Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-12, 19:42
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: strykjärn?!

STRYKJÄRN Jag som avskyr att stryka och knappast nyttjar det här hemma ens Det skulle aldrig falla mej in att släpa på dylikt
PACKA KLÄDER; Jag lägger ut plaggen ovanpå varandra, varvar med linnen, kjol, byxor o.s.v. SEDAN lägger jag ihop hela "alltet" till ett paket, löst ihopvikt. Det blir aldrig några skrynklor Utöver det så undviker jag, ALLTID, att inhandla plagg som kräver strykning
Birgitta/sex dagar kvar

Gammal 2007-01-31, 22:08
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
... Men det var så förbaskat bökigt att stryka ordentligt. Jag la en handduk på ett bord som underlag men det funkade dåligt. Man behöver alltså också en resestrykbräda
Mulig å slette denne tråden? Ellers kommer temaet snart opp i gjen. I hvert fall om min medreiser for våren leser dette, vedkommende kan i verste fall finne på å konstruere et resestrykbrâda... Hjelp! Må man virkelig holde på med disse tingene på reise?? Engangs-bikini, engangs-kjol, engangs-koffert - det må da finnes for dem som trenger det?
Gammal 2007-01-31, 22:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Tråden är så gammal att vi nog låter den dala, malou.

Men starta gärna nya trådar om måsten (eller inte ) på resan.

inkfish/moderator
Gammal 2006-06-18, 09:20
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Joppan här!!

Jag har ett resestrykjärn och det har fått följa med när det var nytt och tills för några år sedan, jag gör åxå som Inkfish, jag rullar det som inte får och som lätt blir skrynkligt och det funkar hur bra som helst + att kläderna tar mindre plats tycker jag. Hänger upp det som är skrynkelvarning på direkt vi kommer fram och det mesta hänger till sig i det fuktiga klimatet.

Ta bara med strykjärn och du har plats men som sagt man klarar sig utan, jag slätar ut det jag tvättar innan jag hänger det, funkar åxå.

//Joppan med 53 lååånga dagar kvar
Gammal 2006-06-18, 11:42
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hur rullar man kläder så att de inte blir skrynkliga? Jag har en linnetunika som kanske får följa med i resväskan... Skall man rulla hårt eller löst?

Annars brukar jag ha linnen och T-shirts i bomull, kjolar i slinkigt/skrynkligt material så det syns inte om de är skrynkliga...
Gammal 2006-06-18, 20:42

Jag brukar rulla si så där halvlöst ändå, grejen är att man rullar och slätar till samtidigt sen kan man ju inte lasta en massa ovanpå förutom något lättare plagg kanske.

Ja, det har iaf funkat för mig utan större veck så att säga, nog kan det bli nåt men det brukar funka.

//Joppan
Gammal 2006-06-18, 20:45

Angående din linnetunika så kan du ju lägga den slätt ovanpå allt innan du stänger väskan sen hänger du den i badrummet och tar en varm dusch som Inkfish gjorde, inte så dum idé

//Joppan (igen)
Gammal 2006-06-18, 21:15

Jag tror jag skall testa att rulla några plagg, och sedan hänga i fuktigt badrum, kanske funkar det...?
Gammal 2006-06-18, 22:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Gita: jag gör som Joppan - rullar halvlöst. Sen packar man rullarna ganska löst i plastkassar, typ fyra rullar i varje - det funkar bäst om det inte är alltför trångt i packningen.

Jag var förvånad över hur bra alla linnegrejerna klarade sig. De nyköpta byxorna hade t o m kvar de prydliga pressvecken när de hängt ut sig i det fuktiga badrummet.
Gammal 2006-06-19, 07:09

