Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-17, 14:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Pruta!!!!!!

Jeg har ikke noe prinsipielt mot pruting, og det hender jeg pruter i Norge også, men aldri for å spare noen tiere eller en hundrelapp, det må gjelde større ting. Jeg har vært en eneste dag i Tyrkia, og i løpet av dagen var jeg innom en skinnbutikk tre eller fire ganger og prutet ned prisen på ei skinnjakke til kona, og syntes egentlig det var morsomt.

Det kan godt hende at jeg har en feiloppfatning av "klimaet" for pruting i Hellas, men jeg har spurt grekere (ikke folk som hadde egen interesse i det!), og fått forklart at på vanlige varer er det ikke vanlig å prute. Noe annet er det hvis man kjøper ting på markeder osv. Men jeg har også fått redusert prisen på overnatting på hotell flere steder ved å si at prisen var høyere enn jeg hadde tenkt meg, og være på vei ut når et nytt tilbud kom. På den annen side kunne jeg aldri tenke meg å prute med dama som har to rom hun leide ut for 25€ pr stk, som hun tydelig hadde lagt mye flid i å gjøre så trivelige som mulig, bare for å se om jeg kunne få rommet enda billigere.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-17, 16:02
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K Visa inlägg
Har det någon betydelse???
Vi blir ju fler & fler på "Kalimera", och alla kanske inte har läst/delat den tråden!?
Lisbeth K
Där fick du det nog om bakfoten!
Jag menade inte att såga tråden bara för att ämnet är diskuterat tidigare
precis som 75% av inläggen på Kalimera!

Jag tyckte bara att hela disskusionen verkade så oerhört bekant på något sätt!

Här prutas inte på inläggen!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-17, 17:57
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Jag har ibland lite svårt för att pruta - det beror ofta helt på försäljaren och hur ärlig denne verkar, men visst beror det även på hur pass intresserad jag är av varan/tjänsten ifråga.
Ett enkelt sätt att pruta på är att be om mängdrabatt när man köper flera saker. Om jag t.ex. köper flera plagg i samma affär brukar jag alltid fråga "och om jag köper tre, vad blir priset då?". Det slutar alltid med att miniräknaren åker fram och styckpriset sjunker. Jag har också en känsla av att grekerna är vana vid denna prutmetod och inte alls tar illa upp.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-18, 06:49
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg
Härligt LG...
Verka va en kanonresa ni var iväg på! En del har gott om tid!
Vad tyckte du om Red Lake? Vi har bokat nåra nätter där nästa vecka! Skala 1-10? Luktade det från de små sjöarna nedanför?
Tacksam för kommentar...

/D
Red Lake är ett trevligt ställe som jag kan rekommendera. Det ligger en bit vid sidan av trafikerade vägar, folkvimmel och tavernor vilket vi uppskattade. Det tar kanske tio minuter att promenera ner till "byn". Familjen som driver stället är trevliga! Och nej det luktade inte från sjöarna när vi var där. En liten bild på dottern som jag tog en av de sista dagarna där;

http://www.infall.se/bilder/red_lake.jpg

/LG
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-18, 19:10
Eleutheras avatar
Eleuthera Eleuthera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Dallas du har helt rätt.
Det säger sig själv att man ska förhandla om priset oavsätt om man bara ska sova en natt.
Jag förvånas ändå av dom höga priserna som näms betalar aldrig mer än 15 Euro per natt vid kort-tidsboende Och aldrig över 10 Euro per natt när jag ska stanna länge.
När man är i Italien så går rummen på hutlösa priser och om man luffar så får man verkligen leta efter billiga rum men vi pratar helt annan standard & Hotell kultur. Och i Hellas så är vi ju där för att njuta av solen, Havet, sitta på en Taverna, möta folk osv.
Inte ligga på rummet med en massa lyx eller har jag fel...
Sedan är det ett annat fenomen att Hellas höjer priserna någon gång i mitten av Juli...Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat med mäniskorna att bara för att det har blivit en viss datum så går priserna upp. Vi alla som samsas på denna sida älskar ju Hellas men vi måste stå på oss när det gäller pris bilden i Hellas och tänka om lite vad det är för standard vi vill ha inte gämnföra med vad vi har i Swe det blir grymt fel.
För om vi börjar att ställa krav på att det ska finnas en massa onödig lyx så bjuder vi in till höga priser...ja säger bara tv på rummet råkade ut för det på Kefalonia förra året MAN BLIR MÖRKRÄDD
Snart är det September
Eleuthera

