Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-03-06, 23:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Professionell, Malin
Förlåt Malin, kunde bara inte låta bli!

Yanna
Haha... Ja det har du rätt i Så kan det gå
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-03-06, 23:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Fast jag vet ju att du är professionell, Malin!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-03-07, 10:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 277
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

När jag skriver om särskrivning, handlar det inte om barn. Och självklart, skulle jag inte påpeka en särskrivning eller felstavning här på forumet. Men eftersom jag ibland skriver små kåserier, som läses av andra, vill jag undvika särskrivning. Men det händer ...

Sjöborren: Som funderar över uttrycket: Storm i ett vattenglas ...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-03-07, 10:49
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Eller en full träff... (om ens date har tagit några glas vin för mycket).

/kimmen
Hehehe, jamas!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-03-07, 11:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag tycker också att det är märkligt. Vi hade kanske strängare modersmålslärare, vi gamlingar...med rödpenna...

Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram.


Så hur påpekar man snällt men effektivt de fel som görs, utan att såra skribenten?
Bra fråga, för man vill ju inte göra sig rolig etc på någon annans bekostnad (särskilt inte ifall de är dyslektiker).

Jag tror att bara diplomatiskt förklara för personen att det är ett väldigt vanligt skrivfel med särskrivningar. Och att det är förståeligt eftersom många idag blandar upp engelskan (som ju, enligt vårt sätt att skriva är full av särskrivningar) med svenska språket (p.g.a av dataspelande, engelska chattforum etc).

Fast visst kan det ibland bli väldigt roliga fel och är det inget som är känsligt för personen så kanske man kan skratta tillsammans med den som gjort felet, bara man gör det på rätt sätt.

Senast redigerad av Thira den 2014-03-07 klockan 11:20.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-03-07, 12:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Sjöborren: Som funderar över uttrycket: Storm i ett vattenglas ...
Den stormen är ofta lokalt förekommande och just nu parkerad över vissa trådar på Kalimera

Men visst blev det fler trådar än bildgåtor sista veckan?

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-03-07, 12:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Ifall man nu måste påpeka alls då vill säga...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-03-07, 12:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Den stormen är ofta lokalt förekommande och just nu parkerad över vissa trådar på Kalimera

Men visst blev det fler trådar än bildgåtor sista veckan?

Lissi
..
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-03-07, 13:21
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Den stormen är ofta lokalt förekommande och just nu parkerad över vissa trådar på Kalimera

Men visst blev det fler trådar än bildgåtor sista veckan?

Lissi
Håller med om detta!
Den otrevliga tonen mellan forummedlemmar gör i alla fall mig lite beklämd.
Monica
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-03-07, 13:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jo det är tråkigt med en hätsk ton, men som någon skrev i en annan tråd, jag tror också att det är svårt att tolka hur trådskrivaren egentligen menar ...det kan vara svårt när man inte hör och ser den som skriver.
Jag tror inte någon är elak med avsikt, men kanske skämtar lite "rått" och då kan det missförstås.

Lissi - som säkert oavsiktligt sårat nån ibland utan att ha en aning om detta.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-03-07, 13:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men visst blev det fler trådar än bildgåtor sista veckan?
Typ!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-03-07, 15:31
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Tror ni inte att särskriving kan bero på ordbehandlingsprogram med kursiverad underskrift? Då inbillar man sig att det är rätt att skriva isär. Troligen engelsk influens.

Sen behöver man kanske inte anmärka hela tiden, får nog känna efter lite innan.

Carina
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-03-07, 18:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag anser inte att särskrivningar beror på engelskans inflytande. För det första därför att engelskan inte konsekvent särskriver. En del ord ska skrivas isär, andra ska skrivas ihop och ytterligare andra ska ha bindestreck. För det andra för att särskrivningarna uppkommer så snart de små börjar skriva. Långt innan de blir utsatta för undervisning i engelska, långt innan de kan läsa engelska. Redan i första klass när de precis har börjat skriva små meningar ser man: "Vi hade jätte roligt", "Hon var jätte dum" etc.

