Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-15, 09:01
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.
Gammal 2012-02-15, 11:23
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.
Enligt svensk TV nu på morgonen handlar det främst om att Ny Demokratis ledare inte skrivit på de dokument som ska garantera att det som beslutades i parlamentet i söndags verkligen genomförs. PASOK har skrivit på, men det är förunderligt hur grekiska politiker kan obstruera och krångla i den situation de befinner sig.

Lars
Gammal 2012-02-16, 15:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Men det "morsomme" er jo at du faktisk selv har dokumentert at min nabo hadde heløt rett så kanskje man nettop skal lytte til naboen?
Nei, jeg har ikke dokumentert naboen din sine tall, bare bare vist til tall fra 2009. Mitt svar til deg var under forutsening av at naboen din hadde rett. For øvrig står det i Dagbladet i dag at:
I fjor skrev The Wall Street Journal at antall registrerte selvmord har doblet seg i tiden før krisen, til seks per 100 000. innbygger årlig, ifølge det greske helsedepartementet.
Rundt 40 prosent flere grekere tok livet sitt de første fem månedene i 2011, enn i samme periode i 2010.

Citat:
Når det gjelder kommentarer om at de "rike" nå utnytter systemet og setter ned lønnen så er det trist, men så lenge pengene forblir i Hellas så vil det etterhvert komme samfunnet (alle) til gode.

Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs!
Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode?

Citat:
En faktor som det snakkes lite om er den greske kirken, og ikke minst hva den har av verdier. Hvor mange vet for eksempel at bl.a. Knesset i Israel står på jord som eies av den greske kirken og Israel betaler leie til kirken? Den greske kirken er enormt rik, og eier meget store landområder og selv der finnes det mye korrupsjon og snusk!
Jeg er helt enig, den greske kirken har oppført seg forkastelig (med enkelte unntak som går på en og annen samvittighetsfull prest), og det er helt klart kirken burde bidratt i bøtter og spann. Det gjelder også de STEINRIKE klostrene på Mount Athos. Nestekjærligheten når jammen ikke langt!
Gammal 2012-02-16, 16:12
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Når vi snakker om selvmord. Leste om en dramatisk situasjon i Hellas.
http://www.dagbladet.no/2012/02/16/n...llas/20259382/
Trist å lese! Det gikk bra denne gangen, men...
Gammal 2012-02-16, 18:02
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs!
Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode?
Nå var det ikke min mening å gjøre noen målløse, men det er faktisk tilfelle ay hvis pengene forblir i landet så vil de komme andre tilgode etter hvert. Som bekjent kan man ikke spise penger, og de har ingen verdi med mindre de byttes inn i varer og/eller tjenester og de som da selger disse varene og tjenestene vil ha en inntekt. Varene er produsert av noen som vil ha en inntekt av det.
Penger er en vare på lik linje med andre varer og/eller tjenester.

Velger den som tjener disse "ekstra" pengene å ikke bruke dem, men sapre dem, så vil det bety at bankene har penger å låne ut. Det finnes mange prosjekter i Hellas idag som er klare på alle vis, men bankene har sluppet opp for penger! Kjenner helt konkret til flere større prosjekter her på Kreta som er i den situasjonen idag.

Sånn er det økonomiske systemet!

Du gjentar ditt spørsmål om hva de fattige skal leve av i mellomtiden, og jeg beklager, men jeg har ingen quick fix på det spørsmålet. Jeg har heller ikke sett noen andre komme med noen forslag i så måte for selv om man valgte å løpe fra alle sine regninger og anse det man har lånt å være en gave (grekere synes å tenke slik) så blir det ikke mere penger av det.

Nødhjelp fra Sverige i dag til de fattige løser ingen problemer på sikt, kun de nærmeste dagene!
Gammal 2012-02-12, 12:44
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:

Bra innlegg!

