![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har så många koltrastar att det är omöjligt att särskilja någon av dem. Den senaste 7 dagarsperioden har de ätit cirka 25 kilo äpplen. Hittade förra veckan de allra finaste stora röda äpplena på Netto för 9 kronor kilot Royal Gala heter sorten. Man fick bara köpa 5 kilo per hushåll så det fick bli ett par runder ett par dagar i sträck. Idag kostade samma sort 16'90. Men vad göra? Det fick bli en påse för 60 kronor idag igen. Det kostar på att få säkra upp kolisarna så man får höra deras sång till våren och sommaren
![]() Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alla djur har det väldigt svårt nu och kan man hjälpa till med stödutfodring så tycker jag att man ska göra det. Köpte idag hem en 25-kilos säck viltfoderpellets (136 kr) + mineralsten för vilt (58,80 kr) från Lantmännen/Granngården - inga stora pengar alltså.
På tal om hornugglor så hittade jag en artikel från dagens Sydsvenskan http://sydsvenskan.se/omkretsen/trel...-dagsljus.html Även via dagens SVT/Rapport finns aktuell artikel: http://svt.se/2.22620/1.1903655/radj...tar_dor_i_snon //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vad roligt att höra att vi är fler! Jag blir lite utskrattad på jobbet när jag tar med mig äpplen och päron som jag matar mina kompisar herr koltrast och hans vänner! (Jobbkompisarna tror nog att jag är snål och tar hem frukten till mig och familjen, men det stämmer alltså inte!). Vi får nämligen kilovis med frukt varje vecka och folk orkar inte äta upp den...
Lägger också ut solrosfrön, jordnötter, hampfrön och en och annan ostkant! Ost är mums, tycker fåglarna. Hade glömt bort att de gillar russin, tack för tipset Janne! Men matar du dem med ett kilo russin varje dag? Det blir dyrt det... Jag tänker också att om jag matar mina vänner så sjunger de så vackert för mig på våren, de väcker mig skönare än min väckarklocka... |
|
||||
|
||||
![]()
Som mina barn, om de får välja vad de ska livnära sig på. Kanske är de av samma sort, de längtar i alla fall efter vår, sommar och sol, precis som era små fåglar...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
All heder och beundran till er som hjälper djuren nu när de verkligen behöver det. Önskar jag hade större möjligheter att göra det själv. Men jag bor mitt inne i byn och här får vi inte. Det blir ett dj... liv. Jag försöker slänga lite nyttigheter till smådjuren när ingen ser... Och jag riskerar att få faan för det eftersom jag sitter i styrelsen i vår förening...
![]() Och jag kan inte ta mig ut ur byn eftersom jag inte har bil... Men så fort det går att köra med Mc:n ska jag köra ut och lägga lite nyttigheter... Ett tips. Förr när jag höll på lite med hästar kunde man köpa "fodermorötter" i 10-kilos säckar för typ 10 - 15 Kr! Fanns på ställen som riktade sig till Gårdar och Lantbruk. Det motsvarar en öl mindre under helgen och kan hjälpa så många... På Fredag ska jag göra min vanliga veckohandling. Då ska jag köpa några Kg morötter på ICA. Sedan ska jag gå ut och gå... ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja Du Arne, näst efter koltrasten vill jag ha skatorna kvar i min trädgård, så jag matar dem. Visst skränar de och väsnas de, i synnerhet när någon katt närmar sig, men vad gör det, deras familjeliv är en fröjd att skåda.
Men inget går upp mot en soluppgång eller solnedgång med koltrasten som sjunger för mig, då blir jag varm i hela kroppen. |
|
||||
|
||||
![]()
Smakar det så kstar det. Har nu förbrukat över 120 kg solrosfrön för att inte tala om annat. Har för tillfället ca 30-talet duvor, 20-talet kajor samt en hel del småfåglar typ finkar och mesar runt fågelbordet. Koltrastarna är litet mera försikta och kommer sporadiskt fram emellanåt. Även storfamiljen skatan sitter i björkarna.
En sparvhök brukar också hälsa på och då blir det liv i luckan. Det har tyvärr gått åt några småfåglar men det är naturens gång. Hoppas att man får glädje av utfodringen i sommar. //Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Russin är säkert ett rätt bra foder efterom det innehåller rätt mycket socker. Vilket ger energi och värme.
Citat:
Citat:
Citat:
Jag har sedan barnsben haft en stark känsla för djur. Jag har haft hund, har katter nu, och även hållt på lite med hästar. De flesta i mitt umgänge har, eller har varit engagerade i djur på ett eller annat sätt. (Jag har svårt för människor som inte tycker om djur... Det måste vara något fel på dem...?) Och jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft några negativa reaktioner hos djur jag träffat. Och då har jag t o m träffat en vuxen Chimpans som klättrade uppför mitt ben och satte sig på höften och började undersöka mitt hår... ![]() ![]() För ett antal år sedan var jag ute och gick med en häst... ![]() Det läget var inte så kul kan jag säga. Jag gick först, därefter hästen och sedan kommer hunden upp bakom henne. I det läget riskerar jag att hon av rädsla bara springer rakt fram och gör Petermos av mig... Det är över 400 Kg flyktinstingt på 4 ben jag håller i ett snöre... Hur stor chans har jag där...? MEN. Hon sprang runt mig och ställde sig på andra sidan så hon fick mig mellan sig och hunden. På något sätt litade hon på att "han som håller i grimskaftet" skulle lösa det hela. Vilket jag lyckades göra. Men jag var lite knäsvag efter... Jag insåg ju vad som kunde ha skett... Det var inte min häst även om hon kände mig rätt väl. Men hon hade precis lika gärna kunnat springa rätt över mig... AJ..... I SydSvenskan idag stod det just om att djuren här nere har det svårt nu. Speciellt Rådjur och Trastar(!). Och att alla djur behöver stödutfordring nu. Faktiskt ända fram till slutet av April! Naturen hinner tydligen inte ge något av större värde innan dess... Så det är upp till oss och vårt samvete. I morgon ska i alla fall jag köpa några Kg morötter och vettigt fågelfoder. Sedan ska jag ut och gå... |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har tre permanenta koltrastar, en dam och två herrar, och emellanåt kommer två herrar till. De är iofs redan välgödda av äpplen och fågelmat men inspirerad här införskaffade jag russin. Vilket de inte verkar gilla något vidare?
Undrar om koltrastar är rädda för nyheter i mathållningen? Däremot har en stare dykt upp som glupskt sätter i sig av russinen. Och som dessutom verkar vilja ta över restaurangen från stamgästerna. I morse när jag la ut ny mat syntes spår av strid i form av avslitna fjädrar. Är starar högre i näringskedjan? Är en ensam stare helt enkelt kaxigare än ett gäng koltrastar och kapabel att skrämma bort dom? Vill inte kasta onda ögat på staren men mina kolisar vill jag ha kvar!! Mica Som också längtar koltrastens vackra sång. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu ligger det 4 Kg morötter och en stor påse helfoder till fåglar på diskbänken här...
Så i morgon blir det en längre promenad. Först bort till fågeldammen, Svedalasjön som jag brukar kalla den, och sedan till fälten där bakom. Nyttigt för mig och förhoppningsvis till lite hjälp för de behövande... Det har faktiskt varit 4 - 5 plusgrader här idag så det har tärt liiite på snön. Äntligen... ![]() Senast redigerad av Peter den 2010-02-26 klockan 18:44. Anledning: Motötter... Låter inte rätt... |
|
|||
|
|||
![]()
I Kalmar har det varit riktigt vårväder idag med flera plusgrader, fågelkvitter samt sol. Härligt med fågelsången och snön har smält undan bra. Vatten har runnit och stora pölar har man fått plaska igenom med barnvagnen på farmorspromenaden i eftermiddags
![]() Nu Peter är det hopp om livet! ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det har varit plusgrader här i Gävle också, det till och med regnade lite ett tag...var det ljuvligt eller?
![]() Några fåglar vågar jag inte mata här, vill inte att de ska bli kattmat. Det finns 7-8 katter bara i min port...alla är ute om dagarna....eller i stolen på min altan ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det låter mer som om fågelbordet haft besök av en rovfågel, sparvhök exempelvis. Den har nog tacksamt tagit för sig av dina välgödda trastar. Ja, så är det ju. Äta och ätas.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har nu lagt ut russin till koltrastarna. Försiktigt kikar jag ut genom fönstret i förhoppning att få se glada koltrastar kalasa ekologiska russin.
Det enda just nu ser är maken - uppflugen på taket - frenetiskt skottande snö. Ett annat tips - för oss som har vindruvor i trädgården - är att på hösten inte plocka av alla söta druvor, utan lämna några klasar till koltrasten. |
![]() |
|
|