Senast redigerad av Eleuthera den 2007-07-18 klockan 19:13.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-18, 20:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
Inte ligga på rummet med en massa lyx eller har jag fel...
(...)
För om vi börjar att ställa krav på att det ska finnas en massa onödig lyx så bjuder vi in till höga priser...ja säger bara tv på rummet råkade ut för det på Kefalonia förra året MAN BLIR MÖRKRÄDD
Fel och fel. Du har rätt vad gäller dig och säkert många andra. Men jag är rätt säker på att minst lika många andra vill ha annan standard än du vill och de har inte heller fel.

Jag förespråkar ju prutandet men självklart ska man betala skäligt för det rum man hyr! Och inte ska vi skandinavier tvinga in Grekland i en "du får inte förändra dig utan ska alltid vara som jag vill-fälla". Grekland utvecklas som alla andra europeiska länder och även om det finns en del som inte vill det så är det inget som varken kan eller ska stoppas. Priserna följer denna utveckling. Det må göra det dyrare att turista där, men det ger mest bara fördelar för landet och dess befolkning. Förmodligen även på längre sikt.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-18, 21:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
Sedan är det ett annat fenomen att Hellas höjer priserna någon gång i mitten av Juli...Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat med mäniskorna att bara för att det har blivit en viss datum så går priserna upp.
Det finns många nationalekonomiska teorier jag inte köper - men den om prisbildning på en fri marknad har till och med jag svårt att invända mot. Priset styrs av utbud och efterfrågan - och i högsäsong ökar efterfrågan, alltså stiger priset. Konstigare än så är det ju inte.

Att det sen finns rum av olika standard i olika prisklasser tycker jag inte heller är så konstigt.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-18, 23:26
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Grekland utvecklas som alla andra europeiska länder och även om det finns en del som inte vill det så är det inget som varken kan eller ska stoppas. Priserna följer denna utveckling. Det må göra det dyrare att turista där, men det ger mest bara fördelar för landet och dess befolkning. Förmodligen även på längre sikt.
Precis vad jag satt och tänkte när jag ögnade igenom den här tråden. Vare sig man gillar och pruta eler inte (själv kan jag det inte helt enkelt.), så är det väl väldigt egocentrerat att tycka ett vi svenskar/norrmän ska ha råd att fara runt i Grekland för en spottstyver. Det implicerar ju att vi inte tycker att de är värda samma levnadsstandard som oss (lägg vad du vill i det ordet, annars kan det ta tid att definiera det...).

Om de har en bra produkt (semestergrekland) och vi är många som vill köpa den ska vi väl inte bli sura om de har vett att ta betalt. Precis som du skrev Inkfish "Priset styrs av utbud och efterfrågan" Sen kan vi pruta om vi vill, men om vi vill att Grekland ska sluta vara EU:s U-land måste vi inse att deras prisbild kommer att närma sig vår.

/Marianne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-19, 12:00
Eleutheras avatar
Eleuthera Eleuthera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Självklart har jag fel det säger sig själv och att du har rätt Elisabeth.
Grekland är ett underbart land och många är vi som åker dit och njuter av detta men om du tror i din vildaste fantasi att jag åker ner och prutar sönder Hellas, Så har du grymt fel jag är 42 år har varit på resande fot utanför Swe 9år av dessa för att se och upptäcka och jag vet vad ordet standard betyder men om detta har någon betydelse för dig vet jag inte vill du lägga 50- 80 Euro på ett 10 kvm rum som du tillbringar några sovande timmar på och en dusch sedan sitter du förmdligen på altan eller balkongen och njuter så är det upp till dig.
Jag håller med dig i ditt resonemang men jag har inte FEL eller har jag det...
Eleuthera

Senast redigerad av Eleuthera den 2007-07-19 klockan 12:07.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-19, 12:53
Dallas Dallas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: D
Inlägg: 18
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Hej alla..

Va inte meningen att starta ett världskrig om detta!!
Mer att få folk förstå att vi måste hjälpas åt...
Många här har reagerat subjektivt och tänker inte på att man "borgar" väg för andra... Lustigt!

