![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
STRYKJÄRN
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PACKA KLÄDER; Jag lägger ut plaggen ovanpå varandra, varvar med linnen, kjol, byxor o.s.v. SEDAN lägger jag ihop hela "alltet" till ett paket, löst ihopvikt. Det blir aldrig några skrynklor ![]() ![]() ![]() Birgitta/sex dagar kvar ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tråden är så gammal att vi nog låter den dala, malou.
Men starta gärna nya trådar om måsten (eller inte ![]() inkfish/moderator |
|
|||
|
|||
![]()
Joppan här!!
Jag har ett resestrykjärn och det har fått följa med när det var nytt och tills för några år sedan, jag gör åxå som Inkfish, jag rullar det som inte får och som lätt blir skrynkligt och det funkar hur bra som helst + att kläderna tar mindre plats tycker jag. Hänger upp det som är skrynkelvarning på direkt vi kommer fram och det mesta hänger till sig i det fuktiga klimatet. Ta bara med strykjärn och du har plats men som sagt man klarar sig utan, jag slätar ut det jag tvättar innan jag hänger det, funkar åxå. //Joppan med 53 lååånga dagar kvar |
|
|||
|
|||
![]()
Hur rullar man kläder så att de inte blir skrynkliga? Jag har en linnetunika som kanske får följa med i resväskan... Skall man rulla hårt eller löst?
Annars brukar jag ha linnen och T-shirts i bomull, kjolar i slinkigt/skrynkligt material så det syns inte om de är skrynkliga... |
|
|||
|
|||
![]()
Jag brukar rulla si så där halvlöst ändå, grejen är att man rullar och slätar till samtidigt sen kan man ju inte lasta en massa ovanpå förutom något lättare plagg kanske.
Ja, det har iaf funkat för mig utan större veck så att säga, nog kan det bli nåt men det brukar funka. //Joppan |
|
|||
|
|||
![]()
Angående din linnetunika så kan du ju lägga den slätt ovanpå allt innan du stänger väskan sen hänger du den i badrummet och tar en varm dusch som Inkfish gjorde, inte så dum idé
//Joppan (igen) |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror jag skall testa att rulla några plagg, och sedan hänga i fuktigt badrum, kanske funkar det...?
|
|
||||
|
||||
![]()
Gita: jag gör som Joppan - rullar halvlöst. Sen packar man rullarna ganska löst i plastkassar, typ fyra rullar i varje - det funkar bäst om det inte är alltför trångt i packningen.
Jag var förvånad över hur bra alla linnegrejerna klarade sig. De nyköpta byxorna hade t o m kvar de prydliga pressvecken när de hängt ut sig i det fuktiga badrummet. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipsen (att rulla kläder samt att lägga nederdelen av plagget i botten, sedan vika över resten när man hade fyllt på med andra kläder). Kläderna höll sig fina. Och jag hade alldeles för mycket med mig, igen... tänker skriva en lista på det som jag använde och ta fram nästa gång (eftersom jag alltid glömmer från ett år till annat).
Det hade räckt med ett par shorts, en kjol och ett par capribyxor. Samt några linnen, et T-shirt och ett par saronger. Sandaler och badskor. Inget strykjärn! Det som var mycket bra att ha med sig var galltvål, med hjälp av den tvättade jag favoritlinnet ett par ggr, alla fläckar försvinner. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Varsågod! Kanske skulle vi ha en tråd på "Smart att ha med på resan" och så fyller vi på alla möjliga (knasiga) tips? Så får folk plocka med sig av tipsen om de vill...
|
|
||||
|
||||
![]()
Galltvål har man ju hört talas om - ska vara bra mot svåra fläckar, men VAR köper man denna tvål? Inte på Ica väl?
//Outi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det blev en tråd om galltvål samma dag som de tidigare inläggen i denna tråd, den hittar du här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5854 Jag ser nu att listan över återförsäljare inte är uppdaterar på två år, så den kanske finns på fler ställen nu. Claes Olsson nämndes ju till exempel, och jag kan inte se att den butiken finns med i listan. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Mikke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Säljer dom öl (Fixa) ? ![]() ![]() Hasse ![]() ![]() |