![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lars |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I fjor skrev The Wall Street Journal at antall registrerte selvmord har doblet seg i tiden før krisen, til seks per 100 000. innbygger årlig, ifølge det greske helsedepartementet. Rundt 40 prosent flere grekere tok livet sitt de første fem månedene i 2011, enn i samme periode i 2010. Citat:
![]() Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs! Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode? Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Når vi snakker om selvmord. Leste om en dramatisk situasjon i Hellas.
http://www.dagbladet.no/2012/02/16/n...llas/20259382/ Trist å lese! Det gikk bra denne gangen, men... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Penger er en vare på lik linje med andre varer og/eller tjenester. Velger den som tjener disse "ekstra" pengene å ikke bruke dem, men sapre dem, så vil det bety at bankene har penger å låne ut. Det finnes mange prosjekter i Hellas idag som er klare på alle vis, men bankene har sluppet opp for penger! Kjenner helt konkret til flere større prosjekter her på Kreta som er i den situasjonen idag. Sånn er det økonomiske systemet! Du gjentar ditt spørsmål om hva de fattige skal leve av i mellomtiden, og jeg beklager, men jeg har ingen quick fix på det spørsmålet. Jeg har heller ikke sett noen andre komme med noen forslag i så måte for selv om man valgte å løpe fra alle sine regninger og anse det man har lånt å være en gave (grekere synes å tenke slik) så blir det ikke mere penger av det. Nødhjelp fra Sverige i dag til de fattige løser ingen problemer på sikt, kun de nærmeste dagene! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Paul |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jeg har flere delkonklusjoner i innlegget, særlig med tanke på fremtiden for den vanlige greker som p.t. føler seg maktesløs og deprimert, men hovedkonklusjonen er at ...å gi lån til en stat som allerede har for høy andel lån, er som å gi alkohol til en alkoholiker. Det kan gå greit en stund, men sluttresultatet er uansett tragisk. At noen millioner grekere går med i dragsuget, er kanskje ikke så farlig?. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Skattesatsene som er nevnt tidligere her i tråden er vel endret i stor grad ffor 2012 og videre, og tror at det nå er "kun" de første 6/7 eller 8000 euro (?) som er skattefrie, hvilket fortsatt er langt billigere enn i Norge! Virker som mange her (også) nekter å ta inn over seg at grekerne (alle, ikke bare politikere!) har i alt for mange år tillatt seg goder og ordninger som aldri har vært bærekraftige og kun er basert på billige lån, og nå når dansen har tatt slutt så skal "alle andre" bare ikke de betale? Selv anser jeg et land som Hellas til å være en profesjonell aktør i et lånemarked og hvis man ikke kan stole på (lita på) et europeisk land som er medlem av EU og Nato, ja hvem skal man da kunne stole på? Det blir for enkelt når så mange her hevder at man bare kan skite i kreditorene og ture frem som man har gjort i mange år! ![]() Forøvrig vil Hellas være avhengig av ![]() Noen her som melder seg frivillig? |
|
||||
|
||||
![]()
Den här tråden är gammal (det händer nya saker hela tiden) och den spretar åt alla håll, därför låser jag den, och startar en ny tråd i ämnet senare under dagen. Den tråden kommer vara den enda tråden där krisen diskuteras.
Den nya tråden finns här. Senast redigerad av Kalimera den 2012-05-16 klockan 14:18. Anledning: La till länk |
![]() |
|
|