Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-03, 15:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Sen eftermiddag....och det bara blåser. Inga prognoser stämmer om minskad blåst och nu blir jag lite orolig om det ökar, för jag måste ju iväg på torsdag morgon. Fast jag vet ju egentligen att det ska mycket till för att båtarna inte ska gå. Men inte en droppe regn har kommit och tvätten jag körde I Nikoletas maskin torkar bra I blåsten med många klädnypor på.
Idag vid kl 11 gav vi oss iväg I Nikoletas bil upp till Tarambados, där vi ställde bilen och gick den mycket vackra vägen till Smardakito. Åh så grönt det är överallt nu. Nikoleta sa, att regnet för ett par veckor sen väckte hela naturen till liv. Överallt på sluttningarna syns olivplockare ibland träden, men många träd har drabbats av en liten skademask som förstör oliverna om man inte har sprutat träden. Nikoleta räknar med att hälften av deras skörd är förlorad. De besprutar inte. Att gå med Nikoleta och höra om livet I byarna är härligt. I Smardakito var det nästan tomt I de vackra gränderna och tavernan var stängd, för alla plockade oliver. I Tarambados gick vi ett bra tag också. Lika öde där.
När vi kört genom Krokos och förbi Volax så kom vi till min älsklingsby Agapi, som klättrar efter berget I vinkel med liten dal/ravin nedanför. Där porlade det friskt av vatten som rann nedför. Den övre delen har många nyrenoverade hus och där är gudomligt vackert med många fina valv man går igenom. Blommor och citronträd överallt. Tröttnar man nånsin? Man går en liten stensatt väg alldeles vid kanten med underbar utsikt över dalen till andra byar som klättrar på bergen mitt emot. Byns taverna öppnades bara för oss då ägarinnan såg oss komma och undrade om vi var hungriga. DET var vi!
Det trollades fram tomatbollar av torkade tomater och smet som gjordes medan vi väntade.Gudomligt goda!!! T o m Nikoleta gav toppbetyg. Sallad med gurka, tomater, lök oliver, kapris och örtkryddor bla timjan. Allt egenodlat förstås. Sen gjordes omelett med potatis, ost och lök och den var så gul så det var som en sol kommit på bordet. Här på Tinos är äggulorna gula! Allteftersom tittade fler bybor in och pratade och Nikoleta hade flera gemensamma bekanta med ägarinnan. Recept utbyttes och telefonnummer, för vidare kontakt dem emellan. Underbar efterrätt med syltade druvor och grekkaffe kom också fram och friskt källvatten. En underbar lunch I en underbar by!
Helt plötsligt var klockan mycket och vi bestämde oss att åka hem med stopp för inköp av honung hos min leverantör... 15 euro kilot. Jag brukar köpa mer men nu ska jag ju åka runt och jag kan köpa honung I Kardamyli också. Panagiotis, Stellas son, hörde av sig igår. Han möter vid bussen om jag säger vilken tid jag kommer och fast det är nära så vill jag inte tacka nej....det kan ju regna...

Om en stund ska Clery och jag gå och fika...och jag ska ta ut pengar för första gången....mina medhavda har räckt till allt hittills inkl hyran...

Vi hörs..
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 16:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Så fint du har det, inte undra på att du trivs på Tinos. Jag trivs också av att bara läsa dina rapporter. Så tack för att du håller oss uppdaterade!

Hoppas vinden lugnar ner sig till torsdagen.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 00:14
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Åh vad jag njuter av att läsa om dina upplevelser på Tinos
Ha det fortsatt gott!
Monica
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 08:56
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Så fint du har det och vilka fina vänner du fått!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Vilken fin dag du fick!

Kommer du inte iväg på torsdag?
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 09:53

Janne...har skrivit pm.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 10:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo en sak till..I fredags kväll gick jag återigen till Kyriakatikos och musikkvällen där. Helt otrolig stämning , superbra musik och helt knökafullt både inne och I gränden utanför. Publik I ålder 4 - 80 och ALLA kan ju sångerna. Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.Jag var inte hemma förrän långt efter midnatt. Inte en sekund kände jag mig ensam.
Lissi
Det där låter så härligt, har aldrig upplevt det så det hoppas jag att jag får göra nångång.

Men det där med båtstrejken var ju trist. Du har det säkert bra på Tinos, men när man riktigt väntat med iver på något så känns det ju inte så trevligt. Men, that´s life!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 14:23

Hela min långa rapport försvann när jag skulle sända, nu orkar jag bara inte skriva om allt..
Bara kortversion.. Båtstrejk 2 dagar till gör att jag inte kan åka förrän på lördag I stället för I morgon.Det blir då alldeles för lång resa med övernattning på vägen för bara tre nätter I Kardamyli. Jag har därför ringt och avbokat. Tyvärr! Nu är det strejk jämt jag ska hit, ena eller andra vägen...nu var det fel håll ! Jag tar den nybokade resan I maj till Kardamyli med omnejd...hoppar Tinos då. Nu stannar jag till måndag här och har bokat på ett par nätter på Adonis. De hade rum. Strul ger alltid nya möjligheter!
Nikoleta har bjudit på imam, himmelskt god så nu ska jag ta en liten siesta. Ikväll blir det mysiga Kyriakatikos...där är alltid mycket folk.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 17:48
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det blir då alldeles för lång resa med övernattning på vägen för bara tre nätter I Kardamyli. Jag har därför ringt och avbokat. Tyvärr!
Det kanske bara är bra, och det blir till slut ännu bättre. Du får definitiv uppleva ett vackrare (och säkert varmare) Kardamili med omnejd när du kommer i maj. (Såg nu att jazzfestivalen är mellan 14-16 maj.)
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 17:51
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Nu är det strejk jämt jag ska hit, ena eller andra vägen...
Lissiväder har jag hört talas om.... Men, nu får vi koll på strejkerna också; där Lissi är blir det strejk....
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 18:05

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
(Såg nu att jazzfestivalen är mellan 14-16 maj.)
Så bra! Jag är hellre där utan jazz och ska boka 3-9 maj om P har rum då. Annars finns ju andra boenden också...
Jag hoppas få Claes med mig och att vi har bil från flygplatsen hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Lissiväder har jag hört talas om.... Men, nu får vi koll på strejkerna också; där Lissi är blir det strejk....
Ja denna gång har I alla fall Lissivädret uteblivit. Strålande sol hela tiden...
Både strejk och regn hade varit too much Fast den evinnerliga blåsten är jobbig. Det är inte skönt vid havet. Men det ska bli bättre.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 18:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Først Lissi, så s y n d med streikene/ at du ikke kommer til Kardamili som planlagt !!!
J e g har og gledet meg veldig til det
- men Kardamili venter på deg- kanskje vi sees i mai?

Så vil jeg, sent, men jeg håper godt, si takk for dine levende skildringer/denne tråden
Beklager den s t e r k e vinden
Men ellers, hvilke HERLIGE opplevelser du har hatt
- og siden du fortsatt skal være på Tinos/sammen med familien din, blir det sikkert veldig fine dager framover og
Ha det godt
Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 18:58

Tack Kari!
Jag pratade ju med Panagiotis I telefonen I eftermiddags och I kväll kom ett så gulligt mail att han visste om strejken och förstod mitt dilemma. Jag skulle skriva till honom när jag kom hem för att boka rum I maj och jag tänker fråga om 3- 10 maj... Det blir bra och nu stannar jag kvar till måndag morgon. Strejker drabbar ju alltid tredje person och nu förlorade Stella Rooms 5 nätter men får 8 I vår. Nikoleta får 4 nätter till istället. Hon är glad att jag är kvar över helgen så vi kan göra en utflykt och vandring till.
I morgon tar jag bussen upp till Monastiri och besöker klostret. Så vandrar mellan några byar där I närheten och sen beroende på vädret vandrar jag tillbaks till Chora via Dio Choria eller tar en senare buss tillbaks. Blåser det storm blir det jobbigt att gå ner till Chora. Det får bli som det blir.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 08:40
karis avatar

Citat:
Tack Kari!
Jag pratade ju med Panagiotis I telefonen I eftermiddags och I kväll kom ett så gulligt mail att han visste om strejken och förstod mitt dilemma. Jag skulle skriva till honom när jag kom hem för att boka rum I maj och jag tänker fråga om 3- 10 maj... Det blir bra och nu stannar jag kvar till måndag morgon. Strejker drabbar ju alltid tredje person och nu förlorade Stella Rooms 5 nätter men får 8 I vår. Nikoleta får 4 nätter till istället. Hon är glad att jag är kvar över helgen så vi kan göra en utflykt och vandring till.
Lissi
Nei, streiker rår man ikke med, og som du skriver så blir " den enes død, den andres brød", denne gangen positivt for Nikoleta

- når det gjelder Panagiotis er han s å vennlig og sympatisk, klart han var "gullig"

Men vi treffes akkurat i k k e i Kardamili da, Lissi...., vi reiser derfra 2.mai, men blir fortsatt på Peloponnesos,... så
Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 14:13

Kari: Jag/vi (?)kommer till Aten 1 maj och tänker en övernattning ev 2 I Kalamata innan Kardamili... så KANSKE kan vi ses I Kalamata om ni ska åt det hållet. Det får tiden utvisa!!!!

Idag är det den hittills minst blåsiga dagen här på Tinos.Strålande sol från klarblå himmel och varmt...linne och 3/4 byxeväder. Jag tog bussen kl 10.45 upp till Monastiri och gick och strosade I klostret ett tag. Där är så vackert. Hela Tinos under sig känns det som. Jag fick sällskap av en pratsam nunna och en svart katt på min promenad. Nunnan undrade var jag var ifrån och vart jag skulle efter klosterturen. När hon hörde att jag skulle ned till Chora "me ta podia" så gjorde hon korstecken och sa "siga, siga" Jag fortsatte min vandring på serpentinvägen upp I Arnados som är så fint.Inte en människa såg jag I byn, bara en ny svart katt som gick och jamade hela tiden tills jag gick ut ur byn igen. Så gick jag vidare tilDio Choria. Där såg jag 2 människor. Jag var kaffesugen, men inget var öppet så jag gick ner till Triandaros och fikade på tavernan. Fika kan man där, men maten är usel...de unga som tagit över kan inte laga mat. Det är ju lite synd om man driver taverna Men byn är jättefin och ligger så vackert mot en ravin. Många turister stannar och äter men inga kommer tillbaks...
Så fortsatte jag serpentinvägen ner till Ag. Varvara. Där ville jag äta för jag hade gått 2,5 tim. Inget öppet så jag gick de sista kilometrarna, 60min, till Chora, så det var garanterat mer än de 3 km som står på skylten. Avståndsmätning är inte grekers starka sida. Man får en km -uppgift och när man gått 15 min kan det vara en kilometer längre till målet på nästa skylt. Det gör I alla fall promenaderna roligare. Efter 3,5 timmar så var jag I mål på Aithrio där jag åt gott. Varm sallad på kronärtskockor, rödbetor, blomkål och squash halv portion och så potatis- och ostomelett.Jag åt bara halva, men utan att jag bett om det så kom resten tillbaks I Doggybag...
Nu siesta ett tag innan jag ska till mysiga La Strada på fika... och inga båtar idag....
Jag är nöjd som det blev och ser fram emot vårens två Peleponnesosresor...på tisdag ser det ut som om Sunny och jag kan träffas för mat på Rakadiko I Pireus!! Trevligt!
...och från och med tisdag när jag åkt blir det lugnt...ingen vind ! Aten ska bli kul....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 14:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Visst måste det vara konstigt att inte se några färjor som anländer och drar iväg från Tinos?
Det brukar vara en färja nästan varje timme.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 14:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Vilken härligt lång runda då gått idag!..

Ska bli skoj att träffas i Pireus.. det var ett tag sedan... 2013 på Tinos.. OJ.. vad tiden går!..
Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 20:14
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Idag är det den hittills minst blåsiga dagen här på Tinos.Strålande sol från klarblå himmel och varmt...linne och 3/4 byxeväder.

Avståndsmätning är inte grekers starka sida. Man får en km -uppgift och när man gått 15 min kan det vara en kilometer längre till målet på nästa skylt. Det gör I alla fall promenaderna roligare.

Efter 3,5 timmar så var jag I mål på Aithrio där jag åt gott.

Jag är nöjd som det blev och ser fram emot vårens två Peleponnesosresor...på tisdag ser det ut som om Sunny och jag kan träffas för mat på Rakadiko I Pireus!! Trevligt!
Lissi
Tänk att det kunde bli så skön promenad-dag till sist . Vad skönt!

Det där med avstånd, ja . Det kan ju vara åt båda håll, så man inte fattar nå´t. Visst är det spännande ?

Klart att det smakar efter det promenerandet , dessutom verkar du ha kläm var man ska äta och inte.

Vad bra att allt fallit på plats, till slut.

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 07:25
karis avatar

Ja, håper vi sees, Lissi, våre planer etter Kardamili er ikke " spikret" enda
Koroni inngår...., men ellers vi er i Hellas til -2.mai
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 12:18
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Strejker drabbar ju alltid tredje person och nu förlorade Stella Rooms 5 nätter men får 8 I vår.
Perfekt, nu får du ännu fler dagar i Kardamili.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.