Merket meg særlig dette: Mellan januari 2011-januari 2012 sjönk de grekiska momsintäkterna med 18,7 % då den merkelbeordrade åtstramningspolitiken lett till att 60 000 små familjeföretag gått i konkurs. På det viset kommer ännu mer merkelbeordrad åtstramning att leda till totalkollaps för den grekiska ekonomin, vars ryggrad utgörs just av små familjeföretag.
Håller helt med i båda fallen!
Paul
Gammal 2012-02-12, 09:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Men kjære dere, dette med Argentina var jo bare en bisetning, og langt fra det viktige med dette innlegget. Merkelig at dere skulle henge dere oppi akkurat det i det enorm lange innlegget mitt! Har dere ikke noe mer å si angående det jeg skriver om Hellas?
Ja kära du , det fanns mycket annat i ditt inlägg man kunnat kommentera men jag valde att ta upp det som jag uppfattade som din slutkläm, alltså att det vore bättre för Grekerna att liksom Argentina göra en statsbankrutt. Den lösningen tror jag är otroligt dålig för landet och dess befolkning vilket jag också skrivit i tidigare inlägg.
Gammal 2012-02-12, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ja kära du , det fanns mycket annat i ditt inlägg man kunnat kommentera men jag valde att ta upp det som jag uppfattade som din slutkläm, alltså att det vore bättre för Grekerna att liksom Argentina göra en statsbankrutt. Den lösningen tror jag är otroligt dålig för landet och dess befolkning vilket jag också skrivit i tidigare inlägg.
Da uttrykket jeg meg ikke klart, Argentina er bare et eksempel på mulig løsningstype. En såkalt "konkurs", gå over til drakmer, ta opp flere lån, stryke gjelden - jeg vet ikke hva som skal eller bør skje.
Jeg har flere delkonklusjoner i innlegget, særlig med tanke på fremtiden for den vanlige greker som p.t. føler seg maktesløs og deprimert, men hovedkonklusjonen er at ...å gi lån til en stat som allerede har for høy andel lån, er som å gi alkohol til en alkoholiker. Det kan gå greit en stund, men sluttresultatet er uansett tragisk. At noen millioner grekere går med i dragsuget, er kanskje ikke så farlig?.
Gammal 2012-02-11, 07:47
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....Många nya skatter som de ibland inte ens vet vad det ÄR för skatt....
Forklaringen på det hele kan nok være så enkel som at skatt er noe de aldri har betalt før? Mye av problemet er jo nettop den manglende vilje til å betale skatt da folk flest her ikke har, eller har hatt, tillit til sentrale myndigheter.

Skattesatsene som er nevnt tidligere her i tråden er vel endret i stor grad ffor 2012 og videre, og tror at det nå er "kun" de første 6/7 eller 8000 euro (?) som er skattefrie, hvilket fortsatt er langt billigere enn i Norge!

Virker som mange her (også) nekter å ta inn over seg at grekerne (alle, ikke bare politikere!) har i alt for mange år tillatt seg goder og ordninger som aldri har vært bærekraftige og kun er basert på billige lån, og nå når dansen har tatt slutt så skal "alle andre" bare ikke de betale?

Selv anser jeg et land som Hellas til å være en profesjonell aktør i et lånemarked og hvis man ikke kan stole på (lita på) et europeisk land som er medlem av EU og Nato, ja hvem skal man da kunne stole på?

Det blir for enkelt når så mange her hevder at man bare kan skite i kreditorene og ture frem som man har gjort i mange år!

Forøvrig vil Hellas være avhengig av tilgan til et fungerende kredittmarked også i fremtiden uansett hvor det går nå, og hvem vil stole på Hellas og/eller grekerne hvis de bare løper fra sine regninger?

Noen her som melder seg frivillig?
Gammal 2012-05-15, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Den här tråden är gammal (det händer nya saker hela tiden) och den spretar åt alla håll, därför låser jag den, och startar en ny tråd i ämnet senare under dagen. Den tråden kommer vara den enda tråden där krisen diskuteras.

Den nya tråden finns här.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-05-16 klockan 14:18. Anledning: La till länk
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46.