Sen är det klart att i takt med utveckling som ex. EU så är det tyvärr bara en tidsfråga innan prisbilden ligger på samma nivå som Svedala (den klarsynte har redan märkt att nivån är uppnådd) vilket EU handlar om - att synka medlemsländerna!

När det handlar om boende så är många oense härinne - solklart! Vi har ju olika värderingar och krav...jag gillar inte heller TV på rummet, av den enkla anledningen att jag inte tillbringar en sekund med att titta på TV när jag reser... (Eleuthera - Elisabet 1-0)
Men, MEN det finns faktiskt de som vill titta på TV och då e det klart att man ska ha TV på rummet ju! (Eleuthera - Elisabet 1-1)

Såå...En skön sommar till alla som e på väg till Hellas..
Till er som precis kommit hem - Ta fram paraplyt!

Ser ni en rakad kille med lite tatueringar på Naxos så kom fram och säg hej!

/D
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-07-19, 14:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
Jag håller med dig i ditt resonemang men jag har inte FEL eller har jag det...
Blir inte så lite konfunderad över hur du har tolkat det jag skrev. Jag skriver ju tydligt att du inte har fel ju! OCH att andra, som frågar efter annan standard än du gör, inte heller har det.

Hur du kan tro att jag tror att du "åker ner och prutar sönder Grekland" förstår jag inte heller. Jag diskuterade överhuvudtaget inte dig som person utan den åsikt som du verkar förespråka; att priserna och standarden i Grekland ska vara densamma som var vanlig för 15 år sedan och längre tillbaka.

Slutligen fattar jag inte hur du kan dra slutsatser om vilken standard jag vill ha, vad jag vill betala eller hur jag tillbringar dagarna när jag är i Grekland. Det skrev jag ju inte ett endaste ord om.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-07-19, 14:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg
Vi har ju olika värderingar och krav...jag gillar inte heller TV på rummet, av den enkla anledningen att jag inte tillbringar en sekund med att titta på TV när jag reser... (Eleuthera - Elisabet 1-0)
Asså hallåå där!! Jag var inte med i nån match (här spelar vi väl alla i samma lag!!!) - men om jag hade varit det så skulle just det där ha gett 1-1!!! Jag som i stort sett ALDRIG ser på teve hemma och definitivt inte borta!!! Och att du inte gör det kunde jag räkna ut med lilltån!! Så 1-1 MINST!! Tack
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-07-19, 14:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Eleuthera och Elisabet - ni missförstår varann.

Eleuthera, du skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
Inte ligga på rummet med en massa lyx eller har jag fel...
Varpå Elisabet svarar:

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Fel och fel.
- vilket jag tolkar som "tja, fel och fel, det beror väl på..." Det är ju typiskt talspråk.

Men du verkar däremot tolka det som att hon menar att du har fel och du har fel:

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
Självklart har jag fel det säger sig själv och att du har rätt Elisabeth.
Så många dubbelfel leder lätt till världskrig
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-07-19, 14:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg
...
Många här har reagerat subjektivt och tänker inte på att man "borgar" väg för andra... Lustigt!
Fast jag fattar ändå inte hur du "borgar väg". Du kan ju skrika 10€ allt vad du orkar, om uthyraren startat på 85 lär du ändå inte få rummet, du får leta upp en annan prisklass helt enkelt. Det har då jag alltid gjort och det har funkat utmärkt
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-07-19, 14:59
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Eleuthera och Elisabet - ni missförstår varann.
Exakt, jag såg det nyss också. Och det blev extra lätt hänt då Elisabet hade två citat av Eleuthera och sedan svarade "Fel och fel", d.v.s. det var lätt att tolka det som att "i det första har du fel och i det andra har du också fel". Jag läste det så också först...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-07-19, 15:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Tack Paulina!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-07-19, 15:24
Eleutheras avatar
Eleuthera Eleuthera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Hej på er igen!
Ja vet inte hur man ska tolka något men det spelar inte så stor roll om jag ska vara ärlig. Vi spenderar våra pengar efter hur mycke vi har och vad vi vill andvända dom till. Och det är helt okej för mig, det är ingen ide att fördjupa sig i hur mycke ett rum får kosta eller ska kosta det ända viktiga är att alla får valuta för sitt resande vad pengarna går till är ju upp till var och än. Eller hur?
Jag kan bara prata för mig och dela med mig av mina erfarenheter jag tror säkert att ni har listat ut att jag stannar hellre längre tid på ett ställe och njuter av det sedan om jag inte har en massa faciliteter på mitt rum så är det mitt val....självklart, och om jag trampa dig på tårna Elisabeth så är jag ledsen för det.
Men när det gäller prutandet så är jag 100% säker på att det inte kommer att vara någon i Hellas som tar skada av det vi har ju alla läst här på Kalimera att någon kan ringa ner för att få en pris uppgift och sedan ringa en stund senare och få en helt annan pris bild.
Så om det beror på oss eller mäniskorna i Hellas det kan vi alla ta en funderare på.
Eleuthera
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-07-19, 15:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Jag tillhör de som prutar. Inom rimliga gränser! Jag ser ingen anledning att vrålpruta. Men jag gör det oftast på rum och andra dyrare saker. Aldrig på krafs bara för att spara några kronor...

