsaren....fixat men nya problem

hasse.

har du problem med att datorn hänger sig vid tunga applicationer kan ram minnet blivit skadat på något sätt.

jag skulle rekomendera dig att använda programet memtest86 och kontrollera att minena är ok.

jag har reparerat flera datorer med problemen som du beskriver . dvs att den hänger sig låser sig samt jobbar underligt.


ganska ofta har det varit fel på minnet

memtest 86 kan köras tex från i princip samtliga linux installationskivor med parametern :memtest
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-09, 09:41
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

I helgen ska jag försöka mig på några grejor som ni alla dator-nördar ( ) tipsat om. I samband med de senaste rönen jag fått börjar jag så smått förstå logiken i att en del problem kan åtföljas av följdproblem.

I aktivitetshanteraren fann jag en intressant sak. Att det hela tiden pågår ett stort antal processer är ju ingenting ovanligt. I min dator pågick 56 st. samtidigt och jag jämförde då med min dator på jobbet som ligger i ett nätverk med många hundratals andra. Där pågick 40 processer och CPU-värdet var 0 %. I min egen dator härom kvällen var CPU-värdet 100 % och DET är väl inte särskilt trevlig siffra, eller hur ?? Det känns lite trångt, ansträngt, är det de tankebanorna ni varit inne på ang. det låga minnet jag har i burken ?

Jag får återkomma efter helgen om jag lyckats med något radikalt !



Hasse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-09, 15:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
I min egen dator härom kvällen var CPU-värdet 100 % och DET är väl inte särskilt trevlig siffra, eller hur ??Hasse
Hur många pgm hade du igång då. Eller stod det 100 % innan du startade några pgm själv?

Det påminner lite om en grej jag råkade ut för för några år sedan. En avinstallation misslyckades och det låg kvar en process som automatstartade och bara tyngde processorn. Jag kunde döda den manuellt men nästa gång startade den igen... Efter mycket svärande och hårslitande hittade jag ett borttagningspgm på nätet och allt löste sig så småningom...

Starta datorn utan att starta några pgm själv och kolla processorbelastningen. Titta på vilka processer som går och kolla om någon ser misstänkt ut. Jag har för mig att man ser vilka processer som är tyngst.

Nu har du lite att göra i helgen...

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-09, 15:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Citat:
I min egen dator härom kvällen var CPU-värdet 100 % och DET är väl inte särskilt trevlig siffra, eller hur ??
Hade samma "fel" förra veckan, men fixades med en uppdatering från Microsoft. Har SP2 installerat.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-09, 16:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Webläsaren......ny tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Hur många pgm hade du igång då. Eller stod det 100 % innan du startade några pgm själv?

Starta datorn utan att starta några pgm själv och kolla processorbelastningen. Titta på vilka processer som går och kolla om någon ser misstänkt ut. Jag har för mig att man ser vilka processer som är tyngst.

Nu har du lite att göra i helgen...

Peter


Hur många program jag hade startat då vet jag inte ? Jag får nog ta det här stegvis, först innan jag kollat vilka program jag har öppnade nere till höger (heter det aktivitetsfältet ?) och sedan när jag har inaktiverat dem.

Hur ser jag vilket/vilka som ser misstänkt(-a) ut ??? Det som en it-kille sa till mig på jobbet var att jag skulle sortera genom att klicka på vilket av programmen som är "störst" och då ha koll på ett par av dem som jag då skulle bevaka särskilt.

Att jag har att göra i helgen......mmm.... det vet jag redan. Antar att jag inte gör "allt" då utan tar det stegvis och provar mig fram. Datorskrället fungerar trots allt men lååååååångsam och jäklig !



Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT