![]() |
|
||||
|
||||
![]()
..... Och Sportklubben premiärspelade igår mot Åtvidaberg och tog 3 friska poäng oxå .... Superbra
![]() ![]() Dom poängen har vi med oss hela säsongen ![]() ![]() //C@nny |
|
|||
|
|||
![]()
Grattis Gefle!
/Thomas |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag håller med om att fotboll helst ska spelas på en fin naturgräsplan, men vi måste se sanningen i vitögat kring vårt klimat. Om vi utgår från golfgreen-liknande planer som ex.vis San Siro eller Camp Neu, det är vår drömbild av en fotbollsplan. Där spelas teknisk, snabb och passningssäker fotboll som vi som publik vill se. Då vill jag fråga vad är mest likt dessa planer? Borås, Gävle, Örebro mfl med 4:de generationens konstgräs eller de potatisåkrar med naturgräs vi kommer att dras med nästan hela säsongen. Jag menar att det endast är i juli-mitten september som gräset kommer att vara i hyfsat skick på flertalet arenor. Och Martin - jag får tyvärr säga att Ullevi nog kommer att vara värst åtgången av planerna när både IFK, GAIS och ÖIS har vimsat runt där under några omgångar. ![]() Lars Senast redigerad av laero den 2010-03-16 klockan 12:41. |
|
|||
|
|||
![]()
Precis! Visst skulle man allra helst önska sej perfekta naturgräsplaner. Men eftersom detta bara existerar några veckor (om alls) per år i Sverige, så vore det allra bästa, även ur sportslig synvinkel, om ALLA lag hade konstgräs på sina planer. Då kan man också slippa det här tjurskitandet om att lag med konstgräsplaner skulle ha sån jättefördel av det på sina hemmamatcher (sen Elfsborg flyttade till Arenan har man förresten placerat sej högre i bortamatchtabellen än i hemmaditot, alltså inte att dom tagit fler poäng på hemmaplan än på bortaplan men bättre borta än hemma jämfört med de andra lagen). Visst gynnar det spelande lag med ett snabbt underlag, men vad är det för fel på det? Mer osportsligt tycker jag det är att AIK har 15 hemmamatcher mot 13 för de flesta andra lagen (Blåvitt och GAIS har ju 14, men i den fjortonde har ju där även bortalaget hemmamatch, om ni förstår vad jag menar). Om alla planer var konstgräsbelagda (och då givetvis med senaste generationens konstgräs, som knappt kan jämföras med bara några år gamla varianter) skulle det bli både mer (och snabbare) spel i stället för tjongande och mer rättvist.
Så det så. /Thomas |
|
|||
|
|||
![]()
Några smajlisar skulle ha varit med i inlägget:
![]() och dels efter Hoppas ingen tog illa upp... Plus att det givetvis skulle stå: Mer osportsligt tycker jag det är att AIK har 17 hemmamatcher mot 15 för de flesta andra lagen (Blåvitt och GAIS har ju 16, men i den sextonde har ju där även bortalaget hemmamatch, om ni förstår vad jag menar). /Thomas |
|
||||
|
||||
![]()
Får väl börja med att självklart hålla med om det du säger Lars. Planerna kommer ju givetvis bli ännu mer slitna framöver, vilket är naturligt. Dessvärre, för Göteborgsklubbarna, har ju Gamla Ullevi överlägset mest matcher på sin plan så den kommer inte tillhöra en av de bättre direkt. Tur dock att ÖIS inte har sin premiär förrens om en månad!
![]() Vad våran drömbild av en fotbollsplan ÄR känns inte som något direkt argument i frågan dock, då planer på våran breddgrad inte har förutsättningarna att se ut som de i Italien och Spanien t.ex. Sen är ju dessa planer söderut inte prickfria heller då det varje vinter ställs in matcher över precis hela Europa. Sen att de tre Allsvenska konstgräsplanerna skulle vara mest lika "drömvisionen" må vara sann med med betoningen "lika" som en viktig parentes hur bra framställt det än må vara! Finns det fortfarande så många som drar med skrönan att dessa tre lag med konstgräsplaner skulle ha sån stor fördel gentemot andra verkligen? ![]() ![]() Hur det va tidigare, när det va ett nytt fenomen, kan ju däremot diskuteras kring. Men som det är nu har knappast dessa tre lag någon större fördel än Blåvitt, AIK eller Malmö har på sina arenor, trots att alla de tre med konstgräs är väldigt hemmastarka. De flesta har ju möjlighet till träning på konstgräsplaner osv hela tiden så hoppas skrönan mattas ut helt. ![]() Men för att äntligen komma till saken jag (och många fotbollskunniga folk/experter) egentligen vill lyfta fram är ju faktumet att det fungerar bra med naturgräs på alla håll där förutsättningarna är desamma eller t.o.m värre på sina håll!! Det handlar ju helt enkelt om att de svenska planerna (oavsett premiärdatum) inte håller samma klass som våra norska motsvarigheter t.ex. Har svårt att tänka mig att klagomålen var lika stora i Norge när Tippeligan drog igång exakt samma datum som för oss och ryssarna kan spela Champions Leauge match år efter år på naturgräs i både minusgrader (senast Rubin Kazan 9- i förra veckan) och ibland snö. Detta hindrar alltså varken naturgräs, matcher eller publik nämnvärt till skillnad från Sverige. Planerna, liksom arenorna, är väldigt eftersatta i Sverige.. vi ligger efter inte bara i kvalite'n för Allsvenskan utan även detta. Då, bara för att det råkar vara så, kan inte den ända vettiga lösningen vara att göra om varenda gräsmatta här hemma till konstgräs. Så det så, enligt mig. ![]() martinifk, som åker på matcher oavsett väder och planer vilket alla borde göra istället för att sitta hemma och titta på skärmen och klaga på att publiken sviker.. ville bara få med en känga om det med! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Åsså åkte ju Bajen ur förra året, så AIK får i år bara EN extra hemmamatch (nu borde jag väl ha fått det rätt ändå...) /Thomas |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja, och sen akn ju inte alla Änglar vara lika "vettiga" som mig.. ![]() Ja nu är allt rätt i den frågan! ![]() ![]() Bara några da'r till omgång två nu... ![]() mvh martinifk, som iom detta inlägg postade sitt 999:e på Kalimera ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Men visst, det går säkert att på bättre sätt hålla liv i gräs i under större del av säsongen men det bygger på att planen bara används till en enda aktivitet, den egna klubbens hemmamatcher. Alltså ca 30 timmars matchspel per år. Jag var för ett par år sedan på studiebesök på idrottsparken i Köpenhamn. En anläggning som FC Köpenhamn äger och driver i egen regi. Man har oanade resurser för att hålla mattan i perfekt skick - värme, tak att dra för och en skotsk gräs/golfbaneexpert med enda uppgift att vårda mattan. Den skotten var fullt beredd att döda alla som olovandes satte sin fot innanför de vita linjerna. Traditionen/ekonomin är en annan i Sverige. Här ägs/drivs i regel anläggningarna med kommunal inblandning och de ska kunna användas till allt från monstertrucktävlingar till koncerter och släggtävlingar. Borås arena kan brukas ca 1000 timmar om året för fotbollsaktiviteter, det kan vara allt från "knatte"-sammandrag till elitträningsmatcher vintertid. Jag tycker att det är ett bättre sätt att använda våra arenor. Lars |
|
|||
|
|||
![]()
I dagens gp (bara pappersversionen vad det verkar, hittar i alla fall inte artikeln i nätupplagan) hade man faktiskt en rätt intressant artikel om kvaliteten på planerna. Man påstår där också att det i mycket är en resursfråga. Påpekar också att bland de största fienderna till gräset ingår de höga och branta läktarna, som inte låter solen komma åt hela gräsmattan. Liksom att värmeslingor i kombination med att man lägger plast över gräsmattan verkligen underlättar svampangrepp och liknande.
Artikeln avslutas med att det rimligaste scenariot nog är konstgräs överallt... /Thomas |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Just hemkommen från Borås Arena. En riktig klang och jubelföreställning. Elfsborg - HBK 6-0 |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lars: Jo det blir ju givetvis ett argument FÖR konstgräs då det, när inte naturgräset håller måttet, självklart ger de bästa möjligheterna till spel, teknik och kvalite precis som du nämnde.
Det jag menar främst, oavsett skillnad mot våra nordiska grannar med drivande av arenor osv, angående jämförelsen med Norge/Danmark är ju ändå som så att de klarar av att spela på naturgräs under samma/värre förutsättningar än vi. Det klockrena exemplet kanske är det som Olof Lundh flertalet gånger tagit upp både i tipslördag, svenska fans program matchpuls m.m... nämligen Molde i Norge just. De hade premiär mot Rosenborg samma dag som Kalmar tog emot Blåvitt den 13:e mars, och har haft samma förutsättningar under vintern men skött det mycket bättre. Trots snöfall under matchen och snöig plan gick det utmärkt att spela på planen under hela matchen. Molde och tydligen flera klubbar i Norge hade omkring 4% konstgräs i deras plan för att b.la hålla uppe naturgräset på ett bättre sätt. Uppenbarligen fungerar det perfekt och den satsningen kan/MÅSTE ju kunna göras överallt i Sverige. Som Olof också även nämnde, är ju det att de svenskarna klubbarna måste kunna lägga lite/mycket MER av "tv-pengarna" på just såna här saker! Dessutom gör de det mycket bättre då vi tyvärr ligger efter både Norge och Danmark gällande kvaliten på ligan samt publikmässigt. Tar emot väldigt mycket att säga, då det varit det omvända för inte alltför länge sedan! Som du säger, "Norge har inte utvecklat någon teknisk fotboll", är ju sant men samtidigt är det ju dessvärre också ett faktum att de bättre svenska spelarna väljer Norge framför Sverige så det är ju inte bara pengamässigt sätt de gör just så. Nu har inte detta att göra med vilket underlag vi har på våra fotbollsplaner, men en viktig parentes när vi ändå diskuterar. ![]() Angående Borås Arena, Parken i Köpenhamn, Rosenborgs Lerkendal t.ex så är det ju imponerande arenor både till det ena och det andra. Helheten och omsättningen på såna arenor är ju enorm och de kan nyttjas på ett mycket bra sätt. Skulle för egen del, självklart, vilja ha en liknande arena i Göteborg som isf givetvis skulle vara Blåvitts egen då de andra klubbarna helt enkelt inte har något behov för en stor arena då de aldrig har en publiksiffra värd att nämna förutom när de möter oss just. Naturgräs, med eventuella inslag så som i Norge med konstgräs, är ju givet på denna "fatasidrömarena". ![]() Stort grattis till en väldigt imponerande vinst igår mot HBK! ![]() Våran insats, och framförallt oförmåga att göra mål, var ingen trevlig syn igår men Häcken är ju ingen drömmotståndare för oss och känslan var inget vidare inför matchen heller, men bara att komma igen! ![]() Senast redigerad av martinifk den 2010-03-23 klockan 15:27. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska nu tillsammans med brorsan åka ner till Halland för att fixa till stugan inför sommaren. Vi ska sedan åka upp till "nya" Gamla Ullevi för att se Elfsborg (försöka) tvåla till blåvitt.
Usch... Känns nervöst. Matchen är grymt viktig för båda lagen om inte allsvenskan i år ska bli en helskånsk angelägenhet. Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tillåt mig att småle en smula ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag är helt övertygad om att inget av lagen du räknar upp står överst när allsvenskan är slutspelad. Jag kan liksom du, - inte veta vilket det blir. Men vi får ju verkligen hoppas på att det laget kommer från Närke eller norrut. Den negativa trend som drabbat vissa lag så här i UPPTAKTEN av allsvenskan kommer ju givetvis att vända så småningom, liksom att vissa lag som startat starkt kommer att tappa osv..... God tur idag ![]() Hälsningar C@nny |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så långt törs jag inte sträcka mig, men med lite flyt så gör vi bästa resultatet i klubbens historia. En 5-6:e placering? Det är efter 5 år i allsvenskan lika kul med lagen som underskattar oss. Så sent som för någon vecka sedan sa Listerlandets stolthet M Ekenberg så här efter förlusten mot Gefle; "det är för jävligt, Gefle är ett lag som vi ska ha bakom oss, dom SKA vi slå" ![]() tack för den Magnus! (orutinerat) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Blir väldigt trevligt att dra sig till Kopparvallen på lördag då vi möter Åtvidaberg borta, kanske blir ända besöket där någonsin i Allsvenskan så bäst att passa på! Framåt Blåvitt - Mot toppen! Och jo.. Mjällby.. vilken inledning.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hej! Tyvärr ![]() ![]() Nu har vi kommit tillbaka igen och är topp-4. Man får ju verkligen hoppas på att det utöver Örebro även blir Gefle och några av AIK, DIF el BP som besitter de 4 översta platserna när medaljerna ska fördelas. Nu vann ju AIK igår oxå, och DIF lär väl knäppa stackars Åtvid i kväll...så vi får ju hoppas på en geografisk justering i tabellen i närtid. Hälsningar Örebro Sportklubb /C@nny |
|
||||
|
||||
![]()
Det drar ihop sej!
Äckligt onödigt nervöst i år. Åker inte ner med sky blues eller med gefle blue boys. Bokat bord på O'Learys för att se änglarna-gefle. Snälla söta rara änglar; håll norrlandsfönstret öppet. Efter en hel säsongs alla jävligheter har vi geflar haft flyt i två omgångar; djurgårdens självmål till 2-2 i 93:e å marcus ekenbergs 2-1 mot åtvid i 87:e. känns som en minut å självmålstur-trend i elfte timmen. Vet att vi inte har lag som räcker till i år, men kan jag få be om lite mera flyt på söndag, du käre fotbollsgud? Lovar att inte be om något mer förrns kvalmatchen mot stirriga, darriga, Sundsvall... Samtidigt önskar jag alla öresundsskåningar lycka till! tänker inte avslöja vad jag hoppas på... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|