Jag tror heller inte att antalet särskrivningar har ökat. De har säkert alltid förekommit i mer eller mindre samma omfattning. Det som har ökat är publiceringarna. Nu blir ju vem som helst publicerad i bloggar, diskussionsforum, på hemsidor osv utan att någon korrekturläser. Förr var det mesta man läste kontrollerat av någon språkkunnig som kunde fixa till det som var fel. Jag har själv arbetat med sådant i många år, och bl a hindrat många särskrivningar att nå utanför kontorets väggar. Numera kan du till och med skriva, trycka och ge ut böcker utan någon som helst korrekturläsning eller redigering. Vi har aldrig haft en tid då alla lärde sig skriva felfritt i skolorna. Men vi har haft en tid då det fanns språkkunnigt folk som rättade till felen innan de kom till allmänhetens kännedom. Sekretare, korrekturläsare och redigerare, till exempel. De har blivit bortrationaliserade av ekonomiska skäl, och då blir det offentliga språket lidande.

Karin
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-03-07, 19:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Karin , det tror jag absolut att du har rätt i !

Dock är det irriterande eller kanske snarast skrattretande med alla dessa fel på affärernas plakat. Man tycker att det borde finnas någon som ser över dem innan de placeras ut i affären.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-03-07, 21:17
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Ordet sär-skrivning har jag aldrig hört förut

Jag delar upp långa och krångliga ord med bindestreck på forumet för att underlätta för läsare som inte har svenska som modersmål
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-03-07, 21:23
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Ordet sär-skrivning har jag aldrig hört förut

Jag delar upp långa och krångliga ord med bindestreck på forumet för att underlätta för läsare som inte har svenska som modersmål
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-03-07, 22:35
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Tack Karin! En del av din beskrivning av särskrivingsfenomenet tror jag stämmer.Ändå vill jag hävda att det är ett ganska nytt fenomen.Vi får se hur länge det håller i sig.Det kanske är här för att stanna - vem vet.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-03-08, 00:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Skriver man fel i webbläsaren, så spelar det inte så himla stor roll. Den rättar dig iaf. Kanske därför man inte riktigt bryrs sisg lngre mo dt r felsvatat.

/Ntewlof
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-03-08, 14:15
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
...och nu tycker jag att vi ska diskutera de mer och mer vanligt förekommande särskrivningarna.Det fanns inte "på min tid",men nu dessvärre allt oftare.
Varför tror ni detta fenomen har uppstått?

En del kanske hänger ihop med att det är besvärligt med sammansatta ord i mobilen när man ska skicka sms? Jag märker själv att jag, istället för att göra en liten ansträngning, delar på orden ibland när jag skriver sms. Som någon skrev tror jag inte heller att det har med engelskan att göra.

När det gäller särskrivning kan det vara jättebesvärligt att förstå vad som står. Ibland händer det att jag får skriva om en text för att få någon slags "kläm" på vad det står...

/Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-03-08, 17:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 332
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag tror precis som du Karin, att ursprunget inte finns så mycket att hämta i influens från främmande språk. Det är inte bara bland barn fenomenet förekommer. Jag har stött på en hel del av det bland äldre människor som har mycket begränsade kunskaper i främmande språk.

Men oavsett ursprunget så upplever jag att det är ett snabbt växande problem. Inte bara särskrivning, utan också en hel del andra konstigheter i skrift på svenska.

Jag är övertygad om att den ökande förekomsten av sådant i bl a dagstidningar gör att det är en självgenererande effekt. Det blir ju inte precis lättare för personer med olika språksvårigheter (t ex sjuka, barn, unga med dåliga språkkunskaper från skolan, invandrare m fl).

Skulle aldrig drömma om att påpeka sådana brister hos någon i ett forum som t ex detta. Men i tidningar tycker jag att det är direkt dåligt. Och där häpnar man ibland över journalisters dåliga svenska.

Men "å andra sidan sätt" så kan ju vem som helst göra fel nån gång!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT