Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2015-07-06, 00:30
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...... Upprördheten har ju som bekant varit stor över omfattningen och/eller villkoren för det ekonomiska bistånd som kommit från annat håll än de grekiska skattebetalarna. Min mening är då att alla de i majoriteten av greker som enligt uppgift betalar skatt som de ska borde visa minst lika stor upprördhet över de landsmän som inte betalar vad de är ålagda i demokratisk ordning. Och ännu viktigare, att kräva av sin regering att se till att inrätta bättre system för att lagföra dem som smiter. Hur ska man annars kunna förvänta sig pengar från annat håll?
Masse

Masse, tror sannelig du er den eneste som noen gang har berørt dette temaet.
Svara med citat
  #202  
Gammal 2015-07-06, 04:58
millo millo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

hmm sitter och funderar på om man behöver vara orolig över sin resa? vi åker i slutet av augusti ner till öarna (skiathos m.f)
förstår inte riktigt hur det kommer att bli med deras valuta, om dom inte är med i eu så kan dom väl inte fotsätta handla med euro?
vad kommer deras nya valuta isf att kosta för oss svenskar?
kommer det att bli ovanligt dyrt där nere nu? eller kommer det bli billigare?

och som det sägs att det kanske kan bli brist på pengar, så ta med er extra kontanter. vad för kontanter då ?

jag tror att jag ska printa ut lite papper från jobbet o klippa till lite sedlar att ta med mig på resan, några rosa med grekiska flaggan på kanske kan fungera
Svara med citat
  #203  
Gammal 2015-07-06, 05:52
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag förstår att du är orolig. Men ingen vet något om något just nu. Du får läsa nyheter och ha tålamod
Svara med citat
  #204  
Gammal 2015-07-06, 05:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Och ta med euro!
Svara med citat
  #205  
Gammal 2015-07-06, 05:53
millo millo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

jo det är väl så det får bli , hoppas bara att det går att åka
Svara med citat
  #206  
Gammal 2015-07-06, 06:14
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Min erfarenhet är, på gott och ont, att de som lever på turisterna har sitt sätt att klara sig. Kanske jag får "onda ögat" nu, men det är nog ingen slump att en av stridsfrågorna är höjd moms på öarna. Många oskattade pengar. Men det gör dem även mer oberoende. Jag har följt den här krisen sedan den bara var några rader från TT, och jag har själv bokat 30 augusti. Det kommer att tjatas hit å dit i evigheter nu. Bara att hoppas att allt rullar på. Ingen vill strypa turismen
Svara med citat
  #207  
Gammal 2015-07-06, 06:21
millo millo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

nej det har du rätt i , jag vet inte hur många ställen man har handlat öl på och med handen på hjärtat, hur många springer iväg med dom jämna pengarna och slår in dom i kassan?, det har väl hänt ett par ggr =) man bli ju nästan chockad när man får ett kvitto i handen

och som du skriver , öarna klarar sig ju i stort sett själva genom varann samt
att turismen innebär $ i fickan så dom ska nog kunna hålla öppet. det rullar ju bara på. eller vi får hoppas att det gör de.

skönt nu ska jag snart sluta jobbet och gå på semester !! jajaj heja mej
Svara med citat
  #208  
Gammal 2015-07-06, 06:29
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Njut av resan!! Grekland kommer i alla fall göra allt för att turismen ska fungera. Happy holiday
Svara med citat
  #209  
Gammal 2015-07-06, 08:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Enligt The Guardian så avgår nu Yannis Varoufakis (dock inte riktigt till fullo verkar det som)eftersom några av the "Eurogroup Participants" inte är så förtjusta i hans närvaro där (kortfattat).
Enligt tidningen så finns det ingen anledning att tro att detta inlägg, som är hämtat från Y.V blogg inte skulle vara äkta. Vi får se under dagen om det kommer någon dementi. Här är blogginlägget i sin helhet. Han kommer uppenbarligen att finnas kvar i bakgrunden som rådgivare åt sin ersättare samt åt Tsipras.



"Like all struggles for democratic rights, so too this historic rejection of the Eurogroup’s 25th June ultimatum comes with a large price tag attached. It is, therefore, essential that the great capital bestowed upon our government by the splendid NO vote be invested immediately into a YES to a proper resolution – to an agreement that involves debt restructuring, less austerity, redistribution in favour of the needy, and real reforms.
Soon after the announcement of the referendum results, I was made aware of a certain preference by some Eurogroup participants, and assorted ‘partners’, for my… ‘absence’ from its meetings; an idea that the Prime Minister judged to be potentially helpful to him in reaching an agreement. For this reason I am leaving the Ministry of Finance today.
I consider it my duty to help Alexis Tsipras exploit, as he sees fit, the capital that the Greek people granted us through yesterday’s referendum.
And I shall wear the creditors’ loathing with pride.
We of the Left know how to act collectively with no care for the privileges of office. I shall support fully Prime Minister Tsipras, the new Minister of Finance, and our government.
The superhuman effort to honour the brave people of Greece, and the famous OXI (NO) that they granted to democrats the world over, is just beginning."
Svara med citat
  #210  
Gammal 2015-07-06, 09:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jodå, han avgår helt som finansminister enligt sin egen blogg och twitter, det har varit i "alla" medier nu på morgonen och inget har tytt på att varken blogg eller twitter skulle ha varit hackat.

Och euron som sjönk efter nejet igår går upp igen.

Men jag hoppas att "varoufexit" inte får för stort fokus idag. Nu gäller det att rädda bankerna.

Enligt Dagens industri ska Tsipras presentera en ny finansminister efter ett möte nu klockan 9. Undrar om det är så enkelt att det blir Tsakalotos.
Svara med citat
  #211  
Gammal 2015-07-06, 09:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Och ta med euro!
Om man behöver det i slutet av augusti vet vi ju inte än ... Just nu vet vi ingenting.
Svara med citat
  #212  
Gammal 2015-07-06, 10:21
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Spännande dagar framför oss nu.

Långsiktigt kanske det är bättre med Grekland utanför Euro, men tror att det kan bli stökigt i några år innan dess.

Läste denna artikel precis. Euro area: Q&A on Greek exit.

https://nexus.nordea.com/#/article/20589

utdrag om vad de tror kan hände Grekisk ekonomi vid Grexit:

What may happen with the Greek economy?

We would expect a deep recession in the short term, followed by an export-led recovery. For the longer-term outlook, we are not optimistic.

The new drachma will likely depreciate sharply, maybe by more than 30%. A lot of private debtors (with EUR debt) will default, too. The country will most likely experience a sharp recession with a decline in GDP by some 5-10% (Greek GDP declined by 25% between 2008 and 2013). An economy in recession means tax receipts in steep decline. With no access to capital markets, the Greek government will be forced to implement tax increases or spending cuts. At the same time, inflation (-1.4% y/y most recently) will most likely rise to double-digit rates as imports get much more expensive. If there was a humanitarian crisis before, it will surely get worse.

After a year or so, an export-led recovery would bring back some growth. The longer-term outlook depends on whether Greece is willing and able to carry out the reforms that make it an attractive place to invest and create jobs, eg by bringing the legal system to modern standards and reducing the dependence on domestic public spending. A wipe-out of debt and a weak currency are not a sustainable growth model.
Svara med citat
  #213  
Gammal 2015-07-06, 10:59
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Och euron som sjönk efter nejet igår går upp igen.
Ja det börjar bli ett problem för mig.... Den är dyr nu och våra tre augustiveckor där ser ut att ruinera mig
Svara med citat
  #214  
Gammal 2015-07-06, 11:02
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av carpelux Visa inlägg
Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.

http://www.dn.se/nyheter/forre-skatt...-skatteverket/
Precis som flera redan har påpekat spelar det ingen roll hur mycket man än babblar fram och tillbaka om skatter, procentsatser etc. etc. - så länge detta problem inte åtgärdas kommer ingenting att förändras...

/kimmen
Svara med citat
  #215  
Gammal 2015-07-06, 11:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Ja det börjar bli ett problem för mig.... Den är dyr nu och våra tre augustiveckor där ser ut att ruinera mig
Jag vet inte jag ... Jämförelsevis känns vi som världens rikaste folk just nu

Jag funderade över i morse hur jag skulle klara min vardag om jag inte kom åt mina pengar på banken för att uttagen var begränsade. Och då är jag inte ens företagare som behöver köpa varor till mitt företag. Jag skulle inte klara mig många dagar.
Svara med citat
  #216  
Gammal 2015-07-06, 11:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Precis som flera redan har påpekat spelar det ingen roll hur mycket man än babblar fram och tillbaka om skatter, procentsatser etc. etc. - så länge detta problem inte åtgärdas kommer ingenting att förändras...

/kimmen

Igår använde jag söket här på Kalimera för att leta efter något, och snubblade över ett inlägg som inte alls var vad jag letade efter men som fick mig att häpna.

En kalimera berättade om en grekisk vän som jobbade i statsförvaltningen och som hen brukade gå med ut. De fick de bästa borden på klubbarna, de fick gratis drinkar, när de åt middag blev de ofta bjudna eller fick väldigt billiga notor. Vännen brukade, i tjänsten, få kuvert (mutor) av folk som ville få hen att titta åt andra hållet när de dök upp i ärendekön.

Korruption inom statsförvaltningen, alltså. Och var jobbade då denna kalimeras vän? Jo, ironiskt nog inom skatteförvaltningen. Det gick alltså att muta till och med en tjänsteman på skattemyndigheten för att kunna komma undan skatt. Som sagt, jag häpnade.
Svara med citat
  #217  
Gammal 2015-07-06, 11:48
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Godmorgon Inkfish,


Ingenting får mig att häpna när det gäller Grekland.
Att folk som jobbar inom den grekiska skattemyndigheten hjälper till andra att inte betala skatt har varit nyhetstoft några gånger, men du har kanske missat det. Naturligtvis, det har avfärdats som en skröna, svartmålning.


Det har skrivits många kloka ord i detta forum om den ekonomiska krisen i Grekland. Jag har själv inget att tillägga, men de ord jag tycker bäst om och som sammanfattar hela problematiken är: nya lån och skuldavskrivning hjälper ingenting om systemet (hela statsförvaltning!) inte ändras i grund, helt, totalt. Om man startar från noll men bibehåller samma system, då tar det bara några år innan nya problem dyker upp.
En sak till: det är inte vanligt att man lånar ut pengar till någon som inte betalar tillbaka. Med detta vill jag har sagt att det kan bli väldigt svårt för Grekland att hitta "folk" som vill låna ut pengar eller investera i landet.

Senast redigerad av RobEri den 2015-07-06 klockan 12:05.
Svara med citat
  #218  
Gammal 2015-07-06, 12:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Godmorgon Inkfish,


Ingenting får mig att häpna när det gäller Grekland.
Att folk som jobbar inom den grekiska skattemyndigheten hjälper till andra att inte betala skatt har varit nyhetstoft några gånger, men du har kanske missat det. Naturligtvis, det har avfärdats som en skröna, svartmålning.
Klart att jag häpnar. Det har jag förmodligen gjort om jag hört det innan också, det är ju så anmärkningsvärt Och med anmärkningsvärt menar jag att jag mer kan förstå att det går att muta sig till en operation, ett bygglov eller ett tillstånd att driva restaurang - men för att en skattehandläggare inte ska driva in skatt? Det är faktiskt inte klokt.

----

Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-06 klockan 12:11.
Svara med citat
  #219  
Gammal 2015-07-06, 12:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart att jag häpnar. Det har jag förmodligen gjort om jag hört det innan också, det är ju så anmärkningsvärt

----

Och det blev Tsakalotos som blir ny finansminister.
Detta är så spännande, precis som deckare, där jag inte heller förstår allt i handlingen
Det blir intressant att se hur det är i Grekland i slutet av september då vi åker ner nästa gång.

Lissi
Svara med citat
  #220  
Gammal 2015-07-06, 12:16
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Anmärkningsvärt om det skulle hända i Sverige, ja. Jag känner inte till något fall i Sverige. Dock inte anmärkningsvärt om det händer i Grekland.
Men vi har våra skandaler i Sverige. Du är säkert medvetten om att flera tjänstemän inom Migrationsverket tagit betalning för att utfärda tillstånd så att folk får stanna i Sverige. När det kom ut första gången, då häpnade jag. Det har hänt igen (flera gånger), så jag häpnar inte längre. Sist var det en person som var verksam och hade stort förtroende inom svenska kyrkan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT