![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En idag lite blåsig hälsning från Andros ,där vi alltså varit sedan i torsdags. Vi bor jättebra med fantastisk utsikt över havet med ett fint klippbad alldeles nedanför vår studio. Batsi är nu helt off season, men efter första dygnets chock så gillar vi byn. Ännu mer faktiskt efter dagens långa tur med bil . Vi har sett mer tomma,halvfärdiga och övergivna hus och hus som är färdiga men ej använda än på någon annan ö förut och i Andros Chora var det väldigt slitet och med många övergivna hus mitt bland fina sådana. Väldigt öde kändes det där också. Vi satt på torget vid platanen och åt lunch och där såg vi folk. Alla vi pratat med säger att allt här stänger i början/mitten av september, alltså nästan 2 månader tidigare än på Tinos där kyrkan drar till sig turister. Tinos är en mer ekonomiskt sett mer blomstrande.
Vi åkte även till Menites, som var jättefint. Där kom folk med bilar och fyllde på vatten direkt från källan. Överallt på ön finns ställen att ta vatten och det är jättegott. Vi var även i Stenies och Korthiou och båda ställena var helt öde. Det var i dag häftiga vågor på östsidan. Sophanteringen har man nog fortfarande problem med. Efter vägarna mycket skräp och någonstans på ön har man nog haft rea på madrasser för säkert 20 st stora dubbelmadrasser har vi settefted vägarna vid de överfulla soptunnorna. Nu är det ju helg så kanske tunnorna töms, men vem tar hand om alla bilvrak? Jag tror att mitt i tryck av Andros hade varit annorlunda om jag aldrig varit på Tinos, men i mitt tycke finns inget här som jag sett som inte Tinos har vackrsre, inte minst bysrna med sina gränder. Det jag gillat bäst så här långt är FAKTISKT Batsi. Nog för idag.....och jag ångrar INTE att vi stannat här! Lissi |
|
|