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Gita: jag gör som Joppan - rullar halvlöst. Sen packar man rullarna ganska löst i plastkassar, typ fyra rullar i varje - det funkar bäst om det inte är alltför trångt i packningen.
Ja, detta skall helt klart testas! Om jag nu kommer att behöva en tunika på Karpathos, Nora hälsar att det är 34 grader i luften, och 24 i vatten!
Gammal 2006-06-28, 01:05
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av samosun
alltid saknar jag ett strykjärn när jag är i grekland.. vissa
kläder går bara inte använda utan att de strykits..
hur gör ni??
Skal man avsløre seg her, mon tro?? Jeg reiser med nystrøket tøy, mest i lin, pent og pyntelig og pakket. Slik en fra et møblert hjem gjør. Men hva skjer? Jo, etter at bagasjen er pakket ut, man har tilbragt rundt et døgn i Hellas - alle videre ambisjoner simpelthen fordamper. Som om man skulle ha trykket på 'delete' for 'de pene menneskene'. Ferie-modus. Høyhælte sko og vakre kjoler? Det får døtrene i så fall ivareta, ikke jeg.
Gammal 2006-08-08, 09:50

Tack för tipsen (att rulla kläder samt att lägga nederdelen av plagget i botten, sedan vika över resten när man hade fyllt på med andra kläder). Kläderna höll sig fina. Och jag hade alldeles för mycket med mig, igen... tänker skriva en lista på det som jag använde och ta fram nästa gång (eftersom jag alltid glömmer från ett år till annat).

Det hade räckt med ett par shorts, en kjol och ett par capribyxor. Samt några linnen, et T-shirt och ett par saronger. Sandaler och badskor. Inget strykjärn!

Det som var mycket bra att ha med sig var galltvål, med hjälp av den tvättade jag favoritlinnet ett par ggr, alla fläckar försvinner.
Gammal 2006-08-08, 12:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Det som var mycket bra att ha med sig var galltvål, med hjälp av den tvättade jag favoritlinnet ett par ggr, alla fläckar försvinner.
Det var smart Gita!! Att jag inte har tänkt på det! Galltvålen är ett måste här hemma, har en nästan i varje rum - men har aldrig tänkt på att ta med en på resa! Tack för tipset, det ska genast läggas till på den "generella packlistan"
Gammal 2006-08-08, 14:45

Varsågod! Kanske skulle vi ha en tråd på "Smart att ha med på resan" och så fyller vi på alla möjliga (knasiga) tips? Så får folk plocka med sig av tipsen om de vill...
Gammal 2006-08-10, 09:28
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Galltvål har man ju hört talas om - ska vara bra mot svåra fläckar, men VAR köper man denna tvål? Inte på Ica väl?
//Outi
Gammal 2006-08-10, 10:04
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Outi
Galltvål har man ju hört talas om - ska vara bra mot svåra fläckar, men VAR köper man denna tvål? Inte på Ica väl?
Jodå, här på "mitt" Ica finns den. Fast jag tror inte att den ingår i Icas ordinarie sortiment.

Det blev en tråd om galltvål samma dag som de tidigare inläggen i denna tråd, den hittar du här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5854

Jag ser nu att listan över återförsäljare inte är uppdaterar på två år, så den kanske finns på fler ställen nu. Claes Olsson nämndes ju till exempel, och jag kan inte se att den butiken finns med i listan.
Gammal 2006-08-10, 12:30
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Outi
//Outi
...här i Kallsta finns den på Fixa, en järnhandlarkedja, som finns över hele Schvärje...kolla där,vettja...
Mikke
Gammal 2006-08-10, 15:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
...här i Kallsta finns den på Fixa
Mikke

Säljer dom öl (Fixa) ?

Hasse
Gammal 2006-08-13, 02:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Säljer dom öl (Fixa) ?

Hasse
...hehe...Fix(a)...due att en riktig spjuverdu,Hazze...
hugåre me kameran å biln?
Mikke
Gammal 2006-08-10, 12:08
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Varsågod! Kanske skulle vi ha en tråd på "Smart att ha med på resan" och så fyller vi på alla möjliga (knasiga) tips? Så får folk plocka med sig av tipsen om de vill...
Sådana trådar har funnits, men nu är det nog väldigt länge sedan. De är alltid populära och många medlemmar var ju inte med när golvskrapan fick sitt genombrott i en sådan tråd, så starta en vettja!
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.