Jag ser det så här: Hotellägaren har en viss fast kostnad, ränta, amortering, el, vatten, städning och personal osv, för sitt hotell. Oavsett om rummet hyrs ut eller inte. Och så vill han tjäna lite på sin verksamhet. Om vi ponerar att den fasta kostnaden är 15€ per dygn och rum, och han behöver tjäna 15, så är hans pris troligtvis 40 per natt. Han försöker naturligtvis tjäna lite extra och även kompensera för de som vrålprutar. Det rummet får man normalt sett för 30 om man försöker. Då är både han och jag nöjda! Om sässongen är riktigt dålig eller under riktig lågsässong kan man kanske få det rummet för 15 - 20 om man är envis. Han vill täcka sina kostnader men tjänar inget eller lite, och han är inte så glad...

Betänk detta: Den bästa affären är alltid är när båda parter är nöjda! Och det behöver inte enbart vara ekonomiskt. För min del kan det även handla om standard, läge, service, mysfaktor osv. Stämmer allt är jag beredd att betala några € extra.

Dessutom är det så att dessa personer oftast ska leva till nästa sässong av det de tjänar på sommaren. Så jag anser att det till viss del även är vårt ansvar att se till att de kan leva på sin verksamhet och på så sätt även finnas kvar på längre sikt. Däremot ser jag ingen anledning till att hotellägaren ska sätta in alltför mycket av mina pengar på sitt sparkonto... Därför prutar jag normalt sett.

Men om man prutar för hårt eller för mycket tycker jag att man visar förakt och brist på respekt.

Peter
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-07-19, 16:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Ojojoj så fel det kan bli
Jag menade "fel och fel" så som talesättet oftast används. Inte "du har fel i det enda och i det andra". Ursäkta att det var otydligt, insåg inte alls det.

Du har inte trampat mig på tårna Eleuthera, inte det minsta och behöver inte alls be om ursäkt. För mig är alla diskussioner här sakfrågor och inte personfrågor. Jag gillar att diskutera och respekterar alla åsikter, även om jag inte brukar få slut på argument för min sak i första taget

Min grundinställning till sådana här val i livet som diskuteras här, är att ingen värdering eller prioritering är bättre eller sämre än någon annan och var och en får göra som den vill inom ramarna för hänsyn till andra.

Vad gäller prutande så tycker jag det är en stor skillnad mellan att pruta för att det är en del i spelet och att göra det för att så att säga "sätta Grekland på plats". Utveckligen kan vi knappast göra något åt, även om vi vill det ibland. Att den socioekonomiska utvecklingen som pågår i Grekland har fler fördelar än nackdelar för befolkningen tror jag definitivt.

Keep discussing! Vad vore livet utan argumentering???
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-19, 16:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pruta!!!!!!

På öar där efterfrågan är lika med eller större än tillgången på rum i högsäsong som ex Folegandros tar hotellägaren alltid ut listpriset under dessa perioder. Det är bara under andra perioder som rummet kan bli billigare. Där finns förövrigt inga 10 euros rum så den som vill bo så billigt bör boka in sig på campingen om det finns några platser där.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT