Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-03-30, 23:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag är förvånad att inte Kreta vann. Det är ju så många på Kalimera som åker dit om och om igen och trådarna om Kreta är väl många fler än om Naxos så intresset verkar ju större, eller "ser" jag fel? Fast å andra sidan har ju inte det något samband med antalet röster förstås
Men jag tror att en av orsakerna till att det skrivs så mycket om Kreta är att det är så enkelt att åka dit från många platser i Sverige. Jag sitter och tittar på resa till Kreta i maj och har fyra flygplatser att välja på för att åka dit, mest troligt kommer vi att åka från Umeå men det går också att åka från Luleå (3 timmar bort), Sundsvall (3 timmar bort) eller Arlanda (en timme med flyg).
Samma sak är det ju med Turkiet, dit går det väl direktflyg från hur många flygplatser som helst i Sverige. Anledningen till att Turkiet är populärt är alltså inte att det är ett bra turistmål, det är att de verkar vara bra på att sälja in direktflyg från många platser

Mvh Janérik
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-03-31, 11:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Anledningen till att Turkiet är populärt är alltså inte att det är ett bra turistmål, det är att de verkar vara bra på att sälja in direktflyg från många platser
Mvh Janérik
Till viss del håller jag med, MEN vore det inte så att väldigt många faktiskt tycker att Turkiet är bra (och billigt, vilket verkar vara viktigt) så skulle ändå inte så många åka dit år efter år.


Vi är jätteglada att det går att flyga till Chania från Kalmar, men vi har bara EN gång sett att det finns med endast flygstolar kvar, vilket begränsar om man inte vill betala dyrt för hotell och sen strunta i det och åka runt. Många hamnar alltså bara runt Rethymno och Chania vilket i o f s inte är så "bara" men har man varit där 5 ggr så vore det kul med en annan landningsplats på ön
Nu ska jag vara riktigt på hugget nästa år för att hitta en tidig resa ner, vilket blir billigare. Då får det kanske bli med Norweigan från Gbg.

Lissi - som ska ner våren 2013
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-03-31, 22:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Till viss del håller jag med, MEN vore det inte så att väldigt många faktiskt tycker att Turkiet är bra (och billigt, vilket verkar vara viktigt) så skulle ändå inte så många åka dit år efter år.
Nja, jag är inte helt säker på detta. Jag har en känsla av att det ligger en form av marknadsföring bakom det hela, kan det vara så att turkiska flygbolag (för det är åtminstone här i Umeå Turkiska bolag) under en lång tid har fått bidrag från staten (eller kanske tom blivit uppmanade) för att flyga in en massa turister från så många platser som möjligt till deras land. Alltså en typ av långsiktig marknadsföring från myndigheterna.
Säg att i stället grekerna för 10-15 år sedan hade kommit på att man ska flyga in turister från många små flygplatser runt om i nordeuropa för att på så sätt bygga upp sin turistindustri. Jag tror att man hade fått samma effekt även då och nu hade haft en betydligt mera utbyggd turism på många orter som kanske inte är så exploaterade ännu.
Jag tror helt enkelt att turkarna hann lite före här för jag tror inte att turkiet hade så mycket bättre förutsättningar än grekerna då de körde igång, dessutom har ju Turkiet ett statsskick som gör att det inte finns samma kundunderlag som Grekland har. Många väljer bort landet av ideologiska skäl och det problemet tror jag att kommer att fortsätta många år till.

Mvh Janérik (som inte har Turkiet i reseplanerna)
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-04-01, 00:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Jag har aldrig varit i Turkiet, har aldrig känt mig lockad trots att man kunnat flyga dit från Kalmar och jag hade aldrig flugit någonstans utan att jag själv velat oavsett vilken marknadsföring som helst.....så jag "köper " inte dina argument Janerik. Vill man som turist till ett resmål så tar man sig dit och vill man nån annanstans så åker man dit även om det innebär lång transfer till rätt flygplats....tror JAG.

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-04-01, 07:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vill man som turist till ett resmål så tar man sig dit och vill man nån annanstans så åker man dit även om det innebär lång transfer till rätt flygplats....tror JAG.

Lissi
Det tror jag inte alls. Janériks uppfattning ligger nog närmare sanningen. Tillgång styr efterfrågan för många som reser men naturligtvis inte för alla.
Många vill ha det enkelt och bekvämt utan allt för mycket krångel så är jag själv ibland och därför är en resa från hemflygplatsen oftast väligt populärt. Arrangörerna behöver väldigt sällan rea ut sina resor från de mindre flyplatserna och skulle grekrna gjort som turkarna och satsat på flyg från många flygplaser i Europa med grekiska bolag skulle deras turistindustri inte vara lika koncentrerad och sårbar som den är idag.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-04-01, 08:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Janerik och Eva, ni borde kontakta turistministern oh säga vad ni tror. Just nu heter han Geroulanos men han biträdande minister Nikitiadis är mycket mer initierad (min åsikt) - frågan är vem som kommer att få jobbet efter riksdagsnyvalet .
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-04-01, 09:15
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Greklands populäraste ö

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
...Jag har en känsla av att det ligger en form av marknadsföring bakom det hela, kan det vara så att turkiska flygbolag (för det är åtminstone här i Umeå Turkiska bolag) under en lång tid har fått bidrag från staten (eller kanske tom blivit uppmanade) för att flyga in en massa turister från så många platser som möjligt till deras land. Alltså en typ av långsiktig marknadsföring från myndigheterna.
/quote]
Kanskje det er slik ? I min barndoms by, mellomstor kystby, er det først og fremst Tyrkia som nevnes av gamle venner og bekjente som feriemål. Dit reiser mange igjen og igjen, og har gjort det i årevis. Direktefly, Detour, Tyrkiareiser, men også skandinaviske bolag. Enkelt og lettvint, ingen 'mellomreise' eller overnatting. Ellers er tilbudet fra denne byen kun Kreta, Mallorca, Kypros. Tenk, ikke en gang Rhodos er et alternativ.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-04-01, 09:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det tror jag inte alls. Janériks uppfattning ligger nog närmare sanningen.
Eva
Förlåt om jag återigen hade fel Eva, .

...men jag tycker att det låter väldigt konstigt att folk i så stor utsträckning lägger surt intjänade semesterpengar och åker till platser de inte vill till bara för att flyget är nära. Men det kanske är så...

Åter till tråden om populäraste ön så är alla tre överst mycket värdiga vinnare

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-04-01, 10:20
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Förlåt om jag återigen hade fel Eva, .

...men jag tycker att det låter väldigt konstigt att folk i så stor utsträckning lägger surt intjänade semesterpengar och åker till platser de inte vill till bara för att flyget är nära. Men det kanske är så...

Åter till tråden om populäraste ön så är alla tre överst mycket värdiga vinnare

Lissi
Det kan ju vara så att någon VILL åka till Turkiet eller Grekland, om det då finns direktflyg från hemorten till Turkiet så kanske inte valet är så svårt.

Från Rebase som har turen att bo nära Landvetter och heller aldrig varit i Tukiet

Förresten Grattis till segern mot Sundsvall. Sobralense lär inte vara med i "våran" startelva idag.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-04-01, 10:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Det kan ju vara så att någon VILL åka till Turkiet eller Grekland, om det då finns direktflyg från hemorten till Turkiet så kanske inte valet är så svårt.
Jo det är ju det jag försöker säga, att folk åker dit de vill OAVSETT var flyget går......men detta får diskuteras i en annan tråd tror jag.

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-04-01, 11:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Förlåt om jag återigen hade fel Eva, .

...men jag tycker att det låter väldigt konstigt att folk i så stor utsträckning lägger surt intjänade semesterpengar och åker till platser de inte vill till bara för att flyget är nära. Men det kanske är så...

Åter till tråden om populäraste ön så är alla tre överst mycket värdiga vinnare

Lissi
Nu tycker jag att du låter lite spydig.

Jag har väl inte skrivit att de åker till platser de inte vill till var får du det ifrån men kanske fler skulle prova att åka till andra ställen om det var enklare.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-04-01, 11:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tillgång styr efterfrågan för många som reser men naturligtvis inte för alla.
Många vill ha det enkelt och bekvämt utan allt för mycket krångel så är jag själv ibland och därför är en resa från hemflygplatsen oftast väligt populärt.
Eva
Nu har jag en ny tråd för denna diskussion
Jag tolkade faktiskt dessa meningar så att det är tillgången på de små flygplatserna som styr de närboendes resmål till stor del för att det är bekvämt.

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-04-01, 12:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu har jag en ny tråd för denna diskussion
Jag tolkade faktiskt dessa meningar så att det är tillgången på de små flygplatserna som styr de närboendes resmål till stor del för att det är bekvämt.

Lissi
och det betyder inte att de åker till ett ställe de inte gillar. Jag vill inte att du misstolkar på det sätt du gjort här det känns inte ok. Fråga istället om du tycker att något är oklart.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-04-01, 12:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
och det betyder inte att de åker till ett ställe de inte gillar. Jag vill inte att du misstolkar på det sätt du gjort här det känns inte ok. Fråga istället om du tycker att något är oklart.

Eva
Svarar i rätt tråd. Läs där.
Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT